[OT] TV-avgift...se på SVT i datorn

42Hz sa:
Har jag fattat det rätt, "avgiften" blir i princip halverad för de flesta tack vare att det blir en skatt istället? Ändå ska det gnällas?

Nja, inte riktigt:

- För ensamhushåll halveras ungefär avgiften
- För hushåll med två skattebetalare blir skatten ungefär samma som avgiften är idag
- För folk som inte betalar TV-licensen idag (skolkar eller inte har en TV) blir skatten en helt ny utgift

Typ. Så det finns vinnare och förlorare. Men det är ju inga enorma summor det handlar om.

42Hz sa:
Har jag fattat det rätt, "avgiften" blir i princip halverad för de flesta tack vare att det blir en skatt istället? Ändå ska det gnällas?

Lite som bostadsrättsföreningen jag var med i, där röstade de ner förslaget för fast avgift på elen i och med att det bara skulle bli en elmätare för samtliga bara för att vissa eventuellt skulle kunna tjäna mer på det, trots att vi alla skulle tjäna på det!

Nja, det blir billigare för de som lever i ensamhushåll. Visserligen är 38% av hushållen i Sverige ensamhushåll, men det är ju inte majoriteten i alla fall. Det dåliga är ju att det då blir dyrare för alla som bor flera i samma hushåll. Har man det riktigt festligt och bor 3-4 stycken i ett hushåll så blir det ju väldigt mkt dyrare.

DT sa:
42Hz sa:

Nja, inte riktigt:

- För hushåll med två skattebetalare blir skatten ungefär samma som avgiften är idag
- För folk som inte betalar TV-licensen idag (skolkar eller inte har en TV) blir skatten en helt ny utgift

Typ. Så det finns vinnare och förlorare. Men det är ju inga enorma summor det handlar om.

Inte enorma summor?!?!?! Det handlar om flera folköl per år!

Starta ett abbonemang. Vill man se SVT så betalar man 199 kr/mån för att få tillgång till kanalerna.
Så får SVT anpassa budgeten efter hur många som faktiskt vill sitta och titta på TV om kvällarna.
Själv så klättrade jag upp på hustaket mitt med vinkelslipen för att fälla den där TV-antenn som satt där. Blir så mycket lättare att argumentera med Radiotjänst på så sätt.

Jag fattar inte varför kungen måste ersättas med en president? Räcker väl med att ställa upp en staty någonstans. Båda hör ju till stenåldern och är ungefär lika intressanta.

Men - finns det inte en enda som gillar både kungen och cykling på detta forum? Jag gör det. Så en i alla fall då.

(heja kungen, lite)

staine sa:
Men - finns det inte en enda som gillar både kungen och cykling på detta forum? Jag gör det. Så en i alla fall då.

(heja kungen, lite)

Jag är republikan sedan barnsben, men jag kan säga att jag gillar monarkin bara för att det retar vissa människor.

Luthman Photography sa:
Men jag ogillar att betala för saker i onödan
Vad tycker du då om att att svenska krigsmakten föreslås få 53,8 miljarder för 2018
trots att Sverige inte har varit i krig på 203 år?

/Håkan

Redigerat: Saknades 100år

Senast ändrad:
HåkanC sa:
Luthman Photography sa:
Men jag ogillar att betala för saker i onödan
Vad tycker du då om att att svenska krigsmakten föreslås få 53,8 miljarder för 2018
trots att Sverige inte har varit i krig på 103 år?

/Håkan
Och av det följer per automatik att vi aldrig kommer att hamna i krig mer och att vi inte hade hamnat i något krig under dessa år om vi inte haft något försvar?

GoranS sa:
Och av det följer per automatik att vi aldrig kommer att hamna i krig mer och att vi inte hade hamnat i något krig under dessa år om vi inte haft något försvar?
Jag kanske hade för stora förhoppningar om att inlägget skulle lfå ngn att kommentera skillnaden i att betala en avgift (för tex ett abonnemang, typ Netflix) eller att betala en skatt.
Men det här är ju Happy, att trycka på tangenter är både enklare och går snabbare jmf med att formulera ett inlägg med kvalité.
Mina egna inräknade, tyvärr.

/Håkan

DT sa:
42Hz sa:

Nja, inte riktigt:

Precis. Man ändrar systemets förutsättningar i grunden, med utgångspunkten att det ska bli ett mer solidariskt system, där en ensamboende student eller pensionär inte längre ska betala lika mycket tvavgift som 5personshushållet med tre bilar, som man ska idag. Dessutom är målet att stärka oberoendet. Och kostnaden för hela kontrollapparaten försvinner ju, så systemet blir mer ekonomiskt effektivt.

Min tes är att man inte betalar TV-avgift för att man vill se på public-service-TV, utan att man betalar TV-avgift för att finansiera en politiskt och ekonomiskt oberoende public-service media i Sverige. En gång i tiden var detta utjämnande i sig då det knappast var fattiga som hade TV, vilket ju inte riktigt är sant längre idag, och systemet behöver moderniseras.

Jämförelsen med begravningsavgiften är fin på många sätt, då få protesterar över att den är inkomstbaserad.

Orsaken till att det överhuvudtaget blir så mycket debatt kring finansieringen av public service är nog just att vi har haft den här lite säregna lösningen med TV-licens (vi och några andra länder, ska sägas), som har blivit alltmer anakronistisk med åren. Dessutom med en massa uppseendeväckande detaljer som kringsmygande TV-pejlare, elektronikbutiker som rapporterar till Radiotjänst när man köper ny TV, reklam med "snigel på ögat" etc. Om public service hade finansierats den vanliga skattevägen från första början så hade det nog aldrig varit en så stor fråga, med tanke på alla andra mer eller mindre onödiga saker som våra skattepengar går till...

Du har säkert en poäng i det. Däremot tycker jag det är bra att det debatteras vad skattepengar används till och vad det bör/inte bör användas till.

GoranS sa:
Du har säkert en poäng i det. Däremot tycker jag det är bra att det debatteras vad skattepengar används till och vad det bör/inte bör användas till.

+1

1600 kr om året i skatt är dock ingen jättesumma sett till vad folket betalar i skatt. Så det borde finnas vettigare saker att vara upprörd över.

H. sa:
GoranS sa:

+1

1600 kr om året i skatt är dock ingen jättesumma sett till vad folket betalar i skatt. Så det borde finnas vettigare saker att vara upprörd över.
1600 kronor är trots allt pengar och man får ju i alla fall hoppas att större delen av skattepengarna går till vettigare saker än att finansiera lek- och spelprogram på TV. Men, du har garanterat rätt i att TV-licensen/skatten inte är den största "onödiga" posten.

Senast ändrad:
Henrik_E sa:
Tablålagd TV har precis som Systembolaget spelat ut sin roll. Lägg ner.

Hupp Hupp och dubbelhupp, bollis ska vi vara rädda om. Det utbudet är världsunikt och det oftast på icke elcykelavstånd. Skulle inte vilja ha det som i andra länder där endast storsäljare finns i butik. Tycker bolagets reklam är så rätt (för den sändes väl på reklamfinansierad kanal).

Bullabus sa:
Henrik_E sa:

Hupp Hupp och dubbelhupp, bollis ska vi vara rädda om. Det utbudet är världsunikt och det oftast på icke elcykelavstånd. Skulle inte vilja ha det som i andra länder där endast storsäljare finns i butik. Tycker bolagets reklam är så rätt (för den sändes väl på reklamfinansierad kanal).

+1

Bullabus sa:
Henrik_E sa:

Om systembolaget är så fantastikt behöver dom väl inte frukta konkurans.

HåkanC sa:
GoranS sa:
Däremot tycker jag det är bra att det debatteras vad skattepengar används till och vad det bör/inte bör användas till.
+1

H. sa:
+1

/Håkan

På ett svarar jag +1.
På två svarar jag -1.

Mer än hundra spänn extra i skatt per månad är pengar för mig. 1600 är en stor del av julklappsbudgeten för mina två barn.

Snuten sa:
HåkanC sa:
GoranS sa:
Däremot tycker jag det är bra att det debatteras vad skattepengar används till och vad det bör/inte bör användas till.
+1

H. sa:
+1

/Håkan

På ett svarar jag +1.
På två svarar jag -1.

Mer än hundra spänn extra i skatt per månad är pengar för mig. 1600 är en stor del av julklappsbudgeten för mina två barn.
Du missförstår mig. Jag säger inte att 1600 är en struntsumma. Men addera allt du betalar i skatt (arbetsgivaravgift, skatt på inkomst, skatt på sparande, bostadsskatt, moms på allt du handlar osv) så blir 1600 antagligen inte en jättestor kaka i sammanhanget. Och då är frågan - hur mycket av alla övriga pengar du betalar i skatt kan du de facto påverka storleken av och vad de används till?

Ytterst lite. Och det är enligt mig mer relevant att vara upprörd över.

Sen tycker jag också att 1600 är för mycket för Public Service, och jag hoppas att det blir en politisk debatt om hur stor budget det är rimligt att SR och SVT ska ha.

cookiemonster sa:
Bullabus sa:
Henrik_E sa:

Det där att monopolbolagets STORA förtjänst skulle vara dess fantastiska utbud, och att man i detta skulle finna ett viktigt skäl att behålla det, det är ju lika tramsigt som att säga att vi borde låta ICA och Konsum dela upp matmarknaden eftersom de har så fint utbud av ekologiskt.

Bullabus sa:
Henrik_E sa:

Världsunikt kassa öppettider dessutom. Totalt värdelöst att man inte kan gå ner till Ica Maxi en lördagskväll och köpa en flaska Masi.

cookiemonster sa:
Bullabus sa:
Henrik_E sa:

Det stora utbudet, även i mindre orter, kan bibehållas tack vare monopolet. Om det släpps fritt kommer även systembolaget att tvingas satsa på storsäljare. Och då svarar stormarknaderna med att dumpa priserna (lockvara) och systemet får lägga ner, iaf på mindre orter. Lycka till med att hitta lite udda whiskey då.

Det bästa med detta tycker jag är att alla som anser att man godtyckligt kan välja vilka lagar man följer nu tvingas att betala som vi övriga hederliga gjort hela tiden.

Eveningstar sa:
Det bästa med detta tycker jag är att alla som anser att man godtyckligt kan välja vilka lagar man följer nu tvingas att betala som vi övriga hederliga gjort hela tiden.

Varför följa dåliga lagar som bibehålls med motiveringen "eftersom efterlevnaden är så hög ser vi ingen anledning att ändra något"?

(Ja, ungefär så motiverade man det förra gången en utredning kom fram till att en apparatavgift är ett extremt förlegat sätt att finansiera PS)

Det bästa med public service är intresse programmen på p1. Plånboken, kropp och själ, språket och givetvis korrespondenterna.

Konkret sa:
Eveningstar sa:

Vadå? Varför följa lagarna när inte ens topp-politiker gör det?
Som tur är så skipas rättvisa ibland även för topp-politiker.
Moderaterna hade t.ex. en kulturminister i Cecilia Stegö Chilò som fick lämna sin post efter bara 10 dagar. Den stora bidragande orsaken var att hon inte betalt svensk TV-avgift, någonsin.

H. sa:
Eveningstar sa:

Varför följa dåliga lagar som bibehålls med motiveringen "eftersom efterlevnaden är så hög ser vi ingen anledning att ändra något"?

(Ja, ungefär så motiverade man det förra gången en utredning kom fram till att en apparatavgift är ett extremt förlegat sätt att finansiera PS)
Att strunta i diverse lagar för att man tycker de är "dåliga" är fel väg att gå i en demokrati.
Vill du se förändring, engagera dig, påverka dina folkvalda. Om ingen folkvald finns som vill föra din talan, för talan själv och om din idé delas tillräckligt många andra så kommer du få stöd nog för att få till en lagändring.

Sverige utan public service?
Finns det ngn som tycker så på riktigt?
Om det vore vad majoriteten verkligen tyckte....
Då vore det läge att flytta till ett annat land. Ett ställe där inte folk vore galna.

Om man på allvar tror att FB, "nätet" och UllaredsTV "räcker" - det vore ju ett liv apberget?

Tillbaka
Topp