[OT] [Svininfluensan] Har folk blivit helt galna?

• Trådstartare Trådstartare e.
  • Start datum Start datum
Flippad_unge skrev:
-------------------------------------------------------
> Ful är han också, ser ut som ett jevla monster,
> Ja har sett bilder :)

Akta så att jag inte ber dina föräldrar om att få adoptera dig. Då ska du få se på tvångstankar.

smiley skrev:
> Flippad_unge skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ful är han också, ser ut som ett jevla
> monster,
> > Ja har sett bilder :)
>
> Akta så att jag inte ber dina föräldrar om att
> få adoptera dig. Då ska du få se på
> tvångstankar.

Hur menar du? Förklara! :)

smiley skrev:
> Vet ni hur ni har blivit smittade?

Flög hem från Berlin lördagen 14/11 och det satt en frustandes, snorandes, snytandes och framförallt hostandes tysk i sätet framför mig och flickvännen. På måndagen (16/11) när jag jobbade var jag redan sjuk. Känner mig bra nu (24/11), men flickvännen är fortsatt sjukskriven hela denna veckan ut....

Jag har inte vaccinerat mig än då det dagligen rapporteras om försenade leveranser, men det känns som att det är dags att ta tag i det. Har ingen lust att bli sjuk om jag kan undvika det.

tanken är väl att man ska gå till den vårdcentralen man är skriven på.. Bara att kika på respektive vårdcentrals hemsida för mera info :)

Här i Mölndal var det drop itill platt, förlåt drop in i alla fall

Flippad bidrar åter igen med ett nyanserat inlägg, grattis.

För övrigt så ger en dos av detta vaccin ett skydd i upp till 6 år om jag inte är felinformerad. Får man däremot svininfluensan så kommer man att få ett ökat skydd mot liknande influensor livet ut vilket kan vara mycket värdefullt.
De som åkte på spanska sjukan och hongkongflunsan asiaten mm tidigare (de olika allvarliga influensor som förekommit) har nu en god motståndskraft mot likartade influensor (däribland den aktuelle).
Summa summarum så bygger man ett bättre imunförsvar tills när/om det kommer verkligt farliga influensor i framtiden.

I ljuset av detta så vaccinerar jag mig inte då 1) denna influensa inte är av det allvarligare slaget 2) får jag influensan så bygger jag ett bättre skydd jämfört med det jag får av vaccinationen 3) varför ta upp vårdresurser i onödan?

Här i Uganda är problemet i alla fall löst...

"Health Minister Stephen Mallinga said that there is no need for alarm.
The medical personnel who handled earlier cases at Entebbe complained of non-payment and threatened a strike and the government closed the swine flu emergency desk at the airport, probably thinking the epidemic was over."

Nej flippad, du drar inte från oss gubbar.. O på helgerna är ja upptagen.. Me att dricka öl o va bakis.. Int fan kan ja va sjuk då!

Dans: Ha, ha! Skönt!

Jag är aldrig sjuk, känner mig stark, inte speciellt orolig som person, tillhör inte någon riskgrupp. Tror ärligt att jag inte riskerar att dö i den här influensan. Men jag tog mitt vaccin idag, ändå!

Läskigt att det tydligen finns folk som fortfarande inte fattar varför man vaccinerar sig, alternativt är så jävla egoistiska att de inte bryr sig.

/Fredrik

Muts skrev:
> Nej flippad, du drar inte från oss gubbar..

Bevisa det då! Var i sverige bor du?

Fässberg skrev:
> tanken är väl att man ska gå till den
> vårdcentralen man är skriven på.. Bara att kika
> på respektive vårdcentrals hemsida för mera
> info :)

Då blir det att vaccinera sig. Så länge man är frisk är man ju på jobbet och inte hemmavid när lokala vårdcentralen har öppet. Eller gör jag fel?

Flippad_unge skrev:
> Muts skrev:
> -----
> > Nej flippad, du drar inte från oss gubbar..
>
> Bevisa det då! Var i sverige bor du?

Har en tendens o "råka" landa på småglin i backen, men men.. Står i profilen dumbas

Flippad_unge skrev:
> Muts skrev:
> -----
> > Nej flippad, du drar inte från oss gubbar..
>
> Bevisa det då! Var i sverige bor du?

Hmm... hur skall du ha det flippad. Ena dagen är du "psykiskt rädd" för att cykla (http://happymtb.org/forum/read.php/1/1292151/1292787#msg-1292787) , andra dagen kör du ifrån gubbar!
Jag hänger inte med...

;)

/e

geologen skrev:
> Runt 1500 tar väl livet av sig årligen. Kanske
> läge för informationskampanjer om
> självmordsprevention?

Vore det inte bättre med ett vaccin?

Men, alla som påstår sig ha haft svininfluensan. Vet ni att ni har haft den? Eller gissar ni bara? Vad hände med den vanliga säsongsinfluensan? Tog den paus i år bara för att svinet är ute och flyger?

Vad hände med andra vanliga förkylningar med tillhörande feber? Tog dom också semester?

Ursäkta om jag är skeptisk, men nästan alla som påstår sig ha haft svinet har inte fått det bekräftat genom labbtest.

Hoppas att det är svinet jag har kånkat runt på i en vecka nu. Vore nice. Men jag misstänker att det är ett vanligt Svenssonvirus, sannolikheten talar för det.

Edit: Mad max/Flippad_unge, tagga ner för fan. Om man inte vet vem man pratar med och vem som läser det man skriver ska man ta det jävligt försiktigt med att skrävla allt för mycket. Det blir liksom inte trovärdigt...

Senast redigerad av en moderator:
Mårten skrev:
> Ursäkta om jag är skeptisk, men nästan alla som
> påstår sig ha haft svinet har inte fått det
> bekräftat genom labbtest.
>
> Hoppas att det är svinet jag har kånkat runt på
> i en vecka nu. Vore nice. Men jag misstänker att
> det är ett vanligt Svenssonvirus, sannolikheten
> talar för det.

Nu får vi komma ihåg att det görs väldigt få prover, folk som uppsöker vård ombes att stanna i hemmet, andelen av dom smittade som har fått det bekräftat är försvinnande liten, betyder det att det faktiska antalet minskar? Nej.

Edit: Samtidigt som symptomen på svininfluensan och sässongsflunsan skiljer sig åt.

Ontopic: Folk har blitt antingen galna eller snåla.. 3000 tidningsbud får inget julbord pga smittrisken, påstår arbetsgivaren.
http://www.dn.se/ekonomi/svininfluensan-staller-in-julbord-1.1001375

Ileberg: Såklart det faktiska antalet inte minskar. Att man inte bevisat förekomsten av något innebär ju inte att det inte existerar. Enkel logik. Däremot går det ju inte att uttala sig om förekomsten av något om man inte bevisat den... (Annars blir det ju religion/pannkaka/sagostund av det hela.)

Sist jag kollade har svininfluensan typiskt sett helt vanliga influensasymptom.

Enl. vårdguiden:

"Svininfluensan, som den nya influensan A(H1N1) allmänt kallas, ger i stort sett samma symtom som den årliga influensan: feber, hosta, halsont, ont i kroppen, huvudvärk och trötthet. Du kan också få diarré och kräkningar.

Bara genom att ta ett prov från näsan kan man säkert fastställa att en person är smittad av svininfluensa. Prover tas i första hand på personer som blivit allvarligt sjuka i influensa eller som har någon annan sjukdom som gör att de riskerar bli allvarligt sjuka."

Med andra ord kan ju folk stfu om huruvida dom har svinet om dom inte fått det bekräftat med labbtest. Förut var det inne att vara kränkt eller utbränd, svininfluensa verkar vara det som gäller i vinter om man vill vara riktigt hipp.

Astra Z m.fl. får stöta och blöta läkemedel i flera år innan de får dem godkända, detta vaccin har tagits fram i en jäkla hast.

Vad blir biverkningarna om det blir några?

Preacher: Ingen vet. Vaccinet har inte testats ordentligt innan man började massvaccinera folk. Det erkänner även läkemedelsverket.

Dock är deras uppfattning att det rör sig som samma biverkningar som för vanliga influensavaccinationer. Dvs. lättare sjukdomssymtom, smärta i armen, tryck över bröstet, andningspåverkan, hudutslag, mm.

Preacher skrev:
> Astra Z m.fl. får stöta och blöta läkemedel i
> flera år innan de får dem godkända, detta
> vaccin har tagits fram i en jäkla hast.
>
> Vad blir biverkningarna om det blir några?

Det är inte en helt ny cocktail som bartendern slängde ihop på känsla :)
Utan en cocktail där man bytte ut virusstammen mot en annan i ett befintligt influensavaccin, resten av sakerna (bland annat det omtalade kvicksilvret) är välanvända i vaccin sen tidigare.

Flippad_unge skrev:
> Dem som inte vaccinerar sig kan dra åt helvete!
> Så jevla otacksamt! Och ni kan visst det dö, vem
> fan säger att bara för ni bor i rygga sverige
> så ska just ni inte drabbas extra hårt av
> influensan och DÖ? Bara för att ni egentligen
> är skiträdda för att bli stuckna i armen och
> att ni går på alla internetrykten om
> biverkningar av vaccnet, Ja har tagit det och ja
> man får pissont i amren i en dag och feber dagen
> efter man tagit det men mer än så är det inte.
>
> Och kvinnar på youtube som går baklänges och
> skit fattar väl förfan en uteliggare att den är
> fejkad för att få uppmärksamhet...
>
> Ta vaccinet era jevla fjollor tro inte att ni är
> nån jevla superman som klarar er utan hjälp!

Har i Uganda kanner man sig trygg mot svininfluensa och annat som harjar i Vastvarlden. Flyttar ju hem till jul och ar lite orolig for allt vi maste vaccinera oss mot nar men aker till sadana farliga lander.

For ovrigt hade jag Hongkonginfluensan en gang i tiden - borde vara skyddad da tycker jag

Flippad_unge skrev:
> Till er som inte vill ha vaccinet för att ni
> tycker ni klarar er utan det: Läker ni brutna
> armar utan gips då också eller??!?

Nej, men jag gipsar inte heller benen innan jag brutit dem ;)

Vi vet i dag att det finns jättebra läkemedel, som fel, eller överdrivet användande av fått oanade konsekvenser.
(antibiotika, nevrocedyn med mera)

Vi vet i dag inte vad ett överdrivet massvacinerande med ett otestat vacin kommer att leda till.

Att vara så rädd för en förkylning, att man riskerar okända konsekvenser på lång sikt är oansvarigt. Vi vet ju i dag vad resultatet är av överkonsumtion av antibiotika, någon som VET att masskonsumtion av vacin inte kommer få oönskade konsekvenser.

Ge vacinet till de som riskerar komplikationer av en förkylning, sluta skrämma upp folk i onödan.

Freddie L skrev:

> Läskigt att det tydligen finns folk som
> fortfarande inte fattar varför man vaccinerar
> sig, alternativt är så jävla egoistiska att de
> inte bryr sig.
>
> /Fredrik

Ännu mer läskigt att det fortfarande finns folk som inget lärt av historien.

Folk som riskerar andras hälsa bara för att de är rädda att bli förkylda. Så jävla egoistiska att de inte bryr sig.

(eller så kanske man har olika uppfattning om vad som är rätt sätt att bry sig)

Är man tveksam till vaccinering tycker jag att man skall rådfråga sin läkare. Får man inte det svar man vill ha kan man knalla till en annan läkare för "Second Opinion". Jag är dock ganska övertygad om att de båda kommer att ge samma rekommendation, och att den i 99 fall av 100 överensstämmer med den allmäna rekommendationen.

I Region Skåne fördubblas antalet nya A(H1N1)-fall från vecka till vecka. Vecka två är det allstå dubbelt så många fall som vecka ett, vecka tre är det fyra ggr fler fall än vecka ett osv. Någon med mer matematisk och pedagogisk kunskap än jag kan säkert förklara exponentiell tillväxt mer utförligt och lättfattligt. Vaccinera mera! /Primum est non nocere

DIRAVI skrev:
> någon som VET att
> masskonsumtion av vacin inte kommer få oönskade
> konsekvenser.

Någon som VET att utebliven vaccinering inte kommer få oönskade konsekvenser?

Nä, tänkte väl det. Virusinfektioner (t.ex influensa) kan ge en del otrevliga neurologiska biverkningar. Är risken stor? Absolut inte. Men man är inte 100% säker från oönskade bieffekter även om man inte vaccinerar sig.

Sen kan man ju fundera på vad massvaccinering har inneburit för förekomsten av smittkoppor, polio och tbc.

Sen blir det bara fånigt när du jämför vaccinering med antibiotikaresistens. Antibiotikaresistens skall jämföras med resistens mot t.ex. Tamiflu.

Det finns t.o.m folk som tror att vaccinering skapar resistenta virus. Men hela Sverige är ju medicinska experter nuförtiden. Själv tror jag på homeopatiska behandlingar. Och säger ni emot det så är ni en del av Etablissemangets Konspiration.

Influensan är grisarnas hämnd på alla grisuppfödare som vanvårdar dem och på alla som äter griskött. Typ. Såg några riktigt vidriga klipp på nyheterna igår, tagna på grisfarmar runt om i Sverige. Pengar överröstar allt. Som alltid.

Fikasvettot skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > någon som VET att
> > masskonsumtion av vacin inte kommer få
> oönskade
> > konsekvenser.
>
>
> Någon som VET att utebliven vaccinering inte
> kommer få oönskade konsekvenser?
Vi vet vad för konsekvenser en influensavåg brukar få, det är inte särskilt förödande.

>
> Nä, tänkte väl det. Virusinfektioner (t.ex
> influensa) kan ge en del otrevliga neurologiska
> biverkningar. Är risken stor? Absolut inte. Men
> man är inte 100% säker från oönskade
> bieffekter även om man inte vaccinerar sig.
>
> Sen kan man ju fundera på vad massvaccinering har
> inneburit för förekomsten av smittkoppor, polio
> och tbc.
N-u är det ju viss skilnad på polio, tbc och smittkoppor, relaterat till en förkylning. Dessutom är ju inte dessa förkylningsvacin särskilt ihållande, så vi kommer ju behöva vacinera oss minst en gång per år om det skall ha någon effekt.

> Sen blir det bara fånigt när du jämför
> vaccinering med antibiotikaresistens.
> Antibiotikaresistens skall jämföras med
> resistens mot t.ex. Tamiflu.

Jag gör inte jämförelsen så bokstavlig, och är väl medveten om skilnaden i funktion, det det handlar om är ju snarast de enorma mängder läkemedel som kommer behövas, och att vi faktiskt har noll koll på vad det kan få för följder.

> Det finns t.o.m folk som tror att vaccinering
> skapar resistenta virus. Men hela Sverige är ju
> medicinska experter nuförtiden. Själv tror jag
> på homeopatiska behandlingar. Och säger ni emot
> det så är ni en del av Etablissemangets
> Konspiration.

Javisst, du får tro på vad du vill, vi har ju religionsfrihet ;)

Det konstiga när man pratar med folk angående vaccinering är att det är väldigt många som verkar vara läkare och experter i området. Som det känns nu borde det inte vara någon läkarbrist i Sverige.
Vaccinet är gratis och gratis är gott!
(gratis för mig men kanske inte för samhället)

DIRAVI skrev:
> Folk som riskerar andras hälsa bara för att de
> är rädda att bli förkylda. Så jävla
> egoistiska att de inte bryr sig.

Hur då?
Jag är inte riktigt med.

Kan man misstänka att de mest högljudda vaccinations-skeptikerna också kommer att vara de mest högljudda kritikerna om/när viktiga samhällsfunktionen påverkas i influensans spår?

DIRAVI skrev:
> Vi vet vad för konsekvenser en influensavåg
> brukar få, det är inte särskilt förödande.

Spanska sjukan? "Asiaten"? Hongkonginfluensan? Nej, människosläktet finns kvar, så inte ens de var förödande.

Men poängen var att du VET (för att använda ditt språkbruk) inte det minsta om vad en utebliven vaccinering kan leda till. Troligen ingenting signifikant på befolkningsnivå. På samma sätt som en massvaccinering troligen inte kommer att leda till några signifikanta biverkningar. Men rykten, gissningar och desinformation blir ingen gladare av.

Vill man vara 100% säker på att slippa biverkningar så är det inte givet att man skall göra det ena eller det andra.

Mer sannolikt är att utan vaccinering så blir man sjuk och får mindre pengar att köpa cykelprylar för.

Det är ju dock ingen som vet hur bra vaccinet är, och det har ju visat sig att folk blir sjuka till trots att dom vaccinerat sig.

Nu har det varit panik om det här sen i somras, snart är det december.

Fikasvettot skrev:

>
> Det finns t.o.m folk som tror att vaccinering
> skapar resistenta virus. Men hela Sverige är ju
> medicinska experter nuförtiden. Själv tror jag
> på homeopatiska behandlingar. Och säger ni emot
> det så är ni en del av Etablissemangets
> Konspiration.

Jag kollade på en vaccination på TV härom dan och jag tror oxå på homeopati så har jag vaccinerat mig. Livet blir så lätt när man hittar lösningar som passar sig själv och står fast vid dem, det har illuminati hållit hemligt människan länge nog nu. Nu gör vi revolution Oscar!

Efter första dokumenterade fallet på kontoret gick jag och vaccinerade mig i måndags (vederbörande låg på sjukhus och var borta från jobbet i två veckor)..
Ingen kö och snabbt gick det.
Väldigt lyxigt att kunna gå och vaccinera sig gratis. Är inte direkt rädd för att dö av influensan men beskrivningen av sjukdomsförloppet av arbetskamraten räckte gott och väl för att ta "riksen" att vaccinera sig.
Biverknignar: Lite ont i armen, trötthet i drygt ett dygn, pyttelite feberkänska första natten.

Helt klart värt besväret skulle jag säga!

Fikasvettot skrev:
> DIRAVI skrev:
> -----
> > Vi vet vad för konsekvenser en influensavåg
> > brukar få, det är inte särskilt förödande.
>
>
> Spanska sjukan? "Asiaten"? Hongkonginfluensan?
> Nej, människosläktet finns kvar, så inte ens de
> var förödande.
Nu har vi ju helt andra förutsättningar i dag, än exempelvis 1918-1920 (spanska sjukan), att klara av följderna av en influensa. Förutom att ett betydligt antal färre personer i dag tillhör riskgrupperna, så kan vi vacinera riskgrupper och vårda de som ändå drabbas på ett helt annat vis i dag än då.

> Men poängen var att du VET (för att använda
> ditt språkbruk) inte det minsta om vad en
> utebliven vaccinering kan leda till. Troligen
> ingenting signifikant på befolkningsnivå. På
> samma sätt som en massvaccinering troligen inte
> kommer att leda till några signifikanta
> biverkningar. Men rykten, gissningar och
> desinformation blir ingen gladare av.

Precis, ingen VET att det ena eller andra är rätt, att då, som många i den här tråden, och annorstädes, ösa galla över oss som väljer att inte vacinera oss anser jag vara lika relevant som att ösa galla över dem som väljer att vacinera sig.

> Vill man vara 100% säker på att slippa
> biverkningar så är det inte givet att man skall
> göra det ena eller det andra.
>
> Mer sannolikt är att utan vaccinering så blir
> man sjuk och får mindre pengar att köpa
> cykelprylar för.

Sannolikheten att bli sjuk är relativt liten, och kostnaden för vacinet är inte heller den försumbar. Nu får jag ju iochförsig inte välja bort att betala kostnaden, även fast jag väljer att inte utnytja tjänsten, så jag kan ju inte räkna hem några kronor på den posten.

captain8track skrev:
> Det är ju dock ingen som vet hur bra vaccinet
> är, och det har ju visat sig att folk blir sjuka
> till trots att dom vaccinerat sig.

Att de blivit sjuka i andra sjukdomar än den de vaccinerat sig emot är fullständigt irrelevant.

Tillbaka
Topp