[OT Trimma Bil som fan

Mx_Hansen

Ny medlem
[OT Trimma Bil som fan
Så, ska köpa en Saab 9000 uan turbo, ska bli en lek o skoj bil.

Nå va ska jag göra för att få hur mkt krut som möjligt i den?:)

Ska iaf sätta dit trubo o chip trimma den iaf..

OBS! detta är en billig bil, så själklart bonde trim.

//Hansen

[OT Trimma Bil som fan
Köp dig en turbo med en gång istället för att konvertera!
Du måste sänka kompet, byta grenrör, sätta dit intercooler, mappa om tändning/bränsle, kraftigare toppackning troligtvis, bygga om avgas/downpipe, större spridare. För hög effekt troligtvis även kolvar o stakar (är inte så Saab-insatt, bara Lancia/Alfa).
Kostnaden är mycket troligt långt över vad en begagnad 9000 turbo kostar och dessutom kommer du få problem vid besiktingen med den ditmonterade turbon.

[OT Trimma Bil som fan
problemet som jag förstått det ä väll att motorns infästning ä lite klen på saab, så motorn vrider sig i flrhållande till lådan o pajjar denna

[OT Trimma Bil som fan
Skulle nog inte sätta igång och trimma en sugmotor utan slänga i en turbomotor direkt.
En B202 med LH 2.2 för man ju nästan tag på för en tusing... Annars finns alltid alternativet med 2,3T med T5 motorstyrningen, men då börjar det dra iväg i stålar. Ang. att motorn vrider sig är inte så illa på en standardtimmad 9000 och om man tycker att det vrider sig för mycket så finns det botemedel. Kör hårt och besök gärna STCS ;)

[OT Trimma Bil som fan
Om man använder huvudet så håller det.. Hade själv en 9000 2,3T me ca 340hk som höll fint.. Att dra iväg från stillastående knäcker lite. Ta de lugnt där å gasa på me lite fart på trean å fyran.Att investera i en diffbroms kan va bra, då ryker ju bara drivaxlarna (snabbare att byta ;)

[OT Trimma Bil som fan
Frorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Bakhjulsdrift och en skottsäker motor o trimma
> vidare på, kan det bli bättre? ;-) Saab 9000 är
> ju bara en förklädd FIAT...

Inget ont om Fiat ok! Världens bästa bilkoncern med Fiat, Lancia, Alfa, Ferrari, Maserati!

Bilar som är gjorda för att KÖRAS, inte ÅKA i!

(den som inte gillar riktiga italienska bilar kör säkert Shimano också =P )

Senast redigerad av en moderator:
[OT Trimma Bil som fan
Frorre skrev:
> Bakhjulsdrift och en skottsäker motor o trimma
> vidare på, kan det bli bättre? ;-) Saab 9000 är
> ju bara en förklädd FIAT...

Fast 234-motorn i SAABen tas upp till uppemot 600 hästar oöpnade, d.v.s helt orginalkomponenter i blocket, det om nåt är en skottsäker motor.

Vev och stakar i B23an säger upp sig vid strax över 300 hästar, en i trimningssammanhang porslinsmotor.

[OT Trimma Bil som fan
UdoDirkschneider skrev:
> Frorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bakhjulsdrift och en skottsäker motor o trimma
> > vidare på, kan det bli bättre? ;-) Saab 9000
> är
> > ju bara en förklädd FIAT...
>
> Inget ont om Fiat ok! Världens bästa bilkoncern
> med Fiat, Lancia, Alfa, Ferrari, Maserati!
>
> Bilar som är gjorda för att KÖRAS, inte ÅKA
> i!
>
> (den som inte gillar riktiga italienska bilar kör
> säkert Shimano också =P )

Tjena!

Fast han har ju rätt.. Saab 9000 är den enda Saaben jag skulle kunna tänka mig, fast då med motorn ifrån en Lancia Thema 8.32 och sen 4wd från en 164 Q4.. Fast helst en Q4 med 8.32 motorn..
Dock får jag väl nöja mig med 33an då det inte är helt lätt att få tag på en Q4, ännu svårare att få tag på en 8.32 (totalt 3400 tillverkade).. Sen att få det paketet genom besiktningen känns inte helt lätt..
Har jag flyt så blir det en Delta Integrale nån gång i framtiden.. Ska bara skaffa en GTV 2000, en 159 GTA SW och en Spider S3 först.. Hä..

[OT Trimma Bil som fan
Whata Fuck,, Vissst är jag lite på snesnillet nu, men är det här inget cykelforum.. Vad i helsike köp en Subaru impreza sti eller mitsu evo så kickar du röv. Har själv haft några imprezer och ljudet och balansen är riktigt bra.. Nu har jag sålt allt för å slänga på Mountainbikes....

[OT Trimma Bil som fan
Aa asså de såhär.

Bilen kostar 2500kr, den är skattad, besik. osv.

Inga fel på den alls, 15000mil har den gått, en 89:a.

jag byter till turbo motor på den ist, för hittar ingen saab 9000 i de priset i de skicket..

[OT Trimma Bil som fan
Rippa skrev:
> Kneecap skrev:
> -----
> > Har jag flyt så blir det en Delta Integrale
> nån
> > gång i framtiden..
>
> http://www.blocket.se/vi/14182747.htm?ca=11_s&last
> =1
>
> Grannen kanske? :)

Tjena!

Nja.. 19 mil ifrån min gamla bostad och c:a 80 från min nuvarande.. Inte direkt nästgårds..

[OT Trimma Bil som fan
Beeblebronx skrev:
> Vev och stakar i B23an säger upp sig vid strax
> över 300 hästar, en i trimningssammanhang
> porslinsmotor.

Gör dom? ;-)

[OT Trimma Bil som fan
Jösses! Kul att se.
Ser ut att vara en riktigt duktig förare också..

Vad får man lägga ut för att trimma en bil? (Kan ta min Saab 900i NG som exempel) Kan man räkna per Hk? Förstår att det beror på vad man väljer för prylar men går det att uppskatta? Svårt kanske.. jag vill bara ha lite mer skoj :)

/Hon som fick en Gör-det-själv bok i julklapp ;-)

NH skrev:
>
>
> Kul bil!

[OT Trimma Bil som fan
kallegunnar skrev:
> varför ska ni ha så tunga bilar
> miata finns rätt många goa turbobilar på
> youtube
> kan tom svänga orginal

Tjena!

Min väger som en Miata 2:nd gen, men går fortare, accelererar fortare och har bättre väghållning..

[OT Trimma Bil som fan
einfinity skrev:
> Jösses! Kul att se.
> Ser ut att vara en riktigt duktig förare också..
>
>
> Vad får man lägga ut för att trimma en bil?
> (Kan ta min Saab 900i NG som exempel) Kan man
> räkna per Hk? Förstår att det beror på vad man
> väljer för prylar men går det att uppskatta?
> Svårt kanske.. jag vill bara ha lite mer skoj :)

Har du en motor med överladdning (turbo eller kompressor) kan du räkna med ca 5-6000:- för ca 40-50 extra HK. Det varierar förstås mellan bilmärken. Men du får rätt mycket pang för din krona. Det brukar kallas "Steg 1" och innebär praktiken att man höjer laddtrycket genom att manipulera den elektroniska motorstyrningen. Allt över det börjar kosta pengar, eftersom det brukar innbär ny hårdvara (insug, intercooler, bränslespridare, utblås etc etc)

Med sugmotor (ingen turbo eller kompressor) kostar varje Hästkraft mer.

[OT Trimma Bil som fan
Rippa
aah.. där ser man. Ingen turbo här tyvärr. Är det om du lämnar in bilen som "steg 1" går på 5-6000 eller om du gör det själv? Får väl köpa mig en bil med turbo helt enkelt :)

[OT Trimma Bil som fan
einfinity skrev:
> Rippa
> aah.. där ser man. Ingen turbo här tyvärr. Är
> det om du lämnar in bilen som "steg 1" går på
> 5-6000 eller om du gör det själv? Får väl
> köpa mig en bil med turbo helt enkelt :)

Det ända du gör vid ett "steg 1" trim är att byta programvara. Så du får en utbytesbox av din trimleverantör som man monterar. Sedan har man friska pållar att piska ;-)

Har själv varit/är Saabfantast och körde länge runt i en ng900 turbo med 380HK. Rätt skoj :-)

Men tänk på att även trimma resten av bilen (bromsar, chassi...), för att få ut det mesta
av bilen.

Mvh

-M-

[OT Trimma Bil som fan
8.32:or dyker upp då och då på blocket, fint med V8 Ferrari-motor!
Tycker du ska köpa dig en Delta Integrale, själv har jag en Delta HF HPE som bruksbil ;-)
En Integrale skulle gärna fått stå i garaget (nån dag så)...
Kolla gärna in min site www.lanciadelta.se

Kneecap skrev:
--------------------------
> Tjena!
>
> Fast han har ju rätt.. Saab 9000 är den enda
> Saaben jag skulle kunna tänka mig, fast då med
> motorn ifrån en Lancia Thema 8.32 och sen 4wd
> från en 164 Q4.. Fast helst en Q4 med 8.32
> motorn..
> Dock får jag väl nöja mig med 33an då det inte
> är helt lätt att få tag på en Q4, ännu
> svårare att få tag på en 8.32 (totalt 3400
> tillverkade).. Sen att få det paketet genom
> besiktningen känns inte helt lätt..
> Har jag flyt så blir det en Delta Integrale nån
> gång i framtiden.. Ska bara skaffa en GTV 2000,
> en 159 GTA SW och en Spider S3 först.. Hä..

[OT Trimma Bil som fan
Frorre skrev:
> Beeblebronx skrev:
> -----
> > Vev och stakar i B23an säger upp sig vid strax
> > över 300 hästar,

> Gör dom? ;-)

Ja, det gör dom
Det brukar bli pentavev, smidda stakar och kolvar samt betongfylda kaviteter i blocket sedan är det inte mycket original.

Här är det inga ponnyeffekter ;-)

Trådskaparen ville ju ha SAAB då ska vi väl inte gaffla sönder den med jordbruksredskap ;-)

[OT Trimma Bil som fan
einfinity skrev:
> Manji
> Ahh! Men det funkar fortfarande inte om du inte
> har turbo? Min e ju bara en 2.0:a.
>
> ehm.. sorry för trådkapningen änna. :)

Det gör mest på en turbomotor att lägga in andra parametrar i styrprogrammet för motorn. Men det kan göra skillnad i en vanlig sugmotor också, har en bekant som skrämmt upp vanliga sugmotorer genom att optimera tändkurvor bränsle och lufttillförsel så att det blir optimalt just för den motorn(oftast är styrprogrammen för motorer från fabrik inte helt optimala just för effektuttag, utan någon gyllene medelväg mellan driftsäkerhet och bränsleförbrukning) ökat effekten med upp till 20hk (uppmätt i bromsbänk).

Men om du går till ett företag som gör trimboxar till motorer har bom nästan garanterat inget till din bil. Det enklaste och oftast billigaste sättet om man inte är innsatt och kan laborera själv med diverse bonntrimm är att skaffa en turbobil och chippa den. Men man ska vara lite försiktig med att trimma för mycket. Har sett flera motorer från ett märke som nämnts flitigt i tråden som trimmats av ett företag som även det länkats till i tråden med hål brända i kolvarna pga felaktigheter i bränslemängden som motorn fått vid vissa varvtal. Haverier är något man måste räkna med när det börjar trimmas, dessutom ryker alla motorgarantier som eventuellt fanns om man börjar pilla.

Mx_Hansen: du kommer garanterat att få bekymmer hos besiktningen om du sätter en turbo på en motor som inte ska ha det, om du nu tänkt åka dit. Dessutom gäller inga försäkringar om du råkar ut för en olycka i trafiken, när det är en så uppenbar modifiering av bilen.

[OT Trimma Bil som fan
Jag blir bara förbannad av det klippet. Sånt ska hållas på banan, absolut inte ute i trafiken. Oansvariga idioter.

Kent.

einfinity skrev:
> Jösses! Kul att se.
> NH skrev:
> -----
> >
> >
> > Kul bil!

Tillbaka
Topp