[OT] Träning och viktnedgång

Supertramp sa:
fredrikforsberg sa:
Supertramp sa:
fredrikforsberg sa:
Jag uppskattar att jag äter ca 2000kcal om dagen.

Din uppskattning är uppenbart för låg.

Tack för tipset!
Din läsförmåga är uppenbart obefintlig.

De flesta andra, tack för input! Det var några som förstod vad jag faktiskt frågade ?

Förlåt om jag lät dryg, men jag tycker att det är viktigt att du inser att du underskattar ditt kcal-intag. Du försöker hitta andra anledningar till varför du inte går ner i vikt när det i grund och botten handlar om att du äter för många kcal. Du måste hitta ett sätt som minskar kcal-intaget som fungerar för dig. Men första steget är att förstå varför det sättet du äter på idag ger för stort energiintag. Och det kan du inte ha gjort då du gör uppskattningen 2000kcal/dag (vilken är uppenbart fel eftersom du då hade du gått ner i vikt).

Jo det verkar som så. MEN! Jag äter precis på samma grunder som förut. Frukosten på jobbet är samma som det senaste halvåret, Matlådan är samma storlek, och middagen hemma är också samma.

Som jag skrev förut vill jag inte bråka med maten så när jag började för sex månader sedan så började jag endast att träna.

Det enda som kanske är en underdrift i mina inlägg är mängden träning, jag tränar mer vissa dagar ibland upp till tre pass. Men aldrig mindre än ett om dagen.

Jag vet att jag kommer gå ner i vikt genom att "bara" lägga till träning. Jag har gjort det nu och tidigare i livet. Och jag väger trots allt 20kg mindre nu än vad jag gjort genom detta.

Anledningen till min första fråga var som jag skrev tidigare att det känns som om kroppen blivit "immun" mot min regelbundna löpning och jag undrade om det kunde vara så.

För min del avslutar jag den här tråden men diskutera mer om ni vill.

Jag kommer att ändra upplägget för min del och se om det gör skillnad, kan återkomma med resultat lite längre fram möjligen.

Tack för input!

fredrikforsberg sa:
Jo det verkar som så. MEN! Jag äter precis på samma grunder som förut. Frukosten på jobbet är samma som det senaste halvåret, Matlådan är samma storlek, och middagen hemma är också samma.
Om du gått ner 20 pannor har ju ditt kaloribehov också minskat.

En sak många missar är flytande kolhydrater... Läsk/måltidsdryck/juice/öl... Allt det där ger vansinnigt mycket energi kan du man märker det.

Jag har gått ner 22kg sedan i slutet av mars. Kör 5:2 fast äter inget på måndagar och torsdagar som är mina fastedagar. Dvs. Jag fastar från söndag kväll till tisdag frukost/lunch. Tränar som vanligt på fastedagarna. Vilar en dag i veckan annars kör jag intensiva pass. På MTB/LVG ligger jag alltid på ca 85% och uppåt och springer jag gäller i princip samma sak där om det inte är distanspass. Just nu ligger vikten stilla men fettet minskar kontinuerligt. Det är lite störigt men å andra sidan äter jag inte sjukt strikt heller. Räknar med att jag i slutet av året nått min målvikt. Det är trots allt fortfarande vikten som gör störst skillnad iaf för mig.

Edarion sa:
En sak många missar är flytande kolhydrater... Läsk/måltidsdryck/juice/öl... Allt det där ger vansinnigt mycket energi kan du man märker det.

Håller absolut med om detta!

Jag har haft några bantningsperioder, och de brukar lyckas bra bara jag är någorlunda motiverad. Förutom att minska ner på rena onyttigheter som sötsaker, öl, läsk och godis så äter jag som vanligt men gör portionerna något mindre.

Nu är jag drygt halvvägs inne i en viktminskningsperiod 90 -> 80 kg men denna gång kör jag lite annorlunda strategi. Förutom att ta bort rena onyttigheter så äter jag mycket mer protein och mindre kolhydrater. Vid lunch och middag byter jag ut en stor del av pasta/ris/potatis mot Keso. Ägg och Kvarg till frukost. Ingen kvällsmacka, känner jag att jag måste äta något på kvällen blir det ett par ägg och kanske lite Keso. Minskar ca 0,5 - 1kg per vecka.

Tanken var att den nya proteinrika kosten skulle hjälpa mig att samtidigt som jag går ner i vikt kan behålla så mycket som möjligt av de muskler jag skaffat mig genom senaste årens styrketräning. Svårt att avgöra om det gör någon skillnad men det som jag tycker funkat jättebra är att jag inte blir lika hungrig som jag varit i mina tidigare bantningsperioder.

Senast ändrad:
Jag tycker att fettet är svårast at dra ner på. Att göra en god sås utan creme fraice, smör eller grädde är nästan omöjligt. Att äta kött utan sås är nästan omöjligare.

En fitnesskompis har har hutat åt mig att jag måste dra ner på fettet till under 1 gram per kroppskilo (och dygn). Och att jag inte ska vara så rädd för kolhydraterna. Många bud från förståsigpåarna, men svårt att säga emot en som ser ut att ha huden klistrad direkt på musklerna.

Spacekitty sa:
En fitnesskompis har har hutat åt mig att jag måste dra ner på fettet till under 1 gram per kroppskilo (och dygn). Och att jag inte ska vara så rädd för kolhydraterna. Många bud från förståsigpåarna, men svårt att säga emot en som ser ut att ha huden klistrad direkt på musklerna.

Jag upplever att de med låg kroppsfetthalt ofta har en övertro på att det är deras fantastiska diet som har gjort detta, när det oftare troligen handlar om god genetik som tillåter avkomman att äta lite som den vill utan att det ger nån synlig negativ påverkan på kroppsfetthalten.

Nu har dietat ca sex veckor och gått ner från ca 89kg - 83kg. En reflektion/insikt är att det verkar krävas en mycket större viktnedgång än vad jag först trodde för att komma i den form som jag tänkt mig. Visst är det jättestor skillnad visuellt men jag inser att jag nog måste en bit under 80kg (som var mitt ursprungliga mål) om jag vill ha den där riktigt stenhårda fettfria looken.

Det har i alla fall blivit väldigt roligt att göra chins, utan extra vikt känns helt löjligt lätt! :-)

Senast ändrad:
Man bör fråga sig hur man samtidigt kan tappa vikt utan att förlora prestanda.
Vilken vetenskap finns kring detta? Väldigt lite och inget konsensus.

Dom flesta studierna anger att idealet är att tappa 0,5kg av din kroppsvikt i veckan eller undvika hamna under 30kcal/kg kv av din fettfria massa. kommenderas att fettdeffa i uppbyggnadsfasen.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21558571 Tappar ca 0,7% av din vikt/veckan
http://sajcn.co.za/index.php/SAJCN/article/view/685/954 Multicenterstudie där man rek att fett intaget bör ligga 20-35%, Protein 1-2g/kg kv..
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25014731 Rek Proteinintag 1,8 till 2,7g/kg kv av din fettfria massa och enrgideffa på ca 500kcal/dag.

Vikt runt 90kg, energiintag på 2000kcal och träning 1-2ggr/dag.
Det är uppenbart att uppskattningen på energiintaget är helt galet. Inte omöjligt att det verkliga intaget är 50% högre.

För att återkoppla till en av ursprungsfrågorna; Måste du lägga om kosten för resten av livet?
Ja, är det enkla svaret. För att vara viktstabil på säg 85kg kan man inte äta som en som är vikrstabil på 105, 95 eller ens 86kg.

Man brukar beräkna energiåtgången vid löpning som 1 kcal per kilo kroppsvikt och km. Så väger man 100 kg och springer milen så gör man av med 1000 kcal oavsett tidsåtgång. Så om du gått ner 20 kg så gör du av med 20 kcal mindre per km :)

Eller så springer man längre när man går ner i vikt? Det blir ju trots allt lättare att springa ju mindre man väger.
Precis som när jag började cykla förra året så orkade jag inte alls mycket. Hade inget flås, ingen styrka, ingen uthållighet och motivationen tog sig en törn på samma gång.
Men allt eftersom så kunde jag ta i mera, andas bättre, vila mindre och komma längre. Dvs, ju mer jag tappade i vikt och kom i form, desto mer (usch) kalorier brände jag.

Men som sagt, jag tränar inte. Jag roar mig. Skiter i om jag väger 110 kg eller 90 kg rent fysiskt sett. Enda negativa för mig är att de 20 kilo jag bär på kunde stannat hemma så jag verkligen kunde cykla bättre.

Makten sa:
Jag vill härmed påstå att kost är extremt mycket mer relevant än träning om man vill gå ner i vikt. Träningen kommer bara tillföra några procent högre energiförbrukning än vad din kropp gör av med "på tomgång".

Sluta äta socker. Helt. Dra ner på kolhydrater så mycket du bara kan. Då kommer du garanterat gå ner i vikt.
Nej, om du slutar äta socker helt riskerar du att få diabetes (Dr. Mosley). Kroppen "glömmer bort" att producera insulin. Det är lika farligt som att äta för mycket socker, som också kan ge diabetes (typ 2). Lagom är alltid bäst.

TS975 sa:
Makten sa:
Jag vill härmed påstå att kost är extremt mycket mer relevant än träning om man vill gå ner i vikt. Träningen kommer bara tillföra några procent högre energiförbrukning än vad din kropp gör av med "på tomgång".

Sluta äta socker. Helt. Dra ner på kolhydrater så mycket du bara kan. Då kommer du garanterat gå ner i vikt.
Nej, om du slutar äta socker helt riskerar du att få diabetes (Dr. Mosley). Kroppen "glömmer bort" att producera insulin. Det är lika farligt som att äta för mycket socker, som också kan ge diabetes (typ 2). Lagom är alltid bäst.

Då borde vi ha en drös av LCHF talibaner som utvecklat diabetes.
Trodde diabetes var autoimmunt typ1 eller insulin resistent typ2.
Däremot torde symtomen vara likartade?

Den enkla sanningen att gå ner i vikt är att äta mindre och skita mer ?

Annars, om man vill gå ner i vikt kan ju amputation vara ett alternativ? Säkert mycker roligare för vissa än att äta rätt.

Skämt åsido... Ät som en muskelbyggare och gör saker med hela kroppen så mycket som möjligt. Jobba som skogshuggare kanske?

konscious sa:
Då borde vi ha en drös av LCHF talibaner som utvecklat diabetes.
Trodde diabetes var autoimmunt typ1 eller insulin resistent typ2.
Däremot torde symtomen vara likartade?
Nä, alla dessa LCHF talibaner klarar inte av att sluta med socker helt. Det fuskas nog en hel del, fusk som räddar dem.

Ska man sluta med socker helt så får man ju utesluta all frukt och grönsaker. Det är väldigt dumt eftersom det lär vara nyttigt, har jag hört.

Senast ändrad:
TS975 sa:
Makten sa:

Mohaha, var är de esentiella kolhydraterna? :) Att helt undvika mat som innehåller kolhydrater är väldigt svårt, likaså att undvika mat som innehåller socker om man inte lagar den själv.
Det finns en hel del ny forskning i ämnet som lämnar många tidigare "experter" mållösa och fulla med tvivel.
Det finns många diabetiker som mått väldigt dåligt pga av felaktiga kostråd.

Det är inte svårare än kalorier in kontra kalorier ut.
Men det är just det, "inte svårare" som är det svåra.
Kroppen är jävligt bra på att behålla den vikt den har genom att reglera hunger och mättnadskänslor.
Tyvärr så kan vi genom att äta för mycket och av fel saker förskjuta denna sk "trivselvikt" sakta uppåt.
Forskning tyder på att när man väl lagt på sig extra kilon så är det inte lika lätt att skjuta "trivselvikten" neråt igen.
När man tränar försöker alltså kroppen kompenserar för den extra energiåtgången genom att göra oss hungrigare.
Kontentan blir att oavsett träning eller inte så måste man äta "subjektivt mindre", tex genom att äta till en lägre mättnadsgrad eller aktivt motstå godis/läsksuget osv, för att gå ner i vikt.
För vissa är detta jättesvårt för andra går det lättare. Ofta klarar man av att hantera det kortare perioder innan det blir för svårt och "jojo-bantningen" är ett faktum.

Cadde sa:
Skämt åsido... Ät som en muskelbyggare och gör saker med hela kroppen så mycket som möjligt. Jobba som skogshuggare kanske?

Läste en studie som menade att dedikerad träning hälsomässigt var överlägset fysiskt tungt förvärvsarbete. Orsak bl.a. att förvärvsarbete typisk är lågintensivt, monotont samt ger ej tillräcklig tid för återhämtning.

nMCRWZ7.jpg

Senast ändrad:
TS975 sa:
Ja "Dr" Mosley sprider mycket skitsnack och tjänar mycket pengar på folk som vill gå ner i vikt.

Bama sa:
TS975 sa:
Ja "Dr" Mosley sprider mycket skitsnack och tjänar mycket pengar på folk som vill gå ner i vikt.

Kolla på sugar vs fat (BBC) om två tvillingar som testar två olika dieter

Att din viktnedgång avstannat är ju inget konstigt om du äter konstant antal kalorier och gått ner i vikt. Kaloriförbrukning både vid träning och "på tomgång" är ju beroende av vikten och du har helt enkelt nåt ditt jämviktsläge för en given diet. För att ändra det är ju alternativen ganska givna:
- Ät/drick mindre
- Träna mer, utan att äta mer
- Bygg mer muskler som ökar grundförbränningen.

En sak är säker. Det finns inte tillräckligt långa vägar på jorden eller antal timmar på dygnet för att äta som ett barn i en snaskbutik, och dricka 18 groggar i veckan.
Fickorna i Raphatröjorna krymper och man får inte plats med så många smörgåsar.
Kasst =(

Lite roliga uttryck "abs are made in the kitchen" "You can not outrun a bad diet"

Det är lättare att äta mycket riktig mat och ligga i soffan än att tokträna bort skräpmat som innehåller massa kalorier och som brukar vara naringsfattigt per kalori samt innehåller massa kemiska tillsatser.

Jag försöker ligga på ca min längd minus 110 så jag är 176cm lång och väger 67kg. Bruce lee var 172cm 62 kg, Brad pitt i fight club ca 180cm 70 kg. Många i fotbollslandslaget ligger på -110. Alberto contador cyklisten ca 176cm på 62kg. Optimal vikt kan räknas ut här, tas med nypa salt men kan vara svårt att nå för vissa med naturliga livsmedel, dvs man måste vara stor i maten http://www.bmiraknaren.se/rakna-ut-idealvikt.aspx

Jag gör det enkelt för mig, använder en fitbit klocka som är synkad med myfitnespal där jag lägger in min mat, vilket tar ca 1 minut om dagen. Jag försöker mest äta naturliga råvaror och det är det nästan omöjligt att bli överviktig på. Jag går aldrig hungrig och äter normalt mycket större volymer än andra men med mindre kalorier för så är de flesta naturliga råvaror. Tex ett 200 g marabou choklad innehåller ca 1100 kalorier och är i mindre volym än tex 11 bananer som är av större volym och innehåller också ca 1100 kalorier, det tar längre tid att äta bananerna och man blir mycket mer mätt.

Det är en vanesak för kroppen att äta naturliga råvaror, sedan kommer man älska det som man har ätit innan i hundra tusentals år, det är mycket av den nya fabriksmaten som har funnits i typ 50-100 åren som blivit ett problem för många.

Många tränar för att bli smala, men mycket är det för man äter skräpmat och därför kompenserar man det med träning. Träning och så är kul och nyttigt men det är mycket effektivare och lättare att äta mycket naturliga råvaror och äta mer än folk, jag älskar mat och folk förstår inte hur jag kan äta så mycket och jag bara säger typ förenklat kalorier in och ut. Då jag ätit för mycket, då skräpmat förstås och då har överskridit kaloriintaget ser jag det någorlunda på min fitbit klocka så går jag kanske en runda utanför huset så det blir kalorier plus minus noll.

Tittar man på torsk (70 kal/100g) så kan en man som rör sig lite äta 3 kg, dvs 30 stycken portionsbitar om dagen om man förbrukar 2100 kalorier.

Just nu förbrukar jag väldigt lite då jag i två år inte kunnat utföra riktig cardio pga knä skador i båda benen men tränar lite på gym (överkropp) ca 3ggr i veckan i ca 20 min och ser ut så här och är 48 år inget speciellt men bra mycket bättre än de flesta i min ålder som inte utför någon cardio http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/165371188 händer att jag boxar lite ibland, typ 15min i månaden http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/164762660. Har börjat rulla lite med cykeln nu några km för att rehabilitera benen, rullar mycket och lägsta växeln, kör bara en gång i veckan http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/165964099

Senast ändrad:
Kammerlander.
Det där låter sjukt effektivt och bra.
Men hur bär du dej åt då du äter dagens lunch?
Själv äter jag lunch "ute" sju gånger i veckan plus frukost och eftermiddagsfika (som normalt består av bulle och kaffe utom de dagar jag självsvälter och endast dricker kaffe).
Min metod går åt helvete men jag får skylla mej själv då mat (och dryck) är min hobby och jag tenderar att smaska då motionen är avklarad och kvällen kommer.
Jag motionerar jättemycket (ur Svennebananaspekt) och jag trodde en gång i tiden i min villfarelse att om jag tränar hårt kan jag äta vad jag vill.
Det är bara att fetglömma.
Sanningen är sur men för min del innebär det att gå omkring och svälta för att cykelpaltorna ska passa.
Det kan i och för sig gå an om jag bestämt mej för att cykla snabbt som faan uppför en backe eller komma i kostymen men livet blir så jävla torftigt. Nyttig råkost är så jävla trist och starköl, anklever, hamburgare, tunnbrödrullar med räksallad och korvar från Ungern är så jävla goda. För övrigt känner jag mej helt hjärndöd då jag försöker köra mina sunda och nyttiga perioder ( då är jag inte smartast i stan då jag dricker o gluffar heller). Livet är stenhårt för oss knubblundare som saknar karaktär!
Åhhh, kan det inte finnas någon utväg? (Eller ännu hellre, en genväg).

Att ta hänsyn till kaloriåtgången fitbits och andra liknande aktivitetstrackers beräknar är ett bra sätt att sumpa sin viktminskning, de är glädjemätare hela bunten.

Gå och lägg dig hungrig. Då har du hela natten på dej att förbruka långsam, lagrad energi.
Börja dagen med en promenad, lätt cykeltur eller lätt joggingrunda innan du intar några kalorier.
Det orkar kroppen lätt att göra på samma lagrade energi.

Är det bara jag som reflekterat över hur lätt det var att hålla vikten när man var ca 17 år?
Vad berodde det på och varför är olika varianter av kroppsbyggare rippade som fan?

Havoc 5 sa:
Kammerlander.
Det där låter sjukt effektivt och bra.
Men hur bär du dej åt då du äter dagens lunch?
Själv äter jag lunch "ute" sju gånger i veckan plus frukost och eftermiddagsfika (som normalt består av bulle och kaffe utom de dagar jag självsvälter och endast dricker kaffe).
Min metod går åt helvete men jag får skylla mej själv då mat (och dryck) är min hobby och jag tenderar att smaska då motionen är avklarad och kvällen kommer.
Jag motionerar jättemycket (ur Svennebananaspekt) och jag trodde en gång i tiden i min villfarelse att om jag tränar hårt kan jag äta vad jag vill.
Det är bara att fetglömma.
Sanningen är sur men för min del innebär det att gå omkring och svälta för att cykelpaltorna ska passa.
Det kan i och för sig gå an om jag bestämt mej för att cykla snabbt som faan uppför en backe eller komma i kostymen men livet blir så jävla torftigt. Nyttig råkost är så jävla trist och starköl, anklever, hamburgare, tunnbrödrullar med räksallad och korvar från Ungern är så jävla goda. För övrigt känner jag mej helt hjärndöd då jag försöker köra mina sunda och nyttiga perioder ( då är jag inte smartast i stan då jag dricker o gluffar heller). Livet är stenhårt för oss knubblundare som saknar karaktär!
Åhhh, kan det inte finnas någon utväg? (Eller ännu hellre, en genväg).

Jag går nästan aldrig ut på lunch. Brukar göra lunch lådor, 6 stycken tar ca 20 min att göra tex med råris + kyckling bröstfile + frysta grönsaker som stoppas i frysen som sedan värmes i mikro på jobb. Men man kan ju varva med ute lunch och låda. Jag äter så mycket att att jag är så mätt och blir inte sugen på bullar och så.

Tex frukost 1dl havregryn + 2dl vatten + halvfryst banan 2.2min i mikro. Toppas med tex frysta blåbär, pumpakärnor, chiafrön, kanel, gurkmeja, nyponpulver + lite proteinpulver (använder själv tex ärtprotein, eller blandning med hampa, ris, ärt protein) ger nästan 300 kalorier

Fika 09.00 tex en burk tonfisk + tex rågformsbröd + en halvpåse blandsallad. Typ 250 kal.

Lunch tex en portion råris + 100g kyckling bröstfile + 100g grönsaker ger ca 300 kal

Eftermiddags fika (5 färdiga matlådor tar ca 20 min att göra har dem, har dem i kylen) tex alaska pollock 100g + 100g potatis + 100g grönsaker är ca 200 kalorier.

Var mer ett räkneexempel och varierar så klart hur mycket man bör äta beroende på hur mycket man förbrukar.

Dessa 4 födo intagen blir ca 1000 kalorier och med tanke på hur mycket du verkar träna så kanske du förbrukar 2500-3000. Låt oss säga 3000 kalorier då kan du inta dessa 4 mat intagen ovan 3 ggr per dag ca, dvs äta 12 gånger per dag. Låt oss säga att det är fredag, du kommer hem och öser in en tex coop fryst pizza i ugnen (ca 700 kalorier) så blir det totalt ca 1700 kalorier och dricker tex 4 halvliters öl ca 920 kalorier och ditt totala kaloriintag blir ca 2600 kal och du förbrukade 3000 säger vi och du kommer gå ner i vikt. Utan din träning kanske du förbrukar 2600kalorier och hade då varit vikt stabil. Inget är exakt.

Ur hälsosynpunkt blir jag mörkrädd när jag läser innehålsförteckningen på fabriksmat, så mindre sådant och mer naturliga livsmedel. Finns mycket goda naturliga livsmedel, tex honungsmelon, annanas, nötter etc

Pope of Rome sa:
Gå och lägg dig hungrig. Då har du hela natten på dej att förbruka långsam, lagrad energi.
Börja dagen med en promenad, lätt cykeltur eller lätt joggingrunda innan du intar några kalorier.
Det orkar kroppen lätt att göra på samma lagrade energi.

Var aldrig hungrig och gå aldrig hungrig, varför plåga kroppen och vara ohälsosam. Bara att äta massa riktiga naturliga råvaror och vara mätt, sedan kan man slarva lite. Ju mer och bättre man äter destu mer vitaminer, mineraler, antioxidanter får man i sig och minskar då rent teoretiskt risken för sjukdomar.

MatteXC sa:
Är det bara jag som reflekterat över hur lätt det var att hålla vikten när man var ca 17 år?
Vad berodde det på och varför är olika varianter av kroppsbyggare rippade som fan?

Många kroppsbyggare, skådespelare etc går på anabola sterioder eller andra preparat och det förbränner fett och bygger muskler. Sedan är ju många kropps byggare duktiga på kost, dvs har koll på kalorier in och ut.

Rent teoretiskt så använder minst 40 000 pers (inklusive de typ 10000 som gör det lite då och då) i sverige anabola steroider enligt 50 experter och det finns ca 1500 gym och det blir ca minst 27 som går på anabola sterioder per gym. https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/allt-fler-svenskar-dopar-sig

Dopingfabriker finns i sverige och smugglas in http://www.expressen.se/kvallsposten/dopingfabrik-avslojad-efter-hemlig-spaning/

Film https://www.svtplay.se/klipp/12138854/fler-dopningsmissbrukare-kan-fa-specialistvard

https://www.sydsvenskan.se/2016-11-22/dopningen-okar-men-skanepolisens-arbete-har-nastan-upphort

http://www.doktorn.com/artikel/inte-ovanligt-att-”vanliga”-motionärer-dopar-sig

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/stor-dopningsliga-sprangd-tre-personer-gripna

Henrik_E sa:
Att ta hänsyn till kaloriåtgången fitbits och andra liknande aktivitetstrackers beräknar är ett bra sätt att sumpa sin viktminskning, de är glädjemätare hela bunten.

Är det efter lång personlig erfarenhet eller något du läst?

Jag är 48 år och kör ingen cardio alls http://www.pbase.com/omar_brannstrom/image/165371188

De flesta har ingen aning alls hur mycket kalorier de tar in eller hur mycket de förbrukar men enligt denna undersökning vilket skall tas med nypa salt så är min klocka Fitbit charge 2 till 91% rätt angående kaloriförbrukning vilket inte är 100% men folks uppskattning är kanske 30% rätt kanske ha ha, ingen aning om det. https://www.ksl.com/?sid=42252441&nid=1171&title=is-your-fitness-tracker-lying-to-you

Ja de är absolut inte exakta, men hade alla överviktiga eller underviktiga börjat använda en sådan och lagt in all mat i appen eller knuten till myfitnesspal och vägt sig varje dag och kollat någorlunda fett procent kollat tex midjemått så hade fler fått kunskap om hur det fungerar och ev kompenserat om den visar fel så hade kanske 90% blivit normalviktiga??

Min fitbit charge ligger nog ca 200-300 över och jag kompenserar för det, jag jämför det mot olika sidor vad jag teoretiskt kan tänkas förbruka tex http://scoobysworkshop.com/calorie-calculator/

Man kan visserligen bara använda myfitnesspal som är gratis och det tar bara en minut om dagen för mig att lägga in min mat.

Om man inte har ett synligt 6-pack så kan det vara lönt att testa tex en fitbit charge hr som jag har och synka den och lägga in kosten via myfitnesspal vilket bara tar 1 minut om dagen. Jag kör ingen cardio alls och är 48 år och har 6-pack. Man lär sig massor med medföljande program och även myfitnesspal som är en gratis app.. Visst klarar man sig utan klockan men är enligt mig mer till nytta än till skada. Är ju absolut inget 100 procentigt, men är jättebra ändå och ger en fingervisning hur mycket man förbrukar, annars har man ju ingen aning alls om man förbrukar tex 1800 eller 3500 kalorier vilket är ju viktigt att veta för att om man vill ha muskler med definition, dvs typ 6 pack. Jag lägger in all min föda som tar ca 1 minut och jag äter mycket mer än de flesta, äter ca varannan till var tredje timme men äter mest riktig mat, dvs rena råvaror från naturen. Sedan får man bra koll via programmet så man äter tillräckligt med kolhydrater som behövs för att tex orka träna och ger bränsle till musklerna, fett bla för testosteron produktionen som ökar muskelmassa, protein för muskelbyggnad. Har man fått i sig mer kalorier än man förbrukat så kan man se ungefär via fitbit HR när man gått tillräckligt långt för att ungefär ha lika mycket kalorier in som ut. Utan klocka är det ju bra mycket svårare. Helt andra principer för bodybuildare och fitness folk då massvis av dem går på anabola steroider, minst 40 000 går på anabola steroider i Sverige vilket är bla fettförbränande. En dag är jag sjuk och ligger i soffan förbrukar jag kanske 1800 kalorier. En annan dag går jag och handlar och sedan går jag en mil och plockar svamp och förbrukar kanske 3000 kalorier och det visas någorlunda via klockan automatiskt och jag vet ungefär hur mycket jag skall äta beroende av aktivitet den dagen . Att gå in på nätet varje dag och räkna ut en kaloriförbrukning för varje aktivitet per dag är ju klart mer omständigt och nog inte många som skulle göra det. Låt oss säga man går in på nätet och får fram att man förbrukar 2000 kalorier i snitt, och äter 2000 kalorier men denna dag frågar en polare om du vill cykla från Malmö till Ystad 7 mil och sedan tillbaka totalt då 14 mil och kanske haft en förbrukning på 2000kalorier till ?? och det blir totalt 4000 kalorier men du har bara stoppat i dig 2000 kalorier och har ett underskott på 2000 kalorier vilket gör att du kanske inte mår så bra psykologiskt och kanske rent av är muskelnedbrytande, med klockan kanske man förstår ungefär hur mycket mer mat man behöver. Finns ju andra fördelar med tex min fitbit hr också som födointag dvs äter man rätt för maximal muskeltillväxt hur man sover etc. Är inte perfekt men klart den bästa fitness pryl jag köpt. Äter man riktig mat kan man tex bli proppmätt på 1500 kalorier men kanske har förbrukat 3000 kalorier, vilket är ett ohälsosamt kalori underskott. Har man redan 6-pack och har full koll behöver man ju inte en klocka men annars kan det vara ett hjälpmedel som visar en i någorlunda rätt riktning.

En kompis var hos mig för några veckor sedan över helgen. han ville gå ner i vikt och sade att han måste äta mindre mängd mat, jag kontrade du måste äta mer mängd mat, riktig mat dvs rena råvaror . Han cyklar 5 mil om dagen.Han kom på fredagen och på lördagen vägde in på 108kg och midjemått 113cm och typ 182cm lång. Orkade bara äta 1600 kalorier av den riktiga maten dvs råvaror som tex kokt potatis, torsk, bananer, ägg etc av ca 2500 kalorier som han hade i kalori förbrukning genom att bara sitta och snacka och kolla TV. Ja sa att du måste äta mer men han orkade inte mer. Han är inte van att äta så mycket mat och fick i sig för lite kalorier så det gäller att orka äta dessa mängder. Ett dygn senare vägde han 106.6kg och hade ett midjemått på 107cm. Ja sa att folk äter för lite mängd mat och det förstod han inte men förstår nu när jag visat honom när han lagt in mat i myfitnesspal. Gått ner 1.4kg på ett dygn och minskat midjemåttet med 6cm med mycket mat som jag fick truga honom med. Troligtvis var det mesta vatten och jag inte saltar min mat så mycket, hans snabb mat innehåller massa salt. Nu ca 1 månad senare väger han ca 100kg. Den mesta fabriksmaten är rent skräp och innehåller sjuka mängder kalorier, kemiska tillsatser och socker

pennan sa:

Ha finns inget som är fel och det är upp till var och en och folk har så mycket olika preferanser. Jag är lite extrem
så ta det lite med nypa salt. Jag resonerar själv att jag kanske tar en ceasar sallad om jag inte hittar något bättre på en restaurang på en fredag men inte direkt till vardags. Jag har sådan snits att det går snabbare och billigare att göra matlådor hemma men alla har ju inte till gång till att värma maten på jobbet, så varför inte en färdig sallad eller egentligen ta med sallad hemifrån.

Visst är det gått med ceasar sallad, ta inte illa upp jag är kost nörd. själv försöker jag undvika ost, ger mig eksem och är inget naturligt livsmedel. För ca 30 år sedan hällde jag HP sås på allt, egentligen smakade jag inte vad maten smakade, allt smakade bara sås. nu har jag lärt mig uppskatta smaken på maten och använder inte sås, så går jag på restaurang säger jag ofta utan sås tack och gärna mer grönsaker och det är riktigt gott, är bara en vanesak. När det gäller sallader som jag själv gör, en stor skål så har jag i en matsked olivolja från matsked mått vilket är ca 120 kalorier sedan lite vinäger. Såser från lådor och restaurang vet jag inte vad de innehåller men säkert en del kemiska tillsatser och socker och annat sedan för mycket fett.

Om man kollar på Fatsecret så innehåller ceasarsalladen du länkade till 140 kal per 100g och lådan väger 305g, så det blir ca 140 x 3.05 vilket blir ca 427 kalorier vilket inte är så mycket. Om man tittar på fördelningen mellan makronutrienterna så rekommenderar de flesta världen över 50% kolhydrater 30% fett 20 % protein, själv kör jag nog mer 40% kolhydrater 30 % fett 30 % protein, den ceasarsalladen har lite väl mycket fett enligt mig på 58% och lite lite kolhydrater på 14% och och lagom med protein på 27%, det är lite beroende på vad man tror på.

Jag vill ha minst 40% kolhydrater för att orka och att min hjärna skall funka, minst 20 % fett för testosteron produktion och för andra hormoner samt hjärnans funktion samt runt 30% protein eller ca 2g protein per kilokroppsvikt för att bevara muskler så mycket som möjligt samt förbättra återhämtning av muskler och kanske minska risken för muskelskador.

Ovsett så det relativt lite kalorier i denna ceasar salladen jämfört med mycket annat sedan är det möjligt att vissa blir matta med så lite kolhydrater, hjärnan behöver glukos för att typ koncentrera sig på tex jobbet, dock lite spekulationer och olika från individ till individ.

Sedan har de ju andra sallader som kanske kan vara intressanta.

Här är en svensk artikel med matlådor http://fitnesskolan.se/storkok-currybulgur-med-kyckling/

En till http://www.alphafitness.se/recept/kycklingrecept-som-passar-till-matlador/

Sedan finns det food prep videos som kanske kan inspirera https://www.google.se/search?q=food...poKHR6DB8IQ_AUICygC&biw=1280&bih=911&dpr=1.25

Finns ju företag som gör matlådor till en men kostar en del

Ingen aning om de är bra eller inte

http://fitnessmeals.se/produkter/matlador

http://mealprep.se/

http://www.foodbox.se/

Bara lite spekulationer från min del, ha en trevlig dag

Ett smart och näringsrikt sett att hålla sig mätt på är att äta mycket grönt. Köp in många typ blandsallads påsar och ät mycket, köp in många frysta grönsakspåsar.

Denna blandad sallads mix innehåller ca 30 kalorier på 150g, då blir det 300 kalorier per 1500g, blir 3000 kalorier på 15000g vilket är 15kg för en aktiv typ cyklist som förbrukar 3000 kalorier om dagen. Nu blir det 100 påsar om dagen för att hålla sig vikt stabil, nog inte så bra för magen att äta så mycket, samt man behöver ju fett och proteiner också. De flesta naturliga livsmedel innehåller inte så mycket kalorier och då behöver man äta mycket. https://www.hemkop.se/produkt/Sallad-French-Klass-1-100811659_ST

Nötter innehåller mycket energi, men personligen äter jag bara typ 10 åt gången då det är mer snacks för mig inte en hel måltid och kollar vi på naturliga jordnötter så innehåller de ca 6 kal per nöt vilket blir 60 kalorier för 10 st och vad gör det när man behöver typ mellan 2000-3000 kalorier om dagen.

Tillbaka
Topp