Fjärdebrunn
Aktiv medlem
[OT] Vad grillar du?
Bankad, hemmagjord glaze, karré m helstekt ost. Jag blev mätt. De andra oxå.
Hur lång var du då?Bankad, hemmagjord glaze, karré m helstekt ost. Jag blev mätt. De andra oxå.
Visa bilaga 560745
Och hur långa var de andra?Hur lång var du då?
Karré. Skar upp dryga 3kg i 5 mm tunna skivor som fick ligga över natten i olja, soya, fisksås, limejuice och peppar. Karvade av det sista efter 4h men jag tog det väldigt lugnt i början eftersom jag höll på med annat, så 3h är nog svaret på frågan.Vad är det för styckdetaljer och hur lång tid tar det?
Absolut, det är grymt fint när det sköter sig själv, och det finns dessutom ett WebUI man kan koppla upp sig mot när man är ute o cyklar, om man vill ändra måltemp eller bara kolla läget. :-)@zinkpasta jag tar gärna en inköpslista på fläkt och styrning för wsm. :D
Spännande!Absolut, det är grymt fint när det sköter sig själv, och det finns dessutom ett WebUI man kan koppla upp sig mot när man är ute o cyklar, om man vill ändra måltemp eller bara kolla läget. :-)
Jag kör med en HeaterMeter, det är ett open source-projekt baserat runt en Arduino för PID-reglering av temperaturen (mha tempsensor, fläkt och strypning) samt raspberry pi (webserver), en datorfläkt och lite 3d-printade delar. Jag köpte mitt kit färdigt från en kille på forumet, jag tror just han inte säljer längre men det kan finnas andra som gör, om man inte vill pilla själv. Utöver detta behöver man en adapter för fläkten mot ens grillsetup, jag köpte en "BBQGuru adapter for WSM" eller nåt sånt. Sen har jag köpt nåt extra termoelement när det har gett upp..
Webshop med delar: https://store.heatermeter.com/
Wiki: https://github.com/CapnBry/HeaterMeter/wiki
Forum: https://tvwbb.com/forums/heatermeter-diy-bbq-controller.85/ (post där man kan få kontakt med folk som säljer färdigbygdda kit et.c.: https://tvwbb.com/threads/community-3d-printer-assembly-trading-resources.59833/)
Fy fan vad nördigt. Jag älskar det, helt underbart.Det blir ju rätt nördigt alltså, men förbannat bra slutresultat också.
Här är fö dagens rökning tills nu, mörkrött är måltemp (gastemp, 230°F), orange är ärvärde, de gröna och gråa är mätprober i köttet. Blå kurva är hur mycket fläkten har jobbat. Gula områden är när jag öppnat locket för att dreggla lite över köttet. Då och då har jag fö slängt in rökspån, det har påverkat temperaturen lite men som synes extremt lite.
Att jag kört med Fahrenheit istf Celcius beror på att det påstås att PID-parametrarna tuneats för det, och jag ville kolla om det gjorde skillnad. Oklart, det funkar väldigt bra även instält på °C.. Man kan givetvis skruva på dem själv också om man vill.
En liten nackdel detta system har jfrt med mer kommersiella är att den ska matas med 12V, dvs kräver ett uttag osv (om man inte köper nåt externt batteri), medans en del andra har inbyggda batterier.
Visa bilaga 562997
Bege er genast till ”pappaskämt-tråden” utan att passera gå, båda två!Och hur långa var de andra?
Jag föredrar B.MittKöpte hem två rejäla tomahawker/ Cote de Beuf. Funderar på grillmetod
a) bränna på för yta och låta gå på indirekt till 50+ grader
b) köra indirekt till ca 50 för att bränna till yta i slutet.
Kör koleldat i weber 57
Ni som vet, hur tänker ni?
Tror du verkligen orm krävs? Hur lågt och länge bör de kunna gå?Jag föredrar B.
Gör en orm, kör den till 49-50grader. Bara salt och peppar på. Lite rökträ.
Lägg undan, elda på grillen med kol. Rejält varmt. Gör yta. Njut!
Nä iofs. Det går rätt fort att köra en tomahawk. Kör på runt 100grader. Minns inte vad det tar i tid riktigt. Behöver ju inte ha mer än 10-15 briketter igång.Tror du verkligen orm krävs? Hur lågt och länge bör de kunna gå?
Har bara kört det ett par gånger och minns mest att det gick mycket fortare än vad jag förväntat mig.De har bruttovikt på kilot var så inga bjässar. Får gå ut redigt försiktigt.
Havskräftor?Själv ska jag grilla tvärtom mot vad jag brukar idag. Blir högtemp och snabbt istället.
Secreto iberico. En tunn jäkla grisbit typ.Havskräftor?
Perfekt.Lågt och länge…
36g i köttet och chipsen går åt. Det här tar tid.Perfekt.
Ska ja faxa över en bit gris?36g i köttet och chipsen går åt. Det här tar tid.![]()
Ser riktigt bra ut!Tog 1:15 att få upp dem i 50-55. Sedan flåsa på med hela tändröret. Visa bilaga 563280 Visa bilaga 563281
Tack, de satt fint. Fettet blev en fantastisk smakexplosion. Med avbränning och 10-15 min vila tar jag dem på max 50 grader nästa gång. Det var lätt och kul att styra grillen på 100 grader. Ska köra så fler gånger.Ser riktigt bra ut!
Ja en vanlig weber är ruskit kompetent.Tack, de satt fint. Fettet blev en fantastisk smakexplosion. Med avbränning och 10-15 min vila tar jag dem på max 50 grader nästa gång. Det var lätt och kul att styra grillen på 100 grader. Ska köra så fler gånger.
Handlar lite om kunskap också. En gittarr på musikskolan är också väldigt kompetent i rätt händerJa en vanlig weber är ruskit kompetent.