kebarb
Aktiv medlem
[OT] Spara ström tråden
Nja, kanske är så, och numer (de senaste 15-isch åren) pysslar jag sällan med denna typ av frågor. Men fukt från varma sidan i bostäder genom byggdelar var i alla fall förr ansett problematiskt huvudsakligen om det möter daggpunkten i byggdelen (vägg eller vindsbjälklag) inte att det kondenserar på ytor på vinden (men det kanske var det du menade). Om det inte är en väldigt liten volym på vinden, typ motsvarande att man inte ens kan krypa på vinden.
Även moderna hus som är välisolerade i bjälklaget ventilerade kallvindar har ju en naturlig fukt, det är ju liksom nära uteklimat. Men med luftomsättning och volym så är det inga problem. Även om flyttlådor av papp med gamla kläder mycket väl kan mögla av fukten, så tål byggdelarna det hela. Så länge inte nämnda lådor trycks mot takfoten så att luftningen sabbas.
Ja precis, och även om det blir lite mögel på någon trädetalj så är inte det ett problem. Så länge den håller bärighet. Man skall inte leva och bo där uppe.
Men min poäng var att man kan skapa problem om detta inte görs rätt, och precis som du påpekar så är det helt annorlunda från situation till situation. Man bör veta vad man gör och förstå konsekvenserna av det innan man gör det.
Huset jag bor i idag har endast isolering i innertaket mot vind. Vinden är helt oisolerad. Men det sitter också en fuktspärr i taket och är FTX i huset. Dessutom så torkar ju hela vinden ut rejält sommartid när solen steker på.
Jag tror de flesta problem uppstår när konstruktionen aldrig får möjlighet att återhämta sig. Träkonstruktioner tål nog fukt i perioder så länge det får chans att torka ut helt delar av året.
Detta är inte något jag kan väldigt mycket om, men har förstått att det finns vansinnigt många osanningar om ute bland snickare och handlare + försäljare av produkter och material.
//K