[OT] Tråden om villapannor

fhloston sa:
För oss är en luft-vatten pump det sista alternativet. Anledningen är att enda stället vi kan ha utedelen på är utanför sovrummet. Vi sover alltid med öppet fönster och bägge är känsliga för sådana ständiga surrande susande ljud. Mekanisk ventilation tex, går bort. Jag har bott i, har en lägenhet i fjällen, och bor mycket på hotell med mekanisk ventilation. Självdrag ftv!

Kan du ha aggregatet monterat på en stolpe med gjuten plint? Då slipper du iaf vibrationerna som ofta vandrar vidare in i huset. Sn kanske man kan sätta en huv lr liknande med isolerat tak för att slippa mycket av ljuden.

Ofta hör man inte ventilation förrän den stängs av. Det skiljer sig säkert mycket mellan nya hus och hus bygga på 80-talet. Jag har dock aldrig sovit i ett hus med mekanisk ventilation som inte stört. I lägenheten i fjällen stängs ventilationen av 22:00, vilket ur ett ventilationsperspektiv är dåligt, men jag föredrar det. (frånluftsventilen i köket är precis bredvid sovrumsdörren)

Jag är säkert extra känslig för detta :-)

Jag är också kinkig, störs gärna av vattenburna element som susar osv. Tror att det går att bygga bort om man gör rätt från början, tänker på var frånluftsventiler placeras osv.

Sen är det konstigt att olika ljud stör olika mycket. Jag störs extremt mycket av trafikljud t.ex och det har definitivt fått styra hur jag bor. Däremot störs jag inte av båttrafiken utanför hemma, och inte heller av att bo i tält nära en fjällbäck som brusar och porlar på ett sätt som rent objektivt faktiskt är ganska likt trafikbrus..

Fjärrvärme är sannolikt tystare än bergvärme. Bergvärmens kompressor kan ställas där den stör mindre men den kräver lägre framledningstemperatur som sannolikt kräver högre flöde i radiatorerna och kanske också att de efterkonverteras till konvektorer. Vilket båda ger lite väsen.
Bolla iderna med din kommunens "energi och klimatrådgivare". Happy är bra på mycket men det finns mer hjälp att få...

Har luft/vatten och tycker inte att den väsnas så mycket. Den står på makadam två meter från huset, och är tillräckligt dimensionerad och har en liten ack-tank så att den inte behöver gå så mycket, Ack-tanken är smidigt, för vi har kopplat till en vattenmantlad kamin som gör att vi inte behöver använda elpatronerna så mycket.

Funkar det bra? Skulle tro att det är den allra bästa lösningen i stora delar av landet, om man inte har ett väldigt välisolerat hus. Elda lite när verkningsgraden på värmepumpen går ner samtidigt som behovet av värme ökar, med en acktank behöver man dessutom inte elda hela tiden.

Luftvatten vp. och en kamin är snyggt och bra om man gillar och elda. Det är ju dessutom mysigt kalla dagar men tröttnar man på att elda kanske en bergvärmepump hade funkat bättre. Har själv en luftvatten vp. i ett 40-tals hus men kan inte elda. Elpatronen fick gå hårt när jag fick krypa till korset och slå på den.

Bilagor

• 20160117_092442.jpg
    20160117_092442.jpg
    144.5 KB · Besök: 60
Nackdelen med luft/vatten är att verkningsgraden går ner när utetemperaturen går ner samtidigt som behovet ökar. Utedelen placeras på stativ och skall installeras med plaströr eller slang för att vibrationer inte skall fortplanta sig in i huset och värmesystemet. Olika installatörer gör säkert olika.

Att tänka på med bergvärme är att när väl den första pumpen har räknat hem sig och skall ersättas så har man redan borrhålet, och andra "generation" blir därför billigare. Har man lerjord så kan man lägga jordkollektor istället, om man har tillräckligt stor tomt eller motsvarande.

Golvvärme i hela huset är en dålig ide, då det är som att ha ett riktigt stort element, man kan inte ha för hög framledning för då sticker rumstemperaturen direkt. Vanligt fel på nybyggen vad jag hört. personligen föredar jag tofflor. Lättare att reglera.

Gällande nybyggnation så är bergvärme/jordvärme inte att tänka på, om det inte är ett stort hus, för effektbehovet är för lågt och det byggs inte så små värmepumpar, än. Detta går gvetvis att räkna på.

Allt som heter luft och norrland är också dåligt. Då behöver man gärna något att täcka upp med dom kallaste dagarna om man inte kan tänka sig att betala extra för elstillskott såklart. Kylkretsar går inte bra när det är -20ºC och att skotta fram aggregat är nog ingen hit heller kan jag tänka mig.

Det som inte nämnts är frånluft. Det fungerar fint om man får det till med bra ventilation som inte stör. Jag har bott i ett sådant hus och stördes inte av.

Arsozath sa:
Golvvärme i hela huset är en dålig ide, då det är som att ha ett riktigt stort element, man kan inte ha för hög framledning för då sticker rumstemperaturen direkt. Vanligt fel på nybyggen vad jag hört. personligen föredar jag tofflor. Lättare att reglera

Men går det inte att sektionera slingorna? Typ två i varje rum, så du kan köra alla rum men ha en behagligt låg temp när det är "varmare" och när det är svinkalt köra båda slingorna.
Antar att det finns nåt standard mått på hur avståndet mellan slingorna ska vara?

mikipedia_ sa:
Arsozath sa:
Golvvärme i hela huset är en dålig ide, då det är som att ha ett riktigt stort element, man kan inte ha för hög framledning för då sticker rumstemperaturen direkt. Vanligt fel på nybyggen vad jag hört. personligen föredar jag tofflor. Lättare att reglera

Men går det inte att sektionera slingorna? Typ två i varje rum, så du kan köra alla rum men ha en behagligt låg temp när det är "varmare" och när det är svinkalt köra båda slingorna.
Antar att det finns nåt standard mått på hur avståndet mellan slingorna ska vara?

Temperaturen till golvvärmen shuntas ut, dvs temperaturen på golvet anpassas efter behov. I princip kan man väl säga rumstemp, dock mäts det genom returen. Men det är inte det som är problemet. Folk förväntar sig ett varmt golv, men iom att det är så stor ytor så upplevs det inte varmt. Det kan räcka med 1-2 grader varmare golv än rumstemp. I övrigt är golvvärme jättebra, speciellt i kombination med värmepumpar, som då kan jobba på lägre framledningstemperaturer vilket ger bättre verkningsgrad. Det förutsätter dock att det inte finns några radiatorer alls i kåken, för då måste framledningen ändå ligga högre.

Arsozath sa:
mikipedia_ sa:
Arsozath sa:

Temperaturen till golvvärmen shuntas ut, dvs temperaturen på golvet anpassas efter behov. I princip kan man väl säga rumstemp, dock mäts det genom returen. Men det är inte det som är problemet. Folk förväntar sig ett varmt golv, men iom att det är så stor ytor så upplevs det inte varmt. Det kan räcka med 1-2 grader varmare golv än rumstemp. I övrigt är golvvärme jättebra, speciellt i kombination med värmepumpar, som då kan jobba på lägre framledningstemperaturer vilket ger bättre verkningsgrad. Det förutsätter dock att det inte finns några radiatorer alls i kåken, för då måste framledningen ändå ligga högre.

Som någon sade, "det är golvvärme, inte värmegolv"

jomper sa:
Funkar det bra? Skulle tro att det är den allra bästa lösningen i stora delar av landet, om man inte har ett väldigt välisolerat hus. Elda lite när verkningsgraden på värmepumpen går ner samtidigt som behovet av värme ökar, med en acktank behöver man dessutom inte elda hela tiden.

Jo, det tycker jag. Vi sänkte värmekostnaden betydligt när vi började elda. Det finns två elpatroner som går in stegvis från -5 grader. Värmepumpen lägger av vid -16, därunder är det bara elpatroner. Eldar man så går elpatronerna oftast inte in mellan -5 och -15 om man inte kör väldigt mycket varmvatten.

Fördelen med ved är också att man känner sig som en mer komplett människa när man får hugga ved och tända en brasa. Det är ju det som skiljer människan från djuren. Vid närmare eftertanke: om man inte eldar - är man fortfarande människa då?

Golvvärme i hall och badrum skulle nog jag nöja mig med. I hallen för att det ska torka snabbt, och i badrum för att det ska vara skönt även med bara fötter och också för att det ska torka snabbt. Just i badrum vill jag ha det varmt. 25+ om jag kan.

Klinkersgolv med golvvärme i hallen är genialt. Och väldigt skönt i badrum, iaf om det är i hus eller bottenplan så att golven blir kalla. Badrummet på vår övervåning har golvvärme men den har jag aldrig slagit på, golvet upplevs ändå inte som kallt.

Jag har vattenburen golvvärme på bägge våningarna (hela). Hur skönt som helst. Behöver inga tofflor längre, det känns behagligt varmt ändå.
Varje rum styrs separat med egna slingor.

Hejsan svejsan. Det är nu så att jag tog bort två element pga målning förra veckan. Har nu luftat ordentligt men det är luft så in i bomben i pannan/laddomaten. Antar att det är för att jag fyllde på med friskt vatten.. Så min fråga är, hur lång tid brukar det ta för syret att försvinna? Har nu eldat tre ggr sedan påfyllning och man lär vara med och lufta pannan hela tiden. Är ett jäkla bubblande i pannan och luften stör laddomaten. Ganska irriterande...

Peterelf sa:
Hejsan svejsan. Det är nu så att jag tog bort två element pga målning förra veckan. Har nu luftat ordentligt men det är luft så in i bomben i pannan/laddomaten. Antar att det är för att jag fyllde på med friskt vatten.. Så min fråga är, hur lång tid brukar det ta för syret att försvinna? Har nu eldat tre ggr sedan påfyllning och man lär vara med och lufta pannan hela tiden. Är ett jäkla bubblande i pannan och luften stör laddomaten. Ganska irriterande...

Vad har du för systemtryck? Bara trycket är rätt så hamnar luften i tankarna istället, och då får man lufta där.

Arsozath sa:
Peterelf sa:

Vad har du för systemtryck? Bara trycket är rätt så hamnar luften i tankarna istället, och då får man lufta där.

Då kan manmontera en sån här https://www.flamcogroup.com/se/cata...uftare-och-smutsavskiljare/flexvent-avluftare

Har du en luftficka någonstans? Det är ju inte helt ovanligt med gamla rördragningar att det finns en krök någonstans som sabbar allt.

mikipedia_ sa:
Arsozath sa:
Peterelf sa:

Då kan manmontera en sån här https://www.flamcogroup.com/se/cata...uftare-och-smutsavskiljare/flexvent-avluftare

Har ca 0.25 bar enl mätaren på pannan. Har exp-kärlet på markplan i ett utrymme. Kåken är en enplans med källare. Fyllde nyss på ordentligt med vatten. Tills det rann ur skvallerröret. Tömde sedan ur ca 30 liter och började elda igen. Antar att det är ett jäkla liv för att jag fyllt på mycket friskt vatten. Rörisen trodde att det kan ta upp till en vecka innan vattnet "dött". Så man får helt enkelt vara med vid pannan ett tag så inte det blir nåt ånglås och cirkulationen avstannar...

Peterelf sa:
mikipedia_ sa:
Arsozath sa:
Peterelf sa:

Har ca 0.25 bar enl mätaren på pannan. Har exp-kärlet på markplan i ett utrymme. Kåken är en enplans med källare. Fyllde nyss på ordentligt med vatten. Tills det rann ur skvallerröret. Tömde sedan ur ca 30 liter och började elda igen. Antar att det är ett jäkla liv för att jag fyllt på mycket friskt vatten. Rörisen trodde att det kan ta upp till en vecka innan vattnet "dött". Så man får helt enkelt vara med vid pannan ett tag så inte det blir nåt ånglås och cirkulationen avstannar...

0,25 är för lågt. Vad är det för exp-kärl? Varför skulle det bli ett jävla liv för att du fyllt friskt vatten? Ånglås får man inte i värmesystem. Varför fylla en massa och sen tömma igen? Ser du inte trycket när du fyller? Vad menar du med skvallerrör förresten. Är system öppet uppåt och du har exo-kärl i källaren också?

Kommer luften ut någonstans? Har man problem med luft fyller man med vatten och tömmer ut luft.

Arsozath sa:
Peterelf sa:
mikipedia_ sa:
Arsozath sa:
Peterelf sa:

0,25 är för lågt. Vad är det för exp-kärl? Varför skulle det bli ett jävla liv för att du fyllt friskt vatten? Ånglås får man inte i värmesystem. Varför fylla en massa och sen tömma igen? Ser du inte trycket när du fyller? Vad menar du med skvallerrör förresten. Är system öppet uppåt och du har exo-kärl i källaren också?

Kommer luften ut någonstans? Har man problem med luft fyller man med vatten och tömmer ut luft.

Det är ett.öppet exp-kärl. Och det sitter ett skvallerrör från toppen ner till pannrummet så man ser när systemet är fullt. Och jag tömde ur litegranna för att annars kommer det iaf rinna ur skvallerröret när pannan börjar ladda tankarna. Då med tanke på att det varmare vattnet expanderar. Men hursom, så upptäckte jag ett vattenläckage på två av unionventilerna på laddomaten. Kladdade på tätningsmassa över dom och vips så slutade det att bubbla. Kan ju va så att den drog in tjuvluft där och störde laddomaten. Nu brann det så lugnt och uttemp på 88 grader från pannan.

Vår krånglande el-panna lade av helt i onsdags. I går var reparatören här. Felet var utomhusgivaren, så det blev relativt lindrigt jämfört med pannbyte. Inomhustemperaturen låg på 13-14 grader utan panna.

Arsozath sa:
Nackdelen med luft/vatten är att verkningsgraden går ner när utetemperaturen går ner samtidigt som behovet ökar. Utedelen placeras på stativ och skall installeras med plaströr eller slang för att vibrationer inte skall fortplanta sig in i huset och värmesystemet.

Jag valde efter en samlad bedömning en luft/vatten-pump före bergvärmepump, och det har jag inte ångrat. De nya pumparna är så effektiva även när det är kallt och med en ordentlig dimensionering av anläggningen blir det inte mycket elpatron i syd- och mellansverige.

Prästbol sa:
Arsozath sa:
Nackdelen med luft/vatten är att verkningsgraden går ner när utetemperaturen går ner samtidigt som behovet ökar. Utedelen placeras på stativ och skall installeras med plaströr eller slang för att vibrationer inte skall fortplanta sig in i huset och värmesystemet.

Jag valde efter en samlad bedömning en luft/vatten-pump före bergvärmepump, och det har jag inte ångrat. De nya pumparna är så effektiva även när det är kallt och med en ordentlig dimensionering av anläggningen blir det inte mycket elpatron i syd- och mellansverige.

Vad skillde det i pris mellan luft/vatten och bergvärmepumpen?

mn sa:
Prästbol sa:
Arsozath sa:

Vad köpte du för effekt, hur stort hus, och hur gammalt (väl/oisolerat) är det?

fhloston sa:

Äldre hus på 230 kvadratmeter, skapligt isolerat. Har för mig att vi räknade på 70 watt per kvadratmeter och det behövdes då en jämförelsevis stor pump.

Pumpen kostade inkl. installation och ROT 103 000 kr och bergvärme hade kostat 135 000 kr. Köpte en Daikin luft/vatten-pump, då Daikin är starka när det är kallt, har bra garanti och inte "vatten ut".

En hel del elpatron nu i januari när det var riktigt kallt, annars nästan ingen alls sedan vi köpte den hösten 2014.

Senast ändrad:
Prästbol sa:
fhloston sa:

Äldre hus på 230 kvadratmeter, skapligt isolerat. Har för mig att vi räknade på 70 watt per kvadratmeter och det behövdes då en jämförelsevis stor pump.

Pumpen kostade inkl. installation och ROT 103 000 kr och bergvärme hade kostat 135 000 kr. Köpte en Daikin luft/vatten-pump, då Daikin är starka när det är kallt, har bra garanti och inte "vatten ut".

En hel del elpatron nu i januari när det var riktigt kallt, annars nästan ingen alls sedan vi köpte den hösten 2014.

Tack! Vår panna klarade sig denna gång, men jag måste börja förbereda mig mentalt för ett byte.

Tänk att man skall behöva skiva i en sån här tråd :-) Har blivit med hus och det är en liten holk på 130 kvm. Idag vattenburen värme och elpanna. Dock elvärmegolv i badrum på övervåningen.
Huset är byggt 1932 och är väl inte så himla välisolerat men jag vet att förre ägaren tilläggsisolerade vinden. Hela källarvåningen på ca 40 kvm har vattenburen golvvärme.

Så till min fråga, jag tänkte undersöka om det är vettigt för mig att investera i en luft/vatten värmepump (vilket jag tror). Vilka firmor vänder man sig till för offerter?
Jag är alltså helt lost på sånt här. Ngn som kommer hit och tittar och sedan räknar ut vad som behövs och talar om återbetalningstiden. Minst 3 st firmor och jag bor i Stockholm.
Kanske skall man också räkna på bergvärme? Huset är ju ganska litet så det kanske säger sig självt om man är expert...
Vi tänker också bygga ut inom ngt eller några år, en 30-40 kvm totalt på två våningar.

Eller funkar det så att jag väljer vilken pump jag skall ha och sedan tar jag in offerter på installationen?

Avvakta innan du tar något sånt beslut.
Bo in dej i huset under nåt år och kolla
vad som behöver åtgärdas.
Du vet, laga inte det som inte är sönder :)

Med tiden ja.
Men det finns väl olika typer av elpannor med?
Kanske inte drar så fasligt mtp elgolven som ändå värmer upp en del.
Jag hade väntat o sett.

Röstar även jag på värmepump. I ett så pass "litet" hus behöver man inte så stor pump. Och i Stockholmo riskerar det inte att falla ner till -30 många gånger så man kan komma undan rätt billigt.

Vad har du för värmekostnad per år idag (mätt, inte räknat)? När vår elpanna rasade i vintras räknade vi på det där med att lägga till en luft-vattenpump men iom att vi redan har luft-luft så skulle besparingen inte bli särskilt stor. Den nya pannan kan dock ta in en annan värmekälla vid behov.

Men direktverkande el och vattenburen värme från en elpanna är inte riktigt samma sak.
Elvärmen i golven blir ju inte annorlunda med en värmepump, kanske att den inte behöver stå
på så hög temp kanske.
Pratar vi en sådan där värmeväxlare som sitter ute på väggen?
Själv har jag en elpanna med värmeåtervinningssystem till mitt vattenburna. Den kostade nog
ca 65000 för drygt 15 år sen. Rätt många kwh.

Tillbaka
Topp