Cujo skrev:
-------------------------------------------------------
> Nån som kan rekommendera en riktigt bra fiskkniv?
Tjena!
Finns massor av bra alternativ, men mer specifik än "fiskkniv" behöver du vara... Vill du ha en filékniv eller en att skära upp fisken i bitar, ta bort huvud m.m. med?
Det senare alternativet är lite enklare, man vill ha en kniv som är redigt tjock i överkant av bladet, dock inget måste i köket men trevligt.. En standard 30 cm kött kniv fungerar tillräckligt bra om man inte jobbar med den hela dagarna..
Om det är en filékniv, vilken fisk kommer du mest att använda den på? Lax och annan fet fisk t.ex. kräver en styvare filekniv med rund egg och vågor i bladet som gör att kniven inte fastnar. Plattfisk och småfisk en flexibel som är mer följsam mot fisken..
Märken på knivar är svårt, Victorinox är väl värda pengarna, men ganska mjuka i stålet vilket gör att man måste slipa dom oftare jämfört med t.ex. de hårda Globalknivarna..
Mitt tips är att knalla in på en bra sorterad köktillbehörsaffär och leta upp en som du tycker ligger i skönt i handen.. Bra märken utöver de nämnda: Wüsthof, Sabatier, Satake, Mac (även om jag aldrig varit jätteförtjust i dom) Frost ser du i näven på många fiskhandlare om du vill ha något riktigt billigt som fungerar bra.. Finns drösvis med mer märken än så.. Som Singular skrev: Det är efter tycke och smak..
Eller du kanske vill ha ett tredje alternativ? Fiskkniv för bruk vid sjökanten? Där har jag ingen aning, men jag har en Gerber som jag är skitnöjd med. Dock används den alldeles för sällan, vet inte ens vart den befinner sig..