[OT] Vad lyssnar du på för musik just nu?

Efter att knarkat E6RC så kom jag på att det fanns ett band från tidigt 00-tal som hade en sån grym låt. Men kom inte på vad den hette. Lite wikipedia-tid senare så upptäckte jag det!
Så ett sidospår från dagens tema: Hidden Camera - Ban Marriage

Nån som vill se Dream Theater i Malmö torsdag nästa vecka?
Jag råkade köpa fel och har en biljett över

överlåtes mot lämplig ersättning (billigt)

E-biljett

biljett.PNG

Polaren lyssnar bara på typ Calvin Harris och Kygo så jag bytte spellista fylld med BritPop (Verve, Oasis, Blur, etc) men det var helt lönlöst att få honom att lyssna ens i 5 min, han "stod ut" i 1,5 låt sedan ville han byta tillbaka.

Jaja, jag gjorde ett försök iaf.

ForesterGuy sa:
Ah, det där var nya bekantskaper för mig.

Om "Bah":et var riktat mot mitt inlägg ovanför så ber jag dock att få påpeka att dessa två spelar på olika halsar. Att ha tre personer som delar hals på en, låt vara 8-strängad, gitarr blir en lite annan grej.

Om man är ute efter cirkuskonserter och skumma instrument är väl annars denna (tyvärr rutten videokvalitet) något som förtjänar nämnas:

GoranS sa:
ForesterGuy sa:
Ah, det där var nya bekantskaper för mig.

Om "Bah":et var riktat mot mitt inlägg ovanför så ber jag dock att få påpeka att dessa två spelar på olika halsar. Att ha tre personer som delar hals på en, låt vara 8-strängad, gitarr blir en lite annan grej.

Tre på två halsar då?

Semie Moseley byggde faktiskt en trehalsad gitarr innan han byggde tvåhalsade...
Jag blev intresserad när han drog igång tillverkningen igen på 80-talet, och skickade efter information. Jag fick ett personligt brev, som jag har kvar nånstans. Någon gitarrbeställning blev aldrig av...

Bilagor

• Semiefirsttriple1955-56.jpg
    Semiefirsttriple1955-56.jpg
    71.3 KB · Besök: 46
Senast ändrad:
Jag säger inget om vad som är "bäst", men jag tycker det är en viss skillnad att ha tre personer som trycker ner strängar mot banden på en hals samtidigt och ett antal personer som spelar på en eller två halsar men där det bara är en hand som jobbar med att trycka ner strängarna på varje hals. Med flera händer krävs en synkronisering s.a. de inte förstör för varandra. Huvudsakligen är förvisso lösningen som används på problemet i klippet att varje hand har tillgång till en delmängd av strängarna, men ändå.

Sen får jag erkänna att jag inte visste att dubbel- och trippelhalsade gitarrer funnits så länge. Hade jag fått gissa hade jag sagt att de dykt upp någon gång på 60-talet, men man lär så länge man lever. :-)

Sen är det helt olika tidsepoker - det som görs i dina klipp var vid den tidpunkten sannolikt mycket mer udda än det skulle anses idag.

F.ö. tycker jag själva covern som görs i klippet jag länkade in är rätt trist. Däremot är det rent visuellt rätt snyggt gjort och lite kul när man ser att det är gjort med tämligen enkla medel.

Vad det gäller samspelande finns ju även denna att tillgå (4.46 och framåt):
Dock med extremt enkelt spelande.

Vore nog en lite större utmaning för två personer att spela detta på samma gitarr.

GoranS sa:
Jag säger inget om vad som är "bäst", men jag tycker det är en viss skillnad att ha tre personer som trycker ner strängar mot banden på en hals samtidigt och ett antal personer som spelar på en eller två halsar men där det bara är en hand som jobbar med att trycka ner strängarna på varje hals. Med flera händer krävs en synkronisering s.a. de inte förstör för varandra. Huvudsakligen är förvisso lösningen som används på problemet i klippet att varje hand har tillgång till en delmängd av strängarna, men ändå.

Sen får jag erkänna att jag inte visste att dubbel- och trippelhalsade gitarrer funnits så länge. Hade jag fått gissa hade jag sagt att de dykt upp någon gång på 60-talet, men man lär så länge man lever. :-)

Sen är det helt olika tidsepoker - det som görs i dina klipp var vid den tidpunkten sannolikt mycket mer udda än det skulle anses idag.

Har du sett en Les Paul? Här är två:

Tillbaka
Topp