[ot] sommartid !

[ot] sommartid !
1000021404.jpg

Det var någon som sa att sommartid är arbetarklassens jetlag..

[ot] sommartid !
Bara en nyfiken fråga.

Det är ju många i vårt mörka land som uppenbarligen "hatar sommartid".

Men är det sommartiden som hatas, eller är det en av årets två tidsomställningar som hatas?

[ot] sommartid !
Hm, å ena sidan en enig forskarkår som ser stora negativa konsekvenser på folkhälsan med sommartid året runt, men å andra sidan har vi random folk på internet som gillar lite härligt häng på kvällen. Svårt detta …

[ot] sommartid !
Hm, å ena sidan en enig forskarkår som ser stora negativa konsekvenser på folkhälsan med sommartid året runt, men å andra sidan har vi random folk på internet som gillar lite härligt häng på kvällen. Svårt detta …
Ja exakt. Jag gillar ju att kunna dra och fiska lite april eller ta en tur med racern efter jobbet sen vad några forskare säger påverkar ju inte mig direkt på det sättet.

[ot] sommartid !
Gör det verkligen det?
Omställningen i sig har jag sett kritiseras men vilken tid som är rätt har iaf jag inte sett att det råder samma konsensus kring.
Ingen av oss funkar ju på samma 24h-schema i vilket fall, det är ju inte mer än ett verktyg för att få samarbete att fungera.

[ot] sommartid !
Gör det verkligen det?
Omställningen i sig har jag sett kritiseras men vilken tid som är rätt har iaf jag inte sett att det råder samma konsensus kring.
Ingen av oss funkar ju på samma 24h-schema i vilket fall, det är ju inte mer än ett verktyg för att få samarbete att fungera.
Jag har nog fattat det tvärtom att det är dumt att ha "fel" tid. Dvs sommartid eller att ligga längre västerut i en tidszon

[ot] sommartid !
Är väl stora tecken på att samhället vill gå åt andra hållet med mörkare kvällar än vad happy i stort sett verkar eftersträva.
Folk börjar väl jobba senare och senare för varje århundrade som går.. desamma gäller skolan. När jag var liten gick vi i skolan typ 8-15 nu verkar det mer va 9-17 som gäller . Ica stängde kl19.. Och krogen är det ingen idé att gå ut på innan midnatt.. då gick vi nästan hem på min tid ..

[ot] sommartid !
Notera att den enda rimliga lösningen (dvs att använd lokal soltid) rör sig med någon minut om dagen, i en lite asymmetrisk kurva med två lokala max och minpunkter, per år. Så man får ställa om klockan varje morgon, men det är det ju värt för att förenkla.

Annars får man kompromissa med andra människor. ?

[ot] sommartid !
Notera att den enda rimliga lösningen (dvs att använd lokal soltid) rör sig med någon minut om dagen, i en lite asymmetrisk kurva med två lokala max och minpunkter, per år. Så man får ställa om klockan varje morgon, men det är det ju värt för att förenkla.

Annars får man kompromissa med andra människor. ?
Enkelt att programmera ett digitalur för det, och en kul komplikation att utveckla för urmakarna i Schweitz :)

[ot] sommartid !
Att ett samhälle fungerar bygger i slutänden på att invånarna är bekväma med lagar och regler. Det här med sommartid verkar mest splittra befolkningen.

Varför inte ha personliga tidszoner. Man registrerar vilken tidszon man vill ha hos skatteverket och det görs ett tillägg på personnumret på formen "+hhmm", t.ex. "198012241234+0128". Kanske även en kod för om man använder skottdag?

[ot] sommartid !
Att ett samhälle fungerar bygger i slutänden på att invånarna är bekväma med lagar och regler. Det här med sommartid verkar mest splittra befolkningen.

Varför inte ha personliga tidszoner. Man registrerar vilken tidszon man vill ha hos skatteverket och det görs ett tillägg på personnumret på formen "+hhmm", t.ex. "198012241234+0128". Kanske även en kod för om man använder skottdag?
Varför nöja dig där? Ta istället och låt varje medborgare specificera en funktion för sin offset från UTC som funktion av tid efter personens födelse. Riktigt festligt blir det när någon rackare kommer dragandes med en icke beräkningsbar funktion.

[ot] sommartid !
Att det blir ljust en timma längre på kvällen samma dag man ställer om till sommartid köper jag, timman dom snor på natten får vi tillbaka på kvällen.

Men resten av halvåret med sommartid, varje dag har vi en timma ljusare, var kommer dessa timmar från? Och som vanligt är det locket på från myndigheterna.

Tillbaka
Topp