[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Måste man ”räkna hem” en solcellsinstallation? Räknar ni ”hem” uteplatsen, bilen, gräsmattan, den nya cykeln, de där 100 extra kvadratmetrarna som egentligen inte är nödvändiga - eller simmepölen?
Kan man se en solcellsanläggning som ett litet strå till den allmänna stacken utan snöd vinning?

Nej man behöver inte räkna hem allt i pengar. Men om man inte räknar hem den i pengar behöver man räkna hem den i annat värde. Cykeln och grillen ger annat värde, vad gör solcellerna för skillnad förutom ekonomiskt? Vi har inte behövt frånkoppla någon än och de flesta får väl inte köra ö-drift ändå?

Det är plåster på ett åsidosatt elnät som skapar lika mycket bekymmer som det löser, stået är enormt litet. Om vi hade samlat samma kraft i andra änden så hade det varit betydligt bättre.

Sen kan man diskutera om det ändå är dags att ta steget till ett modernt elnät och då behöver vi ändå göra de förändringarna som solceller för med sig, då är det inte i onödan men vi kommer få betala det rejält på avgiften.

Priset kommer nog gå ner, föranmälningarna störtdyker just nu. Tyvärr fortsätter de flesta elnätsägarna inte med förstärkningarna av nätet utan man stoppar och jobbar bara på de delar där föranmälningarna kommer in.

[OT] Solpaneler
Nej man behöver inte räkna hem allt i pengar. Men om man inte räknar hem den i pengar behöver man räkna hem den i annat värde. Cykeln och grillen ger annat värde, vad gör solcellerna för skillnad förutom ekonomiskt? Vi har inte behövt frånkoppla någon än och de flesta får väl inte köra ö-drift ändå?

Det är plåster på ett åsidosatt elnät som skapar lika mycket bekymmer som det löser, stået är enormt litet. Om vi hade samlat samma kraft i andra änden så hade det varit betydligt bättre.

Sen kan man diskutera om det ändå är dags att ta steget till ett modernt elnät och då behöver vi ändå göra de förändringarna som solceller för med sig, då är det inte i onödan men vi kommer få betala det rejält på avgiften.

Priset kommer nog gå ner, föranmälningarna störtdyker just nu. Tyvärr fortsätter de flesta elnätsägarna inte med förstärkningarna av nätet utan man stoppar och jobbar bara på de delar där föranmälningarna kommer in.
Iom det integrerade europeiska elnätet får vi nog vara beredda på att elpriserna närmar sig den gemensamma nivån. Även det i nån sorts solidaritetshandling.
Priset på anläggningar bör gå ner, rätt kraftigt till och med. Om jag förstått rätt råder det nu en kraftig överproduktion av celler ffa i Kina. Vilket inte enbart är av godo. Men vi har ju valt systemet själva -det är politiska beslut som ligger bakom.

[OT] Solpaneler
Iom det integrerade europeiska elnätet får vi nog vara beredda på att elpriserna närmar sig den gemensamma nivån. Även det i nån sorts solidaritetshandling.
Priset på anläggningar bör gå ner, rätt kraftigt till och med. Om jag förstått rätt råder det nu en kraftig överproduktion av celler ffa i Kina. Vilket inte enbart är av godo. Men vi har ju valt systemet själva -det är politiska beslut som ligger bakom.

Jao, jag menar inte att vi betalar det på elpriset och det systemet, det är elnätsavgiften som bekostar när vi behöver byta ut flera hundra tusen transformatorer i förtid då de behöver automatiska lindningskopplare t ex.

[OT] Solpaneler
Måste man ”räkna hem” en solcellsinstallation? Räknar ni ”hem” uteplatsen, bilen, gräsmattan, den nya cykeln, de där 100 extra kvadratmetrarna som egentligen inte är nödvändiga - eller simmepölen?
Kan man se en solcellsanläggning som ett litet strå till den allmänna stacken utan snöd vinning?
Ja, man måste räkna hem investeringen tycker jag.
Sen kan man som bonus, efter installerat anäggningen, ”green-washa” sin miljömässiga investering och typ…flyga runt litet extra med gott miljösamvete.

men…
Ja, jag tror man måste räkna hem anläggningen ekonomiskt. På samma sätt som bergvärme, LED-lampor, elbilar m.m. Det blir för krångligt annars. Vi har ju ”ren” el i vägguttagen ändå.
Svårt att veta på förhand vad som var minst belastande för miljön. Så upplever jag det iaf.

Jag vet inte vad den ekonomiska och tekniska livslängden blir än på vår anläggning. Men den borde väl hålla 10år innan t.ex. växelriktaren behöver bytas.
Beroende på hur jag väljer att räkna kommer jag både kunna räkna både bort eller hem vår solcellsanläggning.
Men räknar jag strikt ekonomiskt så ser jag iaf någon slags sanning. Dvs ränta jämfört mot intjänad krona.

p.s. jag väljer att räkna ”hem” och blir glad av att se att fler väljer smälla upp solceller på ladugårdar m.m. Men jag tror det främst drivs av ekonomi inte idealism.

[OT] Solpaneler
Ja, man måste räkna hem investeringen tycker jag.
Sen kan man som bonus, efter installerat anäggningen, ”green-washa” sin miljömässiga investering och typ…flyga runt litet extra med gott miljösamvete.

Nej. Det kan man (vi) inte göra. Vi behöver göra allt vi kan, och lite till, för att komma på rätt sida hållbart leverne.

Vi har genom åren gjort ett stort antal investeringar i olika former av miljöanpassningar; i de fall de har haft en ekonomisk uppsida är det ett plus, men också endast ett plus. Det finns många personer som är ideologiskt drivna.

[OT] Solpaneler
Kommer att betala under 200k för vår anläggning. Utgår helt kallt med att husets värde går upp med 300 000 pga solcellerna. Nu bor jag iofs på skånsk landsbygd. Men 1,6ha går nog att sälja som hästgård i nödfall. Hästfolk vet ju inte vad ekonomi är.

[OT] Solpaneler
Jag har istället börja styra laddning och uttag med home assistant för att effektivisera timpriset. Detta eftersom Huaweis styrning är direkt kontraproduktiv, eftersom den inte kan styra efter timpriset.
Nyfiken på hur du har satt upp styrningen, om du kan beskriva det i grova drag. Sätter du tröskelvärden eller kör du någon analys på timpriserna?

Har också Huawei och nu på vinterhalvåret har jag satt den till att ladda batteriet fullt med start kl 02.30. Mellan det och skvätten sol som kommer in mitt på dagen så har vi batteridrift från tidig morgon till sen kväll och slipper både tidiga och sena pristoppen. Kollar inte priserna varje dag, men de gånger jag kollat var priset som billigast mellan 00 och 05, då vi köper all vår el.

[OT] Solpaneler
Nyfiken på hur du har satt upp styrningen, om du kan beskriva det i grova drag. Sätter du tröskelvärden eller kör du någon analys på timpriserna?

Har också Huawei och nu på vinterhalvåret har jag satt den till att ladda batteriet fullt med start kl 02.30. Mellan det och skvätten sol som kommer in mitt på dagen så har vi batteridrift från tidig morgon till sen kväll och slipper både tidiga och sena pristoppen. Kollar inte priserna varje dag, men de gånger jag kollat var priset som billigast mellan 00 och 05, då vi köper all vår el.

Jag är på semester, jag kan skicka länkar när jag kommer hem.

Än så länge gör jag det manuellt, lite för att få känsla för hur jag vill ha det. Jag kollar elpriset och ställer tiden på en automation i HA. Just nu, när det inte lyser någon sol, typ, så laddar jag batteriet från nätet på morgontimmarna innan peaken.

Elpris tar jag in via integrationen Nordpool.
För att styra Huawei måste man logga in direkt på växelriktaren och peta lite, sen styr man med en integration från HA

Planen är att automatisera och styra med Node Red. Finns en lång tråd om just detta, som jag inte har tillgänglig just nu. Återkommer.

[OT] Solpaneler
Nej. Det kan man (vi) inte göra. Vi behöver göra allt vi kan, och lite till, för att komma på rätt sida hållbart leverne.

Vi har genom åren gjort ett stort antal investeringar i olika former av miljöanpassningar; i de fall de har haft en ekonomisk uppsida är det ett plus, men också endast ett plus. Det finns många personer som är ideologiskt drivna.
När jag skrev det där om ”miljösamvete” tänkte jag på ett sommarprat (en kvinnlig professor som forskar på mänskligt beteende) om att vi människor gör en ”budget”. Det vi spar i t ex CO2 med val vi gör använder vi sen gärna upp på annat.

Så klart blir ju planeten trevligare att leva på om vi visar omtanke om miljön och inte eldar upp allt som brinner för att få energi.

[OT] Solpaneler
När jag skrev det där om ”miljösamvete” tänkte jag på ett sommarprat (en kvinnlig professor som forskar på mänskligt beteende) om att vi människor gör en ”budget”. Det vi spar i t ex CO2 med val vi gör använder vi sen gärna upp på annat.

Så klart blir ju planeten trevligare att leva på om vi visar omtanke om miljön och inte eldar upp allt som brinner för att få energi.
Idén om budget tror jag på. Men den bör, uppenbarligen, administreras centralt och inte på individuell nivå.

[OT] Solpaneler
Inte för att spåra in på politik men vem känner du skulle kunna administrera den centralt, politiker? Knappast. #lexplastpåseskatt
Nej, de politiker som skrotade styrmedlet för minskad plaståtgång i dagligvaruhandeln besitter inte den kompetensen. Det är min absoluta övertygelse.

Att knåpa ihop ett fungerande system för den koldioxidbudget hade brorsan kunnat göra på en rast under högstadiet om han fått korrekt mandat.

[OT] Solpaneler
Solceller medför ju så många andra fritidsaktiviteter som gör att man känner att man lever.
received_2069432166743770.jpeg

[OT] Solpaneler
Föranmälningar av vad+
Installationsändringar, här solcellsanläggningar, skall anmälas till nätägaren. Det görs med en föranmälan. Svaret heter installationsmedgivande om nätägaren godkänner ändringen. Och slutligen skickar installatören en färdiganmälan varefter installationen kan driftsättas. (om inte bygglov är inblandat, då kan det ta längre tid, typiskt x veckor efter kungörelse i Post&Inrikes) Lätt som en plätt.
Det är alltså lätt att se hur många anläggningar som är på g genom antalet föranmälningar.

[OT] Solpaneler
Och gällande bygglov. Jag frågade byggnadskontoret (Stockholm) om jag behövde bygglov. Det kunde de inte svara på, men sa att jag kunde skicka in en ansökan. Om det inte behövdes bygglov så kostade det inget.
Jag photoshoppade dit cellplanen på några bilder och fick svar att det inte var bygglovspliktigt.
Även bra att ha ett beslut på papper om någon skulle komma och klaga någon gång. (del av området jag bor i har visst skydd mot ändringar, dock inte den delen jag bor i)

[OT] Solpaneler
Och gällande bygglov. Jag frågade byggnadskontoret (Stockholm) om jag behövde bygglov. Det kunde de inte svara på, men sa att jag kunde skicka in en ansökan. Om det inte behövdes bygglov så kostade det inget.
Jag photoshoppade dit cellplanen på några bilder och fick svar att det inte var bygglovspliktigt.
Även bra att ha ett beslut på papper om någon skulle komma och klaga någon gång. (del av området jag bor i har visst skydd mot ändringar, dock inte den delen jag bor i)
Skumt. De vill ofta ha bygglov för solceller och har lagt avslag på folk som vill sätta dem på funkisvillor i södra ängby bl.a. Sen ändrar de sig ibland men ett himla tjaffs kan det vara ibland

[OT] Solpaneler
Skumt. De vill ofta ha bygglov för solceller och har lagt avslag på folk som vill sätta dem på funkisvillor i södra ängby bl.a. Sen ändrar de sig ibland men ett himla tjaffs kan det vara ibland
Jag gissar att Södra Ängby är "färgklassat" vilket halva mitt område är. Som tur är tog klassningspengarna slut innan de hann med delen jag bor i. Dessutom är mitt och många andra hus "förstörda" redan på 80-talet då de fick plåtfasad ovanpå träfasaden. Den skyddade delen har eternitfasad. Mitt hus är byggt - 60. De med eternit troligen ca - 55 och framåt.

[OT] Solpaneler
Det är ju kommunala beslut och varierar över landet. Åtminstone i Malmö behövs inget bygglov om panelerna följer taklutningen. Om panelerna avviker bara det minsta från taklutningen behövs bygglov - men när det gäller solceller är lovet kostnadsfritt. I Malmö.
Men detta bör framgå av den lokala kommuns hemsida.

[OT] Solpaneler
Stockholm säger bygglov eller bygganmälan, eller som i flostons fall då. ingenting.

Det kan vara en jäkla sörja med beslut här. Tex när jag gjorde en bygganmälan för spiskassett förra året fick jag avslag men sen när jag skickade in höjden på skorstenen fast mätt någon annan stans gick den igenom...

[OT] Solpaneler
Solceller medför ju så många andra fritidsaktiviteter som gör att man känner att man lever.Visa bilaga 666104
Bra jobbat!?
välkommen hem till granntomten med motorsågen…
På vår och höst, när solen står lågt, skymmer grannarnas j-vla talldunge mina kW.
Men OK, fåglarna trivs iaf. med tallen och jag med fåglarna.
Men hade träden varit på min mark, hade de varit nere och 50 fågelholkar uppe.

[OT] Solpaneler
Bra jobbat!?
välkommen hem till granntomten med motorsågen…
På vår och höst, när solen står lågt, skymmer grannarnas j-vla talldunge mina kW.
Men OK, fåglarna trivs iaf. med tallen och jag med fåglarna.
Men hade träden varit på min mark, hade de varit nere och 50 fågelholkar uppe.
Ledsen för bildkvaliten men; jag bor i ett radhus. Som (med lite god vilja) synes på bilden finns det en mur som är grannens vägg mot mig och som skuggar när solen står så lågt som den gör nu.
Kan jag riva den, tro?
IMG_2386.jpeg

[OT] Solpaneler
Påminner mig om när jag var på Cap Verde och pratade med en bofast europé.
Cap Verde (i allafall ön jag var på) har typ 3 regndagar per år, och det blåser typ alltid. Jag kommenterade att det ju var bra att de hade en solcellspark och några vindsnurror. Han sa att "De är inte inkopplade. Det kostar för mycket att damma av panelerna och vindkraften är inte heller inkopplad. Strömmen kommer från olja".
Detta i ett land med mycket hög arbetslöshet och låga löner. Han förklaring var att "utan oljeimport, inga mutor".

[OT] Solpaneler
Påminner mig om när jag var på Cap Verde och pratade med en bofast europé.
Cap Verde (i allafall ön jag var på) har typ 3 regndagar per år, och det blåser typ alltid. Jag kommenterade att det ju var bra att de hade en solcellspark och några vindsnurror. Han sa att "De är inte inkopplade. Det kostar för mycket att damma av panelerna och vindkraften är inte heller inkopplad. Strömmen kommer från olja".
Detta i ett land med mycket hög arbetslöshet och låga löner. Han förklaring var att "utan oljeimport, inga mutor".
Du var nog på Sal. Där är det dammigt och blåsigt!

[OT] Solpaneler
Jag har Solaredge så jag kan se var varje panel ger. De ger imponerande nog en del (ja väääldigt långt ifrån toppeffekt förstås) geom ett sånt snötäcke som du har där. Förvånad att du bara får 4W.
Jag har Huawei, utan optimerare, vilket åtminstone i mitt/Huaweis fall skulle ge effekt per panel. Har få skuggor.
Det kan ju även förklara att bara får 4 watt, eftersom de flesta panelerna är kraftigt skuggade nu. ?

Tillbaka
Topp