[OT]Tonårings Straff!

[OT]Tonårings Straff!
Appappapp... jag har inte dödat någon och bör därför inte bli bestraffad. Sen kan det finnas en smula ironi i inlägget ovan. Om du vill kan jag sätta dit en smiley :P

Nu är det outsiders på femman. Rör och tantfobi bland annat \o/

[OT]Tonårings Straff!
Smileys borde också straffas med arkebusering.

Niko. Det heter ju fångvårdsanstalter. Vi ska vårda fångarna till bättre människor. Det går oftast, de övriga få är dock de vi hör och ser.

I fängelser bör man slänga folk som inte vill bättre sig, ens med hjälp.

[OT]Tonårings Straff!
Jag håller med om att det vore absolut bäst om vi kunde bota brottslingar. Men uppriktigt sagt, det låter bara som någonting Musse Pigg gör med hjälp av Uppfinnar-Jocke när han fångat Björnbröderna i en Kalle Anka pocket...

I verkligheten, där vi icke-kriminella riskerar att utsättas för brottslighet, misshandel, rån, inbrott, hot, etc etc... Där känns det inte helt okey att vi lever i serietidnings fantasier som enda barriär från att utsättas för brott.

Edit: Att vi nyligen har döpt om det till fångvårdsanstalter betyder ju inte att konceptet vård fungerar som botemedel mot någonting som fortfarande inte är en sjukdom. Det är lite som att säga att man kommer i form för att man bor på ett vandrarhem, där man bara går hela tiden... Typ, ja, eller något...

Verkligheten fungerar inte som så att någonting blir något annat bara för att man kallar det för något annat.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Tonårings Straff!
Apologies for writing in english.

Firstly, we should examine what are the purposes for "punishment" metered out by society after a conviction for a crime:
1. Punishment - while obvious it needs to be said. Anti-social actions are punished.
2. Example - both for the offender, but also as an example of "cause-and-effect" to society as a whole. This is in the hope that it will deter others from committing a crime, and hopefully the offender themselves.
3. Revenge - The victims, and society, feel the need for an action of revenge.
4. Re-habilitation - The hope that by helping a "criminal" understand the implications of their actions upon the victims, and society, that the "criminal" will choose to act differently in the future.
In no particular order....

If we look at the case in England and compare it to the case on Kungsholmen, we see many similarities. The age of the perpetrators is similar: that at least one of the perpetrators is known as a "violent" to the authorities: that the acts were perpetrated under the influence of alcohol: and that the fight/death culminated from a verbal exchange.

Then we need to consider the act itself. A verbal exchange escalates to a frenzied attack by a group toward an individual. If the intent was not to kill, there certainly was no attempt by the perpetrators to preserve the life - or even consider the life - of the victim.

I feel the English court to be correct in convicting for murder in this case. At 16 most people are aware that kicking someone in the head is likely to kill them.... Therefore making a decision to do that is an attempt to kill.

Some have commented that 12 years is a harsh sentence for a 16 year old. Maybe! But if society hasn't succeeded in 16 years, how much hope have the psychiatrists in 12?

I'm not sure that sentences in this case are "just". But, I lean toward the idea that the sentences in the Kungsholmen case are comical- if you look back to my first four assumptions.

I sure as shit don't have the answers here, but it needs to be discussed.

[OT]Tonårings Straff!
En sak är ju vilken sanktion som gynnar samhället mest. Fängelse innebär skatteförluster från den fängslade och skattekostnader för andra.

En annan sak är ju vilken sanktion som avskräcker effektivast. Det sägs ju att starka straff som dödsstraff inte avskräcker nog bra för att motiveras.

En tredje sak är ju vilket straff som gynnar brottsoffret (familj, närmast anhörig) mest adekvat. Det är ju inte helt fel att tänka sig att straff på något sätt skall kompensera en skada. Är en pekuniär kompensation omöjlig kvarstår kanske endast fängelse och i vissa fall dödsstraff.

[OT]Tonårings Straff!
Dr.Spoke skrev:
-------------------------------------------------------
> I feel the English court to be correct in
> convicting for murder in this case. At 16 most
> people are aware that kicking someone in the head
> is likely to kill them.... Therefore making a
> decision to do that is an attempt to kill.
>
> Some have commented that 12 years is a harsh
> sentence for a 16 year old. Maybe! But if society
> hasn't succeeded in 16 years, how much hope have
> the psychiatrists in 12?

Jag bifaller det här! Phil for President!

[OT]Tonårings Straff!
Niko. Jo det är lätt att skriva i verkligheten...
Men i verkligheten lyckas vi bota väldigt många kriminella på våra fångvårdsanstalter.
De övriga kommer antagligen att återfalla oavsett straff.

Dr.Spoke. You wrote that: "if society hasn't succeeded in 16 years".

Don't you think that it takes much less time to fall in to crime in that age? Youngsters can do a such thing when they met the wrong people and hangs out with them for some weeks, maybe a summer. It's societys duty to see that weall have such a nice upbringing that we don't do such things at the age of 16.
And then be punished again with that sentence? Thats not fair.. two times the punishment..

[OT]Tonårings Straff!
Orv, I don't think we should bring economics to bear in such an important part of the fabric-of-society - let it cost what it costs.
I personally don't believe that the death penalty to be defensible in any society that wishes to punish people for killing.
I do believe Gandhi was right "An eye-for-an-eye makes the whole world blind". We should try to help criminals - and violent criminals of this type are "sick"... But if someone pissed me off, I could make a rational decision that 2,5, or 10 years is a reasonable time to pay for the death of that person. Surely not much of a deterrent?

[OT]Tonårings Straff!
Stålig, att bota väldigt många betyder fortfarande att det är väldigt många som kommer ut inom bara något år eller rentav några månader efter att ha gjort helt fruktansvärda saker, hur fan vet du om just den personen faktiskt blev botad eller bara ljög väldigt bra för psykologen och lovade bättring inför domaren. Då är dom tillbaka i samhället, bor kanske rentav granne med dem som denne utsatt för dessa onämnbara hemskheter... Skulle du våga lita på att han inte gör det igen? ...Skulle du vilja leva under sådana förhållanden?! Skulle du vilja bo granne med fyllot som slog ihjäl din fru och lovade dyrt och heligt att slå ihjäl dig med, efter att han bara varit inne och vänt på fängelset, förlåt, vårdanstalten... Där han mycket väl kan ha slingrat sig ur situationen genom att ljuga så tungan svartnade om hur han ångrade sig och skulle bli en bättre människa?!

Försök sätta dig in i brottsoffrets sits istället.

Fången är inte den ende som skall tas hänsyn till vid straffet, det handlar om att skydda de närståendes säkerhet med.

[OT]Tonårings Straff!
Stålis,
Yepp du har poäng - det tar inte lång tid med fel människor tills man göra dåligt saker. Men den grund som man har lagt i om vad är rätt och fel borde hjälper det flesta från att följa i till vad som helst. I dom här fallet är det säkert saker som fungerande inte alls som du och jag ser rätt och fel.

[OT]Tonårings Straff!
Niko.
Jag tror inte att du talar av egen erfarnhet i detta fallet.
Jag har lite koll på denna värld och kan säga att de går inte att lura några rätts-psykologer och ljuga inför domaren för att komma ut. Det är dock inte så många som råkar ut för psykologerna. Den mesta vården går ju ut på att visa folk hur ett normalt liv fungerar.

Det är väldigt få som kommer ut för tidigt, men givetvis är inget system felfritt.

Jag har varit våldsbrottsoffer så jag vet precis hur det kan kännas.

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> ÅL, jag tycker att straffet ska stå i proportion
> till brottets allvar, där medborgarna avgör hur
> allvarligt brottet är. Så är givetvis inte
> fallet allt som oftast här i Sverige... men jag
> förordar faktiskt lite mer "tand för tand, öga
> för öga". Kanske inte så bokstavligt talat som
> många tänker då...
>
> Men just nu verkar det gå någon slags trend om
> att alla brottslingar kan vårdas tillbaka till
> perfekta fläckfria medborgare i samhället. Det
> känns fortfarande lite väl utopiskt, mer fina
> ord än konkret verklighet...
>
> Hela meningen med att ett brott följs av ett
> straff - om vi ser det på ett perspektiv om flera
> tusen år tillbaka i tiden, är väl till största
> delen att förhindra andra människor att upprepa
> samma brott - för att således förhindra total
> anarki och kaos i samhället?!
>
> Jag tror att INGEN i hela världen, blir
> avksräckt från att råna banker, misshandla
> folk, begå inbrott och våldta småflickor när
> det enda straffet är att man måste tala lugnt
> och metodiskt med en psykolog ett par-tre hundra
> timmar.

men vänta nu. var inte förövarna under 18 år. du kanske inte anser att det är någon skillnad. läs forskning om unga lagöverträdare och det straff/vård de får så kanske du kan förstå lite mer. att vårda enligt LSU (lagen om sluten ungdomsvård) har inte enbart visat sig vara mycket olyckligt för de individer som vårdas/straffas, utan även mycket kostsamt för samhället i stort då en stor andel a v dessa individer senare återfaller i ännu grövre brott. en förklaring till detta tror jag kan vara att det inom dessa slutna ungdomsinsatser finns en stor avsaknad av positiva rollmodeller som dessa ungdomar kan se upp till och känna en önskan att vilje bli som.
jag frågar mig då hur det blir när man sätter så unga individer i fängelse? vilka kommer rollmodellerna att vara där?
ligger det inte något positivt i att vårda unga brottslingar i öppen form i möjligaste mån? jag menar inte slapphet. för mig är slapphet och ickeansvar för dessa individer att låsa in dem och lämna dem åt sitt eget öde. det är uppenbart att man har svårigheter med att hantera sitt eget ansvar när ett grovt våldsbrott begås av en individ. bör man inte ta tag i DET? i synnerhet vad gäller personer som är under 18 år.

[OT]Tonårings Straff!
Stålis:

Eftersom jag växte upp i "ghettot" så har jag åkt på mer misshandel än jag kan hålla räkningen på, och fan inte en enda åkte på ett ordentligt straff... Det bästa rättsväsendet kunde åstadkomma var två frivilliga domar, på folk som sedan tidigare var kända av polisen. Men där var dom, nästa dag efter domen - direkt ute på gatan igen...

Och då talar vi inte en käftsmäll utan ordentligt hejdlöst kompanistryk med tillhyggen. Så tro mig, jag har nog min beskärda del av erfarenhet från rättssystemet... Därtill hade vi en granne vars knarkarpolare mordhotade mig och sambon. Vi gjorde polisanmälan och både han och grannen försvann i c:a tre månader innan dom var tillbaka. Grannen försupen alkoholist, gärningsmannen en riktig, fullblodig, 100% sociopat.

Systemet är inte felfritt. Jag håller med. Systemet är helt djävla käpprätt åt helvete - ursäkta språket!

dtb:

Jag tycker att ungdomsfångar ska behandlas som vuxna fångar, men då krävs det givetvis att vuxna fångar ska börja behandlas som just vad dom är med - fångar! Givetvis får vi usla resultat av en fängelsevistelse, varje sig det är vuxen lr ungdom, när dom behandlas som hotellgäster.

Tanken med ett fängelse är väl fan att dom på sin muck-dag ska tänka "ALDRIG MER! Jag vill aldrig någonsin sätta min fot på det här stället igen! TILL VARJE PRIS!"

[OT]Tonårings Straff!
Jag har några polare som har blivit mördade plus det du beskriver så jag vet att rättsväsendet inte fungerar. Det har jag inte skrivit något annat om.

Jag är dock medveten om att det i första hand är samhällets fel, det behövs fler kramar, och om man sedan blir kriminell ändå så ska man få vård för att tuktas in i samhället igen.

Är min bestämda åsikt.

[OT]Tonårings Straff!
"Samhällets fel".

Njähh, där går nog våra åsikter i sär. Jag anser att varje människa står för sitt eget öde, man bär varje konsekvens av sitt eget handlade på sina egna axlar och man skördar den säd man sår. Var människa skall hållas ansvarig för sina egna handlingar.

[OT]Tonårings Straff!
ett dodsstraff kostar usa mer stalar an vad en livstidsdomd kostar = dodsstraff dalig affar for staten... sa inte ens det var ett bra argument.

[OT]Tonårings Straff!
Det ska nog stora/störda personligheter till för att inte styras av vårt samhälle. Typ gravt psykiskt sjuka eller nåt.

Du som har levt i ett svenskt ghetto borde väl om någon se att vi oftast blir produkter av den värld vi lever i?

[OT]Tonårings Straff!
Men.. De borde tänkt på konsekvenserna när dom sparkade ihjäl den killen.. Han får ju aldrig tillbaka sitt liv... I Sverige hade dom, som bruse sa, fått en klapp på huvudet osv. men de hade la då fan inte lärt sig något av det, de hade helt enkelt fortsatt.. Jag som också är 16 år fattar la att jag inte kan sparka ihjäl en annan människa :P (Så de hör då fan inte ihop med att han var ung och inte vissta vad han gjorde :P) Jag tycker att straffet var helt rätt.. Den killen som dog skulle lätt ha tagit 16 år i fängelse för att få sitt liv tillbaka, men de får han ju inte.. Att ta någons liv eller att våldta någon borde, oavsett ålder, straffas med hårt straff (sålänge det inte var en olycka)... Sedan har ju alla olika åsikter, men det är vad jag tycker..

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Stålis:
>
> Eftersom jag växte upp i "ghettot" så har jag
> åkt på mer misshandel än jag kan hålla
> räkningen på, och fan inte en enda åkte på ett
> ordentligt straff... Det bästa rättsväsendet
> kunde åstadkomma var två frivilliga domar, på
> folk som sedan tidigare var kända av polisen. Men
> där var dom, nästa dag efter domen - direkt ute
> på gatan igen...
>
> Och då talar vi inte en käftsmäll utan
> ordentligt hejdlöst kompanistryk med tillhyggen.
> Så tro mig, jag har nog min beskärda del av
> erfarenhet från rättssystemet... Därtill hade
> vi en granne vars knarkarpolare mordhotade mig och
> sambon. Vi gjorde polisanmälan och både han och
> grannen försvann i c:a tre månader innan dom var
> tillbaka. Grannen försupen alkoholist,
> gärningsmannen en riktig, fullblodig, 100%
> sociopat.
>
> Systemet är inte felfritt. Jag håller med.
> Systemet är helt djävla käpprätt åt helvete -
> ursäkta språket!
>
> dtb:
>
> Jag tycker att ungdomsfångar ska behandlas som
> vuxna fångar, men då krävs det givetvis att
> vuxna fångar ska börja behandlas som just vad
> dom är med - fångar! Givetvis får vi usla
> resultat av en fängelsevistelse, varje sig det
> är vuxen lr ungdom, när dom behandlas som
> hotellgäster.
>
> Tanken med ett fängelse är väl fan att dom på
> sin muck-dag ska tänka "ALDRIG MER! Jag vill
> aldrig någonsin sätta min fot på det här
> stället igen! TILL VARJE PRIS!"

ok. jag visste inte att du blivit misshandlad. tack nu vet jag vilken grund du står på. ja emotionellt alltså. beklagar verkligen det du blivit utsatt för men var lite mer tydlig med var du står så att man förstår. jag har jobbat med ungdomar bl.a med våldsförövare men även med ungdomar som blivit utsatta. jag har också blivit utsatt för våld och jag har även gjort dumheter själv (aldrig våld dock).
jag vill göra klart för dig att hämnd är en sak och samhällets bästa en annan. sverige har en mycket välutvecklad lagstiftning när det kommer till den om unga lagöverträdare. något som jag ser är bra trots att det inte är helt perfekt. jag tror att det skulle vara fel riktning att gå bakåt i denna lagstiftning.
det går inte riktigt att jämföra, på det sätt som görs i denna tråden, med england eller något annat land när det kommer till den här frågan. mycket har sin grund i grundlagen men även i Socialtjänstlagen. man kan inte riktigt bara gå in och ändra där. i grund och botten handlar det ju om vår allas rättsäkerhet.

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> "Samhällets fel".
>
> Njähh, där går nog våra åsikter i sär. Jag
> anser att varje människa står för sitt eget
> öde, man bär varje konsekvens av sitt eget
> handlade på sina egna axlar och man skördar den
> säd man sår. Var människa skall hållas
> ansvarig för sina egna handlingar.

definiera ansvar!

[OT]Tonårings Straff!
Ingen som funderat i termer kring uppsåt, hur långt uppsåtet sträckte sig osv? Täckningsprinciper och andra stolligheter? Rättsäkerhet?

Inte för att jag egentligen tänker lägga mig i diskussionen. Bara en stilla undran.

[OT]Tonårings Straff!
Jag avskyr folk som skriver att folk bara för en klapp på huvudet när de åker fast. Folks som skriver så borde få ett långt fängelsestraff.

När jag tänker tillbaka på åren som gått så har det varit flera större ungdomsvåldshistorier och det är bara ett extremt fåtal, två-tre som i allmänhetens ögon har betraktats som en klapp på huvudet.

Hur många ungdomar tror ni döms varje dag? Jag kan säga att statistiken talar inte för straffmånglarnas vinkel.

[OT]Tonårings Straff!
Mårten skrev:
> Ingen som funderat i termer kring uppsåt, hur
> långt uppsåtet sträckte sig osv?
> Täckningsprinciper och andra stolligheter?
> Rättsäkerhet?
>
> Inte för att jag egentligen tänker lägga mig i
> diskussionen. Bara en stilla undran.

Behövs det? Det diskuteras väl mest om kramens vara eller icke vara? ;)

[OT]Tonårings Straff!
Visst, bra att ha en separat lag om unga lagöverträdare. Men jag tycker nog att gränsen för "ung" är ganska skev. Jag skulle säga att separata regler borde gälla upp till kanske 13 års ålder för saker som misshandel, våldtäkt, etc... från 14 år och uppåt är man betydligt mognare att förstå sina handlingar i dessa frågor, än vad några i den här tråden vill framställa det som.

En 14-åring är kort och gott inte så oskuldsfull och omedveten som man gärna vill tro. Och en 16-åring är det definitivt inte...

Och jag talar inte om hämnd, jag talar om SÄKERHET. Att se förövaren ute på gatan dagen efter dennes dom för grov misshandel mot en själv. Det handlar inte om hämnd, det handlar om rädsla för ens egna välbefinnande...

Stålis, visst påverkas man av sitt samhälle - finns väl inte en enda beteendevetare i världen som skulle säga emot det. Men att likställa det med noll-ansvar för sina handlingar, tycker jag inte låter som speciellt väl motiverat.

[OT]Tonårings Straff!
Mårten skrev:
> Rättsäkerhet?
>
> Inte för att jag egentligen tänker lägga mig i
> diskussionen. Bara en stilla undran.

jo det är intressant att fundera kring uppsåtet. men när det handlar om unga lagöverträdare så är det inte fullt lika intressant som när det rör sig om vuxna. i den bästa av värdar tar alla ansvar för sitt handlande. det finns brotslingar som anser att de gör det och därför är villiga att ta sitt straff. samtidigt finns det individer som inte är fullt lika medvetna om vilka konsekvenser deras handlingar får och de kanske inte alltid överlägger med sig själva innan de handlar. det där med mognad ligger ju som kännt i nära samband med att bli äldre. eller har jag fel.
med rättsäkerhet menar jag att man inte bara kan gå in och ändra lagen så som den är utformad. det verkar finnas de som seriöst förespråkar det här.

[OT]Tonårings Straff!
dtb skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > "Samhällets fel".
> >
> > Njähh, där går nog våra åsikter i sär.
> Jag
> > anser att varje människa står för sitt eget
> > öde, man bär varje konsekvens av sitt eget
> > handlade på sina egna axlar och man skördar
> den
> > säd man sår. Var människa skall hållas
> > ansvarig för sina egna handlingar.
>
>
> definiera ansvar!

Jag vet uppriktigt sagt inte hur någonting kan bli mer definivt än så? Tappar du en vas i golvet så ska du ersätta vasen, misshandlar du någon så ska du sitta i fängelse, etc etc... Tappar du en vas i golvet (förutsatt att det inte är din egen vas) så ska du inte be en bön och säga halleluja tre gånger, och misshandlar du någon ska du inte säga "förlåt, jag ångrar mig" till en vilt främmande människa (psykolog, beteendevetare, fångvårdare, etc) och tro att allt är förlåtet...

[OT]Tonårings Straff!
Mårten skrev:
> Rättsäkerhet?

he he, önsketänkande. tror att de flesta är alldeles för panikslagna för att ens förstå vad det betyder.

[OT]Tonårings Straff!
EDIT: vet inte vad ni andra har skrivit för ja orkade inte läsa igenom alla inläggen

Niko/Frost skrev:
> Vi lever ju inte heller i det goa glada
> femtiotalet längre... Dagens ungjävlar är ju
> fanimej beväpnade till tänderna med allt från
> knivar, tazers och tårgas till rena handeldvapen.
> Och nu talar vi barn från 13 år och uppåt!
>

Ville bara säga det att detta gäller långt...väldigt långt ifrån alla "tonåringar" men dem det gäller syns mer och då tror dem flesta vuxna att alla är sånna.
(säger inte att du gör det ville bara säga det)

sen tycker jag att straffet var riktigt bra.
Dels för att det behövs sådana straff för att avskräcka andra kriminella från att begå brott och dem som gjorde det har ju ingen annan än sig själva att skylla.

Jag har umgåtts med sådana ungdomar som alltid slår ner folk och slåss på fester och sånt och dem ser det som ett nöje. sen efteråt går dem och pratar tillbaka om det och skrattar åt det.

Jag tycker det var modigt av storbrittannien att säga till på skarpen och släppa silkesvantarna//max

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Visst, bra att ha en separat lag om unga
> lagöverträdare. Men jag tycker nog att gränsen
> för "ung" är ganska skev. Jag skulle säga att
> separata regler borde gälla upp till kanske 13
> års ålder för saker som misshandel, våldtäkt,
> etc... från 14 år och uppåt är man betydligt
> mognare att förstå sina handlingar i dessa
> frågor, än vad några i den här tråden vill
> framställa det som.
>
> En 14-åring är kort och gott inte så
> oskuldsfull och omedveten som man gärna vill tro.
> Och en 16-åring är det definitivt inte...
>
> Och jag talar inte om hämnd, jag talar om
> SÄKERHET. Att se förövaren ute på gatan dagen
> efter dennes dom för grov misshandel mot en
> själv. Det handlar inte om hämnd, det handlar om
> rädsla för ens egna välbefinnande...
>
>
> Stålis, visst påverkas man av sitt samhälle -
> finns väl inte en enda beteendevetare i världen
> som skulle säga emot det. Men att likställa det
> med noll-ansvar för sina handlingar, tycker jag
> inte låter som speciellt väl motiverat.

kan du rekomendera någon läsvärd och akademiskt granskad forskning som ger stöd åt det du säger om ungdomars mognadsålder i relation till att kunna ta fullt ansvar för sina handlingar. bör en 16åring bedömas utifrån vuxna mått menar du? du tror inte att det finns studier som ligger till grund för varför lagen ser ut som den gör i sverige.
visst tycker jag att det är fördjävligt att du som blivit utsatt skall behöva se förövaren dagen efter en dom och behöva känna dig rädd. som jag petade lite i innan så är ju inte samhället en perfekt spelplan.
i den bästa av världar kunde alla individer ta ansvar för sitt handlande i alla givna situationer.. blabla...blabla. skildrar inte detta en utopi så säg?

[OT]Tonårings Straff!
dtb kör standard happy-utvägen ut ur den här debatten, finns det inte några tyska grafer som redovisar det så finns det inte i verkligheten.

Jag tycker allvarligt talat det borde skrivas någon slags netikett-lag om det här, som Godwins Lag om att ta upp nazismen http://sv.wikipedia.org/wiki/Godwins_lag fast för fenomenet att fly ämnet genom att hänvisa till att det inte finns några undersökningar i ämnet...

det är ju oerhört utvecklande för samhället i stort att föra debatter på den nivån att vi inte diskuterar det som inte har diskuterats tidigare :-)

[OT]Tonårings Straff!
dtb,
Get a grip: so 16 year olds aren't capable of understanding that beating somebody and kicking them in the head could cause that person's death. And as a result of that their actions cannot be considered adult, and should not be punished as an adult. Nobody has described any of these kids as mentally handicapped!
Shit, best just to tell our kids to get their killing with over before they're 18 - then they won't have to serve too much time! EDIT ( because all the anecdotal evidence suggests that to be the case)

EDIT 2: Since when did scientific study hold any sway with lagstiftning...Politics determines lagstiftning ( don't be so naive as to assume otherwise - take sweden's decision to not ban using a mobilephone while driving.... That had nothing to do with studies!)

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost:

Hur kommer det sig att du endast skriver något på happy i trådar som handlar om brott, straff och samhällsproblem, och då gång på gång luftar dina unkna fördomar om invandrare, uteliggare och dina extremt högervridna (och oinformerade) åsikter?

[OT]Tonårings Straff!
Hur har jag sagt något negativt om uteliggare eller invandrare i denna tråd? Och i vilken värld är mina åsikter högervridna?! Du får mer än gärna utveckla det där påståendet lite...

Jag skriver i trådar som berör politik därför att jag tycker det är roligt att sitta och tjattra om såna saker.

Men om du försöker inflika att jag gör det för att sprida någon slags högervriden propaganda så kan du ju gå och lägga dig i nattmössan igen! Skärpning på såna påhopp!

[OT]Tonårings Straff!
Straffen kan visst ha betydelse för hur mycket brott som begås.

I ett sydamerikanskt land, tror det var colombia, visade man hur man straffade knarkbrottslingar.

De visade avrättningen av dem, live, på tv. Två veckor efter det var stan där det hände hur lugn som helst.

Tror de avrättade tre stycken, en sket på sig, en svimmade på väg till bänken. Ingen av de tre kunde hålla "masken" de var alla riktigt skakis.

Jag är INTE för avrättning, det här var bara ett exempel på vad straff kan leda till. Straff som inte syns så att säga, kanske inte ger något? Det blir för diffust?

Jag vill inte ha offentliga skampålar, men är det så att straff vi inte får "se" så att säga, biter det inte på oss?

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Självklart leder dagens fängelser ingenvart, dom
> flesta fängelsekunder äter betydligt bättre mat
> än dom flesta skolungdomarna, har gratis
> morgontidningar, har gratis kabeltv, har gratis
> internet, har någon som tvättar alla kläder och
> lagar all mat...
>
> Dem flesta fängelsekunder lever ett liv i
> betydligt mer lyx än uteliggare eller andra
> riktigt fattiga... Självfallet hjälper inte
> fängelse när det inte blir något straff att
> sitta där, men det betyder ju inte att lösningen
> är rehabilitering eller dylikt hokuspokus,
> lösningen är att göra om fängelset till ett
> riktigt straff - inte en hotellvistelse.

Jag vet inte varifrån du fått din uppfattning om svenska fängelser (eller kriminalvårdsanstalter som är den korrekta benämningen) men den stämmer inte. Maten är okej men det är också allt, den tillagas för övrigt med hjälp av intagna. Några morgontidningar har de ej och inte heller har de tillgång till internet. Kläderna tvättar de själva. Har du någon gång besökt en anstalt? Någon mer destruktiv miljö har jag aldrig vistats i. Så snacket om hotellvistelser kan du skippa.

Varför nämner du psykologer? De flesta intagna kommer aldrig i närheten av en psykolog och den strafftid de får i rätten påverkas inte av några beteendevetare. Så de kan ljuga sig blå utan att komma ut en dag tidigare.

Beträffande rehabilitering tror jag (med stöd av forskning) att det går att få folk att inte återfalla i kriminalitet. Fan vore annars eftersom det är det jag jobbar med. Dock kan jag hålla med om att straffskalorna i Sverige är låga.

/Mathias
Programledare (omprogrammerare)
Kriminalvården
Verksamhetsområde Halmstad.

[OT]Tonårings Straff!
Jag har ett par kvinnliga bekanta som berättat om hur de fått mer lr mindre skamlösa e-mail i stil med "Hej, jag sitter inne på dittan och dattan anstalten, vi kanske kan ses när jag kommer ut..." från fångar som hittat deras profiler på diverse communities... Hur fasen gick det till utan internet?

En annan kul grej var, för ett par år sedan åkte jag tåg Malmö-Stockholm... Träffade en man som jag spelade backgammon med ett par timmar av resan.

Han satt i fängelse för olaga vapeninnehav, polisen hade stormat lägenheten och hittat allt från pistoler och automatgevär till handgranater. Han satt som sagt i fängelse... VAD I HELSKOTTA GJORDE HAN DÅ UTAN ÖVERVAKARE TILLSAMMANS MED MIG PÅ X2000?!

Persmission kallas det visst... Herregud vilket straff.

Fängelse skall i mina ögon vara en cell om 3x3 meter, en madrass på golvet, ett hål att kissa och skita i samt maten serverad i cellen... No more, no less... Där sitter du tills straffet är avklarat. Det vore ett STRAFF. Allt annat är ett djävla daltande...

[OT]Tonårings Straff!
Stervelo skrev:
> Straffen kan visst ha betydelse för hur mycket
> brott som begås.

Anekdoter i all ära, men visa oss gärna forskning som tyder på detta. Varenda gång denna diskussion dra igång så är alla kriminologer som uttalar sig eniga, straffens längd påverkar inte grov brottslighet. Hur mycket vi än skriker och lever om så förändras inte detta.

[OT]Tonårings Straff!
fredrikw, så du påstår - på fullaste allvar, att en man skulle råna värdetransporten där han vet att det finns 15.000 kr, vare sig det är risk om 3 månader fängelse eller livstid utan nåd?

jag tror inte det behövs några avancerade forskningsrön för att inse att så är inte fallet...

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> jag tror inte det behövs några avancerade
> forskningsrön för att inse att så är inte
> fallet...

Nej, du har aldrig varit speciellt intresserad av något annat än dina fördomar, så det förvånar mig inte. Du kanske ska ringa till Kriminologiska Institutionen på SU och föra fram dina revolutionerande teorier, du får säkert en professorstjänst med en gång. Eller så kanske du ska tänka efter lite till och inse att världen kanske inte ser ut som du tror.

Tillbaka
Topp