[OT]Tonårings Straff!

Dr.Spoke

Medlem
[OT]Tonårings Straff!
Precis hörde om tre tonåringar i storbritannien som sparkade en kille till döds. Interessant att jämfora med nyligen inträffade misshandel i sverige.
19-årig fick livstid med rekommendation att sitter MINST 17år.
17-årig fick livstid med rekommendation av MINST 15år.
16-årig också livstid med MINST 12 år.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/england/7238496.stm

Edit: OT / jomper

Senast redigerad av en moderator:
[OT]Tonårings Straff!
I Sverige hade det fått en klapp på huvudet och en ursäkt från samhället att det är vårt fel, samt en tid till samtal om två år.

[OT]Tonårings Straff!
Är det värt att ett barn ska spendera så många år i fängelse? Tror ni ärligt att de blir bättre människor när de kommer ut?

[OT]Tonårings Straff!
För en normalt funtad tonåring som blivit ledd på villovägar av sina kamrater så är nog rehabiliteringstiden max den tid en sjuhelvetes utskällning tar. Sedan har dom fattat hur korkat det dom gjorde var. Problemet är att ett sådant straff inte avskräcker de som är lite mer kallhammrade och överlagt slår ihjäl folk i sin omgivning. Så, det långa straffet är nog inte bara för att individen skall fatta att hon gjort fel utav även markera att samhället inte vill se en brottet upprepas av andra individer. En svår avvägning m.a.o.

[OT]Tonårings Straff!
Singular: Jag har inte sett en antydning till juridik i den här tråden hitills. Snarare moral. Och det tror jag cyklister är helt enastående bra på att diskutera.

Pigmachine: För den döde spelar ju straffet ingen som helst roll, eller hur?

Vi kan bara välja: försöka få bukt på tonåringarna nu eller spendera en sjuhelvetes massa pengar på en fängelstripp som garanterat gör killarna till monster.

[OT]Tonårings Straff!
Singular skrev:
-------------------------------------------------------
> Kan inte alla happyiter spekulera i något de bara
> är lite mindre okunniga i (såsom cyklar och
> sånt) än juridik? Snälla?
>
> /M

Det handlar ju inte om lagtexter. Det handlar om människosyn och samhällssyn. Känns inte helt bisarrt att diskutera enligt mig.

[OT]Tonårings Straff!
Cakeman skrev:
>
> Pigmachine: För den döde spelar ju straffet
> ingen som helst roll, eller hur?

Nä, men kanske för de anhöriga. Och andra som kanske faller i frestelsen att göra likadant.

[OT]Tonårings Straff!
men det är väl ändå hyfsat välbelagt vid det här laget att det inte finns någon som helst korrelation mellan människors benägenhet att begå brott och hur straffskalan ser ut där de bor. USA har ju exempelvis garanterat en av de hårdare straffskalorna, samtidigt som de garanterat har (åtminstone västvärldens) överlägset högsta frekvens av våldsbrott.

[OT]Tonårings Straff!
Vi lever ju inte heller i det goa glada femtiotalet längre... Dagens ungjävlar är ju fanimej beväpnade till tänderna med allt från knivar, tazers och tårgas till rena handeldvapen. Och nu talar vi barn från 13 år och uppåt!

Visst, detta gäller ju inte ens två promille av tonåringarna, men säg att det rör sig om en promille av 15-åringarna. Det är en per tusen det.

När jag gick i skolan, förekom det ofta knivar och kolsyrepistoler i mellanstadiet (maltesholmskolan, hässelby), fler knivar och riktiga pistoler i högstadiet (hässelbyvillastadsskolan) och vad som försegick i gymnasiet (s:t jacobi, vällingby) vill jag fan inte ens spekulera i...

Det var väl en kallblodig dödsskjutning i någon av stockholms skolor typ vartannat år åtminstone... misshandel förekom i princip varje vecka på varje förortsskola...

Detta var 10 år sedan. Det har nog inte blivit bättre med åren.

Jag tycker verkligen inte det är mer än rätt att vi slänger in 15-åringar på livstid när dom beter sig på det här viset! Att komma och kalla dom för "barn" är väl en grov underskattning. En 15-åring förstår mycket väl vad begreppet dödligt våld innebär - och besitter man den kunskapen så bör man fanimej också anses straffmyndig om man begår ett sådant brott!

I mina ögon finns det inte ens minsta tveksamhet om att det skulle vara oetiskt eller omoraliskt att slänga en 15-åring i finkan på livstid om han med vilja och uppsåt tar livet av någon annan.

[OT]Tonårings Straff!
Enligt beteendevetenskapen är man inte vuxen förrän i 25-års åldern. Att vara straffmyndig vid 15 års ålder säger jag inget emot, men i Sverige döms inte 15-åringar till fängelse. Det MÅSTE finnas bättre straff än att låsa in folk för att utkräva hämnd. Om en mördare bevisligen kan bli rehabiliterad så måste väl denna få chansen? Fängelser ska vi ha till att hålla ohjälpbara människor isolerade från gatan. Enligt mig, såklart.

[OT]Tonårings Straff!
Kakmannen skrev:
> Vi kan bara välja: försöka få bukt på
> tonåringarna nu eller spendera en sjuhelvetes
> massa pengar på en fängelstripp som garanterat
> gör killarna till monster.

Kakmannen för president.

Jättevettigt att låsa in en 20-åring 20 år i kumlabunkern. Han lär ju passa in jättebra i samhället när han kommer ut och inte alls ha lärt sig många bra sätt att tjäna snabba pengar och/eller tysta människor som inte passar honom på...

Rädda dem som räddas kan, säger jag.

[OT]Tonårings Straff!
Visst, det är ju jättefint att sitta och tro på att människan är så pass hjärntvättnings/omprogrammeringsbar... Så vi tar in dom för "rehabilitering" i sex till tolv månader, och släpper ut dom igen... Vet ni vad dom har lärt sig? ...att inte göra om brottet? knappast! ...dom har nog i 9 av 10 fall bara lärt sig att inte åka fast nästa gång!

Tar man någon annans liv, och synnerligen om man gör det medelst grov misshandel, så ska straffet fanimej kännas långt så innåt helvete in i benmärgen! Man ska fan gråta sig till sömns, om inte för att man ångrar att man gjorde det, så för att man ångrar att man utsätts för straffet...

Självklart leder dagens fängelser ingenvart, dom flesta fängelsekunder äter betydligt bättre mat än dom flesta skolungdomarna, har gratis morgontidningar, har gratis kabeltv, har gratis internet, har någon som tvättar alla kläder och lagar all mat...

Jag ska uppriktigt säga er en sak - den dagen jag blir hemlös uteliggare, tänker jag knata ned till värtahamnen, knivhugga den första bästa människan som kliver av båten - be om ursäkt och lämna över mig själv till myndigheterna. I rätten tänker jag be om ett så långt fängelsestraff som möjligt...

Varför?

Dem flesta fängelsekunder lever ett liv i betydligt mer lyx än uteliggare eller andra riktigt fattiga... Självfallet hjälper inte fängelse när det inte blir något straff att sitta där, men det betyder ju inte att lösningen är rehabilitering eller dylikt hokuspokus, lösningen är att göra om fängelset till ett riktigt straff - inte en hotellvistelse.

[OT]Tonårings Straff!
Svårt att ta igen missad tid, när det gått snett redan. Men varför skall jag bry mig i andras snorungar, så länge det går bra för min egen? ;-)

18754532.jpg

Krasst alltså..

[OT]Tonårings Straff!
Om vi ska dra in uteliggare så har alla rätt i sverige att ha ett boende och mat på bordet.
Så varför finns det uteliggare?
Varför finns det uteliggare i Sthlm som klagar på boende? Dags att "flytta"?

Vem vet, de kanske blev förstörda i fängelse en gång..

Näe, mer kramar åt folket säger jag bara.

[OT]Tonårings Straff!
Stålis, jag kan säga som så att det där med socialt skyddsnät gäller inte alla människor - därför har vi uteliggare. Socialen räddar tillräckligt många uteliggare för att det ska synas i deras statistik... Sen får resten vända i dörren utan ett öre.

Det är ett fint ansikte utåt med en mörk baksida som helst ska sopas under mattan.

Singular, jag tycker nog att ett välfärdsberövande vore på sin plats med.

[OT]Tonårings Straff!
Niko, jag har haft mycket kontakt med uteliggare plus en sambo som är journalist och ofta skriver om detta och jag kan säga som så att det du skriver stämmer inte riktigt.
De flesta som inte har ett boende pallar inte av olika sociala anledningar.

[OT]Tonårings Straff!
Mattias Flink, den gamle kvinnotjusaren, har visst ansökt om att få sitt straff tidsbegränsat...

OK då, 7 st mord gånger 9 år (eller 8,10,12 whatever) --> 63 år. Av dessa har han suttit 10 (eller är det kanske 15.) Släpp ut karln år 2040 eller så

eller... Om man ska ha så fantastiskt långa fängelsestraff (som fortfarande finns i många länder), kan man ju lika gärna ha dödsstraff. Det blir ju billigare för staten.

Vad är viktigast? Statens känsla av rättvisa? Brottslingens ändrade beteende (fångvård) ? Offrets känsla av hämnd? Straffets preventiva påverkan på ungdomar på glid?

Detta är svåra frågor!

[OT]Tonårings Straff!
Den kontakt jag har haft med uteliggare, vilket i regel innebär att jag bjuder på en cigg när dom ber om en och lyssnar på deras historia som nästan obligatoriskt kommer med den gesten, vittnar i rätt många fall om att socialen har vänt dom ryggen helt fast dom bokstavligt talat knäsetåendes bett om hjälp ut ur misären...

Men visst, det är möjligt att dom drar en vals med ;-)

[OT]Tonårings Straff!
ÅL, jag tycker att straffet ska stå i proportion till brottets allvar, där medborgarna avgör hur allvarligt brottet är. Så är givetvis inte fallet allt som oftast här i Sverige... men jag förordar faktiskt lite mer "tand för tand, öga för öga". Kanske inte så bokstavligt talat som många tänker då...

Men just nu verkar det gå någon slags trend om att alla brottslingar kan vårdas tillbaka till perfekta fläckfria medborgare i samhället. Det känns fortfarande lite väl utopiskt, mer fina ord än konkret verklighet...

Hela meningen med att ett brott följs av ett straff - om vi ser det på ett perspektiv om flera tusen år tillbaka i tiden, är väl till största delen att förhindra andra människor att upprepa samma brott - för att således förhindra total anarki och kaos i samhället?!

Jag tror att INGEN i hela världen, blir avksräckt från att råna banker, misshandla folk, begå inbrott och våldta småflickor när det enda straffet är att man måste tala lugnt och metodiskt med en psykolog ett par-tre hundra timmar.

[OT]Tonårings Straff!
Sen kan man ju givetvis ta USA's totalt misslyckade straffpolitik i kontrast till mina idéer, men jag tror det ligger betydligt mer bakom det stegrande våldet i USA än hur straffen och fängelsena sköts...

Som t.ex att det är alldeles för lätt att lägga vantarna på ett vapen, integrationspolitiken, för stora städer med för många invånare = för stor anonymitet, låg totalmoral bland invånarna, etc etc etc...

[OT]Tonårings Straff!
Många, inte alla uteliggare, har valsat runt ett tag, och blivit portade på det ena efter det andra stället. På grund av eget eller de många besökandes störande uppförande gentemot betalande grannar.

Det ges alltså flera chanser, innan man tvunget är utan boende. Åtminstone häromkring!
Är själv uppvuxen med soc.lägenhet/ bordell inunder våran insatslägenhet på Berghem, Umeå. Dit soc.tjänstemännen kom på besök en tjugo minuter sisådär, i hopp om att få träffa dottern i familjen.

Tursamt nog, ifall man är fördomsfull och högfärdig, så är det inte bara högutbildade som exporteras till stockholmsarbetena! En del av problemen följer också med.

Istället rymmer vi nu organiserade lycksökare från övriga europa!

[OT]Tonårings Straff!
Jag håller helt med dig Niko!

Det daltas nåt sjukt för mycket med brottslingar så man blir ju mörkrädd. Jag vet att de kanske inte är det bästa sättet att få folk "friska" att ha dom i fängelse, men jag tycker det är inte mer än rättvist att de ska sitta där för att veta vad dom gjort. Och inte minst för att anhöriga och omvärlden ska veta att de är bakom lås och bom och att inte just DOM kan göra samma sak igen.

Jag litar inte på rehab helt, man kan aldrig aldrig veta vad som försiggår i en annan människas huvud oavsett vad den personen säger till psykologer eller allmänheten osv!! Bara för att en ex brottsling har skött sig i fem eller tio år så är det inget som säger att denne inte gör samma brott igen när det perfekta tillfället uppkommer!

[OT]Tonårings Straff!
Hellre fotboja än fängelse till ungdomar. Högst ovetenskapligt sagt men det verkar bra. Drygt att vara hemma men så långt ifrån frihet ändå plus att man slipper träffa tyngre typer man kan spela ball inför.

[OT]Tonårings Straff!
Ja inte är det lätt, alla är vi sjuka i huvudet på olika vis och vissa metoder fungerar på vissa men inte andra. Finns väl kanske bara en garanterad fungerande bot:
giljotin_1167117990.jpg

[OT]Tonårings Straff!
Adam7125 skrev:
> Jag tror att ett år utan dator/internet och hemma
> efter kl 18:00 är ett väl så effektivt straff.
>
>
> /Adam

Det skulle få mig att hålla mig i skinnet ännu mer... skulle inte ens våga köra för fort!!

En polares ungar hade skolkat en hel vecka och suttit och spelat WoW istället. Som straff fick de inte röra datorerna på en vecka. Det höll i 20 minuter då han behövde deras hjälp i en instans :P . bra straffskala?? :P

[OT]Tonårings Straff!
Ärligt talat, känns det inte lite medeltiden att klassa brottslighet som en sjukdom som ska botas?! ...det är lite som när homosexualitet ansågs vara en sjukdom. Okey, jag medger att det var en långsökt jämförelse och absolut inget ont sagt om homosexuella här! ...Men brottslighet är nog ingenting som kan "botas" då det i regel sällan är någonting medfött.

Det är ett högst medvetet val man gör. Och som med alla val här i livet, så finns det konsekvenser. Frågan är ju vad som är rätt konsekvens - att behandla någonting som en sjukdom när det är ett medvetet val, det låter inte rätt?

Dessutom skulle inte jag vilja vittna mot någon som har hotat mig till livet, om jag vet att han är ute på gatan igen efter ett snack med psykologen... Sätt er själva i den situationen.

[OT]Tonårings Straff!
Hur ska vi bota någonting som inte är en sjukdom? ...Jag vet! Vi gör som förr i världen, lobotomi! Det var inte många årtionden sen vi gav upp den idén...

Tillbaka
Topp