[OT] [Svininfluensan] Har folk blivit helt galna?

• Trådstartare Trådstartare e.
  • Start datum Start datum
E-beth skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad fasen är en "börskommentator" ? Vem litar
> på en sådan? :D
>
> http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/vaccinera-sig-a
> r-att-visa-andra-hansyn-1.971551
> "4. Man får ett bättre immunförsvar inför
> framtiden om man blir sjuk i svininfluensa nu,
> jämfört om man vaccinerar sig.
> Det här är ett argument mot vaccinering som
> framför allt molekylärbiologen Ann-Cathrine
> Engwall och hennes man börskommentatorn Bo
> Engwall driver."

hehe, ja kanske lite konstigt att påpeka vad han har för yrkestitel i sammanhanget. Molekylärbiolog låter väl kanske lite bättre i sammanhanget. Sen, av vad jag har sett så är det han som skriver kommentarer och debatterar saken.

Här är deras inlägg på brännpunkt
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_3427795.svd

TobiasC skrev:
> Jag ser inga bevis i hennes text för att vi
> skulle få bättre "tränat" immunförsvar av
> sjukdomen än av vaccinet.

Inte för att jag har någon aning om ifall det stämmer eller ej men

"Man kan säga att ett virusangrepp i sig leder till en slags kroppens egen vaccinering där immunsystemet efter bästa förmåga försöker lära sig känna igen flera av virusets olika delar, oftast fler delar än vaccinet."

Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro om den här influensan. Jag tänker nog iaf inte vaccinera mig, inte förrän det visar sig att folk dör som flugor iaf... :P Argument i stil med att vi så fort som möjligt ska utrota den nya influensan i stil med polio, stelkramp och andra på riktigt allvarliga sjukdomar har jag svårt att ta till mig. Känns som att risken för biverkningar vägs upp av nyttan på ett helt annat sätt vid sådana sjukdomar.

"Risken för svåra biverkningar är en på miljonen." http://www.aftonbladet.se/nyheter/svininfluensan/article5954689.ab

Var hittar hon den infon någonstans? Jag tycker det verkar som biverkningar är rätt vanliga (inte så vanligt med allvarliga kanske men färre än 1 på 10000 tycker jag helt klart antyder möjligheter för mer än en på miljonen) http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20070324000011&DocTypeID=7&UserTypeID=2

Mårten skrev:
> Diravi: Det tros vara en blandning av genetiskt
> material från ett människovirus, ett fågelvirus
> och två svinvirus. Eller ja... inluensavirus som
> drabbar resp. djur.
>
> Eg. är det väl ett influensavirus som drabbar
> grisar som har muterat eller något åt det
> hållet.
>
> I vilket fall finns en koppling till svin. :)

Javisst, det är ju en influensa (de vanligaste är fågel eller svinvarianter.)

PrinsValium skrev:
> Själv vet jag inte riktigt vad jag ska tro om den
> här influensan. Jag tänker nog iaf inte
> vaccinera mig, inte förrän det visar sig att
> folk dör som flugor iaf... :P

Man vaccinerar sig för att inte smitta andra som eventuellt befinner sig i riskgrupper.

mytomspunnen skrev:
> Man vaccinerar sig för att inte smitta andra som
> eventuellt befinner sig i riskgrupper.

I mina öron låter det fortfarande vettigare att andra som befinner sig i riskgrupper vaccinerar sig för att inte bli smittade...

Vi kommer alla att DÖÖÖÖ!!!
gris.jpg

Eftersom jag befinner mig inom sjukvården så är det självklart att vaccinera sig tycker jag, men jag ser ingen anledning till varför personer även utanför sjukvården/ej riskgrupp skulle välja att inte vaccinera sig. Det är ju gratis! Man skyddar sig mot utebliven inkomst man smittar inte andra osv. Det finns ju nästan bara + i ekvationen. Biverkningarna som jag har tagit del av är ju väldigt milda kanske lite värmestegring någon dag, lite ömhet osv. Verkar ju vara ett land av mesar det här.

4. Eventuella biverkningar
Liksom alla läkemedel kan Pandemrix orsaka biverkningar, men alla användare behöver inte få dem.
Allergiska reaktioner kan förekomma efter vaccination, i sällsynta fall kan de leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling tillgänglig för dessa tillfällen.
I kliniska studier med ett liknande vaccin var de flesta biverkningarna milda och kortvariga.
Biverkningarna liknar i allmänhet dem för säsongsvacciner mot influensa.

Frekvensen av möjliga biverkningar som listas nedan är definierade enligt följande:
Mycket vanliga (påverkar fler än 1 av 10 användare)
Vanliga (påverkar 1 till 10 av 100 användare)
Mindre vanliga (påverkar 1 till 10 av 1 000 användare)
Sällsynta (påverkar 1 till 10 av 10 000 användare)
Mycket sällsynta (påverkar färre än 1 av 10 000 användare)
Följande biverkningar har inträffat med Pandemrix i kliniska studier hos vuxna inklusive äldre samt
barn 3-9 år:

Mycket vanliga:
• huvudvärk
• trötthet
• smärta, rodnad, svullnad eller lokal förhårdnad vid injektionsstället
• feber
• muskelvärk, ledvärk.

Vanliga:
• värmekänsla, klåda eller blåmärke vid injektionsstället
• ökad svettning, frossa, influensaliknande symtom
• svullna körtlar i halsen, armhålan eller ljumsken.

Mindre vanliga:
• stickningar eller domningar i händer eller fötter
• sömnighet
• yrsel
• diarré, kräkningar, magont, illamående
• klåda, utslag
• allmän sjukdomskänsla
• sömnlöshet.
5
Hos barn 3-9 år förekom feber oftare vid administrering av vuxendos (0,5 ml vaccin) i jämförelse med
halva vuxendosen (0,25 ml vaccin). Feber förekom också oftare hos barn 6-9 år än för barn 3-5 år.
Dessa biverkningar försvinner vanligen inom 1-2 dagar utan behandling. Om de kvarstår,
KONTAKTA DIN LÄKARE.
Följande biverkningar har inträffat de närmaste dagarna eller veckorna efter vaccination med vacciner
som rutinmässigt ges varje år för att förhindra influensa. Dessa biverkningar kan inträffa med
Pandemrix.

Mindre vanliga:
• generella hudreaktioner inklusive urtikaria (nässelfeber).

Sällsynta:
• allergiska reaktioner som kan leda till allvarlig sänkning av blodtrycket som, om det inte
behandlas, kan leda till chock. Läkare är medvetna om denna risk och har akut behandling
tillgänglig för dessa tillfällen.
• kramper
• svår stickande eller dunkande smärta utmed en eller flera nervbanor
• minskat antal blodplättar, vilket kan orsaka blödning eller blåmärken.

Mycket sällsynta:
• vaskulit (kärlinflammation som kan orsaka hudutslag, ledvärk och njurpåverkan)
• neurologiska störningar såsom encefalomyelit (inflammation i centrala nervsystemet), neurit
(nervinflammation) och Guillain-Barrés syndrom (en typ av förlamning).
Om någon av dessa biverkningar inträffar, kontakta omedelbart din läkare eller sköterska.

Det spelar ingen roll vad du säger. Jag tänker ändå inte vaccinera mig.
Jag tycker folk prackar på en sina åsikter likt jehovas när de knackar dörr.

Tack, vi har fått alla för- och emot argument nu. Lämna oss som INTE VILL i fred!
Har ni svårt att ta ett nej eller vad?

/e

E-beth skrev:
> Det spelar ingen roll vad du säger. Jag tänker
> ändå inte vaccinera mig.

Det där verkar du ha gemensamt med de flesta nej-sägare... ;-P

PrinsValium skrev:
> I mina öron låter det fortfarande vettigare att
> andra som befinner sig i riskgrupper vaccinerar
> sig för att inte bli smittade...

Det knepiga är ju att man inte alltid vet innan vilka som blir sjukast. Annars vore det ju plättlätt det här med vaccinering.

Sedan är det så att t.ex. många barn, rent statistiskt, får värre biverkningar än vuxna av vaccineringen. Därför är det inte orimligt att "övervaccinera" den vuxna befolkningen för att fler barn skall klara sig undan.

Förstår fortfarande inte det rimliga i den stora konspirationen.

TobiasC skrev:
bla. biverkningar:

• feber
• muskelvärk, ledvärk.

m.a.o
vanlig influensa.... daaahaa
Det är ju just det man vacc. sig mot...

mytomspunnen skrev:
> Förstår fortfarande inte det rimliga i den stora
> konspirationen.

Nä, nån stor konspiration tror jag knappast att det är =) Men av vad som kommit fram än så länge tycker jag det verkar som en viss överreaktion åtminstone. Jag vaccinerade mig mot den vanliga influensan av bara farten en gång när vi fick sprutan på jobbet. Jag blev inte sjuk den gången heller, liksom dom flesta andra år. Återstår helt enkelt att se om jag faller hårdare för den nya varianten av influensa.

Om jag kan slippa några sjukdagar genom att ta ett "gratis" vaccin så...tja...varför inte? Så jäkla kul är det inte ha influensa.
Läste nånstans (källa kan letas fram) om att många nej-sägare har ett fullt rationellt synsätt av typen vänta-och-se. Om det visar sig att flunsan slår hårt och är farligare än tidigare visat så byter många av dessa åsikt och vaccinerar sig ändå. Men om myndigheter försöker pressa dem till att ändra åsikt i förtid så blir motståndet och trotsigheten starkare.
Korrekt information, bemötande och krossande av felaktiga rykten samt en släng av altruistiskt tilltal (hjälp till att skydda de oskyddade) - det är receptet som myndigheter bör använda sig av för att nå ut till allmänheten.

E-beth skrev:
> Vad fasen är en "börskommentator" ? Vem litar
> på en sådan? :D

Sök på Bo "löparn" Engwall.. hade sin storhetstid på börsen under IT-yran.

> "4. Man får ett bättre immunförsvar inför
> framtiden om man blir sjuk i svininfluensa nu,
> jämfört om man vaccinerar sig.
> Det här är ett argument mot vaccinering som
> framför allt molekylärbiologen Ann-Cathrine
> Engwall och hennes man börskommentatorn Bo
> Engwall driver."

Om man (riskerar att) dö(r) på kuppen, är det då ett bra val att försöka skaffa sig ett bättre immunförsvar?

the_TnT skrev:
> Ola skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sökte lite cykellampagrejer från Kjell, wtf?
>
> Var det meningen att länka till ett urval av
> silkonkabel eller denna:
> http://www.kjell.com/?page=/fragakjell/svininfluen
> san/
>
> ?

Det var liksom det här jag menade:

gris.JPG ht=512

Brukar inte fråga elektroniktips på apoteket.

Senast redigerad av en moderator:
Efter ha legat däckad i snart 10 dagar nu i baconfrossan, så har jag bara ett råd att ge er: VACCINERA ER!

Den här jävla skiten kanske inte dödar en, men jag hade helst sluppit ligga här med feber och en hosta som skulle göra en gammal alkis avundsjuk.

Mr Orange skrev:
> Efter ha legat däckad i snart 10 dagar nu i
> baconfrossan, så har jag bara ett råd att ge er:
> VACCINERA ER!
>
> Den här jävla skiten kanske inte dödar en, men
> jag hade helst sluppit ligga här med feber och en
> hosta som skulle göra en gammal alkis avundsjuk.

Ja, fy fan. Jag är tillbaks på benen efter en 8 dagars pärs. Totalt utslagen vart man. Gått ner 4 kilo i vikt. Hade det inte stannat upp hade jag snart sett lika jävlig ut som Rasmussen. Orkade knappt gå till bussen imorse så cykel är inte att tänka på. Iaf inte förrän mot slutet av veckan:) Så satans asaskönt att sakta men säkert vara på g igen...here I come, hehaw!

Jag kom fram till det besluted oxå, sjuk 2veckor, återhämtning minst två veckor dvs över en hel månad borttappad träning. Tur att man är asocial och inte träffar människor innan vaccinet släpps på bred front.

Det bästa är att se till att sätta in Tamiflu redan dag ett så kommer man lindrigt undan på 3-4 dagar med lite feber.

Borde man byta jobb om man ser fram emot en (eventuell) dryg veckas frossa i soffan hemma?!

Om inte annat tror jag att jag behöver lite semster snart...

Jag kan bara intyga att 2 1/2 veckor hemma i feber o hosta = inte cykelbar är himlans tråkigt, och dyrt - att vaccinera sig kan nog vara en god idé.

Det är även första gången som en sjukdom slår ut HELA familjen på en gång, i vanliga fall brukar vi ta det i omgångar med kräksjukor och annat mysigt (4kids+2vuxna)

//david

svininfluensa ? Haha vilket namn! Har ja missat ngt? Kollar inte på tv/läser tidningar.. Men ingen jag känner har haft de, ioförsej så va de ngt på fasbok som hade nöffsjukan.. e de samma?

Tagga ner, de e media o idioter som drar upp de, Ingen jävel som har skiten

Märkligt nog är det ingen i min bekantskapskrets som haft det. Ingen i familjen, ingen släkting, inga av mina kurskamrater, inga av mina vänner...

Dem som inte vaccinerar sig kan dra åt helvete! Så jevla otacksamt! Och ni kan visst det dö, vem fan säger att bara för ni bor i rygga sverige så ska just ni inte drabbas extra hårt av influensan och DÖ? Bara för att ni egentligen är skiträdda för att bli stuckna i armen och att ni går på alla internetrykten om biverkningar av vaccnet, Ja har tagit det och ja man får pissont i amren i en dag och feber dagen efter man tagit det men mer än så är det inte.
Och kvinnar på youtube som går baklänges och skit fattar väl förfan en uteliggare att den är fejkad för att få uppmärksamhet...

Ta vaccinet era jevla fjollor tro inte att ni är nån jevla superman som klarar er utan hjälp!

Till er som inte vill ha vaccinet för att ni tycker ni klarar er utan det: Läker ni brutna armar utan gips då också eller??!?

Flippad fjolla =) Pucko =)

synd om er.. ni utan IQ o under 17 år.. Ni förstår inte varför vi smarta låter bli..

Vi har jobb och vill inte va hemma sjuka från det, så vi låter dom mindre viktiga, som hockey spelare o flippade ungar vaccinera sej. så när ni alla andra gjort det, och inte blir sjuka

Ja vem kan då smitta mej? Mohahaha LoooSERS!

Det var en bedrövlig jämförelse! Snarare skulle man väl fråga om vi använder gips i förebyggande syfte, för att slippa brutna ben. Och svaret är nej... :D

geologen skrev:
> Det var en bedrövlig jämförelse! Snarare skulle
> man väl fråga om vi använder gips i
> förebyggande syfte, för att slippa brutna ben.
> Och svaret är nej... :D

+1

jag tar inget vaccin. Jag hoppas att så många som möjligt dör i svininfluensan. Annars så hoppas jag att media nu under några år trubbar av våra rädslor till den grad att vi är blinda för alla varningar när en riktig sjukdom tillslut kommer.

Muts skrev:
> Flippad fjolla =) Pucko =)
>
> synd om er.. ni utan IQ o under 17 år.. Ni
> förstår inte varför vi smarta låter bli...

Jag är 18 och har körkort din jevla idiot! Dessutom kör jag och "Vi under 17 år" lätt ifrån er gamla ruttna gubbar i dh spåret så håll käften!

> Vi har jobb och vill inte va hemma sjuka från
> det,
Man blir inte så sjuk av vaccinet så man måste va hemma, bara lite förkylning typ... Och vaccinera dig på en fredag då om ditt jobb är så JEVLA viktigt!

När man läser flippad unges inlägg undrar man ju om det finns hittills okända biverkningar på det mentala planet... :D

geologen skrev:
> Det var en bedrövlig jämförelse! Snarare skulle
> man väl fråga om vi använder gips i
> förebyggande syfte, för att slippa brutna ben.
> Och svaret är nej... :D

Hahaha... Gud, vad bra du är, geologen.

Tillbaka
Topp