(ot) Utbetalning elprisstödet

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
No, inga pengar och nyss hemma från Barcelona. Misär! Löste dessutom att hela EU utan vi har implementerat ett maxpris pga överpriser/ vinster och i NL. så får kunderna tillbaka 20 miljarder SEK (vet att de har Euro men den är...) Tack Bush!

• Gilla
Reactions: PJF
… och stamnätet behöver inte uppgraderas?
Det beror på. Ska mer av energin som produceras i norr stanna i norr behöver inte det nätet uppgraderas (iaf inte av kapacitetsskäl). Beroende på var ny elproduktion byggs kommer naturligtvis flödena att ändras och nya flaskhalsar uppstå. Sånt ligger på svks bord.

De regionala och lokala näten är i sämre skick. De ska underhållas av ägarna (för nätavgifterna). Men, de tycker det är roligare att göra annat istf att underhålla/uppgradera deras nät.

Så fick man meddelande från Försäkringskassan att pengarna kommer. Oklart när.

Svk ansvarar väl bara för stamnätet (medans regionnäten och lokalnäten ägs av energibolag/kommuner)?
Svk ansvarar för transmissionsnätet, precis som thomaslundström skrev. Det finns inget som heter stamnät i svenska kraftsystemet.

Svk ansvarar för transmissionsnätet, precis som thomaslundström skrev. Det finns inget som heter stamnät i svenska kraftsystemet.
Det kallades tidigare för stamnätet. Lokalnät och region ägs av elnätsföretag och kommuner. Men tack för påpekandet. Det går ju inte att diskutera detta utan rätt termer (ingen förstod uppenbarligen vad stamnät betydde).

Det hade ju varit det vettiga sättet att hantera det, dvs sänka elskatten och som också görs i andra länder. Men det går ju inte att sänka en skatt, så här tar man istället de s.k. flaskhalsavgifter som elbolagen betalar till Svenska kraftnät (som är tänkta att finansiera utbyggnad av transmissionsnätet) och delar ut till elkunderna.
Det går däremot att höja en skatt. Som tex energiskatten (som höjdes 1 jan, 2023). Måste vara vettigt.

Senast ändrad:
Skumt....
Screenshot_20230227_202308_Chrome.jpg

Jag tycker att el-cyklar ska förses med generator så att de blir självförsörjande och inte belastar elnätet maa laddning på bästa kontorsarbetstid. Jag tänker även stora fläktar framför vindkraftverken så blir det planerbart. Klart! Var kan jag hämta belöning, nobelpris och bonus?

Vi minskade förbrukningen 2022 med 4000kw jämfört med 2021 iallafall.

Fick väl runt 12k i elstöd.

Senast 7 mars ska väl allt vara utbetalt. Jag saknar fortfarande en utbetalning. #flesthusvinner

Det kan ju vara bra att ha lite pengar innestående hos pappa för bistra tider, det kommer snart mer pengar också eftersom jag inte orkar bry mig att jämka.

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp