[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Inte ens en susning. Och det enda vi vanligt dödliga kan göra åt priserna är att agera politiskt om inte före så i september '26.
Ja? Hoppas verkligen att 60-öringen hinner försvinna tills dess.

Angående elpriserna så noterade jag igår att det var minuspriser även på dagen, men en kraftig topp på morgonen vilket verkar är en ihållande trend. Kurvan på dygnsbasis ser ut som Twin Towers.

[OT] Solpaneler

Angående elpriserna så noterade jag igår att det var minuspriser även på dagen, men en kraftig topp på morgonen vilket verkar är en ihållande trend. Kurvan på dygnsbasis ser ut som Twin Towers.
Ja, ankkurvan talar sitt tydliga språk, det finns tillräckligt med solel i systemet redan. Kommer bli än värre till våren/sommaren. Finns ingen som helst anledning att fortsätta subventionera det.

Som enskild kan det ju dock fortsatt finnas anledning att investera, även om många som drogs med i flocken 22-23 nu ångrar sig, och det är om man har/skaffar batteri eller elbil och på så sätt kan använda elen. Utan det är investeringen Ebberöds bank.

[OT] Solpaneler
Det jag har sett är att med lite små moln sticker ibland toppeffekten. Det blir något i systemet som gör att när molnen lättar får man helt plötsligt en kort stund ut klart högre effekt än toppeffekten en solig dag. Faktum är att jag kan få märkbart över märkeffekt på invertern under en liten stund.
Men totalenergi är alltid bäst en molfri, men inte så varm, dag. För mig alltså
En tunn slöja stoppar en hel del av värmestrålningen så panelen får en chans att sänka tempen. Sen när slöjan flyttar på sig och du får max instrålning på svalare panel sticker effekten. Allt eftersom tempen i panelen stiger så sjunker effekten.

[OT] Solpaneler
Som enskild kan det ju dock fortsatt finnas anledning att investera, även om många som drogs med i flocken 22-23 nu ångrar sig, och det är om man har/skaffar batteri eller elbil och på så sätt kan använda elen. Utan det är investeringen Ebberöds bank.
Nja, att själv kunna sänka sin energi och ffa elförbrukning är väl ingen nackdel och kompletterar man med batteri kan man ju både sänka sin totala förbrukning och utjämna sina förbrukningstoppar, särskilt märkbart med effekttaxa även utan elbil.

[OT] Solpaneler

Men så trevligt. Då kanske du kan återkomma med det beloppet du får tillbaka på bottenlinjen på din nästa elfaktura?

[OT] Solpaneler
Ja men absolut, för vem vill ha skapa stabilitet i de politiska styrmedlen, det vore ju galet.

Nu behövs inte 60-öringen för att generera fler solceller, det är helt rätt.
Men den om den tas bort rakt av minskar det förtroendet för systemet, och därmed blir framtida styrmedel overksamma. Folks kalkyler på investeringar med lite avbetalningstid (bilar, energieffektivisering, solceller, batterier...) kommer förutsätta att den politiska styrningen ändras i morgon, och styrmedlen blir en bonus som inte finns i kalkylen. Alltså tappar de verkan eller måste öka drastiskt vilket alla förlorar på.
60-öringen som styrmedel bör rampas ner, genom att antingen minska efterhand eller genom att den inte gäller för nyinstallationer (vilket iofs kan tyckas bli en orättvisa)
Pss kan man t ex inte ändra skatteförutsättningar (bilskatt, förmånsvärde mm) för bilar med kortare varsel än vad leveranstiden på en bil är (ja, det har hänt mer än en gång)

[OT] Solpaneler
Skaffa batterier är ju vettigare än solceller, batteriet kan ju ta bort effekttopparna under dagen för att få ner senaste skatten
Inte ute ett klimatperspektiv; någon behöver ju producera elen du lagrar.

Det finns en mycket enkel och mycket bättre lösning på det problem du talar om (och ja, jag håller med dig om att det är ett problem; jag tolkar dig åtminstone som du ser det som du problem). Den faller dock utanför ramarna för tillåtna ämnen här i vardagsrummet.

[OT] Solpaneler
Nja, att själv kunna sänka sin energi och ffa elförbrukning är väl ingen nackdel och kompletterar man med batteri kan man ju både sänka sin totala förbrukning och utjämna sina förbrukningstoppar, särskilt märkbart med effekttaxa även utan elbil.
Du har givetvis helt rätt i sak. Dessutom tillkommer miljöaspekten samt samhällsnyttan. Allt det där är nog lätt att missa för den som enbart mäter sina handlingar utifrån kronor och ören i den egna plånboken. På kort sikt.

[OT] Solpaneler
Du har givetvis helt rätt i sak. Dessutom tillkommer miljöaspekten samt samhällsnyttan. Allt det där är nog lätt att missa för den som enbart mäter sina handlingar utifrån kronor och ören i den egna plånboken. På kort sikt.
Det är inte förknippat med någon samhällsnytta att producera massa el på sommaren som man inte kan förbruka när vi har elöverskott och negativa priser. Det innebär en samhällskostnad.
Kan ändå tycka att 60-öringen bör finnas kvar för befintliga anläggningar. Åtminstone över en övergångsperiod. Att retroaktivt ändra förutsättningarna för gjorda investeringar är oredligt.

[OT] Solpaneler
Men så trevligt. Då kanske du kan återkomma med det beloppet du får tillbaka på bottenlinjen på din nästa elfaktura?
Inget belopp tillbaka. Men att en mogen marknad ska ha reduktion eller subvention när det inte är till gagn för samhälle eller nätägare. Men nu är det väl en ickefråga eftersom den ska försvinna, eller?

Det soM stör mig är att de senaste åren är det enbart den som gör att många kalkyler, i alla fall nästan, går ihop. Installatörer har höjt priser något kopiöst.

Spännande dock är ju att ha få paneler och megabatteri. Nätägaren bryr ju sig inte hur elen matas in till dem eller från vad.

[OT] Solpaneler
Fast 60-öringen är ju lite speciell, när man säljer för man ju bara spotpriset medans man när man köper får betala för både energin samt moms och energiskatt. Så det är kanske inte en ren subvention.

Utan den blir det dock klart mer intressant att ha ett batterilager. Synd att det är så ohemult dyrt. Hade jag bott i hus hade jag definitivt tittat på DIY-varianterna som använder elbilsbatterier as-is, då kan man få en 100kWh-installation för vad en kommersiell 20kWh-installation kostar.

[OT] Solpaneler
Det är inte förknippat med någon samhällsnytta att producera massa el på sommaren som man inte kan förbruka när vi har elöverskott och negativa priser. Det innebär en samhällskostnad.
Kan ändå tycka att 60-öringen bör finnas kvar för befintliga anläggningar. Åtminstone över en övergångsperiod. Att retroaktivt ändra förutsättningarna för gjorda investeringar är oredligt.
Att producera solel är samhällsnyttigt. Året om. Om det vore den enda källan till elproduktion hade det krävt mer av oss när du kommer till hur vi väljer att använda el och vilken teknik kopplad till elförbrukning vi väljer att nyttja.

I viss mån behöver vi se på frågan ute ett diametralt perspektiv, jämfört med vad många gör idag.

Samhällskostnaden ligger i att cementera system och synsätt som inte är hållbara.

Längre än så är nog svårt att gå utan att beträda fel sida regelboken; Happys då.

[OT] Solpaneler
Fast 60-öringen är ju lite speciell, när man säljer för man ju bara spotpriset medans man när man köper får betala för både energin samt moms och energiskatt. Så det är kanske inte en ren subvention.

Utan den blir det dock klart mer intressant att ha ett batterilager. Synd att det är så ohemult dyrt. Hade jag bott i hus hade jag definitivt tittat på DIY-varianterna som använder elbilsbatterier as-is, då kan man få en 100kWh-installation för vad en kommersiell 20kWh-installation kostar.

Ja, det är så jag har förstått ursprungstanken med 60-öringen, det är ingen subvention i sig, det är en kompensation för att man har minskat sitt totala energiuttag, och när man matar ut strömmen så är det någon annan som betalar skatten.

Lite som utgående och ingående moms.

Därför jag är lite intresserad av varför @arcamone och, vad det verkar på smileyn från @ooms tycker att den ska bort.

[OT] Solpaneler
Ja, det är så jag har förstått ursprungstanken med 60-öringen, det är ingen subvention i sig, det är en kompensation för att man har minskat sitt totala energiuttag, och när man matar ut strömmen så är det någon annan som betalar skatten.

Lite som utgående och ingående moms.

Därför jag är lite intresserad av varför @arcamone och, vad det verkar på smileyn från @ooms tycker att den ska bort.
Som Lingon är inne på, det är en mogen/överetablerad marknad, finns ingen anledning att subventionera (eller kompensera om du vill använda det ordet) nåt som inte tillför samhällsnytta, eller t.o.m. samhällsskada (volatila priser, instabilitet i nätet, osv).

[OT] Solpaneler
Nu har jag inte räknat i detalj, men kisar jag lite känns det som att batteriet nog kommer att löna sig i längden. 10 kWh som laddas upp på småtimmarna räcker för att täcka båda dygnets pristoppar under vinterhalvåret. Under sommarhalvåret räcker det för att vara i princip oberoende av att köpa el, och då ingår laddning av elbilen (men då kör vi relativt lite, ingen vardagspendling eller så).

[OT] Solpaneler
Nu har jag inte räknat i detalj, men kisar jag lite känns det som att batteriet nog kommer att löna sig i längden. 10 kWh som laddas upp på småtimmarna räcker för att täcka båda dygnets pristoppar under vinterhalvåret. Under sommarhalvåret räcker det för att vara i princip oberoende av att köpa el, och då ingår laddning av elbilen (men då kör vi relativt lite, ingen vardagspendling eller så).
När jag räknade sist gick det inte ens nästan ihop. Men nu, utan 60-öring och med effektavgift blir caset bättre. Frågan är bara hur tusan man räknar på hur effektavgiften påverkas av batteri.
Edit: Glöm inte att det finns ett begränsat antal cykler, åtminstone i specen. Det är där det faller Det är ganska dyra kWh man köper, och bara för korttidsförvaring. Om man räknar på längre livslängd blir kalkylen väsentligt annorlunda.

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Som Lingon är inne på, det är en mogen/överetablerad marknad, finns ingen anledning att subventionera (eller kompensera om du vill använda det ordet) nåt som inte tillför samhällsnytta, eller t.o.m. samhällsskada (volatila priser, instabilitet i nätet, osv).

Om du använder 100 kWh från nätet betalar du 60 kr i energiskatt.

Om du använder 50 kWh betalar du 30 kr

Men om du använder 100 kWh och sen matar in 50, då har du totalt använt 50 från nätet. Ska du då betala 60 och någon annan 30. Eller ska du betala 30 och någon annan 30?

Hur är det en subvention eller kompensation? Alternativet är ju en dubbelbeskattning.

[OT] Solpaneler
Om du använder 100 kWh från nätet betalar du 60 kr i energiskatt.

Om du använder 50 kWh betalar du 30 kr

Men om du använder 100 kWh och sen matar in 50, då har du totalt använt 50 från nätet. Ska du då betala 60 och någon annan 30. Eller ska du betala 30 och någon annan 30?

Hur är det en subvention eller kompensation? Alternativet är ju en dubbelbeskattning.
Du som individ är inte dubbelbeskattad, du har ju använt 100 kWh. Sedan om du producerar 50 kWh vid ett annat tillfälle är en annan fråga, då är du producent. Och du får betalt för den energi du levererar av den som köper den.
Skatten tas ut på konsumtion.

[OT] Solpaneler
Du som individ är inte dubbelbeskattad, du har ju använt 100 kWh. Sedan om du producerar 50 kWh vid ett annat tillfälle är en annan fråga, då är du producent. Och du får betalt för den energi du levererar av den som köper den.
Frågan är ju egentligen den här:
Om grannen köper el som jag producerar, skall skatten då gå till staten eller till mig?
Där kan man ju tycka olika.
Men tänkt då på att när grannen köper 1kWh från mig så betalar han nätbolaget för att det finns infrastruktur ända upp till något norrländskt vattenkraftverk, avgift för att man inte orkat bygga ut näten mellan elområdena, nätbolagets förluster i elöverföring mm.
Och jag får ersättning för en extremt försiktig skattning av de förluster som självklart inte finns när grannens el kommer från mig i stället för från norrland.
Så jag kan köpa att 60-öringen försvinner om jag i stället får de pengar som inte behövs för all överföring från Norrland…

Senast ändrad:
[OT] Solpaneler
Huvudfrågan är väl varför det tas ut en energiskatt öht? Såvitt jag vet är det en punktskatt avsedd att minska eller hålla tillbaka konsumtionen, typ som alkoholskatt.

[OT] Solpaneler
Huvudfrågan är väl varför det tas ut en energiskatt öht? Såvitt jag vet är det en punktskatt avsedd att minska eller hålla tillbaka konsumtionen, typ som alkoholskatt.
Morot och piska. Energiskatten är väl en piska för att det skall bli lönsamt att energieffektivisera sina hus, byta fönster, köpa snålare elbilar och allt vad det kan vara. Den är väl relevant när elen kostar 0-10 öre/kWh, mindre relevant när elpriset är 10 kr som för något år sedan...

[OT] Solpaneler
Morot och piska. Energiskatten är väl en piska för att det skall bli lönsamt att energieffektivisera sina hus, byta fönster, köpa snålare elbilar och allt vad det kan vara. Den är väl relevant när elen kostar 0-10 öre/kWh, mindre relevant när elpriset är 10 kr som för något år sedan...
Eller ett av många sätt att finansiera statens utgifter generellt. Glöm inte att även energiskatten är belastad med moms som är den stora intäktskällan på energi då den även ligger på elöverföring, certifikat etc etc.

[OT] Solpaneler
Eller ett av många sätt att finansiera statens utgifter generellt. Glöm inte att även energiskatten är belastad med moms som är den stora intäktskällan på energi då den även ligger på elöverföring, certifikat etc etc.
Ja men energiskatten är just en punktskatt som syftar till att styra konsumtionen (och självklart ge inkomst till staten)

[OT] Solpaneler

Ja det är till den modellen det ändras, tanken när det infördes var mer som momsmodellen.

[OT] Solpaneler
Kommentaren gällde nog 60-öringen, som inte infördes 1951 :-)
Jo, jag förstår det, men det blir ju helt galet när man buntar ihop punktskatter och subventioner och jämför det med moms som är en helt annan typ av skatt. Då måste man ju gå tillbaka och förstå vad energiskatt är och syftet med den.

60-öringen som infördes 2015 är ett skatteavdrag, dvs en subvention, precis som reseavdraget för att pendla till jobbet. Skatteavdrag ges för nåt som är till nytta för samhället, när det inte är det längre finns det ingen anledning att ge avdrag längre.

[OT] Solpaneler
Jo, jag förstår det, men det blir ju helt galet när man buntar ihop punktskatter och subventioner och jämför det med moms som är en helt annan typ av skatt. Då måste man ju gå tillbaka och förstå vad energiskatt är och syftet med den.

60-öringen som infördes 2015 är ett skatteavdrag, dvs en subvention, precis som reseavdraget för att pendla till jobbet. Skatteavdrag ges för nåt som är till nytta för samhället, när det inte är det längre finns det ingen anledning att ge avdrag längre.
Om man inte ser någon nytta med stabilitet och förtroende för de politiska styrmedlen då förstås.

[OT] Solpaneler
Samma gäller reseavdraget, men det sitter hårt inne att avveckla saker.
Och ränteavdrag och en massa annat. Men precis som man inte kan låta fölk köpa hus (livsinvestering) med vissa förutsättningar, och sedan försämra dem rakt av, bör man se på andra styrmedel som ligger till grund för långsiktiga investeringar. Annars tappar styrmedlen effekt i samma takt som de tappar trovärdighet.
Att lura folk att göra investeringar som staten vill, för att sedan ta bort styrmedlen som gjorde att investeringen kunde räknas hem, är hästhandlarfasoner. Även om vi i dagsläget inte behöver avdraget för att skapa fler solpaneler.

[OT] Solpaneler
Och ränteavdrag och en massa annat. Men precis som man inte kan låta fölk köpa hus (livsinvestering) med vissa förutsättningar, och sedan försämra dem rakt av, bör man se på andra styrmedel som ligger till grund för långsiktiga investeringar. Annars tappar styrmedlen effekt i samma takt som de tappar trovärdighet.
Att lura folk att göra investeringar som staten vill, för att sedan ta bort styrmedlen som gjorde att investeringen kunde räknas hem, är hästhandlarfasoner. Även om vi i dagsläget inte behöver avdraget för att skapa fler solpaneler.
Nu förefaller det ju dessutom som att vi på ett eller annat sätt kommer subventionera annan elproduktion framöver. Elproduktion vi fattat beslut om att upphöra med. Elproduktion som inte lyckas locka privat kapital.

Att då låta 60-öringen leva vidare är knappast kontroversiellt. Jag kan bara tolka den motsatta inställningen som ideologiskt grundad.

[OT] Solpaneler
Lite petigheter men boende är inte investering och ränteavdrag är direktsubventionering av konsumtion. Regeringen håller på att andra på det där så därför kommer du snart inte kunna göra avdrag på "investeringar" som att köpa ny telefon med blancolån.Steg i rätt riktning tycker jag.

Solpaneler kommer vara fortsatt subventionerade med ROT-avdrag oavsett.

Personligen hänger jag här i tråden för att jag börjar bli sugen på batterier, men då mest för att ellevio bryter strömmen stup i kvarten där jag bor. Hur "lönsamt" det ev är är inte jätteviktigt. Jag ser det mer som en livskvalitetspryl

[OT] Solpaneler

Har du någon bra länk till DIY? Jag hittar inget bra...

[OT] Solpaneler
Lite petigheter men boende är inte investering och ränteavdrag är direktsubventionering av konsumtion. Regeringen håller på att andra på det där så därför kommer du snart inte kunna göra avdrag på "investeringar" som att köpa ny telefon med blancolån.Steg i rätt riktning tycker jag.

Solpaneler kommer vara fortsatt subventionerade med ROT-avdrag oavsett.

Personligen hänger jag här i tråden för att jag börjar bli sugen på batterier, men då mest för att ellevio bryter strömmen stup i kvarten där jag bor. Hur "lönsamt" det ev är är inte jätteviktigt. Jag ser det mer som en livskvalitetspryl
Batteri som ger möjlighet till ö-drift har ju en annan nytta ja. Och en annan prislapp för systemet…

[OT] Solpaneler
Där är du definitivt ute på tunn is om du inte har behörighet. För inte att tala om vad ditt försäkringsbolag kan tänkas ha för synpunkter.

[OT] Solpaneler
Dyi behöver ju inte betyda att det elektriska görs av en obehörig. Bara att man inte köper ett färdigt paket.
”Det elektriska” i detta fallet är allt utom inköp av komponenter. Jag skulle vilja se den installatör som vågar sätta sin behörighet på spel. Hen för stå för alla garantier gällande säkerhet.

[OT] Solpaneler
”Det elektriska” i detta fallet är allt utom inköp av komponenter. Jag skulle vilja se den installatör som vågar sätta sin behörighet på spel. Hen för stå för alla garantier gällande säkerhet.

Inköp, bygga det som "håller det på plats" osv.

Jag är intresserad av var gränsen går för "garantier för säkerhet" eftersom jag är lite intresserad av att utöka mitt batteri. Men behöver ju veta mer om det, för att göra rätt, med så mycket dyi som möjligt.

[OT] Solpaneler
Inköp, bygga det som "håller det på plats" osv.

Jag är intresserad av var gränsen går för "garantier för säkerhet" eftersom jag är lite intresserad av att utöka mitt batteri. Men behöver ju veta mer om det, för att göra rätt, med så mycket dyi som möjligt.
Det har väl med CE-märkning och produktansvar att göra. Alla produkter man köper är ju CE-märkta, garanterade av tillverkaren. Men så fort man pillar på dem så bryts ju det, och hela ansvaret tas över av den som pillade. T.ex. bygga om en vanlig cykel till elcykel med en konverteringssats, även om cykeln och konverteringssatsen i sig är CE-märkta, blir den monterade elcykeln ansvar för den som skruvade ihop den. Om du bygger om en lysrörsarmatur till led-rör, t.ex. kopplar bort drosseln, så uppför tillverkarens produktansvar och tas över av den som var där med mejseln.

Liknande blir det väl här, bryter du kapslingen på det batteri du har så uppgör producentens produktansvar, samma sak om du kopplar in ett elbilsbatteri (eller elbilen i sig) på ett sätt den inte är avsedd för. Då har inte elbilstillverkaren nåt produktansvar längre, det har den som var där och skruvade.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp