[OT]: Spelkonsol för 7-åring?

• Trådstartare Trådstartare Erik Axel
  • Start datum Start datum
E

Erik Axel

Guest
Tänkte höra om det finns ngn som kan rekommendera ngn liten spelkonsoll för en snart blivande 7-årig kille. (Han gillar MTB också!)

Skall vara typ för bilåkning. Man har hört om GameBoy. Finns det alternativ? Bra tillbehör?

Som handhållen spelkonsol är väl PSP, PlayStaion Portable den som iaf jag rekomenderar. Finns från dryga 2.500 ink ett spel.

Just nu så är de två största Nintendo DS och Sony PSP. Sony PSP räknas väl som häftigast, är dyrast men man kan utöver att spela spel på den även spela film och musik på den, sen har den även en skärm med en otroligt imponerande bildkvalité. Sen finns Nintendo DS, nintendos senaste gameboy med två skärmar, varav den undre är tryckkänslig. Denna är även billigare än PSP, dessvärre har jag inte prisuppgift i huvudet nu :). Om han som ska ha den bara är 7 år så rekommenderar jag Nintendon, pga att han inte kommer att kunna utnyttja alla funktioner som PSP'n har. Men jag tycker att du ska gå ner till någon spelaffär eller liknande och klämma lite på både PSP och DS. Passa även på att fråga personalen, de vet en hel del i de flesta fall och de kan visa funktionerna i affären.

Den stora nackdelen med gameboy i mitt tycke är att det är så svårt att se på skärmen, jag har inte alls det problemet med pspn.

Det skiljer ungefär tusen kronor i pris på konsolerna i sej, nintendo ds kostar ungefär 1500:- ,men spelen kostar ungefär lika mkt sen.

Gå in till närmaste återförsäljare och kolla på dom själv så får du se vad du tycker om bilden på dom.

Som sagt tidigare så har nog Nintendo störst utbud lämpat för en sjuåring.
Har ingen erfarenhet av handhållet dock, bara kuben

//Jubel

Vi har både GBA och GameCube i vår familj och till båda finns många bra titlar till barn. Vissa kanske tycker att det kommit nyare, häftigare grejor men min erfarenhet är att ungarna bryr sig väldigt lite om häftig grafik.

En tanke kan vara att se vad som är poppis i bekantskapskretsen. Spel är dyra så det är guld värt om man kan bytlåna med kompisar.

/Johan

Vi har två stycken till våran 8-åring vi började med ett stationärt beg Playstation 1 som är aldeledes utmärkt, det är lätt att lära sig hantera cd skivorna och grafiken är aldeles utmärkt och tillgången på beg spel av alla slag är stor. Fördelarna är väl att det är en billig penning att komma igång nackdelarna är att skivor kan bli repiga.

Vi har även köpt en Nintendo Advanced som är utmärkt för dom flesta spel men Axel min grabb kör bara plattformsspel på den. Fördelen med den är att det är kasetter som inte är känsliga för yttre påverkan, nackdelen är att kasetterna är små och kan försvinna.

/Mats

Tillbaka
Topp