Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Säkert uppenbart men jag är trött. Vad står förkortningen SOC för?Visa bilaga 742525
Visa bilaga 742527
Det har varit lite sport idag att klara sig på batteriet som laddades upp under natten. Matlagningen avklarad, nu är det bara upploppet kvar.
State of Charge.Säkert uppenbart men jag är trött. Vad står förkortningen SOC för?
Har inga svar, men är intresserad av frågan efter att ha blivit med hus med papptak.Öppen fråga: jag står inför att lägga tak på ett nybyggt hus. Hur långt har integrerade solceller kommit i utveckligen?
Det vore onekligen smidigt och estetiskt fördelaktigt jämfört med att lägga tak och därefter traditionella solceller.
Någorlunda stort tack; ganska ordentlig lutning; ett par takfönster tillkommer.
Idéer och tankar mottages tacksamt.
När mina föräldrar stod inför att lägga om tak för några år sedan kollade jag upp lite kring just integrerade solceller. Det hade blivit ännu dyrare än att lägga vanliga pannor och sedan installera konventionella solceller ovanpå. Tyvärr.Öppen fråga: jag står inför att lägga tak på ett nybyggt hus. Hur långt har integrerade solceller kommit i utveckligen?
Det vore onekligen smidigt och estetiskt fördelaktigt jämfört med att lägga tak och därefter traditionella solceller.
Någorlunda stort tack; ganska ordentlig lutning; ett par takfönster tillkommer.
Idéer och tankar mottages tacksamt.
Det låter rimligt att det hunnit utvecklas ytterligare under de senaste åren.När mina föräldrar stod inför att lägga om tak för några år sedan kollade jag upp lite kring just integrerade solceller. Det hade blivit ännu dyrare än att lägga vanliga pannor och sedan installera konventionella solceller ovanpå. Tyvärr.
Obs att jag bara gjorde ganska enkla överslagskalkyler. Skulle tro att det var 2020, så förhoppningsvis är det mer kostnadseffektivt idag.
Det låter rimligt att det hunnit utvecklas ytterligare under de senaste åren.
Om du bortser från ekonomin i samband med installationen och återbetalningstid, har du då några minnen lejon vad du kom fram till? Effektivitet? Möjlighet att installera själv? Driftsäkerhet? Reparationer? Etc.
Tyvärr kom vi inte vidare på övriga punkter eftersom ekonomin blev för dålig. Och några utanpåliggande blev det inte heller eftersom min mor la in sitt veto om att det skulle bli för fult. Relativt enhetlig bebyggelse i samhälle i Bohuslän, inte lätt…Det låter rimligt att det hunnit utvecklas ytterligare under de senaste åren.
Om du bortser från ekonomin i samband med installationen och återbetalningstid, har du då några minnen lejon vad du kom fram till? Effektivitet? Möjlighet att installera själv? Driftsäkerhet? Reparationer? Etc.
Det estetiska är inte lätt.Tyvärr kom vi inte vidare på övriga punkter eftersom ekonomin blev för dålig. Och några utanpåliggande blev det inte heller eftersom min mor la in sitt veto om att det skulle bli för fult. Relativt enhetlig bebyggelse i samhälle i Bohuslän, inte lätt…
Jag vill minnas att jag någonstans har sett solceller som ser ut som vanliga takpannor, även i andra nyanser än svart. Vet inte var dock. Plus att det rimligen måste bli mindre effektivt än helt platta.Det estetiska är inte lätt.
Det kanske solcellsbranchen jobbar på.
Synd att det bara fanns fyrkantiga tillgängliga när vi installerade.
Hade det funnits trekantiga hade det I vårt fall med valmat svart tak hade det fått plats med mer m2 kängst ut och iaf linjerat litet med takets form.
Snyggare ? Kanske, jag tror det iaf.
går det kanske att genom Nix-registret slippa få sms/telefonsamtalen ?Nu har jag inte läst igenom denna tråden, men sedan i somras har nog mellan 20-30 firmor ringt mej ang solpaneler, Detta har jag påtalat direkt, men ändå tror dom att dom kan övertala mej att bli intresserad. Hade jag varit intresserad skulle jag väl redan nappat?
Så trött!
Det är ett jävla ringande. "Du har bra läge!" jasså..Nu har jag inte läst igenom denna tråden, men sedan i somras har nog mellan 20-30 firmor ringt mej ang solpaneler, Detta har jag påtalat direkt, men ändå tror dom att dom kan övertala mej att bli intresserad. Hade jag varit intresserad skulle jag väl redan nappat?
Så trött!
Det är ett jävla ringande. "Du har bra läge!" jasså..
otydligt skrivet av mig. Men vi har ca 1x2m stora paneler och jag funderar om det nu finns typ trekantiga för att det ser litet snyggare/renare ut om man har olika antal per "rad". Inte för att vi ska efterinstallera eller något sådant men det borde vara enkelt att "ingenjöra" en sån "avslutningspanel".Jag vill minnas att jag någonstans har sett solceller som ser ut som vanliga takpannor, även i andra nyanser än svart. Vet inte var dock. Plus att det rimligen måste bli mindre effektivt än helt platta.
otydligt skrivet av mig. Men vi har ca 1x2m stora paneler och jag funderar om det nu finns typ trekantiga för att det ser litet snyggare/renare ut om man har olika antal per "rad". Inte för att vi ska efterinstallera eller något sådant men det borde vara enkelt att "ingenjöra" en sån "avslutningspanel".
men den andra lösningen, med tegelpanne-stora solceller blir säkert snyggast från ett arketoniskt perspektiv, men teknikmässigt utmanande och såklart dyrare per W.
www.renugen.co.uk
Troligen varmare paneler om de är integrerade. Man tappar luftspalten som faktiskt gör huset svalare på sommaren.Känns spontant inte så framtidssäkert med integrerat.
Har ni skaffat elbil? Svinen på Transportstyrelsen säljer uppgigter till solcellsförsäljarna. Men man kan begära att dom inte lämnar ut några uppgifter.Det är ett jävla ringande. "Du har bra läge!" jasså..
Du tänker att solpaneler är/blir varmare än en mer traditionell takbeläggning som exempelvis takpannor?Troligen varmare paneler om de är integrerade. Man tappar luftspalten som faktiskt gör huset svalare på sommaren.
Solpaneler behöver väl vara kalla för att vara effektiva och med luftspalt bakom blir panelerna bättre kylda.
Det här.
Vad jag menade ovan var också om en panelpanna går om 17 år så är det kanske inte lika lätt att hitta en ersättare som en vanlig tegelpannor idag. Om man inte valt något speciellt exotiskt, då får man ha en låda i garaget.
Just det, hur ska man hålla igång det i 70 år? Eller man ska lägga om det var 25e år till dubbla priset? Säg 5-6x kapitalkostnaden. Det låter ju kul.
Nu är det (exakt faktiskt) 4 år sedan jag fick solceller installerat, så min kunskap är lite gammal. Men då byggde alla lösningar utom SolarEdge på seriekopplade paneler som också innebar att en dålig panel kunde sänka effektiviteten även på de andra, och i värsta fall avbryrta hela kedjan. "Hej jag har en trasig takpanna men kan inte se vilken" låter som ett dyrt samtal att ringa.Måste den ersättas då? Om en enskild takpanna går sönder elektriskt gör det ingen större skillnad effektmässigt och om den läcker går det förmodligen att täta den på ett eller annat sätt. Om en stor panel går sönder däremot tappar man en hel del effekt i ett slag vilket är svårare att ignorera.
Nu är det (exakt faktiskt) 4 år sedan jag fick solceller installerat, så min kunskap är lite gammal. Men då byggde alla lösningar utom SolarEdge på seriekopplade paneler som också innebar att en dålig panel kunde sänka effektiviteten även på de andra, och i värsta fall avbryrta hela kedjan. "Hej jag har en trasig takpanna men kan inte se vilken" låter som ett dyrt samtal att ringa.
Men jag antar att man löser det på annat sätt på integrerade tak?
Ja, om mig är det synd.Utan batteri eller elbil är det väl i princip Ebberöds bank numer, och ännu mer när subventionen (60-öringen) tas bort om ett år.
![]()
Ankkurvan - en utmaning för elsystemet
Att förstå hur vår elförbrukning varierar under dagen är avgörande för att bli mer energieffektiv. Ett mönster för elförbrukning som ofta diskuteras är ankkurvan. Ursprungligen kommer fenomenet från Kalifornien, där det finns mycket solkraft, men fenomenet finns även i Europa, om än i mindre...www.fortum.com
Sjukt mycket mer än man tror är svaret. Det finns en anledning att folk bygger om batt.packet från Nissan Leaf till hembatteri.[Teoretisk diskussion] Fråga från en som kan ganska lite om moderna batterier: finns det ett batterier som kan lagra 5 kwh och leverera 16A/230v vid maxbelastning? Vad kostar ett sånt?
Hittade själv att Tibbers underleverantör ville ha 129 000 för ett 6 kwh (visserligen installerat och klart) och en annan knappt 80 000.
Det blir klart billigare per kwh med större batterier än små fjutt som 5kwh, och det här är kostnad utan skatteavdraget för den som producerar el själv.Oj... om man cyklar 0-100% får man ut ett par tusen cykler? Väldigt snällt räknat 10000 cykler ger 60000 kWh. Alltså över 1.30 kr/cyklad kWh. Just denna veckan har det lönat sig men lär vara svårt att få ihop den kalkylen ens med extrema gläjesiffror.
13,3 kWh 66 kSEK efter avdrag hittar jag bland de få priser man kan hitta på nätet. Å andra sidan säger den specen 6000 cykler och 97% effektivitet.Det blir klart billigare per kwh med större batterier än små fjutt som 5kwh, och det här är kostnad utan skatteavdraget för den som producerar el själv.
Begagnade 5kWh pack kostar knappt 400 € på nkon.nl[Teoretisk diskussion] Fråga från en som kan ganska lite om moderna batterier: finns det ett batterier som kan lagra 5 kwh och leverera 16A/230v vid maxbelastning? Vad kostar ett sånt?
Nädå, nätbolagen är ju kända för sin flexibilitet i att låta varje man koppla in sina egna hemmalösningar. Det stabiliserar ju nätet.Misstänker att det är svårt att få sätta in sitt hemma kopplade li-fe batteri i en invertera med elektrikerns goda minne?