Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Argumentet att behålla skatter/avgifter för att det finns skattefinansierade saker som man tycker är ännu sämre tycker jag är rätt svagt. Om jag inte minns helt fel har skattepengar använts till inköp av vattenvirvlare så ...Mini_me sa:Fast är väl att göra en höna av en fjäder. Jag kollar på SVT , SVT play mm. Har barn som kollar på SVT. Anser mig ha en sund syn på livet i största allmänhet.
Så femman och TV3 är mer ok? Som betalas med skitreklam?
Det är typ 1300kr det handlar om på ett år?
Jag har större problem att vi lägger skattepengar på idioter som "gillar fotboll" men som faktiskt gillar att slåss. För dom plåstrar inte om varandra sen. Det gör akuten som vi betalar.
Jimel sa:Har hellre SVT än resten av skiten. Klarar mig iof bra med Netflix.
Sitter man själv tillräckligt långt ut till höger förefaller även det i mitten vara vänsterpropaganda?Konkret sa:Hade inte svt styrts av vänstern så hade nog saker och ting varit mindre vinklat.
GoranS sa:Argumentet att behålla skatter/avgifter för att det finns skattefinansierade saker som man tycker är ännu sämre tycker jag är rätt svagt. Om jag inte minns helt fel har skattepengar använts till inköp av vattenvirvlare så ...Mini_me sa:Fast är väl att göra en höna av en fjäder. Jag kollar på SVT , SVT play mm. Har barn som kollar på SVT. Anser mig ha en sund syn på livet i största allmänhet.
Jag har större problem att vi lägger skattepengar på idioter som "gillar fotboll" men som faktiskt gillar att slåss. För dom plåstrar inte om varandra sen. Det gör akuten som vi betalar.
LesGrossman sa:Sedan Jan Helin blev programdirektör har svt försämrats betydligt tycker jag
Nyburgare sa:Tårtdiagram
.
DT sa:Det här räcker ju till en ny Rapha-tröja per år!!
Ur rent penninghänseende är det inte säkert att det är någon större vinst att gå från monarki till republik med en president. En sådan är inte gratis heller. Sen kan man ha principiella invändningar mot arvsbiten i monarkin.Henrik_E sa:Fast när det gäller skattefinansierad kretinism är det ändå viktigast att fimpa kungahuset.
Jag är av åsikten att staten ska ägna sig åt sin "kärnverksamhet" och inte hålla på med en massa annat, i synnerhet om det är sådant som kommersiella aktörer är intresserade av att göra. Att se till att Doobidoo eller Mästarnas mästare visas på TV är i mina ögon inte del av statens kärnverksamhet. Om det sen politiskt beslutas att detta ändå ska ske och finansieras via TV-licens eller skattsedel får jag naturligtvis rätta in mig i ledet och betala (givet att jag i licenssystemet uppfyllde kravet för det). Dock tycker jag att det finns något sunt i att verkligen ifrågasätta rimligheten i varje form av utgift som staten tar på sig, och det utifrån kärnverksamhetsperspektivet snarare än någon sorts popularitetsperspektiv.Mini_me sa:GoranS sa:Argumentet att behålla skatter/avgifter för att det finns skattefinansierade saker som man tycker är ännu sämre tycker jag är rätt svagt. Om jag inte minns helt fel har skattepengar använts till inköp av vattenvirvlare så ...Mini_me sa:Fast är väl att göra en höna av en fjäder. Jag kollar på SVT , SVT play mm. Har barn som kollar på SVT. Anser mig ha en sund syn på livet i största allmänhet.
Missförstå mig rätt , jag är stark motståndare till tv avgiften. Men iom att det läggs som en skatt så kommer typ ingen märka nåt. = det är inte ett problem.
Men jag tycker inte vi ska avskaffa det ena eller det andra. Jag ogillar att folk som försatt sig i en situation gör att mina skattepengar ska gå till idioti. Men jag vill inte att vi lägger ner sjukvården i Sverige för det. För jag inser att en demokrati bygger på att jag inte alltid kan få PRECIS som jag vill utan andras behov/brister måste tas med i ekvationen. Samma tänk applicerar jag på frågan om SVT/Radio (PublicService) , Det uppskattas troligen av en ganska stor klump av befolkningen och då är jag med. Inte som att den gör nån skada sett till övrigt Tv utbud.
Jag gillar att cykla oxå så jag kan inte bara ha fel :)
LöL!Eveningstar sa:Sitter man själv tillräckligt långt ut till höger förefaller även det i mitten vara vänsterpropaganda?Konkret sa:Hade inte svt styrts av vänstern så hade nog saker och ting varit mindre vinklat.
jomper sa:LesGrossman sa:Sedan Jan Helin blev programdirektör har svt försämrats betydligt tycker jag
Vet du ens vad en programdirektör gör? Och vet du vilka fler som har det jobbet, och vem som hade Helins jobb innan?
(Nej, jag är ingen stor fan av honom eller för den delen Aftonbladet, ska jag vara tydlig med)
Den stora insatsen han gjort är att göra om morgonprogrammet, från mys-tv som inte lyckades konkurrera med fyran till ett nyhetstivoli, om jag förstått rätt. Har inte sett det själv vare sig före eller efter..
Med tanke på hur folk röstar (och har röstat historiskt) i det här landet, så lutar nog jag åt att monarki är att föredra...GoranS sa:Ur rent penninghänseende är det inte säkert att det är någon större vinst att gå från monarki till republik med en president. En sådan är inte gratis heller. Sen kan man ha principiella invändningar mot arvsbiten i monarkin.Henrik_E sa:Fast när det gäller skattefinansierad kretinism är det ändå viktigast att fimpa kungahuset.
jomper sa:Nyburgare sa:Tårtdiagram
.
Vi kan väl försöka hålla partipolitik utanför den här tråden förresten, så slipper vi låsa den.
/moderatorshatt på
Nyburgare sa:Tårtdiagram
Jag tycker man ska separera delen med kommersiellt gångbara program från delen med smala program när man debatterar SVT:s varande eller icke varande..A. sa:Nyburgare sa:Tårtdiagram
Det där diagrammet har valsat runt ordentligt. Det som inte tas med är att svarsfrekvensen var låg och att ingen i redaktionell och styrande position svarade. Just utifrån oberoendeperspektivet.
Jag är glad att SVT finns. Bara det faktum att det är reklamfritt - när det inte är idrottsevenemang gör det värt de få penningar det kostar. Ingen annan kanal visar smalare program. Lekprogrammen lockar inte mig men förvånansvärt många tittar. Samma program går i reklamkanalerna och SVT kör sina program mot dessa.
Det vore en klar förlust om public service försvann. Amerikanska nyhetsmedia visar hur illa det skulle kunna bli.
GoranS sa:Jag är av åsikten att staten ska ägna sig åt sin "kärnverksamhet" och inte hålla på med en massa annat, i synnerhet om det är sådant som kommersiella aktörer är intresserade av att göra. Att se till att Doobidoo eller Mästarnas mästare visas på TV är i mina ögon inte del av statens kärnverksamhet. Om det sen politiskt beslutas att detta ändå ska ske och finansieras via TV-licens eller skattsedel får jag naturligtvis rätta in mig i ledet och betala (givet att jag i licenssystemet uppfyllde kravet för det). Dock tycker jag att det finns något sunt i att verkligen ifrågasätta rimligheten i varje form av utgift som staten tar på sig, och det utifrån kärnverksamhetsperspektivet snarare än någon sorts popularitetsperspektiv.Mini_me sa:GoranS sa:Argumentet att behålla skatter/avgifter för att det finns skattefinansierade saker som man tycker är ännu sämre tycker jag är rätt svagt. Om jag inte minns helt fel har skattepengar använts till inköp av vattenvirvlare så ...Mini_me sa:Fast är väl att göra en höna av en fjäder. Jag kollar på SVT , SVT play mm. Har barn som kollar på SVT. Anser mig ha en sund syn på livet i största allmänhet.
Missförstå mig rätt , jag är stark motståndare till tv avgiften. Men iom att det läggs som en skatt så kommer typ ingen märka nåt. = det är inte ett problem.
Men jag tycker inte vi ska avskaffa det ena eller det andra. Jag ogillar att folk som försatt sig i en situation gör att mina skattepengar ska gå till idioti. Men jag vill inte att vi lägger ner sjukvården i Sverige för det. För jag inser att en demokrati bygger på att jag inte alltid kan få PRECIS som jag vill utan andras behov/brister måste tas med i ekvationen. Samma tänk applicerar jag på frågan om SVT/Radio (PublicService) , Det uppskattas troligen av en ganska stor klump av befolkningen och då är jag med. Inte som att den gör nån skada sett till övrigt Tv utbud.
Jag gillar att cykla oxå så jag kan inte bara ha fel :)
ooms sa:Perfekt, äntligen ett förslag som gynnar oss singlar!!!
Med den logiken borde det bästa vara att du betalar hela kostnaden för SVT. Att smeta ut den på hela befolkningen leder ju till att en hel drös landsmän också måste betala. ;-)staine sa:ooms sa:Perfekt, äntligen ett förslag som gynnar oss singlar!!!
Gynnar och gynnar. Du kan ju tänka på att den du hade kunnat vara sambo med får också betala skatten. Så då är ni ju i alla fall två som måste betala!
ooms sa:Med tanke på hur folk röstar (och har röstat historiskt) i det här landet, så lutar nog jag åt att monarki är att föredra...GoranS sa:Ur rent penninghänseende är det inte säkert att det är någon större vinst att gå från monarki till republik med en president. En sådan är inte gratis heller. Sen kan man ha principiella invändningar mot arvsbiten i monarkin.Henrik_E sa:Fast när det gäller skattefinansierad kretinism är det ändå viktigast att fimpa kungahuset.
Kan jag i så fall i nuvarande system få starta en insamling från en person som skulle kunna vara min sambo?staine sa:GoranS ja men då kommer jag att starta en obligatorisk insamling först.
janolle sa:Det är väl bra att skatten betalas via skattsedeln! Dom som har låg inkomst betalar lite, hög inkomst
mycke..
Antar att du med skatten menar "sin del av kostnaden för SVT", annars är det ju i det närmaste en tautologi.janolle sa:Det är väl bra att skatten betalas via skattsedeln! Dom som har låg inkomst betalar lite, hög inkomst
mycke..
GoranS sa:Ur rent penninghänseende är det inte säkert att det är någon större vinst att gå från monarki till republik med en president. En sådan är inte gratis heller.Henrik_E sa:Fast när det gäller skattefinansierad kretinism är det ändå viktigast att fimpa kungahuset.
DT sa:Är jag den enda människan här som faktiskt gillar SVT, iaf litegrann?
Rapport/Aktuellt, Agenda, Vinterstudion och På Spåret (jo faktiskt). Samt den franska agentserien Falsk Identitet. Det betalar jag lätt 110 kr/månad i TV-skatt för. Lägg till cykel på Eurosport och nyheter på CNN (när det har hänt något speciellt) så har jag så jag klarar mig TV-mässigt. De flesta andra kanalerna är mest skräp.
Kanske gubbvarning? :-)
Inget, men det är ganska vanligt att icke-monarkier har en president som statschef. Och att helt skippa statschef och de uppdrag som denne har är väl inte helt problemfritt, så även om man väljer en annan lösning än både kung och president har jag svårt att se att hela budgeten för kungahuset kan sparas in.Oskar sa:GoranS sa:Ur rent penninghänseende är det inte säkert att det är någon större vinst att gå från monarki till republik med en president. En sådan är inte gratis heller.Henrik_E sa:Fast när det gäller skattefinansierad kretinism är det ändå viktigast att fimpa kungahuset.
Vad är det som säger att ett avskaffande av kungahuset måste medföra att det ersätts av ett presidentämbete?
Är det något som hindrar att man kan leva med att betala 110 kr/mån men att man ändå tycker att SVT borde kunna förändras s.a. summan kan minskas? Att skattepengar ska användas till lek- och spelprogram tycker jag är lika idiotiskt som om de skulle användas till att staten skulle dela ut två hekto parmesanost i månaden eller tre Continental GP4000-däck per år till varje medborgare. Och, ja, jag skulle inte ha något emot att få dessa gåvor, men jag tycker inte att skattepengar ska användas till det.DT sa:Är jag den enda människan här som faktiskt gillar SVT, iaf litegrann?
Rapport/Aktuellt, Agenda, Vinterstudion och På Spåret (jo faktiskt). Samt den franska agentserien Falsk Identitet. Det betalar jag lätt 110 kr/månad i TV-skatt för. Lägg till cykel på Eurosport och nyheter på CNN (när det har hänt något speciellt) så har jag så jag klarar mig TV-mässigt. De flesta andra kanalerna är mest skräp.
Oj, jag hade kunnat skriva detta själv. Tittar nog också mest på SVT; sport (främst vinterstudion), nyheter, samt På Spåret och ibland Skavlan.DT sa:Är jag den enda människan här som faktiskt gillar SVT, iaf litegrann?
Ja, jag blev också förvånad att det för en gångs skull verkade vara en skatt där alla betalar förhållandevis lika mycket, och inte som vanligt där utbildning och ansvar ska straffbeskattas in i absurdum...Snuten sa:"Public service-skatten bygger enligt Resumés källor enbart på beskattningsbar inkomst. Avgiften får en försiktig progressivitet med ett tak som motsvarar drygt hälften av dagens licensavgift."
https://resume.se/nyheter/artiklar/2017/09/18/tv-avgiften-skrotas--sa-blir-public-service-skatten/