[OT] Vad hör du på för pop rock blues?

En av 1900-talets mest ikoniska personbilar: Citroen DS/ID från 1955 med gas/vätske-fjädring och vridbart helljus. Vive la France! Vive la Republique! Vive l'Europe libre!

Senast ändrad:
Jag skulle tro att priset har mer att göra med hur stark koppling gitarren har till personen ifråga och hur känd personen är.

Att Pensa Suhr-gitarren inte skulle gå för £6000-8000 var ju helt uppenbart. Har sålts en hel del gitarrer med tydlig koppling till kända gitarrister för rätt saftiga priser genom åren. Ett exempel på en gitarr med tydlig personkoppling där priset garanterat i stor utsträckning är kopplad till personen är:
Visa bilaga 678924
En liknande gitarr som stått i ett skjul efter att Steve Johnson på 60-talet kombinerat ihop tre olika gitarrer lär inte inbringa liknande belopp.

Sen är det självfallet svårskattat om PS:en skulle gå för £100000 eller £1000000. Där beror det nog mkt på vilka personer som råkar finnas bland budgivarna och hur gärna de vill ha just den gitarren. Men nog är det rätt uppenbart att den skulle gå för mer än de flesta andra gitarrerna som inte är lika hårt kopplade till MK. En annan som också går in i det facket med gitarrer som uppenbart skulle bli bland de dyraste är i mitt tycke denna som väl är den som användes på Money for nothing och Brothers in arms.
Visa bilaga 678927

Får mig att fundera på om estimaten egentligen inte var tänkta som skattningar av förväntat auktionspris utan en skattning av något annat. En första tanke vore ju att det skulle vara marknadspris för en sådan gitarr utan personkoppling. Jag har noll koll men funderar på om inte estimaten i så fall är för höga. Ni som har koll kan ju se vad ni tror om den hypotesen, men jag är som sagt tveksam.
Enligt denna video var prisen tydligen skattningar vad de hade varit värda om de varit ägda av någon totalt okänd person.

Joan Baez änglalika röst har varit en följeslagare i nästan hela mitt liv. Farsan den lyckosten lyckades få henne att sjunga just hans favvolåt på en konsert i Köpenhamn. En gång i tiden var Dylan kungen och hon drottningen av folk music. Ett vackert par, bågnande av musikalisk talang.

Undra på att Dylan ser glad och uppspelt ut här. Vackrare och mer skönsjungande fästmö kunde han svårligen ha hittat.

Senast ändrad:
Från Joan Baez och Dylan är steget inte långt till Joans lillasyster Mimi och hennes man Richard Farina, även detta ett bildskönt och välsjungande par. Vad är det för konstigt stränginstrument som Richard trakterar? Jo, en dulcimer!

En hyllning till eminente Ulf Dageby för på sin tid banbrytande progg. Ett av de snyggaste riffen från hela proggepoken ovanpå en ovanlig och annorlunda ackordföljd. Precis så här ser ett bra riff ut. Kraftfull, habil sånginsats som vanligt av Totta Näslund.

Få kunde som Dageby göra texter som speglade samtiden och ungdomars villkor. Jag tycker de här låtarna har åldrats med värdighet. Kvaliten i musik och lyrik är uppenbar.

Senast ändrad:
Vad är det här då? Enklast möjliga ackordföljd: Em Am7 Bm7, that's all there is to it. Till det en altsax med en snygg tjej. Gitarristen Dave Stewart är kanske mer känd som ena halvan i Eurythmics. Enklast möjliga melodifragment som altsaxen svarar på, de två första tonerna på lösa strängar på guran, vilken idiot som helst kan spela det efter en kvarts övning, fast kanske inte lika bra som Dave. Roligare gitarr och saxspel på den nedre rullen. Ursprungligen soundtrack till en holländsk film från 1989, därav bildmaterialet i den övre rullen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp