Stålis skrev:
-------------------------------------------------------
> Om vi ska dra in uteliggare så har alla rätt i
> sverige att ha ett boende och mat på bordet.
> Så varför finns det uteliggare?
> Varför finns det uteliggare i Sthlm som klagar
> på boende? Dags att "flytta"?
>
> Vem vet, de kanske blev förstörda i fängelse en
> gång..
>
> Näe, mer kramar åt folket säger jag bara.
Alla uteliggare är ju inte uteliggare för att de tvingats till ett liv som bostadslösa. Det finns människor som inte vill eller kan inordna sig i samhället. Jag har stött på ett flertal psykiskt sjuka stollar i mitt jobb inom akutsjukvården. Flera av dem är såna som vägrar att bo som en normal människa trots att de har alla möjligheter.
Där jag arbetar har vi en person som kommer in för vård med jämna mellanrum. H*n krökar inte, knarkar inte och sniffar inte. H*n har inga ekonomiska svårigheter utan får sin pension varje månad och har åtminstone haft det tämligen gott ställt med arbete, utbildning, sambo och barn.
Någonstans slog det dock fel. Vederbörande fick en sjukdom (som i förlängningen leder till svåra psykiska problem) som ledde till att det övriga familjen inte pallade med och personen ifråga flyttade ut på gatan. H*n har verkligen fått ALL hjälp man kan få av olika myndigheter. Hjälp till eget boende, m,öjlighet att bo på ett hem tillsammans med andra, möjlighet till hemtjänst osv osv i all oändlighet. H*n VILL helt enkelt inte leva på det sätt som de flesta av oss ser som normalt.
Tyvärr anses h*n inte tillräckligt psykiskt sjuk för att man ska kunna tvångsomhänderta vederbörande och därför får h*n fortsätta bo på gatan, i trappuppgångar, källare och på pissoarer runtom i Stockholm. Hur som helst är det lätt att bunta ihop uteliggarna och se dem alla som en sorts människor när de egentligen är individer med sina egna skäl till varför de lever som de gör.
Man gör det lite väl enkelt för sig om man drar alla uteliggare över en kam.
Angående topic och fängelsestraff. Jag tycker det är rätt av samhället att markera gentemot de unga förövarna. Tyvärr kommer det knappast leda till att de blir produktiva medborgare i framtiden. Under de här åren kommer de ju lära sig precis allting annat än hur man ska bete sig som en civiliserad människa vilket kommer straffa sig när de väl släpps ut. Risken är ju iaf stor att de blir yrkeskriminella eller helt enkelt bara väldigt störda så att de inte kan klara ett vanligt liv som civila efter fängelsestraffet. I vilket fall som helst tycker jag i ärlighetens namn att de gjort sig förtjänta av ett långt straff.
Misshandlar man en person till döds förtjänar man inte att vara ute bland folk. Beteendeterapi och någon form av korrigering av psyket vore lämpligt men sånt är ju rätt vanskligt och ingen vet ju med 100%s säkerhet hur de här killarna kommer vara förrän vi står där med facit i hand, dvs efter att de har släppts. Men då kan det å andra sidan vara för sent...
Brott och straff är komplicerat. Straffet ska ju inte bygga på hämnd men det är inte konstigt att många vill se så här grova våldsbrottslingar bakom lås och bom för resten av livet eller åtminstone för en överskådlig framtid.