[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

Aron

Aktiv medlem
Snubblade över en 15 år gammal bild. Digitalkamerorna har helt klart blivit bättre sedan dess, men objektivet har jag kvar, ett niffty-fiffty. Platsen är i närheten av Glencoe i Skotska högländerna. Bilden är tagen högst upp på Devils Staircase och stigen som slingrar sig längs bergssidan är West Highland Way. Som kuriosa höll de på att bygga upp kulisser för en av Harry Potterfilmerna nere i byn. När vi väl såg filmen insåg vi att det var Hagrids hus vi sett uppslängt på en bergssida.

2005_03_27_CanonCanon EOS D60_00457-För sociala media-2.jpg

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Men fy fan!!! Inte lite avis. Vilken grej (utflykt/foto/allt).
Grymt inspirerande. Det får jag ta och göra nångång. Tack för bilder.
Vad gjorde du där? Semester? Var du där bara för detta?

Domestique

Aktiv medlem
Men fy fan!!! Inte lite avis. Vilken grej (utflykt/foto/allt).
Grymt inspirerande. Det får jag ta och göra nångång. Tack för bilder.
Vad gjorde du där? Semester? Var du där bara för detta?
Det tar bara en timma för mig att köra, så när jag såg att det skulle vara klart och hög norrskensaktivitet så packade jag för en natt och drog dit! Det tog två timmar att gå upp på kalfjället, men det var det värt! :)

Rassemouse

Aktiv medlem

Domestique

Aktiv medlem
Är det lång slutar tid eller har du putsar bilderna i datorn för att få fram färgerna så bra? Sjukt snyggt oavsett!
Jag har fotat med 10 sek slutartid och iso 1600. Nikon D810 och Irix 15 mm f/2.4 glugg @2.4. Med blotta ögat så lyser inte lampan i tältet upp så mycket, men kamerans känsliga sensor förstärker det ju. Jag har annars inte petat direkt något med färgerna mer än fixa kontraster, hög/lågdagrar och sånt.

Nu hörde Hilleberg av sig och var intresserade. 😊

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Jag har fotat med 10 sek slutartid och iso 1600. Nikon D810 och Irix 15 mm f/2.4 glugg @2.4. Med blotta ögat så lyser inte lampan i tältet upp så mycket, men kamerans känsliga sensor förstärker det ju. Jag har annars inte petat direkt något med färgerna mer än fixa kontraster, hög/lågdagrar och sånt.

Nu hörde Hilleberg av sig och var intresserade. 😊
Kul!

Fundering: hur skulle det se ut om du fotade norrsken med typ 1 sekund?

Aron

Aktiv medlem
Knäppte denna bild i Vemdalsfjällen för några dagar sedan. Som naturbild är den oortodox och tekniskt ofulländad, men jag tycker att det finns en spänning när en liten nyckel gradvis låser upp och förklarar detaljerna i motivet. Jag gillar den.

DSC01538_20.10.30_00141-För sociala media-3.jpg

Senast ändrad:

Makten

Aktiv medlem
Vissa träd återkommer man till. Det här står i Ryssbergen i Nacka, där jag ofta promenerar för att rensa skallen de dagar då jag inte cyklar.
Att fotografera det var knepigt som attan. Det står nedanför en berghäll och det är helt omöjligt att placera kameran så nära att hela trädet kommer med i nederkant, utan att också få med massa annat skräp (eftersom man då måste välja en kortare brännvidd). Så jag stod och fipplade med stativet i säkert tio minuter innan jag hittade en placering där bara en snutt av hällen kom med till höger, medan i stort sett allt det andra jag ville ha med finns i bild. Pust!

DSCF0388_fb.jpg

Niklasberglund

Aktiv medlem
20ED5A46-63E8-4B31-A931-7D3371BB1B75.jpeg

5866129C-2732-4AED-BEBC-E96A2143D518.jpeg

Första advent 2018.
Vatten på isen, grådisigt och helt stilla.

En kort promenad på isen från svärisarnas stuga växer detta träd, med endast vatten och sten som sällskap.

Iphone 7+ och helt obehandlade. Ganska nöjd :)

Edit*
Jag personligen föredrar den liggande. Den hänger numera i nämnda stuga som tavla.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer