[OT]-som bara den! Knivar i diskmaskin - långtidstest

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Om du hade känt mig hade du vetat att jag både
> jobbat som kock (Bäckholmen, Djugårdsbrunn) och
> vet mina råvaror från tiden på
> Östermalmshallen. T O M T E.

Atlas är definitivt patron i den här tråden.

Cujo skrev:
> Nån som kan rekommendera en riktigt bra fiskkniv?

Tjena!

Finns massor av bra alternativ, men mer specifik än "fiskkniv" behöver du vara... Vill du ha en filékniv eller en att skära upp fisken i bitar, ta bort huvud m.m. med?

Det senare alternativet är lite enklare, man vill ha en kniv som är redigt tjock i överkant av bladet, dock inget måste i köket men trevligt.. En standard 30 cm kött kniv fungerar tillräckligt bra om man inte jobbar med den hela dagarna..

Om det är en filékniv, vilken fisk kommer du mest att använda den på? Lax och annan fet fisk t.ex. kräver en styvare filekniv med rund egg och vågor i bladet som gör att kniven inte fastnar. Plattfisk och småfisk en flexibel som är mer följsam mot fisken..
Märken på knivar är svårt, Victorinox är väl värda pengarna, men ganska mjuka i stålet vilket gör att man måste slipa dom oftare jämfört med t.ex. de hårda Globalknivarna..

Mitt tips är att knalla in på en bra sorterad köktillbehörsaffär och leta upp en som du tycker ligger i skönt i handen.. Bra märken utöver de nämnda: Wüsthof, Sabatier, Satake, Mac (även om jag aldrig varit jätteförtjust i dom) Frost ser du i näven på många fiskhandlare om du vill ha något riktigt billigt som fungerar bra.. Finns drösvis med mer märken än så.. Som Singular skrev: Det är efter tycke och smak..

Eller du kanske vill ha ett tredje alternativ? Fiskkniv för bruk vid sjökanten? Där har jag ingen aning, men jag har en Gerber som jag är skitnöjd med. Dock används den alldeles för sällan, vet inte ens vart den befinner sig..

Då händer det. Jag och tjejen har olika knivar. Hon har ett billigt skit set från ikea eller coop eller var de nu kom från, den stora kökskniven har blivit tandad för hon gillar att pilla upp ringen till zeta's bönkonserver med den. Hon diskar sina knivar i maskin. Jag diskar mina för hand. Förra veckan gick en av knivarna av, rakt av. Precis i handtaget. Hon skyller på att diskmaskinen kyler de varma knivarna för snabbt och därför skapar försvagning i metallen. Tyvärr har jag ingen bild att bjuda på

Kaves skrev:
> Då händer det. Jag och tjejen har olika knivar.

Äktenskapsförord?

Om diskmaskinen verkligen skulle kyla ner varm disk skulle nog en del annat gå sönder innan något i metall skulle gå av...

Diskmaskinen vill inte kyla av disken, då torkar den sämre. Troligtvis bara skräpstål som mattats.

Jag kör alla knivar som inte har trähandtag i maskinen. 0 casualities. Testar ikeas keramknivar just nu och det är samma sak där. De är f.ö. helt grymma att jobba med.

Senast ändrad:
Värme i diskmaskin kan vara ett problem för trähandtag eller dålig konstruärade knivar...
Kniv i syrafast rostfritt tål diskmaskin men är sälsynta pga de är svåra att slippa.
Vanliga knivar i slippbar rostfritt äts upp (långsamt men säkert) av diskmeddeln!
Tycker man inte att det är ett problem kan man fortsätta med att diska dem i maskin...
mina 2 öre
/E

happymtb.fr skrev:
------------------------------------------------
> Vanliga knivar i slippbar rostfritt äts upp
> (långsamt men säkert) av diskmeddeln!

Vad är för tidshorisont på det? 5-10-50 år? 1000 år?

happymtb.fr skrev:
> Nja... det är mer åt 5-10-50 diskningar.

så du påstår att en kniv i rostfritt stål äts upp (dvs märkbara gropar/förtunning av metallen) och går av/bryts efter att ha körts i diskmaskinen ca 50 gånger?

Undrar vad mina knivar är i för något fantastislt material som har klarat av regelbunden maskindisk i flera år utan att gå sönder...

mattel skrev:
> happymtb.fr skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nja... det är mer åt 5-10-50 diskningar.
>
> så du påstår att en kniv i rostfritt stål äts
> upp (dvs märkbara gropar/förtunning av metallen)
> och går av/bryts efter att ha körts i
> diskmaskinen ca 50 gånger?

Nej inte märkbara gropar, inget du kan se med blött ögat, men tillräcklig för att kniven ska var märkbart slöare. Men då måste man veta hur vass en vass kniv kan vara! ;-)
Eggen på en nyslippat kniv är otroligt tun och spetsig vilket gör att den bli lätt angrippen av kemikalierna från diskmeddel.
/E

happymtb.fr skrev:
> Men då måste man veta hur vass en vass kniv kan vara! ;-)

Tänkte väl att det var nån form av knivfetischism inblandat.

Jag fick en kniv felslipad av knivsliparen en gång. Slipad för styckning... Sjukt vass, lite magiskt faktiskt. Ända tills den träffade skärbrädan. Helt värdelös i ett kök med andra ord.

en kompis till mig försökte förklara det där med eggar som blir slöa utan att slitas hårt mekaniskt tex rakblad för rakhyvlar. det sker någon form av korrosion där eggen är som tunnast och det är knepigt att hålla dem torra - så +1 på diska och torka för att hålla eggar skarpa.

Mina knivar blir påtagligt slöare i maskin. Men jag tycker det är kul att slipa med brynstålet och dötrist att diska. :)

Ny teknik: http://www.nyteknik.se/popular_teknik/teknikfragan/article3535590.ece

Fråga:

I Icas kundtidning Buffé hävdades att man inte ska köra sina knivar i diskmaskinen eftersom eggens härdning påverkas av hettan från torkningen. Stämmer det verkligen?

Leif Eurén, Arboga

Svar:

Det är riktigt att man inte ska diska sina köksknivar i diskmaskinen, men det har inget med härdningen att göra. Anledningen att man inte ska köra dem i diskmaskinen är att yttersta eggen oxiderar när den är utsatt för en varm fuktig miljö, och kniven förlorar således sin skärpa. Därför skall köksknivar handdiskas och torkas med handduk.

Stefan Ivarsson

Vill bara påpeka att det är skillnad på att skärpa och bryna en kniv. Vad man gör när man skärper en kniv med t.ex. ett skärpstål är att man böjer tillbaka den lilla mycket smala eggen som har böjt sig när man använt kniven och får då tillbaka skärpa. När man bryner en kniv med slipsten eller diamantbryne då averkar man material från eggen för att få upp skärpan. Detta behövs bara när man verkligen nött ner eggen och fått den trubbig.

För härdade knivar som t.ex. Global kan man få till en lätt kombination av skärpning och lite bryning genom att dra eggen mot det förhöjda spåret på baksidan av en gammal tallrik. Fick tipset från en proffskock och det funkar jättebra.

Vassaste knivarna jag har är Japanska keramiska knivar. Finns inget vassare. Kan dock bara brynas med diamantbryne och är känsliga för att böjas (inga filéknivar precis) och slag.

Diskar inga knivar i diskmasking och lägger dom aldrig i ett diskställ.

Baksidan på en tallrik torde vara ungefär detsamma som ett keramiskt bryne.

Har en sats Globalknivar samt en ännu hårdare japansk som jag inte minns namnet på rak arm. Keramiskt bryne då och då så klarar samtliga knivar "tomattestet" utan problem. Stålbrynet känns inte som att det gör varken till eller från på någon av de här knivarna men räcker gott för att hålla t.ex. ICAs ganska mjuka knivar riktigt vassa om man använder det varje gång kniven ska användas.

Kockkniven i fråga idag, används någon eller några timmar dagligen. Garanterat mer använd än 99% av andra hemmaknivar, känner du mig eller följer min matlagning på andra forum vet du att det stämmer...

Jag håller den vass med hjälp av en keramisk slipstav (MAC), grundslipat den två gånger genom min lokala slaktare, då är eggen helt som ny.

Diskmaskinen åker den in i en eller två gånger per dag, det gör eggen något svartnad och några prickar i lödningen mot handtaget finns det. Eggen kanske tar stryk något med lite kornighet, men två drag (som man ändå måste och skall göra) med staven så är den fin igen.

Kniv.JPG

Om den bara kunde dö snart så jag kan uppgradera med en ny kniv... Jag vill ha en något bredare rygg vid infästningen mot handtaget. Och ett något blötare stål.

Alla mina knivar bortsätt från fisk-fileékniven (som är styckningsslipad ut i oändligheten och jag har en chromestav att resa eggen med) diskar jag i maskin. Men jag har inga kolstålsknivar så det spelar ingen roll, så länge handtaget tål det.

Planera ditt köp, det handtaget kommer att lossna från bladet. Det hände min globalkniv. Nu har jag fiskars och Victorinox med plasthandtag.

När det gäller knivslipning testade jag knivbrev.se i våras och är mycket nöjd med resultatet och deras service! Kan rekomenderas.

lundatok skrev:
> Planera ditt köp, det handtaget kommer att lossna
> från bladet. Det hände min globalkniv. Nu har
> jag fiskars och Victorinox med plasthandtag.

Japp, det är ett känt Global-fel. Om man inte har diskat i maskin får man den utbytt... :)
Men jag har planerat inköpet i flera år nu, det borde verkligen vara dags snart.

Jag har oxå testat Knivbrev, resultatet var helt OK men de polerade inte kniven -något jag tycker är en självklarhet om det inte är kolstål då patinan skyddar kniven. Sen tycker jag alltid det är jobbigt med prenumerationer men det är ju en smaksak. Min kötthandlare gör det gärna hos sin knivslipare,men så är köttet på http://www.limhamnskottovilt.se/ inte gratis direkt...

Atlas skrev:
> Om den bara kunde dö snart så jag kan uppgradera
> med en ny kniv... Jag vill ha en något bredare
> rygg vid infästningen mot handtaget. Och ett
> något blötare stål.

Någon av Sabatiererna då, om du i övrigt gillar de båda märkenas smala skaft. Global/Sabatier är för smala för mina små men breda händer med korta fingrar.

Annars gillar jag Tojiro DP3 eller Masahiro. Webhallen(!) har någon av dem till bra pris. Minns inte vilket av märkena, men de är rätt lika. Masahiro har lite rundare skaft, och Tojiro lite kantigare.
Eggen är dock i stort sett lika hård som Globals - 60+ish rockwell - men mycket lättslipad.
Lion Sabatier (sans kolstål) och Victorinox ligger någonstans kring 56-57 om jag minns rätt. Dock mer svårslipade. Främst Victorinox som har ett kladdigt stål som gärna bildar löst hängande råegg som är svår att få bort.

Type 301 från F.A Porsche tycker jag är rätt sköna att ha och använda. Men då äter jag ju bara blodpudding och varmkorv..
/Mattias

Jag tycker att Victorinox knivar är mycket bra. Bra handtag med bra grepp. Jag köpte en våtslip (Tormek) och polerar eggen med lädertrissan (strigel typ)

JLarsson skrev:
> Jag tycker att Victorinox knivar är mycket bra.
> Bra handtag med bra grepp. Jag köpte en våtslip
> (Tormek) och polerar eggen med lädertrissan
> (strigel typ)

Det är nog dit jag är på väg. Victorinoxen må vara osexig men det är ett grymt stål med bra handtag. Strigel är ju toppen men jag behåller keramiska stickan, det blir vasst nog. Strigel är ju om man skall vara petig mer för att resa eggen än för att skapa den, men visst polerar den oxå. Det finns ju slipmedel för strigel oxå. Strigel är ju snyggt att ha hängande från bänken oxå.

Tyvärr är Victorinox fibroxhandtag sanslöst osexiga, trähandtagen är snyggare men inte alls lika sköna att hålla i.

Konditorkniven är löjligt bra.

Fast med tanke på att Atlas tänkt byta upp sig från Global så kommer alla handtag vara skönare att hålla i.

//j

Passar på att fråga om någon har tips på ett bra sliperi i Sthlms-regionen som slipar japanska kockknivar med hårt stål och 15 graders slipvinkel. Köpte en Yaxell Ran för en tid sen. 69 lagers damaskerat stål med HRC 60-62 i kärnan, grymt vass och jag tänkte för en gångs skulle lämna in för slipning när det börjar vara dags att slipa om eggen.

För övrigt en mycket trevlig och vacker kniv. Har haft lite olika bättre knivar genom åren, men de känns alla som grovsmide i jämförelse. Har sett den reas för 13-1400 här och där vilket jag nog tycker är ett bra pris.
http://www.yaxell.co.jp/global/index.html
Här fanns btw lite intressant om kockknivar:
http://www.cleancut.se/knivskola

Slipkliniken är bra. Ett tips är att skriva med märkpenna på kniven vilka vinklar du vill ha, och tejpa om du är nojig. Då slipper man kommunikationsmissar mellan butik och slipare.

Det gjorde vi en jul för länge länge sen och ja, jag minns det som dagens höjdpunkt! Men det var nån annan som sanerade köket... :)

ÅL skrev:
> Jag ser ett större problem när man är utan
> maskindiskmedel och provar att hälla i LITE Yes
> handdiskmedel istället.
>
> Jag LOVAR... Man minns absolut om man gjort det
> misstaget eller inte

bojsänke skrev:
> Slipkliniken är bra. Ett tips är att skriva med
> märkpenna på kniven vilka vinklar du vill ha,
> och tejpa om du är nojig. Då slipper man
> kommunikationsmissar mellan butik och slipare.

Perfekt! Tack för tipsen Bojsänke, ska kolla in Slipkliniken!

Jobbat som styckare i 15 år snart, och på mitt jobb arbetar det ungefär 120 styckare. Ingen av dom 120 putsar/slippar sina knivar innan dom läggs i diskmaskinen, knivarna putsas/slippas alltid efter diskningen.

singletrack skrev:
> Jobbat som styckare i 15 år snart, och på mitt
> jobb arbetar det ungefär 120 styckare. Ingen av
> dom 120 putsar/slippar sina knivar innan dom
> läggs i diskmaskinen, knivarna putsas/slippas
> alltid efter diskningen.

Precis så, efter disken ger man dem enomgång så funkar det bra. Vad kör ni för knivar? Fiskars eller dyligt med bra gummihandtag? Hur är er slipning? Eller rättare sagt hur många slipningar har ni?

Den kockkniven jag fick styckningsslipad av misstag blev ju verkligen ensidig i sitt användningsområde. Eggen bröts efter två dar... Men nu har jag en styckningsslipad filekniv som bara skär genom kött eller fisk och aldrig rör ben eller skärbräda, det är ett bra komplement. Men den skulle jag inte köra i maskin för då tror jag eggen blir för ansatt, den är ju slipad ut i oändligheten och går ju i princip att böja/bryta med tummen.

Atlas skrev:
> lundatok skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Planera ditt köp.... Min kötthandlare gör det gärna hos sin
> knivslipare,men så är köttet på
> http://www.limhamnskottovilt.se/ inte gratis
> direkt...

Bara kvaliten är bra får köttet kosta. Ät mindre av det bara.
Men dom där tomtarna envisas med att krydda salsiccian, och DET är oförlåtligt. Vilket inte har ett dugg med vassa knivar att göra. :)

Jag handdiskar alltid mina knivar och skärper dem på undersidan av en porslinskopp med svepande rörelser ett par gånger i veckan.
Jag har helt slutat använda brynen och skärpstål sen jag upptäckte kopparnas undersida, resultatet blir minst lika bra och kopparna blir slätare på undersidan så att de inte repar borden lika lätt. Win-win!

bojsänke skrev:
> Utom den föreslagna 301. En verkligt herre
> jösses-dålig kniv.

Varför är den dålig?

Varje morgon får vi 4 nyslipade knivar som vi får putsa upp för att få ordentligt vassa, med vassa knivar är jag en duktig styckare, hyffsat snabb och vita köttfria ben. Med dåliga knivar är jag värdelös, men jag har nästan alltid bra knivar.

Jag styckar med en kniv som heter geiser, helst vill jag ha dom "nerslippade" alltså halvt uttjänta, för mig är dom lättast att hålla vassa.

Den oranga kniven på bilden är min favoritkniv, (gjord av carbonstål) väldigt mjuk och flexibel, den heter FDick. Kändes väldigt snäll mot armar axlar o leder, tyvärr får jag inte använda den för den slets uppför snabbt och var för dyr.
En geiser kostar ryktesvägen ngnstans mellan 70 o 80 kr.

När jag styckar stålar (putsar)jag kanske 1 ggr i minuten (ackordsarbete). Efter jobbet ställer jag knivarna i diskmaskinen.

Bilagor

• DSC_1116.JPG
    DSC_1116.JPG
    32.9 KB · Besök: 92
Tillbaka
Topp