[OT] Tråden om villapannor

NLC sa:
Vad har du för värmekostnad per år idag (mätt, inte räknat)? När vår elpanna rasade i vintras räknade vi på det där med att lägga till en luft-vattenpump men iom att vi redan har luft-luft så skulle besparingen inte bli särskilt stor. Den nya pannan kan dock ta in en annan värmekälla vid behov.

Lite så jag menar, kolla läget först.

Arsozath sa:
1888 sa:
Avvakta innan du tar något sånt beslut.
Bo in dej i huset under nåt år och kolla
vad som behöver åtgärdas.
Du vet, laga inte det som inte är sönder :)

Han har elpanna och du tycker han skall fortsätta med det? Nää kör på värmepump du.

Mja? Det lär ju sitta en värmepump som drar runt varmvattnet i den vattenburna golvvärmen. Denna drivs då med el och kan lite felaktigt ibland benämnas som en elpanna. Men det är ju ändå relativt billigt i drift med en sådan. Vi värmer upp 187 kvm i två plan och jag har tyvärr inte koll på elförbrukningen hos pannan, men totalförbrukningen ligger på 18500 kWh för 4 pers.

Direktverkande el är ju om man har element som drivs på el. Mig veterligen så benämner man inte vattenburen värme som direktverkande el, även om pannan drivs på el. Det gör ju alla pannor :)

Jag har dessvärre inte koll på kostnaderna för uppvärmning än men förra ägaren skrev 30000 kr /år i prospektet. Dvs rätt mkt. Han hade å andra sidan ganska varmt året om
och struntade i pannan, lät den bara gå.

image.jpg

Vi hade en likadan sådan där panna som vi slängde ut och satte in vedpanna och acc tankar istället...=)

Men vi har element och oisolerat hus, fördelen med golvvärme är att du inte behöver lika varmt vatten dör att hålla inomhustempen uppe så där skulle ju även en solvärmeväxlare kunna vara ett bra alternativ beroende på läget på huset.

Ok en elpanna kanske inte är direktverkande på det sättet. Den är faktiskt sämre än direktverkande, om man räknar in ledningsförluster. Vattenburen golvvärme är drömmen för en värmepump. Den kan då gå med lägre temperaturer och är då ännu effektivare än om den behöver gå mot varmare temperaturer. Dock kan ju övriga systemet behöva ha lite varmare vatten.

En elpanna (i min värld) är inget annat än en panna som värmer vatten med el. Som en vattenkokare. En kwh el blir en kwh värme.

Vad glad för att du har vattenburen värme i huset, det gör det enklare.

Jag hade satsat på luft-vatten-värmepump, gärna med möjlighet att koppla på en vattenmantlad vedkamin för att stötta med när det är riktigt kallt ute och värmepumpen inte är så effektiv. Då slipper tillsatsvärme i form av elpatron gå så mycket. Dessutom har du nytta av värmen från myseldning i hela huset.

Det är väl bara i badrummet du har golvvärme, då elektrisk?

Luft-luft har jag haft och visst sparar det massa elektricitet men det är ändå en nödlösning eftersom det a) bullrar (ganska lite inne med rätt pump) b) blåser luft vilket begränsar möblering, du vill inte ha storm över middagsbordet eller i soffan tex c) ger ojämn värme, vi hade ungefär 1 grad lägre temp per rum som luften passerade. Passade bra i det huset eftersom sovrummen blev svalast, men så kanske det inte är för dig.

Tack för bra svar!
Ja, bara elektrisk golvvärme i badrummet.

Så, nu till hur man går vidare. Vilken pump och firma för installation?

Vad kostar en kubik ved i Stockholm? Går det ens räkna hem luft/vatten+ vedkamin jämfört med vätska/vatten? Finns det tomt till jordslinga eller är alternativet att borra?

När det kommer till vilken sort är jag jävig så jag säger ingenting. Däremot tycker jag du ska ta in offert från olika installatörer och se om det är någon av dom som inger större förtroende. En bra installation kan spara mycket pengar och irritation.

+1 på vattenmantlad vedkamin som tillsatsvärme, men de är ganska dyra, cirkus 30 och uppåt.

I alla fall för några år sedan var det ingen av de installatörer vi pratade med som hade någon lust att sälja på oss en luft/vatten anläggning. Det bar siig inte enl de vi talade med då...men det kan ju vara bättre verkningsgrad nu...

zodah sa:
Tänk att man skall behöva skiva i en sån här tråd :-) Har blivit med hus och det är en liten holk på 130 kvm. Idag vattenburen värme och elpanna. Dock elvärmegolv i badrum på övervåningen.
Huset är byggt 1932 och är väl inte så himla välisolerat men jag vet att förre ägaren tilläggsisolerade vinden. Hela källarvåningen på ca 40 kvm har vattenburen golvvärme.

Så till min fråga, jag tänkte undersöka om det är vettigt för mig att investera i en luft/vatten värmepump (vilket jag tror). Vilka firmor vänder man sig till för offerter?
Jag är alltså helt lost på sånt här. Ngn som kommer hit och tittar och sedan räknar ut vad som behövs och talar om återbetalningstiden. Minst 3 st firmor och jag bor i Stockholm.
Kanske skall man också räkna på bergvärme? Huset är ju ganska litet så det kanske säger sig självt om man är expert...
Vi tänker också bygga ut inom ngt eller några år, en 30-40 kvm totalt på två våningar.

Eller funkar det så att jag väljer vilken pump jag skall ha och sedan tar jag in offerter på installationen?

Elen är i o f s billig nu men du tjänar från dag 1 på att skaffa värmepump. Om grejerna du har förväntas funka en längre tid framåt och om du har du öppen planlösning är en stor luft-luft-pump ett bra alternativ. Då har du en ok lösning i kanske 7-8 år. Annars är nog en luft-vattenvärmepump bättre att satsa på.

Vi köpte en luft-vatten snart tre år sedan. Offerterna vi fick var monterat och klart. Vi valde en Daikin Altherma p g a att den har lång garanti och hög verkningsgrad när det är kallt. Den har gått helt problemfritt och elpatronen behövs nästan aldrig i Mellansverige.

I mina ögon är det jättedumt att skaffa luft-luft om man har ett vattenburet system redan. Luft-luft är en nödlösning om man har direktverkande el.

jomper sa:
I mina ögon är det jättedumt att skaffa luft-luft om man har ett vattenburet system redan. Luft-luft är en nödlösning om man har direktverkande el.

Det beror på. Om du har en väl fungerande el-vattenanläggning som redan är betald är det smart att köra den "på sparlåga", i huvudsak bara varmvatten och spetsvärme, och istället värma huset med en stor inverter.

Avskrivningskostnaden är en stor del av uppvärmningskostnaden och den sjunker drastiskt med en inverter jämfört med att slänga ut elpannan och installera luft-vatten. När sedan elpannan har gjort sitt, då byter man till luft-vatten.

Detta förutsätter dock att inverter fungerar på husets planlösning.

Senast ändrad:
Visst, men då ska man vara medveten om de övriga nackdelarna med luft-luft som jag nämnde ovan.

Nu har jag vattenburen golvvärme i nedre plan och radiatorer på övervåningen, fjärrvärme, rätt problemfritt. Vedkamin på båda våningarna om man önskar bastu..

Ska man elda ved som basvärme vill man ha något som lagrar bättre än en täljstenskamin. Vattenburet och ackumulatortank så är det inte svinkallt på morgonen och när man kommer hem från jobbet. Eller en riktig kakelugn.

Jag har haft både kakelugn och täljstenskamin.. täljstenskaminen är toppen för att stötta när det är extra kallt ute men jag skulle inte rekommendera den som basvärme.

Täljstenskamin funkar fint men den måste vara dimensionerad till vad den ska värma. Eldar du för mycket i en liten så går den bara sönder och inte ger den värmen du behöver, och eldar du för lite i en stor så får du inte ut värmen, samma med kakelugn.

Härligt att tråden fortsätter. Tips på bra firmor som kan ge offerter på installerat och klart i Stockholmsområdet?

Jag ser att pannan rusar ibland och värmer utvattnet till högre temperatur än kurvan säger. Det är inte hela tiden. Det slutade efter en reset tex så det bör inte kunna vara hårdvarufel.

Det enda jag kan komma på är att den avläser temparutern fel men när jag tittar så står det 8 grader - men den värmer till ett maxvärde.
Nu har jag sänkt H värdet för att inte ge den någon ursäkt.

Någon som vet vad det kan vara eller är det normalt?

Jag har ingen styrning på golvärmen i badrummet så det går inte att pannan bråkar.
Funderar på att köpa en trådlås givare och ventil men då måste jag köpa in mig i ett home automation ecosystem.....vilket? Tado kommer upp på google om man nu ska låta det styra livet.

Nu är det kris hos grannen. Trycket justerades igår och nu har det hoppat till 3 bar och det läcker

Hur får man ner trycket? Det är inte samma tryck som o expansions kärlet tror jag...

Jag hade en gammal panna förut som jag råkade få upp i drygt 100 grader ett par ggr (dock öppet system). Jag löste det genom att tappa upp en satans massa varmvatten.

Tillägg: när det är luftfickor i systemet och du fyller på vatten så kan trycket sticka iväg. Lufta vid pannan och vid elementen några gånger om

Och en sista (osannolik) möjlighet: Är det en gammal panna med manuell shunt så får den inte vara stängd när man fyller på (fast då hade huset saknat värme vilket känns osannolikt).

Tror det är stabilt. Ska se om jag kan hitta en slang från kärlet som fångar upp övertryck till avloppet. Behöver en sån själv också.

Tryck i kärl uppmät till 2.2 bar med biltema bildäcksmätare. Gissar att det märks om man mäter vatten?
Låter som läckage mellan varmvattenberedaren och mantlingen. Då trycks varmvattnet ut med mycket högre tryck i värmebärarkretsen och om inte säkerhetsventilen släpper ut det högre trycket så blir det problem. Vanligt fel där tätningarna i rörgenomföringarna ger sig och kombineras oftast med att vatten rinner ut på golvet när det har blivit riktigt illa. Nödlösning innan man får en ny panna på plats är separat liten varmvattenberedare, Fram till dess är det bara att stänga av varmvattnet och duscha kallt ? . Den här typen av skit händer alltid på vintern när man behöver värmen som bäst och alla rörisar har en månads väntetid.

Låter som läckage mellan varmvattenberedaren och mantlingen. Då trycks varmvattnet ut med mycket högre tryck i värmebärarkretsen och om inte säkerhetsventilen släpper ut det högre trycket så blir det problem. Vanligt fel där tätningarna i rörgenomföringarna ger sig och kombineras oftast med att vatten rinner ut på golvet när det har blivit riktigt illa. Nödlösning innan man får en ny panna på plats är separat liten varmvattenberedare, Fram till dess är det bara att stänga av varmvattnet och duscha kallt ? . Den här typen av skit händer alltid på vintern när man behöver värmen som bäst och alla rörisar har en månads väntetid.
Hoppas inte det. Nybliven änka som vill flytta till lgh så fort som möjligt.
Risken är nog överhängande. Jag var inne där på kvällen och då var trycket nära noll efter att hon släppt ut ett par ggr. Jag tänkte hon kanske släppt för mycket bara...
Luft är det i expansionskärlet i alla fall.

Jag får in och kolla hur det ser ut nu.

Risken är nog överhängande. Jag var inne där på kvällen och då var trycket nära noll efter att hon släppt ut ett par ggr. Jag tänkte hon kanske släppt för mycket bara...

#Hjälte!

Försök hjälpa henne att få dit en röris asap för det akuta. Om det är felet som jag befarar så är det sannolikt byte av pannan (eller värmepumpen om det är vad hon har) som gäller och det är tyvärr dyrt. Plus att det är långa leveranstider. Alternativet, att sälja kåken med behov att akut byta panna kan dra ner priset på huset ännu mer. Men det beror också lite på resten. Konsultera mäklare som kan marknaden.

Försök hjälpa henne att få dit en röris asap för det akuta. Om det är felet som jag befarar så är det sannolikt byte av pannan (eller värmepumpen om det är vad hon har) som gäller och det är tyvärr dyrt. Plus att det är långa leveranstider. Alternativet, att sälja kåken med behov att akut byta panna kan dra ner priset på huset ännu mer. Men det beror också lite på resten. Konsultera mäklare som kan marknaden.
Hon ska ringa serviceidag. Den är nog kass ja.

Jobbigt med leveranstider. Vi borde kanske byta vår till sommaren. Den är likadan.
Jag tycker den borde hålla lite till medan servicetekniker tyckte det började bli dags. 2006 är den från. Trodde de skulle hålla i alla fall 20 år. Drygt om den går sönder på vintern bara.

Jobbigt med leveranstider. Vi borde kanske byta vår till sommaren. Den är likadan.
Jag tycker den borde hålla lite till medan servicetekniker tyckte det började bli dags. 2006 är den från. Trodde de skulle hålla i alla fall 20 år. Drygt om den går sönder på vintern bara.
Dom kan hålla 25 lika gärna som 15.
Hade vi inte haft regelbundna vintrar (och nu extra långa leveranstider) så hade det bara vart att chansa in i det sista.

Vi tänkte köra vår så länge som möjligt. Det gick åt helvete förstås. Totalhaveri i februari förra året. Kalldusch i en vecka, sen fick jag genom kontakter tag i en röris som förbarmade sig och lånade ut en liten 30-liters varmvattenberedare som vi körde varmvatten med till oktober när äntligen en ny maskin kom på plats. Och då gick det ändå snabbt genom bra kontakter utan att vi blev skinnflådda av räkningen. (Det är rövarmarknad där ute.)
Den gamla pannan (bergvärmepumpen) var installerad 2006, samma som din alltså. Tekniska livslängden brukar räknas till 15 år. Allt därutöver är bonus. Om inte varmvattenberedaren går åt helvete så går kompressorn åt helvete och vice versa. Turen i oturen var att jag råkade vara hemma när den pajade och gick förbi pannrummet några minuter efter att vattnet hade börjat pissa ut och kunde stänga flödet. Om inte så hade hela nedre planet fått vattenskador. Gammalt hus utan golvbrunn i pannrummet…….
Mitt råd är att du fixar byte asap. Det tog 2 månader från första tecknen på att något var vajsing till totalhaveri.

Vi tänkte köra vår så länge som möjligt. Det gick åt helvete förstås. Totalhaveri i februari förra året. Kalldusch i en vecka, sen fick jag genom kontakter tag i en röris som förbarmade sig och lånade ut en liten 30-liters varmvattenberedare som vi körde varmvatten med till oktober när äntligen en ny maskin kom på plats. Och då gick det ändå snabbt genom bra kontakter utan att vi blev skinnflådda av räkningen. (Det är rövarmarknad där ute.)
Den gamla pannan (bergvärmepumpen) var installerad 2006, samma som din alltså. Tekniska livslängden brukar räknas till 15 år. Allt därutöver är bonus. Om inte varmvattenberedaren går åt helvete så går kompressorn åt helvete och vice versa. Turen i oturen var att jag råkade vara hemma när den pajade och gick förbi pannrummet några minuter efter att vattnet hade börjat pissa ut och kunde stänga flödet. Om inte så hade hela nedre planet fått vattenskador. Gammalt hus utan golvbrunn i pannrummet…….
Mitt råd är att du fixar byte asap. Det tog 2 månader från första tecknen på att något var vajsing till totalhaveri.
Gällande rövarmarknad så fick vi pris av två olika firmor på samma pump, Thermia Atlas 18, den ena ville ha 165,000 med leverans i november, den andra hade en som en kund avbokat för 125,000 med leverans på 1 månad. Så 2022 slutade med en förstörd cykelbduger..

’det verkar vara standard att köpa in ett gäng pumpar och sen sälja de när man får tag på en kund. Båda firmorna hade köpt in ett 50-tal pumpar

Gällande rövarmarknad så fick vi pris av två olika firmor på samma pump, Thermia Atlas 18, den ena ville ha 165,000 med leverans i november, den andra hade en som en kund avbokat för 125,000 med leverans på 1 månad. Så 2022 slutade med en förstörd cykelbduger..

’det verkar vara standard att köpa in ett gäng pumpar och sen sälja de när man får tag på en kund. Båda firmorna hade köpt in ett 50-tal pumpar
Kanske skiljer sig mellan olika märken men vad jag nu vet är att bristen på maskiner gör att installatörer har stående beställningar hos grossisterna. När en maskin kommer in så betas kön av bakifrån. Installatörerna har i sin tur kö. När någon i installatörens kö hoppar av så uppstår det läge som du beskriver. Vi stod i tre köer. Den som till slut kom skulle ha levererats i april. Den stod hux flux på en lastbil utanför huset i september utan att ha aviserats. Mycket märklig marknad och ständiga prishöjningar.

Kanske skiljer sig mellan olika märken men vad jag nu vet är att bristen på maskiner gör att installatörer har stående beställningar hos grossisterna. När en maskin kommer in så betas kön av bakifrån. Installatörerna har i sin tur kö. När någon i installatörens kö hoppar av så uppstår det läge som du beskriver. Vi stod i tre köer. Den som till slut kom skulle ha levererats i april. Den stod hux flux på en lastbil utanför huset i september utan att ha aviserats. Mycket märklig marknad och ständiga prishöjningar.
Vi fick typ 3 dagars framförhållning för borrande, radiotystnad i 2 mån, sen 1 dags framförhållning för leverans och installation.
Allt som allt klart ca ett halvår efter beställning.

Mycket spännande år :p

Tillbaka
Topp