[ot] Våga visa dina naturbilder! ;-)

• Trådstartare Trådstartare Leo
  • Start datum Start datum
  • Taggar Taggar
    ot
I Amsterdam bygger fåglarna bo av skräp, mitt i centrum. Såg flera på andra ställen med ungar i boet.

Fgelbo.jpg ht=465

42Hz skrev:
-------------------------------------------------------
> Grym kvällshimmel för några timmar sedan.

Gôtt du gjorde något av det, jag tittade ut och tänkte att man borde plåta lite men orkade inte. :) Snygg bild dessutom!

Körde nästan över en tallkvist igår. En tvär gir och tillräckliga reflexer räddade livet på den lille gynnaren. Kopparorm på grusväg utanför Gustavsberg, Värmdö. Den var på gott humör trots att den nästan strök med, men linkade iväg när vi hälsade närmare.
Dagens naturdos! Häckande sångsvan och fiskgjuse med färsk fångst hamnade tyvärr inte på bild...

PIC_0076.jpg ht=544

Några naturbilder från helgens camping med familjen.

croc-resized.JPG ht=383

Blev inget strandhugg just här.....

giraff-resized.JPG ht=485

Ståtlig är väl bara förnamnet....

hippo-resized.JPG ht=485

Kan komma upp i 25-30 km/tim, nästan som en 100m-sprinter m a o

Småbroliers i vedbon. Sköt på måfå då jag ville störa så lite som möjligt. Bara en mor kan ju älska så fula ungar! ;)

we11.jpg ht=568

42Hz skrev:
> Småbroliers i vedbon. Sköt på måfå då jag
> ville störa så lite som möjligt. Bara en mor
> kan ju älska så fula ungar! ;)
>
>

Wow, vilken bild! Ser ut som dinosaurieungar men jag antar att det är fåglar och inte Tyrannosaurus Rex :). Vet du vilken art?

//Kristin

Kristin skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Småbroliers i vedbon. Sköt på måfå då jag
> > ville störa så lite som möjligt. Bara en mor
> > kan ju älska så fula ungar! ;)
> >
> >
>
>
> Wow, vilken bild! Ser ut som dinosaurieungar men
> jag antar att det är fåglar och inte
> Tyrannosaurus Rex :). Vet du vilken art?

Tack! Tror det var koltrast, farsan hade sett föräldrarna, han har koll på vad det är. =)

De brukar vara bra på det. Min kopparorm (ovan i tråden) sade inte ett ljud. Tror inte de kan ens. Låg och blinkade lite bara innan den lite klumpigt drog till skogs. Men hade inte innan dess tänkt på att de faktiskt är rätt kass på att orma sig.
Kan snok vara ljusgrå? Såg en tidigt i våras, som jag misstänker kunna varit en hasselsnok. Var hyfsad storlek på också.
Alltid kul med orm.
Grattis till sköna bilder!

Simpanovic skrev:
> Min kopparorm

Jag är ledsen men nu måste det påpekas, det heter kopparödla. Det är alltså en ödla som har blivit av med benen under evolutionens gång. Undersöker man den kan man fortfarande se var de satt. Den kan inte väsa (tror ja, jag har iallafall aldrig hört det och jag har lekt med en del) och har knappt någon mun, defenitivt inga tänder att bitas med.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kopparödla

Kvarts skrev:
> En urban slaguggla i centrala Uppsala.

Jag har haft en granne som fått en slaguggla i huvudet. Det ni! :)

Atlas skrev:
> Simpanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min kopparorm
>
> Jag är ledsen men nu måste det påpekas, det
> heter kopparödla. Det är alltså en ödla som
> har blivit av med benen under evolutionens gång.

Hrm... Ja. Varför tror du jag påpekade att jag inte lagt märke till dess dåliga gång? Eller att den blinkade? Finns en uppsjö av synonymer på kopparödla och jag är väl medveten om benlösheten.
Skall hänvisa till ormslå i fortsättningen för att undanröja missförstånd. Men det hela är nog mer dialektalt än inkorrekt?
FYI finns både kopparödla och kopparorm med i SAOL.

Jamendåså :) Jag ville inte vara näsvis men som orm/ödle-gillare så vill man ju arbeta för att ta bort villfarelsen att det är en orm. Trevlig bild förresten.

Färgen på snokar kan variera en del, både grå, bruna, gröntonade till nästan helt svarta.

Hasselsnoken har teckning på ryggen och saknar de vitgula markeringarna på huvudet.

Är tyvärr rätt tomt på hasselsnok på mina beredgrader så jag har aldrig fotat någon.

jesaro skrev:

> Hade det varit min bild hade jag dock föredragit
> lite mer svärta i förgrunden.

Ja, ingen har mått dåligt av lite oldschool vinjettering.... Men snyggt jobbat likväl! Alla gånger!

Tackar! Ja, noterade det på skärmen på jobbet att den kunde behöva mer kontrast. Måste skaffa mig en kalibrator... :)

En Benq FP241W, den är extremt ljus, knepig att få lagom svärta, tänkte köpa en ColorVision Spyder 2 Express för att kalibrera skärmarna, har mjukvarukalibrerat men det blir inte riktigt bra.

Ah.
Känner inte till Benq så bra, och pallar inte googla. Har själv alltid kört LaCie. Både feta och tunna.
Kalibrator är ju alltid att rekommendera, som du ju redan vet, och Spydern har jag kört med ett par gånger och gillar den. Kommer inte ens ihåg namnet på alla grejjor jag hade förr i världen, men kalibrering bör alltid göras när man är bildintresserad som dig.

Sedan går det alltid i alla fall åt helvete när man skriver ut eller lämnar in till labb. Eller öppnar bilden på en annan skärm. Gamma hit och vitpunkt dit. Alla profiler hit och dit för olika papper och utskriftsvarianter kan göra en gråtfärdig. Djungel....

jesaro skrev:
> Slänger in en bild från tiden före träden fick löv.

Jag blir att tänka på Famous Grouse, är det bra eller dåligt? Snygg bild oavsett!

the_TnT skrev:

> Jag blir att tänka på Famous Grouse, är det bra
> eller dåligt? Snygg bild oavsett!

Dåligt. Eftersom det är en duva på bilden. :)

Å andra sidan bör det ju betraktas som bra att tänka på whiskey. Spelar mindre roll om det är en duva som triggar associationen. Jag är inte den som är den.

Inte som era proffsbilder kanske men här är en hacke som jag lyckades fånga på bild.
Ungefär lika hit och dit som hackspetten i kalle anka i djungeln.

DSC00436.JPG ht=725

lleberg skrev:
> Visste inte att sånna där hade morrhår..

Jodå. Blev nästan biten av en fet liten gynnare på kvällsturen i dag. "Jävla häst" sa jag. Fast han hade polisonger istället för morrhår.

42Hz skrev:
> Snabbaste djuret jag lyckades fånga på bild
> under kvällens tur:
> http://flatulated.blogspot.com/2009/05/evening-rid
> e.html
>
>

Hade gärna sett denna bilden tagen med en mindre bländare, så att skärpedjupet inte blev så extremt kort så att hela snigeln hade fått en bra skärpa. Nu är det bara en del av skalet som skärpan ligger på. Annars en rolig bild! :)

esm skrev:

> Hade gärna sett denna bilden tagen med en mindre
> bländare, så att skärpedjupet inte blev så
> extremt kort så att hela snigeln hade fått en
> bra skärpa. Nu är det bara en del av skalet som
> skärpan ligger på. Annars en rolig bild! :)

Det är väl rörelseoskärpa va..

Tillbaka
Topp