[OT] Vad gör ni åt kassa kollegor?
Skuggan skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag skrev dokumentera så menade jag främst
> att man ska anteckna. Fickminnen och inspelningar
> i all ära, men kommer man släpande med sånt
> till chefen kommer de kisa med ögonen och se en
> foliehatt på ens huvud. Men det är klart, spela
> in kan man göra men man bör nog inte låta
> chefen eller andra veta det.
+1 (och springer man runt med fickminnen och dylikt så är ju foliehatten på)
Men att lyckas få lite i mailformat är guld.
Fast som sagt, behandla henne som en vuxen och konfrontera. Fråga vad som menas i varje uppkommen situation, oftast så jobbar sådana människor med oklarheter och outtalade mål. Det är inte så lätt att vara otrevlig om man faktiskt blir konfronterad med det.
Att fråga om hjälp på ett så moget sätt som du gjort tyder på att du kommer lösa sitationen, byta jobb är inte alltid en möjlighet. Men glöm inte att ditt mål skall vara att lösa dina problem med berit, inte berits problem. Se till att hom fokuserar på någon annan. När det sker så tar du ditt case till nästa offers chef och gör vederbörande uppmärksam på att det finns en historia till problemet.
(jag jobbar med konflikthantering i projekt inom IT-system, varje konflikt är såklart unik men lösningarna brukar vara liknande. Gör en handlingsplan på papper, det kan identifiera problemet för dig så blir det lättare att angripa)
-------------------------------------------------------
> När jag skrev dokumentera så menade jag främst
> att man ska anteckna. Fickminnen och inspelningar
> i all ära, men kommer man släpande med sånt
> till chefen kommer de kisa med ögonen och se en
> foliehatt på ens huvud. Men det är klart, spela
> in kan man göra men man bör nog inte låta
> chefen eller andra veta det.
+1 (och springer man runt med fickminnen och dylikt så är ju foliehatten på)
Men att lyckas få lite i mailformat är guld.
Fast som sagt, behandla henne som en vuxen och konfrontera. Fråga vad som menas i varje uppkommen situation, oftast så jobbar sådana människor med oklarheter och outtalade mål. Det är inte så lätt att vara otrevlig om man faktiskt blir konfronterad med det.
Att fråga om hjälp på ett så moget sätt som du gjort tyder på att du kommer lösa sitationen, byta jobb är inte alltid en möjlighet. Men glöm inte att ditt mål skall vara att lösa dina problem med berit, inte berits problem. Se till att hom fokuserar på någon annan. När det sker så tar du ditt case till nästa offers chef och gör vederbörande uppmärksam på att det finns en historia till problemet.
(jag jobbar med konflikthantering i projekt inom IT-system, varje konflikt är såklart unik men lösningarna brukar vara liknande. Gör en handlingsplan på papper, det kan identifiera problemet för dig så blir det lättare att angripa)