[OT]-som bara den! Knivar i diskmaskin - långtidstest

Det är ändå något med att spendera 2-4h i köket varje dag och bara behöva slipa globalkniven en gång om året som inte riktigt går ihop för min del. Även om man använder brynstav.

Men vasst och bra geometri är utifrån ens egna preferenser

Jag tror att disktiden är inräknad. Sprätta upp en förpackning färdigmat och sedan in med kniven i diskmaskin och vänta på att den blir ren tar ju 2-4h på ekonomiprogrammet.

man har väl gärna tillräckligt med knivar så några kan husera i diskmaskinen i väntan på nästa omgång.

för övrigt slipar jag knivarna rätt sällan numera, inte varje år iaf. tack vare diamantskärpstål mera till vardags.

Jag hade en "knivslip" modell rulle från Global oxå, det var den som fick pensioneras äntligen. När man väl börjat använda den vet man att det är dags att lämna in dem. <Jag har ju inte bara en kniv, det skulle ju vara som att ha en cykel.

Jag har kört mina i maskin, dom överlever och har hälsan. Kock-kniven är över 10 år.

Men visst, det är säkert fel. Numera finns ingen diskmaskin så dom handdiskas.

Diskmaskin fanns från 2008 och samma kniv har åkt i maskin sen dess, dagligen i stort sett. Kniven är från 90-talet.

Intressant test, men tidsvinsten är väl minimal? En handdisk tar 10-15 sekunder. 2 drag med tvättsvampen, skölj, torka med diskhandduk och in i knivstället. Brukar ofta bli en snabbdisk mellan beredning av olika råvaror.
Har en G-2 sedan +25 år som bara handdiskats och ser ut som ny bortsett från några slipmärken på bladet. Får en våtslipning 1 ggr/år och bryner vid behov.

Stansade redskap, typ osthyvel, smörkniv och enkla köksknivar brukar klara diskmaskin utan problem, men våra bestickknivar från Berndorf fick kraftiga frätskador och fick ersättas efter några års användning.

Stora sliperier är ett större hot mot globalen är diskmaskinen :)
IMG_7788.jpeg

Jag har en Kirunaslipen och kör utan jigg. (Slipar med rotationsriktningen).
1704199128552.png

Inte min på bilden, men likadan och lika sliten.
När man får lite känsla för "hantverket" så blir det riktigt bra. Och framförallt så är det kul och rogivande. Rekommenderas för den som behöver lite meditativ egen-tid.
Finlirar några lätta drag med en mindre brynsten, bara för att putsa av. Blir rakbladsvasst i de flesta fall.

Senast ändrad:
Det finns väl en massa bra anledningar till att inte köra dem i DM egentligen. Men det är inte så
Intressant test, men tidsvinsten är väl minimal? En handdisk tar 10-15 sekunder. 2 drag med tvättsvampen, skölj, torka med diskhandduk och in i knivstället. Brukar ofta bli en snabbdisk mellan beredning av olika råvaror.
Har en G-2 sedan +25 år som bara handdiskats och ser ut som ny bortsett från några slipmärken på bladet. Får en våtslipning 1 ggr/år och bryner vid behov.

Stansade redskap, typ osthyvel, smörkniv och enkla köksknivar brukar klara diskmaskin utan problem, men våra bestickknivar från Berndorf fick kraftiga frätskador och fick ersättas efter några års användning.
Ja, den här tråden handlar inte om att jag rekommenderar diskmaskin, det finns alla möjliga bra anledningar att inte lägga sina knivar i diskmaskinen och väldigt få anledningar att göra det. Den här tråden handlar däremot om vad som händer om du lägger (global) knivarna i maskinen - ändå :)

Det är lite som att man inte borde tvätta cykeln med högtryckstvätt, något som jag oxå gör då och då :O

en bra kniv med rostfritt blad är det ju inga problem att köra i diskmaskin. och det kan vara att föredra sett till hygienskäl.

det finns väl en del skaft som kan vara känsliga, men sedan mina föräldrar skaffade diskmaskin på 60-talet har även träskaften på de jag tagit över klarat sig bra. likaså på de jag själv köpt senare. roterar väl ett tiotal knivar tänkta för allehanda ändamål, inklusive tomater och paprika, en liten utmaning för slappt omhändertagna knivar.

kan tillägga att min pappa var mycket intresserad av både kvalitetsknivar och deras slipning. högre skolan, rakkniveggar. jag fann efterhand att det trots glädjen med detta gjorde mindre praktisk skillnad i köket, så har gjort mig av med den tidsödande våta stenslipen, och använder brynen till annat. kör istället frihand med långsam vinkelslip försedd med slippapper, följt av diamantstål. minimal insats som tar typ någon minut per kniv, förstås genomfört med försiktighet utan att glödga=förstöra eggen. och resultatet (viktigast) tillräcklig belåtenhet i köket.

avd svära i kyrkan:)

Senast ändrad:
Jag har ett gammalt stavbryne i porslin från IKEA. Med det har jag hållit knivarna vassa i 20 år. Inga trubbiga eggar. Knivarna går inte i maskin.

Bryna gubbarnas knivar för älgjaktens slakt och styckning gav övning som grabb.

Jag har knivslipning lite som hobby, slipar mest med olika diamant- och keramiska brynen men även stenar ibland. Dock blir det inte stenar så ofta för att jag helt enkelt inte är tillräckligt bra på det, får så mycket bättre resultat med dimantbrynena och de keramiska (samt läderstroppar) i min manuella fixvinkelslip Wicked Edge.

Jag tar hand om flera vänners/grannars/familjemedlemmars knivar också, varav flera diskar sina knivar i maskin. Har sett tydliga korrelationer mellan hur mycket mikrochippning deras eggar har och hur de diskar knivarna. De som diskar i maskin har i princip sågtandade blad med alla chip i eggen. Detta även inom samma knivtillverkare, tex Global som chippar väldigt lätt. Visserligen kan det mycket väl bero på en generellt mindre hänsyn/vård till kniven/eggen hos de som maskindiskar. Men tror inte riktigt på att det förklarar hela skillnaden. Jag tror att kombination fukt, värme, kemi i maskinen kan påverka stålen negativt.

Annars kan jag bara rekommendera att testa bättre stål än de kommersiellt vanliga stålen i ex Globalknivar, har själv börjat göra egna knivar från 'blanks' i olika roliga ståltyper. Kräver en bandslip och lite tålamod, men är väldigt rogivande och roligt! Bara en är färdigställd än så länge, en petty i HAP40-stål som är ganksa milt värmebehandlad till 65 HRC. Ett då väldigt lättslipat och därtill nästan rostfritt stål! Tar otrolig skärpa och håller den längre än någon annan kniv jag har med marginal. Behöver dock som alla knivar brynas för att hålla topprestandan. Skulle aldrig lägga den i diskmaskinen, iofs mest för att handtaget skulle spricka och för att jag inte skulle våga skicka ungarna att plocka ur maskinen då :)

//Mange

Bilagor

• Petty_Hap40.jpg
    Petty_Hap40.jpg
    763.5 KB · Besök: 91
Senast ändrad:
det är roligt med hobbies! jag har också gärna ägnat mig åt detta, och det är kul med ett bra resultat. ångesten att förstöra sin fina egg med nytttigt arbete kan dock lätt bli större än glädjen att skapa den:)

så jag ser idag mer minimalistiskt på mina slipinsatser.

säkert är olika stål olika känsliga för diskning i maskin. de eventuella mikroskadorna i eggen tycker jag dock inte enbart är av ondo, det lär ge en sågtandseffekt:) för övrigt föredrar jag big time vågtandade eggar framför raka, som ju mycket tidigare kräver uppskärpning. rak egg är ett mycket känsligare system,

hatobjektet nr 1 är dock knivar med släta sidor, där det man skurit fastnar istället för att ligga kvar på skärbrädan. hur detta kan vara golden standard bland vissa kockar övergår mitt förstånd.

ungefär som man skulle komma med damtralla i tour de france.

hatobjekt nr 2 är knivar som saknar tillräcklig offset för skaftet, så knogarna slår i skärbrädan, eller som alternativ att man måste hålla skaftet utanför kanten av bänken.

korkat på riktigt.

Eftersom det tycks husera en del knivexperter här: Vad ska man köpa för sten (diamant?) för skärpning? Det gäller bruksknivar med blad av pulverstål, inte köksknivar, om det nu har nån betydelse.
Stropp och pasta har jag redan, men ingen bra sten. Vill inte lägga idiotmycket pengar dock, ähum.

Eftersom det tycks husera en del knivexperter här: Vad ska man köpa för sten (diamant?) för skärpning? Det gäller bruksknivar med blad av pulverstål, inte köksknivar, om det nu har nån betydelse.
Stropp och pasta har jag redan, men ingen bra sten. Vill inte lägga idiotmycket pengar dock, ähum.
Funkar till det mesta, i köket i alla fall.

Den här har jag kört med i många år.

1000 grit är den grövre sidan och räcker gott till all slipning. Ska man däremot börja forma om osv kan man vilja ha grövre, men inte till slipning.

Med 3000 grit får du en riktigt vass egg, och avslutar du dessutom med stropp och pasta ja då snackar vi!

Men det kräver ju förstås att man lär sig slipa på sten, vilket inte är svårt, det kräver bara lite träning och nån som kan lära ut. Själv kollade jag på Carter Cutlery på Youtube för att lära mig.

Funkar till det mesta, i köket i alla fall.
tvåa på den bollen. föredrar dock diamantbeklätt, finns från samma firma
.
Visa bilaga 673825
Tack, men de där är inte alls vad jag frågade efter. ?

1000 grit är den grövre sidan och räcker gott till all slipning. Ska man däremot börja forma om osv kan man vilja ha grövre, men inte till slipning.

Med 3000 grit får du en riktigt vass egg, och avslutar du dessutom med stropp och pasta ja då snackar vi!

Men det kräver ju förstås att man lär sig slipa på sten, vilket inte är svårt, det kräver bara lite träning och nån som kan lära ut. Själv kollade jag på Carter Cutlery på Youtube för att lära mig.
Ser vettigt ut! Jag har rätt bra koll på tekniken, det är bara hårdvaran som saknas.

...
säkert är olika stål olika känsliga för diskning i maskin. de eventuella mikroskadorna i eggen tycker jag dock inte enbart är av ondo, det lär ge en sågtandseffekt:) för övrigt föredrar jag big time vågtandade eggar framför raka, som ju mycket tidigare kräver uppskärpning. rak egg är ett mycket känsligare system,
...

Om du har problem med att raka eggar inte håller sig vassa beror det sannolikt på att du slipar dem för grovt. Det blir då inte en riktig egg utan liknar mest ett sågblad i miniatyr vilken initialt upplevs som mycket vass men dess toppar slits snabbt ner eller böjs med en slö kniv som resultat. Jag slipar mina till 13k vilket ger en kontinuerlig egg utan toppar och dalar vilket är betydligt starkare samtidigt som det ger en fantastisk skärpa. Visst, det är lite arbete att få till men de håller sig å andra vassa väldigt länge och kan underhållas med bara ett slätt brynstål (utan slipeffekt).

Och från ett annat perspektiv och åsikt så skulle jag inte vilja ta en kökskniv över 2-3000 eftersom jag vill ha bett i eggen.

En 13k egg är på tok för polerad för min smak.
Funkar fint till täljknivar och stämjärn. Men absolut inte i köket.

Personligen tycker jag ett par billiga diamantbrynen skulle vara det bästa till bruksknivar. En bra sak att tänka på kan vara att billiga diamantplattor/brynen nästan alltid har en lägre upplevd grit än den angivna.

Jag köpte ett billigt diamantbryne på nätet med syfte att snabbt ta upp moraknivarna till bruksnivå, gick på en med 1000 grit vilket hade varit alldeles för fint om det berkligen varit 1000 grit. Men det går väldigt snabbt och tar mycket material - precis som var avsikten.

//Mange

det är roligt med hobbies! jag har också gärna ägnat mig åt detta, och det är kul med ett bra resultat. ångesten att förstöra sin fina egg med nytttigt arbete kan dock lätt bli större än glädjen att skapa den:)

så jag ser idag mer minimalistiskt på mina slipinsatser.

hatobjektet nr 1 är dock knivar med släta sidor, där det man skurit fastnar istället för att ligga kvar på skärbrädan. hur detta kan vara golden standard bland vissa kockar övergår mitt förstånd.

ungefär som man skulle komma med damtralla i tour de france.

hatobjekt nr 2 är knivar som saknar tillräcklig offset för skaftet, så knogarna slår i skärbrädan, eller som alternativ att man måste hålla skaftet utanför kanten av bänken.

korkat på riktigt.
Ja, hobbies är nödvändigt för att orka med allt det övriga :)

För mig personligen är det dock ganska precis tvärtom mot vad du beskriver. Jag ville skapa egna knivar och slipa dem själv just för att kunna ha en kniv ett i stål man vill testa utan att behöva vara för rädd om dem. Knivar i HAP40 tex kostar så mycket att jag inte skulle vara fri med hur de användes, därför köpte jag blanks och byggde själv istället. Eftersom jag skapat dem själv kan jag lätt vässa om dem, eller till och med lägga en helt ny profil på bladet om jag så önskar.

Angående släta sidor: Jag håller med om att en hamrad finish är bättre än slät sida för food release, däremot har jag märkt att maten ändå kan släppa bra om det finns en vinkel ungefär mitt på bladets höjd där bladet går från kilformat nerifrån eggen till en sektion med parallella sidor upp till bladets rygg.

Men alla är olika och söker olika saker, jag är långt ifrån fullärd men ser resan lite som målet - det är ju en hobby ändå :)

//Mange

Trådlån!
Jag söker en santoku runt 175-180 mm och har bland annat siktat in mig på Misono och Tojiro.
Finns det någon butik i Stockholm som har bra utbud av japanska knivar där man har chans att prova dessa?
Har några av följande i åtanke:
Tojiro F-503
Tojiro F-659
Misono 440 no 881
Misono Molybdenstål no 581
Misono "Sweden steel" no 181

Trådlån!
Jag söker en santoku runt 175-180 mm och har bland annat siktat in mig på Misono och Tojiro.
Finns det någon butik i Stockholm som har bra utbud av japanska knivar där man har chans att prova dessa?
Har några av följande i åtanke:
Tojiro F-503
Tojiro F-659
Misono 440 no 881
Misono Molybdenstål no 581
Misono "Sweden steel" no 181
Vet inte om dom har dom specifika knivarna du listade, men Kika förbi Erik på shinogi (odengatan) eller på cleancut (bromma) så får du testa lite olika.

Japanese knife company har jag inte mkt över för.

Har också ett gammalt IKEA diamantstavbryne. Med det kunde jag fixa upp en gammal Victorinox kockkniv som byssans kockar hade trubbat till eggen på. Nu skär den tomater som ny. Det krävdes återkommande omgångar under längre tid med staven.

Är 1000/3000 en bra kombo för nybörjare utan laserambitioner?
När man googlar och läser på ämnet rekommenderas alla möjliga kombinationer.

Är 1000/3000 en bra kombo för nybörjare utan laserambitioner?
När man googlar och läser på ämnet rekommenderas alla möjliga kombinationer.

Jag personligen skulle köpt en shapton pro 1000grit att börja med. Sen kan du ta ett par gamla jeans och strigla på.

Snabb sten som ger en egg med bra bett. Både på enklare knivar och hårdare japanska varianter.

Jag personligen skulle köpt en shapton pro 1000grit att börja med. Sen kan du ta ett par gamla jeans och strigla på.

Snabb sten som ger en egg med bra bett. Både på enklare knivar och hårdare japanska varianter.
Tack för tips. Tror dock att en dubbelsidig sten för liknande pris är lite närmare min budget.

Det blev en Shapton Pro 1000 trots allt.

Glöm inte uppdatera tråden när ni kört dem 16,5 år regelbundet i diskmaskin så är ni on-topic dessutom! :D

25% IKEA Family rabatt på IKEA 365+ knivar
Erbjudandet gäller 1/11 – 1/12 2024
Inte de bästa knivarna. Men duger om man skall köra de i diskmaskin, till uthyrningsbostäder, husbil/husvagn/glamping m.m.

Screenshot_20241107_161451_Chrome.jpg

Screenshot_20241107_162254_Chrome.jpg
Screenshot_20241107_162149_Chrome.jpg

katsock @r/chefknives sa:

[deleted] @r/chefknives sa:

[deleted] @r/chefknives sa:

wotan_weevil @r/Cooking sa:

Senast ändrad:
Lät Erik på Shinogi sliperi vid KTH sätta en ny geometri på min gamla shiro kamo kockkniv.

Herrejävlar vad duktig han är. Nu springer den varv runt med mesta jag använt

Lät Erik på Shinogi sliperi vid KTH sätta en ny geometri på min gamla shiro kamo kockkniv.

Herrejävlar vad duktig han är. Nu springer den varv runt med mesta jag använt

Vågar man ens lämna in vanliga sunkiga Globalknivar där utan att skämmas? :-)

Det ligger rimligt nära jobbet så det skulle vara ett bra sätt att slipa upp alla knivar.

För finare knivar, eller rättare sagt knivar jag är mera rädd om och vill maskinslipa använder jag oftast Gotlandsbryne, inte lika snabbt som många japanska stenar men jag gillar Gotlandsstenens karaktär. Och sen ett traditionellt läderbryne efteråt.

Tillbaka
Topp