Visst, det är ju jättefint att sitta och tro på att människan är så pass hjärntvättnings/omprogrammeringsbar... Så vi tar in dom för "rehabilitering" i sex till tolv månader, och släpper ut dom igen... Vet ni vad dom har lärt sig? ...att inte göra om brottet? knappast! ...dom har nog i 9 av 10 fall bara lärt sig att inte åka fast nästa gång!
Tar man någon annans liv, och synnerligen om man gör det medelst grov misshandel, så ska straffet fanimej kännas långt så innåt helvete in i benmärgen! Man ska fan gråta sig till sömns, om inte för att man ångrar att man gjorde det, så för att man ångrar att man utsätts för straffet...
Självklart leder dagens fängelser ingenvart, dom flesta fängelsekunder äter betydligt bättre mat än dom flesta skolungdomarna, har gratis morgontidningar, har gratis kabeltv, har gratis internet, har någon som tvättar alla kläder och lagar all mat...
Jag ska uppriktigt säga er en sak - den dagen jag blir hemlös uteliggare, tänker jag knata ned till värtahamnen, knivhugga den första bästa människan som kliver av båten - be om ursäkt och lämna över mig själv till myndigheterna. I rätten tänker jag be om ett så långt fängelsestraff som möjligt...
Varför?
Dem flesta fängelsekunder lever ett liv i betydligt mer lyx än uteliggare eller andra riktigt fattiga... Självfallet hjälper inte fängelse när det inte blir något straff att sitta där, men det betyder ju inte att lösningen är rehabilitering eller dylikt hokuspokus, lösningen är att göra om fängelset till ett riktigt straff - inte en hotellvistelse.