[OT]Tonårings Straff!

[OT]Tonårings Straff!
Okey, vi säger så.

Det blir som vanligt på happy, dom som drar egna slutsatser efter sunt förnuft och dom som ignorerar alla slutsatser som inte har vuxit fram ur en byråkratisk, pappersskyfflande, utredning baserad uteslutande på siffror med noll verklighetsförankring.

Finns det inte på papper, så har det inte hänt, eller hur var det nu?

Tack och go'natt så går jag nog och lägger mig nu, det här är ju rent utsagt löjligt...

[OT]Tonårings Straff!
Det har en effekt, precis som jag skrev. Forskningen hittar bara det den tittar på, alltså "normala" fängelsesystem, där har straffskärpningar ingen effekt. Fair.

Men fundera istället på varför det är så. När staffet visades, då bet det på ett annat sätt än att läsa om det i en artikel. Jag är inte för dödsstraff eller skampåle, men jag tycker ändå att det är intressant, varför biter inte "vanliga" straff på oss?

Det är väl av samma skäl som folk fortfarande röker? Det händer inte mig. Det är inte påtagligt.

Förra veckan kikade jag på att program där de försökte få människor att sluta röka. En "tant" bet inget på tills de tog henne till en obduktion av en rökare, hon fick se de förstörda svarta lungorna. Hon slutade.

Är det helt enkelt så det är för "teoretiskt" om vi inte får se det med egna ögon?

Det här är en helt hypotetisk diskussion, jag är emot dödstraff och skampåle, men diskuterar gärna varför straff inte biter, och hur vi kan få dem att bita.

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har ett par kvinnliga bekanta som berättat om
> hur de fått mer lr mindre skamlösa e-mail i stil
> med "Hej, jag sitter inne på dittan och dattan
> anstalten, vi kanske kan ses när jag kommer
> ut..." från fångar som hittat deras profiler på
> diverse communities... Hur fasen gick det till
> utan internet?

Hur fasen vet du att de satt på anstalt?

> En annan kul grej var, för ett par år sedan
> åkte jag tåg Malmö-Stockholm... Träffade en
> man som jag spelade backgammon med ett par timmar
> av resan.
>
> Han satt i fängelse för olaga vapeninnehav,
> polisen hade stormat lägenheten och hittat allt
> från pistoler och automatgevär till
> handgranater. Han satt som sagt i fängelse... VAD
> I HELSKOTTA GJORDE HAN DÅ UTAN ÖVERVAKARE
> TILLSAMMANS MED MIG PÅ X2000?!
>
> Persmission kallas det visst... Herregud vilket
> straff.

Ja de intagna KAN vid god skötsamhet få permission. Detta förfarande följer en stege där först får korta (ett par timmar) bevakade permissioner och de kan i slutet av sitt straff få permissioner med övernattning. Permissioner får de dock först efter halva strafftiden vid minsta misskötsamhet på anstalten eller under permissionen får de börja om sin permissionsstege. Detta är en del av utslussningen från anstalt till frihet som är den mest kritiska delen vad gäller risk för återfall. För de intagna skall en dag friges och om de görs det utan en bra frigivningsprocess går det inte sällan käpprätt åt helvete.

> Fängelse skall i mina ögon vara en cell om 3x3
> meter, en madrass på golvet, ett hål att kissa
> och skita i samt maten serverad i cellen... No
> more, no less... Där sitter du tills straffet är
> avklarat. Det vore ett STRAFF. Allt annat är ett
> djävla daltande...

Vilken härlig människosyn du verkar ha. Sådana förhållande skulle säkert inverka positivt på den som utsätts för dem. Att bli behandlad som ett djur får säkert våra kriminella att snabbt och käckt anpassa sig till samhället. De förhållande du beskriver skulle vara ett brott mot Genevekonventionen. Borde inte du som före detta soldat vara bekant med den?

[OT]Tonårings Straff!
Ja, det bara en sak jag ville tillägga innan jag avslutar detta: En bild på en cell där s.k "Högrisk-fångar" sitter. Bilden är från Skogomeanstalten på Hisingen utanför Göteborg. Notera TV på rummet! Bilden är tagen ur en artikel på Aftonbladets webplats...

sluten_anstalt_212365w.jpg

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Ja, det bara en sak jag ville tillägga innan jag
> avslutar detta: En bild på en cell där s.k
> "Högrisk-fångar" sitter. Bilden är från
> Skogomeanstalten på Hisingen utanför Göteborg.
> Notera TV på rummet! Bilden är tagen ur en
> artikel på Aftonbladets webplats...
>
> http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00212
> /sluten_anstalt_212365w.jpg

Skönt med galler för fönstret
Minskar risken för inbrott och sänker självrisken på hemförsäkringen.

nattinatti

[OT]Tonårings Straff!
Elling, nu är vi där igen... Vad hemskt det vore för den stackars fången att sitta i en cell med ett hål på golvet och fundera över vad han gjort... Herre gud, stackarn... Men om vi vänder på det, som någon sade tidigare i den här tråden - Killen som är död, eller kanske sitter helkroppsförlamad i rullstol resten av sitt liv - Hade nog varit djävligt tacksam om han hade fått välja 10 år i en 3x3 meter cell med ett hål i marken?!

Och nånstans där börjar man väl nudda vad som kan kallas för rättvisa... För just den biten, rättvisan, verkar ha försvunnit ur vårt s.k rättsväsende.

[OT]Tonårings Straff!
Skogomeanstalten är inte någon högriskanstalt och har således inga högriskfångar. Men visst de flesta rum ser ut så där och så även på anstalterna med högre säkerhetsklass.

Ja de har TV på rummet. Det har ingen förnekat. Notera även den i övrigt luxuösa inredningen. Lägg även till den på anstalter så vanligt förekommande dåliga ventilationen.

Fast det här diskussionen skulle väl egentligen handla om låga straff? Jag är för övrigt av den åsikten att vi i Sverige har för låga straff och det speciellt på våldsbrott.

/Mathias

[OT]Tonårings Straff!
Niko,
forskning bygger inte på statliga utredningar, den studerar verkligheten. Om du väljer att tro på något annat är det upp till dig, men kom inte och låtsas att du sitter inne med sanningen.

Det faktum att du tycker att TV på rummet är uppseendeväckande gör dig ju bara löjlig och visar ju att du verkligen inte har någon som helst koll.

Stervelo,
du har ju själv sagt svaret, straff "biter" inte. Svårare än så är det inte.

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Elling, nu är vi där igen... Vad hemskt det vore
> för den stackars fången att sitta i en cell med
> ett hål på golvet och fundera över vad han
> gjort... Herre gud, stackarn... Men om vi vänder
> på det, som någon sade tidigare i den här
> tråden - Killen som är död, eller kanske sitter
> helkroppsförlamad i rullstol resten av sitt liv -
> Hade nog varit djävligt tacksam om han hade fått
> välja 10 år i en 3x3 meter cell med ett hål i
> marken?!
>
> Och nånstans där börjar man väl nudda vad som
> kan kallas för rättvisa... För just den biten,
> rättvisan, verkar ha försvunnit ur vårt s.k
> rättsväsende.

Ja för de enda alternativ vi har är kramar eller stegling.

Det handlar inte om att dalta eller att tycka synd om förövaren utan om en human människosyn. Att tänka på brottsoffer förutsätter inte att man behandlar förövaren som skit. Om du vill förhindra återfall gör du inte det genom att skapa monster. Jag är inte emot straff men tror som sagt att verkställandet av dessa skall ha ett innehåll.

[OT]Tonårings Straff!
Ska vi kanske än en gång påpeka att det är själva frihetsberövandet som är straffet? ALLA människor har grundläggande rättigheter, ÄVEN om man sitter i fängelse.

Gemensamt för praktiskt taget ALLA som gnäller över fängelser och straff är att de inte provat det själva...

/M

[OT]Tonårings Straff!
Seriöst, jag har fan betalat dyrt för nöjeskryssningar med finlandsbåten och inkvarterats i betydligt trångare, skabbigare och sämre utrustade hytter. Och det har då varit vad jag kallar en avkopplande semester som jag har sett fram emot.

Det löjliga är inte att jag anser TV'n uppseendeväckande, det löjliga ÄR faktiskt att dom har en djävla TV på rummet! "...och nu ska du sitta av resten av ditt straff i vardagsrummet!"

Att frihetsberöva någon i ett par-tre år, och låta han tjäna av tiden i ett vardagsrum... Självklart har det ingen mätbar påverkan om han sitter där i 3 år eller 6 år. Vafaan bryr sig förövaren egentligen, han har det ju skönt och bra där han sitter. Inte behöver han oroa sig om att skrapa ihop pengar till mat och hyra under tiden heller.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Tonårings Straff!
Ett bra sätt att bli av med kriminella är att ta bort all kriminalisering.

(Ja, jag får inte vara seriös och ha åsikter i sådana här trådar enligt vissa så jag trollar istället.)

[OT]Tonårings Straff!
Nyfiken fråga bara.
Vad är meningen med fängelse?

1) Att straffa. Den jäveln ska allt sitta inne länge.

2) Att avskräcka andra med långa och hårda straff

3) Att ta bort packet från gatan dom kommer ändå att begå nya brott så fort dom kommer ut.

4) Kriminalvård heter det ju i Sverige. Allt går att bota. Mördare e också människor.

Säger inte att det finns ett rätt svar. Känns bara som att många vill ha hämnd.
Usa stajl. Bjud in offrets familj att titta på när den jäveln grillas i stolen

[OT]Tonårings Straff!
2 och 3 funkar nog hyffsat för flertalet i sverige? Ngn. vård är det väl ingen som tror att det handlar om? Mera en förvaring. Lyxkriminella väljer då annan sysselsättning, mera accepterat. Kvar blir de som har behov av vinterbostad.

Mindre grova brottslingar, eller återfallsbenägna kommer fort ut i öppen vård på ngn. lantgård eller liknande. Får jobba med de söta små kalvarna och känna ömhet med dem.. Precis som små skolbarn! Eller alla de som drömt om att bli veterinärsassistenter.

På så vis är vi alla nöjda. Frusna sitter inne, vi slippe se misären och rättsväsendet får anslag, för sin statistik. Och vård har vi ju ändå inte råd med annars! Låt försäkringskassan friskförklara dem.
Problemet löst.

[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Att frihetsberöva någon i ett par-tre år, och
> låta han tjäna av tiden i ett vardagsrum...
> Självklart har det ingen mätbar påverkan om han
> sitter där i 3 år eller 6 år. Vafaan bryr sig
> förövaren egentligen, han har det ju skönt och
> bra där han sitter.

Ovanstående bevisar än en gång att du verkligen inte har en aning om vad du pratar om... Varför inte på allvar försöka ta reda på lite fakta innan du snackar en massa skit? Inser du inte själv att du bara pratar utifrån dina egna fördomar?

[OT]Tonårings Straff!
fredrikw skrev:
> Niko/Frost skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Att frihetsberöva någon i ett par-tre år,
> och
> > låta han tjäna av tiden i ett vardagsrum...
> > Självklart har det ingen mätbar påverkan om
> han
> > sitter där i 3 år eller 6 år. Vafaan bryr
> sig
> > förövaren egentligen, han har det ju skönt
> och
> > bra där han sitter.
>
> Ovanstående bevisar än en gång att du verkligen
> inte har en aning om vad du pratar om... Varför
> inte på allvar försöka ta reda på lite fakta
> innan du snackar en massa skit? Inser du inte
> själv att du bara pratar utifrån dina egna
> fördomar?

Men det som niko/frost säger stämmer till en viss del. Ta t.ex kriminella från öststaterna som kommer hit till sverige och begår oprovocerade brott endast för att sitta tid i ett svenskt fängelse. Varför? För att de har det bättre där än vad de skulle ha hemma....!

Så, en massa skitsnack är det inte. Det är känt att det är räkmacka i svenska fängelsen, om man jämför med andra nationers system.

[OT]Tonårings Straff!
rumble, tack!

fredrikw, dina senare inlägg är mer personliga påhopp än konstruktiva åsikter och resonemang... och rumble har ju faktiskt en poäng - precis samma poäng som jag försökt föra fram bra länge nu...

[OT]Tonårings Straff!
o, kan hålla med om att det är "slappt" att sitta i svergie VS Ryssland (öst) eller om man sitter på Guatanamo, men ibland tycker det låter som Niko/Frost e så avundsjuk på cellerna så han hade kunnat flytta in?

Alltså. Att sitta i en fyllecell (3x3m o en madrass o ett hål i golvet) har sin funktion, att ha ett rum med säng, & tv med. Fyllecellen klarar man av i 8h, kallt o jävligt e det o man hinner tänka till och man vill inte vara där igen..
Att dom har har Tv på rummet e nog mest "fångvård" för att sitta i ett rum utan tv så många timmar per dag är juh typ med psyket.

Har man rätt att leva om man är dömd?
mvh.

[OT]Tonårings Straff!
För mig så känns det som att grejen med hämnd är helt meningslös och totalt meninglös. Vem vinner på det?
Sen vad det gäller grova våldsbrott så har det historiskt inte funkat så sjukt bra med avskräckande straff. Känns som att det kan öka våldet om man gör de för extremt med t.ex dödsstraff eller 528års fängelse.

Är helt för fångvård. Ser ingen fördel med att fångarna äter maskar och sover i sin egen skit.
Lätt att säga dock blir lite problem när man ser på yrkeskriminella som är en riktigt svårt.

Tyvärr så tror jag att fångvård där är nästan helt bortkastat.
Problemet måste lösas tidigare än så och är inte till största del ett individuellt problem.

Känns inte heller vettigt att behandla en 15-åring som vuxen bara för att han gör samma skit.

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Tonårings Straff!
Niko/Frost skrev:
> Ja, det bara en sak jag ville tillägga innan jag
> avslutar detta: En bild på en cell där s.k
> "Högrisk-fångar" sitter. Bilden är från
> Skogomeanstalten på Hisingen utanför Göteborg.
> Notera TV på rummet! Bilden är tagen ur en
> artikel på Aftonbladets webplats...
>
> http://gfx.aftonbladet.se/multimedia/archive/00212
> /sluten_anstalt_212365w.jpg

Nä nu jävlar, har dom tv på rummet. Betalar säkert inte tv-avgiften heller...
En fånges vardag, tv/tvspel och styrketräning.

[OT]Tonårings Straff!
Ett flertal av er har hävdat att om man skjuter av packet så kommer det att bli billigare för staten.
Så är INTE fallet. Det som händer är att vi får samma situation som i USA med extremt långa väntetider och höga rättegångskostnader. Kanske inte det samhället som vi eftersträvar.

Dödsstraff i sig vet vi ju inte heller om det är en betraffning. Mig veterligen finns det ingen som varit på andra sidan, traskat runt, och sedan kommit tillbaka. Märkligt att ge ett sådant oprecisit straff....

[OT]Tonårings Straff!
rumble skrev:
> Men det som niko/frost säger stämmer till en
> viss del. Ta t.ex kriminella från öststaterna
> som kommer hit till sverige och begår
> oprovocerade brott endast för att sitta tid i ett
> svenskt fängelse. Varför? För att de har det
> bättre där än vad de skulle ha hemma....!
>
> Så, en massa skitsnack är det inte. Det är
> känt att det är räkmacka i svenska fängelsen,
> om man jämför med andra nationers system.

Förr i tiden hände det att folk från öst begick brott i Sverige för att komma in i anstalt. Men det berodde på att de då kunde arbeta i anstaltens verkstad och tjäna ihop en med deras mått stor summa pengar. Så sker inte längre då de intagna inte kan arbeta hur många timmar som helst vilket var en förutsättning för nyss nämnda. Inte heller är förhållandena i öst så dåliga längre att det är lönt att göra så. Så det sker inte längre.

Diskussionen handlade inledningsvis om tonåringars straff och deras (o)förmåga att se konsekvenserna av sitt agerande. Vad gäller det skulle jag vilja påstå att svenska domstolar är flata inte bara mot ungdomar utan även mot vuxna. Jag har läst ett antal domar och påfallande ofta när folk har utsatts för våldsbrott förs det enligt min uppfattning helt verklighetsfrämmande resonemang i domen. Att våld mot huvudet skulle skada kommer som en total överraskning för den åtalade och ett slag tycks ha åsamkat 14 skador. Så jag kan förstå att folk reagerar på låga domar och konstiga resonemang. Dock tror jag inte evighetslånga straff, kala celler samt vatten och bröd löser något även då jag skulle välkomna en straffskärpning för våldsbrott.

[OT]Tonårings Straff!
Blir en fånge en bättre människa om han suttit i en 3x3 meters cell i tre år eller ska ett fängelsestraff betyda (indirekt) dödsstraff? Tror inte strängare straff eller sämre celler ger nåt annat än argare och mer instabila fd fångar när de släpps ut. För tanken är väl att de ska släppas ut nångång? Att ungdomar/vuxna som saknar moral pga dålig uppfostran skulle må bättre eller avskräckas av fängelsestraff tror jag inte på.

[OT]Tonårings Straff!
peppar och salt.. Kina hade ju en lösning på det! Rada upp fångarna till skjutövning, och skicka kulan med räkning till de anhöriga. Tog inte lång tid heller.
Vill man nå effektivitet, kanske inte det mest överviktiga landet är att ha som förebild..

Sen lär det ju misslyckas hur man än gör, så länge regler inte gäller alla.

[OT]Tonårings Straff!
Adam7125 skrev:
> Det är för sent att rätta till en 15-åring.

Om det påståendet var sant, skulle ju problemet vara enkelt. "Skjut alla som begår brott och har uppnått en viss ålder"

Men som alla icke fundametalister inser är inte världen svart eller vit.

[OT]Tonårings Straff!
Men allvarligt, diskussionen i den här tråden handlar ju bara om vad man skall göra när det redan är för sent. Vore det inte mer fruktsamt att fundera över vad man skall göra för att våldsbrott inte skall begås överhuvudtaget?

[OT]Tonårings Straff!
Jag fruktar det skulle vara pinsamt.

Oskar skrev:
> Men allvarligt, diskussionen i den här tråden
> handlar ju bara om vad man skall göra när det
> redan är för sent. Vore det inte mer fruktsamt
> att fundera över vad man skall göra för att
> våldsbrott inte skall begås överhuvudtaget?

[OT]Tonårings Straff!
Oskar skrev:
> Men allvarligt, diskussionen i den här tråden
> handlar ju bara om vad man skall göra när det
> redan är för sent. Vore det inte mer fruktsamt
> att fundera över vad man skall göra för att
> våldsbrott inte skall begås överhuvudtaget?

Våldsbrott begås helt enkelt av det faktum att det finns ONDA människor (hur de blivit onda spelar ingen roll). Då hjälper bara hårda tag. I efterskott.

Spår av ironi kan finnas i detta inlägg.

[OT]Tonårings Straff!
Ngn. tidigare skrev"Vi gör som cuba och deporterar alla kriminella till nåt land vi inte gillar, typ lappland."
Precis.. Som britterna gjorde mot Australien! Eller som med (är det ?) USA mot Alaska.. Egna lagar och bättre samarbete mellan invånarna!

En massa kreativa, livsinriktade människor, som bygger upp nya starka samhällen. Det blir bra! Kapa Sverige nedanför Gävle, och låt oss ha vad som blivit kvar efter utarmningen! Helst inna man gör två tredjedelar av landets yta till depå för annat oönskat skrot..

[OT]Tonårings Straff!
Stålis skrev:
> Om vi ska dra in uteliggare så har alla rätt i
> sverige att ha ett boende och mat på bordet.
> Så varför finns det uteliggare?
> Varför finns det uteliggare i Sthlm som klagar
> på boende? Dags att "flytta"?
>
> Vem vet, de kanske blev förstörda i fängelse en
> gång..
>
> Näe, mer kramar åt folket säger jag bara.

Alla uteliggare är ju inte uteliggare för att de tvingats till ett liv som bostadslösa. Det finns människor som inte vill eller kan inordna sig i samhället. Jag har stött på ett flertal psykiskt sjuka stollar i mitt jobb inom akutsjukvården. Flera av dem är såna som vägrar att bo som en normal människa trots att de har alla möjligheter.

Där jag arbetar har vi en person som kommer in för vård med jämna mellanrum. H*n krökar inte, knarkar inte och sniffar inte. H*n har inga ekonomiska svårigheter utan får sin pension varje månad och har åtminstone haft det tämligen gott ställt med arbete, utbildning, sambo och barn.

Någonstans slog det dock fel. Vederbörande fick en sjukdom (som i förlängningen leder till svåra psykiska problem) som ledde till att det övriga familjen inte pallade med och personen ifråga flyttade ut på gatan. H*n har verkligen fått ALL hjälp man kan få av olika myndigheter. Hjälp till eget boende, m,öjlighet att bo på ett hem tillsammans med andra, möjlighet till hemtjänst osv osv i all oändlighet. H*n VILL helt enkelt inte leva på det sätt som de flesta av oss ser som normalt.

Tyvärr anses h*n inte tillräckligt psykiskt sjuk för att man ska kunna tvångsomhänderta vederbörande och därför får h*n fortsätta bo på gatan, i trappuppgångar, källare och på pissoarer runtom i Stockholm. Hur som helst är det lätt att bunta ihop uteliggarna och se dem alla som en sorts människor när de egentligen är individer med sina egna skäl till varför de lever som de gör.

Man gör det lite väl enkelt för sig om man drar alla uteliggare över en kam.

Angående topic och fängelsestraff. Jag tycker det är rätt av samhället att markera gentemot de unga förövarna. Tyvärr kommer det knappast leda till att de blir produktiva medborgare i framtiden. Under de här åren kommer de ju lära sig precis allting annat än hur man ska bete sig som en civiliserad människa vilket kommer straffa sig när de väl släpps ut. Risken är ju iaf stor att de blir yrkeskriminella eller helt enkelt bara väldigt störda så att de inte kan klara ett vanligt liv som civila efter fängelsestraffet. I vilket fall som helst tycker jag i ärlighetens namn att de gjort sig förtjänta av ett långt straff.

Misshandlar man en person till döds förtjänar man inte att vara ute bland folk. Beteendeterapi och någon form av korrigering av psyket vore lämpligt men sånt är ju rätt vanskligt och ingen vet ju med 100%s säkerhet hur de här killarna kommer vara förrän vi står där med facit i hand, dvs efter att de har släppts. Men då kan det å andra sidan vara för sent...

Brott och straff är komplicerat. Straffet ska ju inte bygga på hämnd men det är inte konstigt att många vill se så här grova våldsbrottslingar bakom lås och bom för resten av livet eller åtminstone för en överskådlig framtid.

Tillbaka
Topp