Precis, appelationen är Cornas, sen finns det ju flera producenter. Det är alltid skralt med tjut från Cornas på bolaget. Det finns ett par fler i beställningssort. Producenter man i princip alltid kan köpa från är A. Voge, A. Clape och Y. Cuilleron (stavning?). Kan även rekommendera Dom. Courbis, men där är det kanske lite ojämnare. Vinerna från Cornas vinner oftast enormt på att lagras, som alla vin från norra Rhône.
Av de som fanns med i din sökning har jag bara druckit det av J-L Colombo (Le Méjeans). Vinet är ok, men jag upplevde det som lite obalanserat (lite väl lite frukt i relation till syra, så man undrar ju om det är något att stoppa undan...). Men passa gärna på och prova, det finns ju på bolag lite här och där. Däremot tror jag att Vincent Paris' Granit 30 och 60 är ett par snäpp vassare (30 och 60 står för snittåldern på stockarna om jag inte missminner mig). Hade missat att hans viner hade dykt upp på bolaget.
Colombo är new-school Cornas och saknar kanske den där riktigt rustika karaktären (vilket kanske är bra, då den ofta orsakas av skitiga fat mm). Även V. Paris är lite new-school, men ingen ny ek av vad jag förstått.
Oj vad långt det blev...