OT/ vad dricker eller äter du nu?

Har precis köpt min första riktiga racer (läs ny) och firar därför till det med en Peter MIchael Mon plasir 2005. dessutom känns det som en lämlig första post på Happy efter en lång tids smygläsande.

Fast det är klart kanske skulle man haft något italienskt för att matcha cykeln !!

Välkommen! Bra början. Mycket lämplig första post :-)
2005:an har jag inte druckit, men 2006:an var trevlig. Men nästan allt vin passar till en ny cykel.

Idag har det druckits champagne, nämligen:

* Diebolt-Vallois Blanc de Blancs
* Claude Cazals Millesime 1999
* Barnaut Blanc de Noir
* Bernard Tornay Millesime 1999

En Zeitgeist inmundigades tidigare ikväll. Jag gillade den skarpt, men så är jag svag för riktigt mörka lager också. Så det kommer bli fler..

zeitgeist-home_800.jpg ht=573

Kvällens La Trappe fick ganska många minus, där emot Red Ale var helt OK och Zeitgeist blev med tydlig majoritet utsedd till kvällens bästa! Fler öl provades, men dessa utmärkte sig tydligast åt respektive håll.

JLarsson skrev:
-------------------------------------------------------
> En Estrella för att fira mallisresan om en vecka.

Klart värt att fira med några +grader ute och regn :-/ T

En Spaten. Men det var igår. Godare än jag kom ihåg den och då köpte jag den för att jag kom igåg den smo god... skål!

Låter intressant, hakanf! Ska testas. Jag har en lätt faiblesse för Hermitage (vem har inte det?) och Crozes-Hermitage så det vore kul att prova något från grannområdet.

Cujo skrev:
> Låter intressant, hakanf! Ska testas. Jag har en
> lätt faiblesse för Hermitage (vem har inte det?)
> och Crozes-Hermitage så det vore kul att prova
> något från grannområdet.

Norra Rhône rockar! Vill passa på att slå ett slag för Cornas (ingen slump att det är mitt nick...) som ligger mellan St-Joseph och St-Péray. Kraftfulla och "rustika" viner som blir otroligt bra efter några år i källaren.

cornas skrev:
> Norra Rhône rockar! Vill passa på att slå ett
> slag för Cornas (ingen slump att det är mitt
> nick...) som ligger mellan St-Joseph och
> St-Péray. Kraftfulla och "rustika" viner som blir
> otroligt bra efter några år i källaren.

Menar du de här? http://www.systembolaget.se/Applika...nd+annat:-:Fyllighet:Str%u00e4vhet:Fruktsyra:

Nån speciell av dem som är extra smaskig?

Precis, appelationen är Cornas, sen finns det ju flera producenter. Det är alltid skralt med tjut från Cornas på bolaget. Det finns ett par fler i beställningssort. Producenter man i princip alltid kan köpa från är A. Voge, A. Clape och Y. Cuilleron (stavning?). Kan även rekommendera Dom. Courbis, men där är det kanske lite ojämnare. Vinerna från Cornas vinner oftast enormt på att lagras, som alla vin från norra Rhône.

Av de som fanns med i din sökning har jag bara druckit det av J-L Colombo (Le Méjeans). Vinet är ok, men jag upplevde det som lite obalanserat (lite väl lite frukt i relation till syra, så man undrar ju om det är något att stoppa undan...). Men passa gärna på och prova, det finns ju på bolag lite här och där. Däremot tror jag att Vincent Paris' Granit 30 och 60 är ett par snäpp vassare (30 och 60 står för snittåldern på stockarna om jag inte missminner mig). Hade missat att hans viner hade dykt upp på bolaget.

Colombo är new-school Cornas och saknar kanske den där riktigt rustika karaktären (vilket kanske är bra, då den ofta orsakas av skitiga fat mm). Även V. Paris är lite new-school, men ingen ny ek av vad jag förstått.

Oj vad långt det blev...

Cujo skrev:
> Jag har provat Vincent Paris Cornasviner
> (Granitevinerna) och de var riktigt bra vill jag
> minnas.

Låter bra, ska nog smyga förbi och beställa hit några.

bigmollo skrev:
> Tack cornas, det får bli några Cornas att lägga
> in på lagring.
> /J

Samma här.

Blev australiensisk rhôneblandning till grytan idag, d'Arenbergs The Stump Jump.

42Hz skrev:
> the_TnT bjöd på så många öl så nu är jag för full för att kommam ihå alölla

Hehe!

17 flaskor tömde vi, tror det blev 10 eller 11 sorter.

Före:

Fre.jpg ht=725

Under (jag ska försöka få bort "Lapin Kulta" från de i övrigt trevliga glasen):

Under.jpg ht=501

Efter:

Efter.jpg ht=725

Jag hade laddat med ost och choklad till finalen med Chimay blå från 2007 och Rochefort 10, men alla gick hem innan vi kom så långt. Tur var väl det, var rätt bakis ändå igår. Hann se fem filmer! :D

Mest intressant var att parallellprova North Coast Brewings Old Stock Ale 2007 och 2008, väldigt tydlig skillnad på dem. Fast ingen av dem är egentligen speciellt god. :D

Nästa gång ska jag parallellprova Chimay blå 2007 och 2009.

Ja, det tog sin stund innan man blev människa igen på söndagen. Ojoj, många fina öl blev det, smart av dig att spara de (troligtvis) godaste till sist, när man knappt kommer ihåg vad de smakade. =)

Glömde givetvis ta med mig 'testprotokollen'. Min mage hade ju sina egna omdömmen att dela ut efter alla efterjästa drycker...

42Hz skrev:
> smart av dig att spara de (troligtvis) godaste till sist

Man kan inte börja med R10 och sluta med La Trappe Witte Trappist, då kommer den verkligen vara helt smaklös. :D

> Glömde givetvis ta med mig 'testprotokollen'.

De finns kvar så klart. :)

the_TnT skrev:
> Nästa gång ska jag parallellprova Chimay blå
> 2007 och 2009.

Om du ser till att en av dom ( gärna den äldre ), är en Gran reserve, dv 75 cl, kan du märka att det skiljer sig en del.
Själv märkte jag tyvärr i våras att min sista 2001 Gran reserve var korkdefekt :-(

Vic skrev:
> Kvällens skörd: Valeir, Mars contreras special,
> Fin de monde.

+1 plus Belpils, Karmeliet Trippel och La Trappe

tillmann skrev:
> Vic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kvällens skörd: Valeir, Mars contreras
> special,
> > Fin de monde.
>
> +1 plus Belpils, Karmeliet Trippel och La Trappe

För min del blev det bel, karmeliet, karmeliet, dåligt vin.
/J

Tillbaka
Topp