[OT] Tältcampa i Sverige - hur gör man?

Mitt tält går snabbare att slå upp, och är framför allt lättare.

Bilagor

• IMG_20190805_221638.jpg
    IMG_20190805_221638.jpg
    310 KB · Besök: 145
Skall man hålla på avståndsreglerna (brandskydd) så tror jag faktiskt att det skulle vara möjligt att bli nekad tältplats då och då under högsäsong.

plumse sa:
ForesterGuy sa:
Mitt tält går snabbare att slå upp, och är framför allt lättare.

Precis så skulle jag vilja få tummen ur och testa nån gång :)

Fast när det regnar eller är myggigt så kan man inte göra mycket i tältet än att läsa eller surfa...
Myggsvärmen igår kväll hade en bakgrundskör, har aldrig hört dess like.

Jag kör ionosphere också. Det får plats bra på cykeln och är lagom stort för en person och lite utrustning. Jag har med mig en tarp också ifall man skulle vilja sitta och laga mat i dåligt väder.

...mkay, nä jag köpte ett Fauna F2 Light. En firma ursprungligen från Rättvik (han som uppfann Snicki snickarbälte faktiskt). Men nu äger norrbagarna det. Udda fågel. Fanns knappt något att läsa om tältet men det såg väldigt bra ut med sitt tunnelstyle med extra pinne i förtältet för att få mer plats där.

Så nu när jag provat lite så måste jag säga att det är väldigt behändigt, går snabbt att slå upp. Man kan förbereda med att sätta fast yttertältet på innertältet och sedan när man är ute så bara *vips* så är det rest på fem minuter typ. Nackdelen är att det inte går att sätta upp bara innertältet om det är varmt då pinnarna sitter fast i yttertältet. Storleken är perfekt. Det är perfekt utrymme för en person med mycket packning. Eller två personer där man får ha det lite trångt. Jag tänkte mig faktiskt ha det som en-persons när man inte behöver minimera allting. Gött att kunna packa om utrustningen och packa ner sovsäck/liggunderlag i tältet. Jag stör mig något på pack-påsen bara, den är för stor och idiotiskt konstruerad så det blir som en hösäck hur man än gör. Men bortsett från det känner jag mig nöjd.

IMG_20190826_201148_low.jpg

IMG_20190826_204551_low.jpg

jonte987 sa:
Bättre sent än aldrig, fortfarande sommar.

I morse klockan runt 6

+1 på det, campade 5 nätter nu i veckan, förutom lite kallt på nätterna/dåliga sovsäckar så var det ruskigt fint väder. Perfekt sensommarväder med klart väder hela veckan, tyvärr ner mot 5grader och kall dimma på mornarna

daikai1 sa:
jonte987 sa:
Bättre sent än aldrig, fortfarande sommar.

I morse klockan runt 6

+1 på det, campade 5 nätter nu i veckan, förutom lite kallt på nätterna/dåliga sovsäckar så var det ruskigt fint väder. Perfekt sensommarväder med klart väder hela veckan, tyvärr ner mot 5grader och kall dimma på mornarna

Det var kyligt och fuktigt i morse. I natt ska det visst inte längre ner än 21 på morgonkvisten. Gissar att det är väldigt varmt för årstiden.

Nu i coronatider så funderar vi på att tälta hos sambons föräldrar i sommar, åtminstone första veckan efter ankomst.

Har kikat på detta hos decathlon och i det bör vi få plats att sova och kanske käka lite frukost och kvällsmat, övrig tid spenderas utanför tälten.

Finns det bättre alternativ under 5000kr?
Två vuxna, två barn under 10år och en baby.

Brukar vara trångt utan några extra platser men går väl. Ser trevligt ut. För dryga 5000 finns det lite outwell att välja på. Fina tält men mycket jobb att slå upp.

Brukar vara trångt utan några extra platser men går väl. Ser trevligt ut. För dryga 5000 finns det lite outwell att välja på. Fina tält men mycket jobb att slå upp.

Ja vi vuxna får ju trängas med en resespjälsäng i 3-delen men jag tänker att det ändå borde gå att stå ut med. 6-bädden av samma modell hade fått lite blandade recensioner med klagomål på vinddrag och även att de inte riktigt håller tätt.

Ja vi vuxna får ju trängas med en resespjälsäng i 3-delen men jag tänker att det ändå borde gå att stå ut med. 6-bädden av samma modell hade fått lite blandade recensioner med klagomål på vinddrag och även att de inte riktigt håller tätt.
Jag köpte ett stort 6 man för 5600 och det är fint som fan, men det är också lite ångest. Mellan nivån du kollar på är nog inte då dumt.

Finns även 6man med 3p i var ända som ser bra ut. Kan inte peka på ett exemple på rak arm

Jag är ute efter ett lite mer lagom stort tält nu. 4-5 platser men med två innertält. Inte så vanligt kanske? Hittar ett coleman och ett på classe. Jag är inte så glad för coleman.
Hittade ett jättefint easycamp 6 man, men då är vi tillbaka på 6m.

Någon som har en favorit närmare 4m?

Edit. Gillar inte heller dörr på sidan men det är svårt att vinna om man vill ha två innertält
1748377404547.webp

Någon som har tips på sovsäckspåse som med kompression på tjocken istället för längden?

syftet är att kunna spänna utanpå ryggsäck som back in the days.

Borde vara bra för cykel också?

Edit. Btw. Flickan har sovit ute i helgen. Kallt som fan.

Någon som har tips på sovsäckspåse som med kompression på tjocken istället för längden?

syftet är att kunna spänna utanpå ryggsäck som back in the days.

Borde vara bra för cykel också?

Edit. Btw. Flickan har sovit ute i helgen. Kallt som fan.
Jag förstår inte riktigt hur du vill komprimera.. Men jag tänker att en drybag i lämplig form och sedan bara stuva ner sovsäcken och trycka ut luften borde fungera bra?

Tillbaka
Topp