[OT] Solpaneler

• Trådstartare Trådstartare gsb
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
[OT] Solpaneler
Checkwatt ser intressant ut. Är det alltså en tjänst som låter en leverera dessa stödtjänster men frikopplat från vilken elleverantör man har?
Precis. De hanterar stödtjänster åt dig, frikopplat från din elleverantör.
Installation plus deras elmätarlåda kostade typ 14 000 kr om jag minns rätt.

Den gör dock så att du inte kan styra förbrukningen av batteriet själv när det gäller effekttoppar och så vidare. Den har någon egen algoritm för det.

[OT] Solpaneler
Precis. De hanterar stödtjänster åt dig, frikopplat från din elleverantör.
Installation plus deras elmätarlåda kostade typ 14 000 kr om jag minns rätt.

Den gör dock så att du inte kan styra förbrukningen av batteriet själv när det gäller effekttoppar och så vidare. Den har någon egen algoritm för det.
Ungefär som det ena säljaren erbjöd mig alltså, fast där bara halvt frikopplat från elleverantör.
Men 14000 låter ju mindre intressant... Eftersom jag ändå kan delta andra vägar

[OT] Solpaneler
Ungefär som det ena säljaren erbjöd mig alltså, fast där bara halvt frikopplat från elleverantör.
Men 14000 låter ju mindre intressant... Eftersom jag ändå kan delta andra vägar
Ja, det kan nog vara så att elleverantören måste ha någon form av stöd för det. Men styrning och ersättning är helt via checkwatt

[OT] Solpaneler
Just nu lutar jag lite åt batteri från Emaldo, någon som har koll på dem?
För under 100k får jag drygt 25 kWh. Och om jag byter elleverantör (men det finns många att välja på inom ramarna) får jag fast ersättning för balanstjänster på 1110 kr/mån de första tre åren. Det är ju 40% av pengarna tillbaka bara där.
Och en hyfsat snabb växelriktare på dryga 10 kW ingår, vilket är bra men fortfarande lite lite då mina solceller kan leverera 17 kW.

[OT] Solpaneler
Just nu lutar jag lite åt batteri från Emaldo, någon som har koll på dem?
För under 100k får jag drygt 25 kWh. Och om jag byter elleverantör (men det finns många att välja på inom ramarna) får jag fast ersättning för balanstjänster på 1110 kr/mån de första tre åren. Det är ju 40% av pengarna tillbaka bara där.
Och en hyfsat snabb växelriktare på dryga 10 kW ingår, vilket är bra men fortfarande lite lite då mina solceller kan leverera 17 kW.

Spontant låter det dumt med en växelriktare på bara 10 kW. Eller ska bägge användas, en för batteriet och en för solcellerna?

[OT] Solpaneler
Spontant låter det dumt med en växelriktare på bara 10 kW. Eller ska bägge användas, en för batteriet och en för solcellerna?
Ja det är separat. Jag har en 17 kW för solceller, men batteriet får 10. Som jag fattat det är batteriet snabbare, dvs 10 kW blir maximal laddnings- och urladdningshastighet. Har sett offerter på 6kW, ingen över 10,8

[OT] Solpaneler
Jaha, då gick "min" leverantör i kk. Som tur är har jag redan installatörs lösen till grejerna. Och hade inte hunnit beställa och betala fler batterier.
Trist för de som jobbar där 🙁

[OT] Solpaneler
Trist för de som jobbar där 🙁

+1. Men knappast någon överraskning givet hur bolaget har agerat. Typiskt "vi-kör-så-det-ryker-så-länge-det-håller-bygge".

[OT] Solpaneler
+1. Men knappast någon överraskning givet hur bolaget har agerat. Typiskt "vi-kör-så-det-ryker-så-länge-det-håller-bygge".
Ja betala efter leverans är det som gäller om man köper något i den branschen. Många som växt alldeles för snabbt med bidrag för solceller, och nu försöker göra samma samma sak med batterier. Håller inte för alla, särskilt om kunderna börjar minska på sina investeringar. Annars håller det väl ett litet tag till (tills "alla" har installerat batterier)

[OT] Solpaneler
Affärsvärlden har en intressant analys om Sesols "nya" ägare Soltech i dag. De blir ganska sågade. Aktien är ner över 97% på ett år och säljrådet kvarstår. Kanske ingen jag hade lagt stora pengar hos.
Jag kan bara läsa ingressen men det låter rätt dystert: https://www.affarsvarlden.se/kommentar/soltech-radar-upp-nya-fiaskon

Vi köpte anläggningen 2023 och bortsett från värmaren i ena batteriet så har det funkat klockrent. Nu hoppas man att det bara tickar på utan problem livslängden ut för det riskerar väl att bli bökigt med support och garantier framöver.

[OT] Solpaneler
Jag kan bara läsa ingressen men det låter rätt dystert: https://www.affarsvarlden.se/kommentar/soltech-radar-upp-nya-fiaskon

Vi köpte anläggningen 2023 och bortsett från värmaren i ena batteriet så har det funkat klockrent. Nu hoppas man att det bara tickar på utan problem livslängden ut för det riskerar väl att bli bökigt med support och garantier framöver.

Samma här. Huawei prylar. Dåligt användargränssnitt och grundinställning på logiken. Men noll problem.

Fortfarande sugen på att köpa mer batteri, men får kolla var. Huawei finns det ju här och var.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp