[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Nu har jag fått en offert: Sesol.

16 paneler på 505W, ca 2,3 kvm st. Vanlig aluminiumram. de "snygga" gav 410 kW, men jag vet inte hur stora de är.
batteri 5 kWh ej ödrift. Batteriet går att bygga på i 5kWh-moduler till totalt 15kWh
170000 kr inklusive allt efter bidrag. Leverans i februari.

Batteriets del i det ca 50000. men cellerna blir dyrare om man inte köper batteri, har med hur bidragen slår...

[OT] Solpaneler
Alltså jag tänkte ju inte byta, dom ska ju hålla i 25 år så det är planen.

Men som någon annan skrev var det 360W per panel som ”gällde” för bara ett par år sedan. 460W, som verkar vara det nya, är ju 30% bättre.

Om man om 10 år har 1000W paneler kan det ju vara värt att byta. Kanske sälja gamla till nån större solfarm eller nåt
Ja, någonstans finns det såklart en brytpunkt för när det i) lönar sig ekonomiskt och ii) är rimligt ut miljösynpunkt att byta fungerande paneler mot nya. (På samma vis som med exempelvis äldre vitvaror.)

Det låter ändå som att utvecklingen har mattats av, vilket är den uppfattning jag fått sedan ett par år tillbaka i tiden.

Hur knepigt är det månntro att byta ett tak, med monterade solceller?

[OT] Solpaneler
Mitt ladutak har eternitpannor(Eller nåt motsvarande. En telefonsäljare ville inte prata mer efter att jag berättat det. Inga solpaneler på eternit var svaret. Får väl lägga plåt

Ingen vill vidröra eternit annat än för rivning. Det frigörs ju asbest vid bearbetning.Jag försökte annonsera efter ett par eternitplattor att ha i reserv för nuvarande tak, för ett tag sedan. Inte ens att skriva ’eternit’ i en Blocket-annons gick hem. Det fick bli ’takplattor 400x400’ samt en halvskum bild på ett eternittak för att det skulle gå hem.
Annars är det ju i princip oförstörbart och håller vad namnet lovar.

[OT] Solpaneler
Nu har jag fått en offert: Sesol.

16 paneler på 505W, ca 2,3 kvm st. Vanlig aluminiumram. de "snygga" gav 410 kW, men jag vet inte hur stora de är.
batteri 5 kWh ej ödrift. Batteriet går att bygga på i 5kWh-moduler till totalt 15kWh
170000 kr inklusive allt efter bidrag. Leverans i februari.

Batteriets del i det ca 50000. men cellerna blir dyrare om man inte köper batteri, har med hur bidragen slår...
Ca 220w/kvm, jag fick ca 200 w/kvm för 18 månader sedan. Så 10% bättre sedan dess, resten ligger i storleksökning. Ju större panelerna blir desto svårare är det att optimera utrymmet… de 10%:en kan man mycket väl förlora i sämre utnyttjat utrymme

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Måste panelerna vara lika stora / av samma sort? Annars tycker man det borde ju gå att kombinera olika storlekar för att täcka så mycket yta som möjligt?

[OT] Solpaneler
Tror många vill ha ett homogent utseende och inte ett lapptäcke men tekniskt tror jag inte att det finns några hinder.
Det behöver ju inte bli ett lapptäcke. Om det fanns halva paneler, både på längden och bredden, så skulle tex jag kunna få mer yta utan att det skulle se ut som ett lapptäcke.

Om alla paneler kom med svarteloxerade ramar så skulle det ju bidra också. Av någon anledning är det bara de diskreta panelerna, oftast med lägre effekt och matta glas, som har svart ram.

[OT] Solpaneler
Ingen vill vidröra eternit annat än för rivning. Det frigörs ju asbest vid bearbetning.Jag försökte annonsera efter ett par eternitplattor att ha i reserv för nuvarande tak, för ett tag sedan. Inte ens att skriva ’eternit’ i en Blocket-annons gick hem. Det fick bli ’takplattor 400x400’ samt en halvskum bild på ett eternittak för att det skulle gå hem.
Annars är det ju i princip oförstörbart och håller vad namnet lovar.
Troligen så är detta nån annan sorts fiberplattor.
Det säljs ju fortfarande. Jag har några takplattor dom är tillverkade långt efter att asbest fick användas.
Min tanke var att eftersom solpaneler monteras på en ram ovanpå, så spelar det väl ingen roll på en lada.
Men men. Har jobbat i rivningsbranchen så jag vet vilket jobb det är med asbest

[OT] Solpaneler
Troligen så är detta nån annan sorts fiberplattor.
Det säljs ju fortfarande. Jag har några takplattor dom är tillverkade långt efter att asbest fick användas.
Min tanke var att eftersom solpaneler monteras på en ram ovanpå, så spelar det väl ingen roll på en lada.
Men men. Har jobbat i rivningsbranchen så jag vet vilket jobb det är med asbest

Cementbunden glasfiber kanske. Helt ofarligt? sa han som kröp omkring i femtio år gamla glasfibermattor när det begav sig.

[OT] Solpaneler
Vattenfall har stängt sin sida med offerter, orsaken är osäkra leveranstider.
Verkar vara stort riv efter sollceller och komponenter.

[OT] Solpaneler
Hört att det är fler firmor som vill ha förskott på sina åtaganden.
Min granne skulle få betala över 100 000:- till sin beställning i förskott om han ville ha jobbet gjort fortare.
Men det var valfritt sa dom.
Om han gjorde det så fick han hem panelerna för att ställa dem hemma på tomten tills det var dags att montera dom.
Kanske går ut på att de då är paxade till den betalande kunden.
Eller att nån tar pengarna och drar.?

[OT] Solpaneler
Mitt ladutak har eternitpannor(Eller nåt motsvarande. En telefonsäljare ville inte prata mer efter att jag berättat det. Inga solpaneler på eternit var svaret. Får väl lägga plåt
Det finns företag som monterar solpaneler på eternittak.
Det blir dock en merkostnad eftersson dom behöver ta dit en mobil saneringsbod där montörer kan sanera sig efter att ha varit i kontakt med eterniten.

[OT] Solpaneler
Finns här någon som planerar att eller har byggt, monterat en anläggningen på egen hand? Köpa in paneler och övrigt material och sen ha en elektriker som fixar ihop- och inkoppling. (Ja, så får en göra.)

[OT] Solpaneler
Jag har funderat på att sätta paneler på marken (stor tomt som är svårtillgänglig så de stör inte så mycket).
I så fall hade det nog varit rimligt att göra det själv. Inte så mycket som kan gå fel tänker jag. Några borrhål i berget och en metallram. Men jag har inte tittat närmare på det.

[OT] Solpaneler
Jag har funderat på att sätta paneler på marken (stor tomt som är svårtillgänglig så de stör inte så mycket).
I så fall hade det nog varit rimligt att göra det själv. Inte så mycket som kan gå fel tänker jag. Några borrhål i berget och en metallram. Men jag har inte tittat närmare på det.
Detta gör installatörer otroligt snabbt med maskiner. Gör man det själv behöver man väl hyra en del maskiner och/eller jobba ganska hårt. Tveksamt om det lönar sig att göra själv alltså, men allt beror ju på marken och vilken timtaxa man använder i sin kalkyl.
…killgissar jag.

[OT] Solpaneler
För egen del är det ovärderligt att klara av att göra något själv, en lyx, en erfarenhet och att jag har större insikt i hur saken fungerar. Att lära sig nytt är en drivkraft som är svårt att sätta ett pris på ekonomiskt. Mitt liv hade varit fattigt om jag hade betalat någon annan för allt jag vill ha gjort men kan göra själv.

[OT] Solpaneler
För egen del är det ovärderligt att klara av att göra något själv, en lyx, en erfarenhet och att jag har större insikt i hur saken fungerar. Att lära sig nytt är en drivkraft som är svårt att sätta ett pris på ekonomiskt. Mitt liv hade varit fattigt om jag hade betalat någon annan för allt jag vill ha gjort men kan göra själv.

En jag träffar i tjänsten har installerat själv, köpte paneler på ebay.

Har sett installationer på tryckvirkesramar stående i trädgårdar också så jag gissar att det är många som installerat själv. Krävs någon form av godkännande innan anläggningen får tas i bruk, av vem vet jag inte men kanske nätägaren?

[OT] Solpaneler
En jag träffar i tjänsten har installerat själv, köpte paneler på ebay.

Har sett installationer på tryckvirkesramar stående i trädgårdar också så jag gissar att det är många som installerat själv. Krävs någon form av godkännande innan anläggningen får tas i bruk, av vem vet jag inte men kanske nätägaren?

Nätägaren ska godkänna och koppla in. Och byta elmätare om man inte redan har en som kan mäta åt bägge håll.
Det finns rapporter om solelsanläggningar som bara står för att nätägaren inte hinner...

[OT] Solpaneler
Ja så kan man ju tänka. VIlket kanske innebär att du ansätter dig själv en timtaxa på 0 kr (eller tom negativ, dvs du kan betala extra för nöjet att göra det själv). Då blir onekligen kalkylen enklare att få ihop.

[OT] Solpaneler
Finns här någon som planerar att eller har byggt, monterat en anläggningen på egen hand? Köpa in paneler och övrigt material och sen ha en elektriker som fixar ihop- och inkoppling. (Ja, så får en göra.)
Nä, men jag har funderat på det iaf :). Speciellt nu när vi lägger om taket. Jag har en duktigt elektriker som granne som gjort jobb åt oss och även har installerat egna solceller. Både på sitt tak och stående fritt på åkern framför hans hus, monterade i träram. Så jag tänker att det vore en smidig lösning. Men inte kommit längre än så just nu. Vi får starta en subforum :)

[OT] Solpaneler
Nätägaren ska godkänna och koppla in. Och byta elmätare om man inte redan har en som kan mäta åt bägge håll.
Det finns rapporter om solelsanläggningar som bara står för att nätägaren inte hinner...

Låter rimligt, själva montaget av paneler bör ju vara enkelt det gäller väl att ha rätt infästning till taket och det bör väl till ett tegeltak vara liknande infästning som till snörasskydd som man sätter under takpannorna. Det är väl den elektriska biten som kan vara lurig om man inte är kunnig på den biten. Men han jag känner till är elingenjör så det är nog ingen större problem för honom.

Till alla som inte vill vänta på firmorna, ut på ebay och shoppa sen är det bara att köra :cool:

[OT] Solpaneler
Ja så kan man ju tänka. VIlket kanske innebär att du ansätter dig själv en timtaxa på 0 kr (eller tom negativ, dvs du kan betala extra för nöjet att göra det själv). Då blir onekligen kalkylen enklare att få ihop.
Jag har aldrig tjänat så bra som när jag byggde garage eller bytte tak i egen regi. Lätt en månadslön långt över 100 tkr netto, det lönar sig ofta även om man tar tjänstledigt utan ersättning. Det kräver ju dock en viss fallenhet för det praktiska.

[OT] Solpaneler
Låter rimligt, själva montaget av paneler bör ju vara enkelt det gäller väl att ha rätt infästning till taket och det bör väl till ett tegeltak vara liknande infästning som till snörasskydd som man sätter under takpannorna. Det är väl den elektriska biten som kan vara lurig om man inte är kunnig på den biten. Men han jag känner till är elingenjör så det är nog ingen större problem för honom.

Till alla som inte vill vänta på firmorna, ut på ebay och shoppa sen är det bara att köra :cool:

Att koppla ihop själva anläggningen ska göras av en behörig elektriker, sen kopplas anläggningen till nätet av nätägaren.

Men det mekaniska arbetet bör ju vara fritt fram.

[OT] Solpaneler
Att koppla ihop själva anläggningen ska göras av en behörig elektriker, sen kopplas anläggningen till nätet av nätägaren.

Men det mekaniska arbetet bör ju vara fritt fram.

De flesta arbetar ju på någon annans behörighet, det är väl oftast en person i firman som har den. Han jag känner till har den möjligheten via arbetsgivaren. Jag har ingen elteknisk kunskap och skulle inte ge mig på det.

[OT] Solpaneler
Jag har aldrig tjänat så bra som när jag byggde garage eller bytte tak i egen regi. Lätt en månadslön långt över 100 tkr netto, det lönar sig ofta även om man tar tjänstledigt utan ersättning. Det kräver ju dock en viss fallenhet för det praktiska.
Så gjorde farsan när han renoverade huset nångång på 80-90talet, han tog tjänsteledigt utan ersättning för det blev klart billigare än att anlita någon som gjorde jobbet. =)

[OT] Solpaneler
Så gjorde farsan när han renoverade huset nångång på 80-90talet, han tog tjänsteledigt utan ersättning för det blev klart billigare än att anlita någon som gjorde jobbet. =)
Det gäller de flesta hantverksjobb, även mindre saker som ex.vis byta bromsar på bilen. Tjänstledigt en dag och kvalitetsdelar beställda fr Tyskland blir avsevärt billigare än att lämna in på verkstad, även om man har en lön på uppåt 100k/månad.

[OT] Solpaneler
Bortsett från hempulande, ni som inte får offerter från de stora drakarna. Har ni testat en vanlig mindre elfirma som erbjuder solpaneler?

Det må väl vara som att köpa ett fönsterbyte från SP eller dylik stor aktör, billigare och enklare av en mindre lokal förmåga med obefintlig overhead-kostnad?

[OT] Solpaneler
Någon som fått offert nyligen? Har precis fått för komplett anläggning som ska ge ca 15000kw/år från en lokal firma som har mycket bra rykte och nöjda kunder. Pris 238000kr. Installation sent i vår och krävs en del byggställning för installationen. Låter det rimligt? Kollar man tex Ikea och deras enkla kalkyl på hemsidan så ligger de lägre i pris..Men kanske tillkommer en del kostnader..Man skulle installerat för flera år sedan, inte nu när alla ska ha :)

[OT] Solpaneler
Vi har nyligen accepterat en offert på ~260k* för 11000 kWh paneler och 10 kWh batteri, också med installation i vår någon gång. Vi var några grannar som gick ihop och lyckades förhandla ner priset en liten bit. De som jagade offerter hade svårt att få företagen att över huvud taget svara, om de inte bara blankt svarade nej med en gång. Skit att man inte orkade dra i det här för ett år sedan...

* 260k är inklusive skatteavdragen. Får hoppas nya regeringen inte får för sig något dumt...

[OT] Solpaneler
Vi har nyligen accepterat en offert på ~260k* för 11000 kWh paneler och 10 kWh batteri, också med installation i vår någon gång. Vi var några grannar som gick ihop och lyckades förhandla ner priset en liten bit. De som jagade offerter hade svårt att få företagen att över huvud taget svara, om de inte bara blankt svarade nej med en gång. Skit att man inte orkade dra i det här för ett år sedan...

* 260k är inklusive skatteavdragen. Får hoppas nya regeringen inte får för sig något dumt...
Sjukt vad priserna gått upp... men är säkert en bra investering ändå!

Men vad kostar ett batteri? Efter nästan 2 år med solceller har jag inte saknat batteriet, bättre att sälja elen dyrt på dagen än att spara den till natten när den ändå är billig. Tror batteri är ren förlust i dagsläget.

[OT] Solpaneler
Hör och häpna, men i bolagets kalkyl så lönar det sig… ? Jag är skeptisk själv men föll för grupptrycket. Upplägget de sålde in är att ladda med billig el på natten och köra med det på morgonen, sedan ladda upp med panelerna på dagen och använda det på kvällen.

Vi får väl se. Ligger priserna kvar på de här galna nivåerna så går det nog att räkna hem, men återgår det till tidigare låga nivåer så vetefan…

[OT] Solpaneler
Nu under sommaren var det ju höga priser på dagen och låga på kvällen, så det är bättre att sälja elen på dagen och köpa på kvällen.

Att ladda på natten och sälja som solel på dagen är nog inte tillåtet.

[OT] Solpaneler
Hör och häpna, men i bolagets kalkyl så lönar det sig… ? Jag är skeptisk själv men föll för grupptrycket. Upplägget de sålde in är att ladda med billig el på natten och köra med det på morgonen, sedan ladda upp med panelerna på dagen och använda det på kvällen.

Vi får väl se. Ligger priserna kvar på de här galna nivåerna så går det nog att räkna hem, men återgår det till tidigare låga nivåer så vetefan…
Det upplägget är inte dumt, men har batterierna blivit så smarta nu? För 1,5 år sedan hittade jag inget sådant, utan de laddades av ens egen el och sedan laddades ur när cellerna inte producerade

Med den principen du beskriver kan man nog tjäna en del utan att ens ha solceller

[OT] Solpaneler
Rent krasst borde väl allt som jämnar ut balansen mellan produktion/konsumtion över dygnet vara välkommet, däremot ges väl inga bidrag till att köpa enbart batterier.

Tekniskt bör det inte vara några problem att upptäcka ”onormala” mönster heller, kanske inte i mätaren men med algoritmer som analyserar data. Men som sagt, att folk vill bidra till att jämna ut borde vara välkommet. Däremot är ju frågan om det finns nån långsiktig ekonomi i det, att det ibland kan vara stora prisskillnader natt/dag nu är ju ingen garanti att det är så om några år. Ju fler som skaffar timdebitering och flyttar sina laster, ju mer energilagring som ev. byggs, osv, desto mindre blir prisskillnaden natt/dag.

[OT] Solpaneler
Tillåtet och möjligt kan ju iofs vara två olika saker (själv har jag ingen aning om det är ok eller inte)

Möjligt tror jag mindre på, eller marginellt. Elnätet är som en stor flod och förbrukare eller tillverkare som små åar. Vissa rinner dit och andra därifrån, från ett batteri litet nog att få plats i ett garage så kommer vattnet stå still.
Det är bra för att göra flödet lite jämnare när solen går i moln mitt på dagen, det är bra för det är ett problem som vi alla betalar dolt på nätavgiften.

[OT] Solpaneler
Precis, du får ju skatterabatter och ursprungsgarantier och ofta betalt av ditt elbolag för att producera solkraft (med ett lite höjt spotpris).

Om du frågar om du får skicka ut elnätsmix på samma villkor så får du nog nej.

Och med mindre än det så verkar det inte löna sig med batteri rent ekonomiskt. Sedan kan det ju finnas fördelar med ö-drift och annat, såklart.

[OT] Solpaneler
Det där förstod jag inte.

Sedan är ju också livslängden på batterierna ganska kort. Jag såg 2000 laddcykler eller alltså runt 10 år.

[OT] Solpaneler
Samtidigt som man pratar om att det ska jämna ut så är det just det som det inte gör. Det kanske jämnar ut effekt men det jämnar inte ut spänningen.

Lite snabbt så är elnätet som ett klunga cyklar, alla våra primär/fördelningsstationer är cyklar med 20-delade kassetter men alla våra lokalstationer är transformatorer som är singlespeed. Eftersom vi har spänningsfall längs med kablar så får dessa stationer i lokalenäten ha olika stora drev för att de ska gå lika fort. När sen solceller stoppar in effekt i tre cyklar i den här klungan av 30 cyklar så kommer det gå fortare och vi har inget sätt att sakta in.

Förutom att sätta på ett annat drev bak, men då kommer det gå för sakta när solen går i moln. Bara i Skåne har vi 30 000 singlespeed-cyklar som när vi har solceller på 80% av husen kommer behöva byggas om till Pinarellos med 20-delade kassetter och Di2.

strass.jpg

:)

Tillbaka
Topp