Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag gillar sommartid men tror att det finns en poäng med att mer följa den "naturliga" dygnsrytmenBara en nyfiken fråga.
Det är ju många i vårt mörka land som uppenbarligen "hatar sommartid".
Men är det sommartiden som hatas, eller är det en av årets två tidsomställningar som hatas?
Nu har du ju fattat detta fel. Det är vintertid året runt som förespråkas :)Hm, å ena sidan en enig forskarkår som ser stora negativa konsekvenser på folkhälsan med sommartid året runt, men å andra sidan har vi random folk på internet som gillar lite härligt häng på kvällen. Svårt detta …
Ja exakt. Jag gillar ju att kunna dra och fiska lite april eller ta en tur med racern efter jobbet sen vad några forskare säger påverkar ju inte mig direkt på det sättet.Hm, å ena sidan en enig forskarkår som ser stora negativa konsekvenser på folkhälsan med sommartid året runt, men å andra sidan har vi random folk på internet som gillar lite härligt häng på kvällen. Svårt detta …
Jag gillar sommartid men tror att det finns en poäng med att mer följa den "naturliga" dygnsrytmen
Det är det jag inte vet, det är därför jag skriver "naturliga" Men vintertid anses väl som mer att man försöker följa solens upp och nedgång? Men som någon skrev är det ju skillnad på Stockholm och Bergen som har samma tid.Somnade halv två och upp kl 6. Skyller allt på sommartid.
Vilken är den naturliga?
Gör det verkligen det?Hm, å ena sidan en enig forskarkår som ser stora negativa konsekvenser på folkhälsan med sommartid året runt, men å andra sidan har vi random folk på internet som gillar lite härligt häng på kvällen. Svårt detta …
Jag har nog fattat det tvärtom att det är dumt att ha "fel" tid. Dvs sommartid eller att ligga längre västerut i en tidszonGör det verkligen det?
Omställningen i sig har jag sett kritiseras men vilken tid som är rätt har iaf jag inte sett att det råder samma konsensus kring.
Ingen av oss funkar ju på samma 24h-schema i vilket fall, det är ju inte mer än ett verktyg för att få samarbete att fungera.
Varit i London en gång - tog typ en vecka tills allt kändes ok efteråt.Jag har aldrig klarat en Londonweekend
Varit i London en gång - tog typ en vecka tills allt kändes ok efteråt.
Har alltid trott det var alkoholen. Det var tidsomställningen alltså!?
Kan va ?Vänstertrafiken mest troligt.
Detta torde väl isf endast gälla boende nära ekvatorn som har mer eller mindre konstanta tider för solens upp- och nedgång oavsett årstid.Jag gillar sommartid men tror att det finns en poäng med att mer följa den "naturliga" dygnsrytmen
Av dom som blir kränkta av att man en natt på året får sova en timme mindre ja.Nu har du ju fattat detta fel. Det är vintertid året runt som förespråkas :)
det är väl jämna 24 man petar in? 18h hade kanske orsakat mer gnällFörstår inte hur man kan bli upprörd över en timme hit eller dit.
Stora frågan är hur vi kan acceptera skottdagen. En hel dag som petas in.
Normaltid, som det heter! =)Nu har du ju fattat detta fel. Det är vintertid året runt som förespråkas :)
Beror på vilken nivå man tittar på.det är väl jämna 24 man petar in? 18h hade kanske orsakat mer gnäll
Du hade föredragit att man petade in de 2,36 sekunder per timme som hade varit lagom för att få kalendern i synk? ?Beror på vilken nivå man tittar på.
Lika ologiskt att peta in jämna 24h som att peta in jämna 3600s.
?
Fast man skulle kunna avrunda det till 2,4s och justera med lämpliga intervall.Du hade föredragit att man petade in de 2,36 sekunder per timme som hade varit lagom för att få kalendern i synk? ?
Fast man skulle kunna avrunda det till 2,4s och justera med lämpliga intervall.
Vilket intervall det ska vara bör i så fall diskuteras i en lämplig underkategori i detta forum. ?
Enkelt att programmera ett digitalur för det, och en kul komplikation att utveckla för urmakarna i Schweitz :)Notera att den enda rimliga lösningen (dvs att använd lokal soltid) rör sig med någon minut om dagen, i en lite asymmetrisk kurva med två lokala max och minpunkter, per år. Så man får ställa om klockan varje morgon, men det är det ju värt för att förenkla.
Annars får man kompromissa med andra människor. ?
Varför nöja dig där? Ta istället och låt varje medborgare specificera en funktion för sin offset från UTC som funktion av tid efter personens födelse. Riktigt festligt blir det när någon rackare kommer dragandes med en icke beräkningsbar funktion.Att ett samhälle fungerar bygger i slutänden på att invånarna är bekväma med lagar och regler. Det här med sommartid verkar mest splittra befolkningen.
Varför inte ha personliga tidszoner. Man registrerar vilken tidszon man vill ha hos skatteverket och det görs ett tillägg på personnumret på formen "+hhmm", t.ex. "198012241234+0128". Kanske även en kod för om man använder skottdag?
Nä, jag vill ha månadslönen så fort som möjligt. Med 18timmars tidsomställnkng hade jag behövt vänta sex timmar mindre på månadslönen i mars, varje skottår.det är väl jämna 24 man petar in? 18h hade kanske orsakat mer gnäll
Lätt. Bli miljardär och skapa ett bolag där du kan jobba med vad du vill när det är regn och mörkt och vara ledig och cykla när solen skiner!Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad klockan är.
Jag vill bara cykla i solskenet och jobba bakom skärmen i regn och mörker
Men jag har jobbat en del vid datorn från altanen i skuggan i shorts och tischa, och det är faktiskt snäppet bättre än att göra samma jobb i gruvan.Jag bryr mig egentligen inte så mycket om vad klockan är.
Jag vill bara cykla i solskenet och jobba bakom skärmen i regn och mörker
Så, jobba i skuggan och cykla med pannlampa, det är din grej?Men jag har jobbat en del vid datorn från altanen i skuggan i shorts och tischa, och det är faktiskt snäppet bättre än att göra samma jobb i gruvan.
Som hand i handske. Förespråkarna för sommartid vill egentligen ha sju dagars arbetsvecka också. Det framgår i deras försök till dold agenda.Jag såg en undersökning som visade att över 90% av dom som vill ha normaltid hela året anser att fälgbroms på cyklar är bättre än skivbromsar. Klart tänkvärt.
Nae asså när du uttrycker det på det sättet så..Så, jobba i skuggan och cykla med pannlampa, det är din grej?
om man benämnt sommartid normaltid, och vintertid var den avvikande misstänker jag resultatet blivit detsamma??Jag såg en undersökning som visade att över 90% av dom som vill ha normaltid hela året anser att fälgbroms på cyklar är bättre än skivbromsar. Klart tänkvärt.
Tror fan inte det, den där timmen mindre man får sova en natt är nog det som smärtar mest med sommartiden.om man benämnt sommartid normaltid, och vintertid var den avvikande misstänker jag resultatet blivit detsamma??