OT: Val av systemkamera

Jag har också kliat mig i huvudet massor när det gäller batterigrepp. Det är något jag inte förstått. Mitt batteri räcker till 500-800 exponeringar med VR-optik, säkert mer om man inte håller på att titta på bilderna i displayen. Även jag var iofs på jakt efter en liten kamera.

jomper skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har också kliat mig i huvudet massor när det
> gäller batterigrepp. Det är något jag inte
> förstått. Mitt batteri räcker till 500-800
> exponeringar med VR-optik, säkert mer om man inte
> håller på att titta på bilderna i displayen.
> Även jag var iofs på jakt efter en liten kamera.

Och jag tror inte nån tar mer än 500 bilder om dagen, utan man kan ladda på natten. Det gör 20 bilder i timmer, dygnet runt.

Köpte mig en Canon EOS 450D i fredags. Har inte hunnit plåta så mycket än, men än så länge gillar jag dess grepp, användarvänlighet mm.

Jag har inte ens tillräckligt med minnesmedia för att det ens ska synas på batteriet att jag tagit några bilder. 3GB räcker inte långt. Batteriet däremot räcker en evighet...

Mårten skrev:
> "iso från 100-3200"
>
> Är alla dom verkligen användbara? Även små
> kompakter skryter med iso 3200, men det betyder
> inte att man kan se vad det är på bilderna...

Nikon d90, ISO 3200, jpg rakt ur kameran endast nedminskad.

solstickan.jpg

OK, den ser inte kul ut i 100% i orginalstorlek, men för "webbilder" så räcker det och blir över.

jomper skrev:
> förstått.

För en del kameror (åtminstone Nikon) så får man fler bilder per sekund vid seribildstagning om man har batterigreppet. Kan vara av intresse för en del.

Jag tycker utskrifterna blir bättre när det är fler pixlar samt att i RAW-format har man mer att jobba med. När man komprimerar ner bilder till stora format typ 6-800pixlar får man bra skarphet kvar i bilden. fast det kanske bara e jag som skriver ut i a4-a3?

ISO 3200 fungerar bra men inte mer än så på A200. Det är bra att man har den ibland speciellt när det handlar om inomhusfotografering då man vill fånga snabba ögonblick och inte vill använda blixt å få skarpa bilder med mellansnabb slutartid.

Ibland önskar jag att jag hade vertikalgrepp eftersom jag tycker jag får ett stadigare grepp om kamerahuset. Även vid porträttfotografering tycker jag det är bra. Displayen roterar automatist med A200 till vertikaltläge om man tiltar kameran. jag tycker knapparna är enkla att hantera på A200 och upplever inte stök å bök när man tar stående bilder. Vertikagreppet är mer för greppets skull å inte för batteritiden. Jag har aldrig fått batteritorsk men har väl tagit runt 1.300 bilder utan blixt å på högrsta upplösning i JPEG å det skiljer sig typ 50pxlar upp till RAW.

A200 blev utvald till årets instegskamera i SLR-klassen å jag tycker du får mycket kamera för pengarna. A300 är fin också :)

> Bildkvalité går före funktioner.
> Jag som är allergisk för färgbrus ryser lite
> när jag hör Sony. De få tester jag sett på
> A200 tyder på att den har rätt mycket av den
> varan på högre ISO.

tycker nog bara att det gäller 3200.
å andra sidan fungerar 3200 bra när man ska ta nattbilder med snabb slutartid
Men det är bra att den finns där ibland.

jomper skrev:
> förstått.

Batterigrepp är användbart för professionella fotografer som t ex bevakar sportevenemang. Vid exempelvis ett anfall på mål så går oftast kamerorna som kulsprutor. Jag kan dock inte se att särskilt många amatörer skulle ha någon större nytta av ett det.

Tillägg: För den som använder kameran hela dagarna ger vertikalgreppet också bättre ergonomi. Men det är återigen ett argument som känns mindre relevant för amatören.

Senast redigerad av en moderator:
Btw. bruse: Ang. antalet bilder tar jag på en vanlig cykeltur till Stockholm 300 bilder på några timmar... Sen är det mesta skit, men jag tar hellre för många bilder än för få. Plus att jag tar "samma" bild många gånger med olika inställningar...

Men som sagt, då är minnet slut och inte batteriet. Och ska jag ändå byta minneskort kan jag lika gärna byta batteri också, det går ganska smidigt.

mytomspunnen: Jag tror att de som tar bilder istället för att fundera över om deras utrustning klarar att ta bilden under rådande förhållanden, eller pillar på alla inställningar och missar tillfället, vinner.

Jag kommer ganska lätt upp i 500-bilder när jag fotar fotbolls, handbollsmatcher, cykeltävlingar. Brukar ställa in värdena å sedan e det bara att hålla in avtryckaren :)

s skrev:
> Sen när är ... batterigrepp en fördel?
> ...Och när behöver man batterigrepp? Ett extra batteri i kameraväska väger nada. Det var på
> 1800-talet som man behövde extra batterier i kameran. Och allvarligt, vilken nytta har man av
> ett vertikalgrepp? Man kommer ändå inte åt funktionsknapparna så man är tvungen att vrida
> kamera och byta grepp för att kunna justera inställningarna. Värdo. imho.

Använder du stora, tunga, långa objektiv på fri hand är batterigrepp guld värt pga förbättrad balans och ergonomi - mer att hålla i helt enkelt. T.o.m. ett 80-200/2.8 är 'lättare' att använda med batterigrepp.
Annars. Inte. Imho.

Mårten skrev:
> Btw. bruse: Ang. antalet bilder tar jag på en
> vanlig cykeltur till Stockholm 300 bilder på
> några timmar... Sen är det mesta skit, men jag
> tar hellre för många bilder än för få. Plus
> att jag tar "samma" bild många gånger med olika
> inställningar...
>
> Men som sagt, då är minnet slut och inte
> batteriet. Och ska jag ändå byta minneskort kan
> jag lika gärna byta batteri också, det går
> ganska smidigt.

Det gör ju det.

Batterigrepp köper man för att se proffsig ut!

Allt annat är irrelevant! ;)

42Hz skrev:
> Batterigrepp köper man för att se proffsig ut!
>
> Allt annat är irrelevant! ;)

Förutsatt att man har en kamera som kan ha det :)
får man ligga också?

Bang skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Batterigrepp köper man för att se proffsig
> ut!
> >
> > Allt annat är irrelevant! ;)
>
> Förutsatt att man har en kamera som kan ha det
> :)

Finns slivertejp! ;)

> får man ligga också?

Jag måste ha fotat på fel ställen.. :(

42Hz skrev:
> Batterigrepp köper man för att se proffsig ut!
>
> Allt annat är irrelevant! ;)

Har du fotoväst med 100 fickor på också?

=P

42Hz skrev:
> Bang: Tror inte det. Borde jag vara orolig? =)
>
> s: Ja, en begie, lite crazy sådär!

Och en stor kameraväska, som alltid är ivägen?

bruse skrev:
> 42Hz skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Bang: Tror inte det. Borde jag vara orolig? =)
> >
> > s: Ja, en begie, lite crazy sådär!
>
> Och en stor kameraväska, som alltid är ivägen?

Tyvärr, inte men jag är grymt sugen på en 'ryggsäck'!

Jag har ryggsäck :) praktiskt och bra i många lägen. perfekt med flyttbara väggar så man kan skapa olika ytrymmen för obkeltiven samt olika tillbehör och annat smått å gott man kan tänkas ha med sig.

Har dock inte kommit till fotovästbiten än mend et är väl en tidsfråga :)
Stativ har jag däremot kommit till.

Brus refereras alltid till som någonting negativt, varför det?

Jag tycker att olika kameror kan ha olika sorters brus, och att det ibland verkligen tillför bilden något extra när det är ett visst sorts brus.

Om några år när det finns gott om etablerade fotografer som aldrig fotat med film (endast digitalt) så kanske bruset kommer att vara lika viktigt i bildspråket som filmgrynet är för många traditionella fotografer.

Är det någon annan än jag som gillar brus på rätt foton?

//K

Härligt brus, även smutsfläcken på sensorn ger något autentiskt till bilden:
cold_empty_house.JPG ht=482

kebarb skrev:
> Är det någon annan än jag som gillar brus på
> rätt foton?

Visst kan det passa på vissa bilder. Men man vill ju helst ha kontroll över nivån. Hellre en brusfri sensor och ett brusfilter i Photoshop.

Jag brukar balansera färgerna i photoshop och ändra nivåerna för dynamikens skull, ändrar nästan alltid bildstorlekarna också om jag skall maila/publicera på webben.

Ibland beskär jag bilderna, och det är mest fusk tycker jag eftersom det påverkar kompositionen så mycket.

Ibland tuschar jag också bort lyktstolpar eller annat som stör en perfekt landskapsbild.

Färgbalans och dynamik skiljer ändå fullständigt från skärm till skärm, och framkallningslab till lab så det är mer en fråga om att framhäva det bästa hos en komposition / ett motiv.

//K

foto.jpg

Teknik: Yashica mellanformat, Durst M600
Kemi: AgfaPAN100, Rodinal, Agfa MCP, Agfa Neutol
Motiv: Oasfalterad cykelbana

Hade batterigrepp på min EOS 350D som följde med kameran när jag bytte mot en EOS 30D, och jag saknar verkligen batterigreppet när jag plåtar i stående format...

Brus kan man lägga på i efterhand...

Att lätt öka antalet bilder per sekund med ett batterigrepp är toppen, tycker inte att det finns något negativt med den möjligheten, tvärtom.

Orkade inte läsa hela tråden igen, vad köpte trådskaparen för kamera?

Bang skrev:
> Man ska ta bilderna så som man vill ha dem utan att efteredigera i PS.

Var går gränsen för fusk, kameran är ju digital? Det är ju inte så att man byter kem-blandning i kameran när man vill ha ett annat ISO.

Ska man vara true får man fortsätta med kem. Lomo och Instamatic.

Brus är true, heja brus!

K700i(10).jpg

Batterigrepp gör att man kan använda kameran längre utan att behöva ladda batteri. Till min Canon 40D köpte jag till ett batterigrepp. I det får jag in två vanliga batterier, eller ett batteripack med 6 AA-celler om man skulle stå där med tomma batterier utan möjlighet att ladda. Bara att trycka in vanliga alkaliska som man köper var som helst nästan, och så kan man köra hundratalet bilder till.

Det ser jag som den stora fördelen! Vertikalgreppsläget använder jag nästan aldrig ens i vertikalläge.

Canon 450d har grym batterikapacitet. Har aldrig laddat ur batteriet helt utan brukar byta efter 500-600 bilder och det går nog att ta rätt många fler. Jag köpte till ett extra batteri men det var ganska onödigt.

Allt beror ju på hur man använder sin kamera. Jag fotar nästan bara när vi är ute och reser, då vill jag helst inte släpa på mer prylar än nödvändigt så stativ, batterigrepp osv kommer inte på fråga, och kameran ska förstås vara så liten som möjligt.

Då är min D40 tillsammans med ett 18-200VR en i mina ögon optimal kombo. Numera släpar jag iofs runt på ett 10-20 också.

Ingen av bilderna är efterbehandlad, några är till och med omskalade i kameran (en funktion som jag alltid dissat tills jag var ute och reste i 6 veckor och ville skicka upp bilder till vår resedagbok).

DSC_6490.JPG ht=426

gerfranhojden.JPG ht=480

SSC_7425.JPG ht=480

SSC_7428.JPG ht=480

vyoverbyn.JPG ht=480

Är det någon som har erfarenhet eller vågar uttala sig om Conon Eos 400d. Vågar man köpa en begagnad sådan eller bör man titta på en ny Canon Eos 1000d. Vad jag förstått så ersätts 400d med den nyare 450d modellen, medans 1000d är ganska ny. Jag har inte så värst mycket erfarenhet av systemkamror och känner att någon av dessa modeller skulle kunna passa till att börja med.

En sak är "alltid" en "dyrare" kamera bättre på. Autofokusen. En billig kamera har ganska risig AF. Nuförtiden är den ok i bra ljus. Men när det börjar bli lite mörkt då är det en jäkla skillnad. Sen måste man se till att AFn har ett bra AF ljus. Att använda blixten för att fokusera är bara så jäkla fel. Tyvärr gör min oly 420 det. Man kan inte få allt. Den har också risig af i dåligt ljus.

Prestanadan av en proffsmodell och vädertätad i storleken av en oly 420. Sen fina fasta gluggar. En 10/2.0 en 25 2.0 och en 100 2.0. Alla små vägandes säg 300 gram, till samma priser som instegsoptik.
Drömma går ju. Fysiskt omöjligt tyvärr.

OM ni inte ska plåta sport aktivt, då kommer man undan med ett billigare hus, släng pengarna på gluggarna istället. Hittat något som ligger bra handen. Menyer och knappar och skit vänjer man sig vid. Jag har haft hus som vägt drygt kilot med motor, tunga gluggar, 1kg styck. De fick ju inte följa med till slut.

Nu får oly e420 med pankakan 25/2.8 plats i dakinen på ryggen, nomad vattenrygga. Så, den kan följa med utan problem. Kostar inte tokmycket heller så mosar jag den går det att ta, har "klantförsäkring" Täcker upp till 8k, 1.5 k självrisk.

Att slippa använda den inbyggda blixen för AF var en av anledningarna det blev en Nikon, visst, den inbyggda AF lampan är ju inte direkt diskret på Nikonen heller men klart bättre än en stob:ande blixt. =)

Sen går det ju att komma undan blixt strob:en med hjälp av en blixt i blixtskon med egen AF-lampa.

Klart avis på Olympus pannkaksobjektiv, finns ju några till Nikon med de kostar en förmögenhet!

AndersS: Finns en massa trådar på DPReview om 1000D vs. XXXD : http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1031

Hej alla på denna tråd . Själv kör jag med två canon 1d mark II n och gluggar från 20-35 2,8 upp till 400 2.8 . Jah har plåtat många år nu både som avancerad amatör till yrkes fotograf och jag har erfarenhet av nikon och canon . Och det slutade med att jag valde canon till slut . Mitt tips till er som söker en system kamera köp begangnat bara den är ren i huset och objektiven är o skadade . Om dom är fula på utsidan betydet inget bara glasen och det elektroniska fungerar . Det finns mycket bra utrustning begangnat och man kan spara mycket pengar på det . Och när det kommer till objektiv har jag tex canon så kör orginal objektiv !. Visst har sigma/Tokina har blivigt bättre men dom kommer inte att bli bättre en orginal objektiven av samma klass . Och som en del säjer här på tråden en bra blixt är nöd vändigt och jag kan bara hålla med om det . Det är blixten som i många fall gör bilden . Men kan få sånt liv i bilden (Action/Fart) omnibouncer är en bra del av blixt fotografering den ger inte så hårda linjer av det man plåtar . Så det är mina tips till er som gillar och fota .

Tja!

Min d80 tappade jag häromdan och den ska in på lagning så jag har lånat en Nikon d70s av skolan! Nu får jag dock inte den trådlösa blixten att fungera som slav-blixt. Commander mode försöker jag använda men kommer inte längre... ><

Någon som vet?

Hade en tidigare tråd btw, men jag kunde inte bumpa den...

Mvh
Philip Rylander

Skulle vilja ha lite råd om en beggad kamera jag är sugen på att köpa. En före detta kollega skall sälja sin kamera och ett par objektiv och jag är totalt noob när det gäller systemkameror. Grejorna är begagnade men mycket lite använda. Kameran är en canon 50D och jag får med ett EF 24-105 f4L is usm och ett ef 70-200 f4L IS USM. Han vill ha 22000 för prylarna.
Räcker dom objektiven till att börja med, något som saknas? Har tänkt fota lite allt möjligt, natur, mtb, skidåkning mm.
Vad jag förstått är det inga rena nybörjargrejor utan dom skall hålla ett tag om man blir biten? Är priset ok eller vad skall jag bjuda?

Ingen aning om priset på objektiven men det kan ju vara idé att kolla upp hur många exponeringar som tagits med kameran, är extremt många kan ju priset eventuellt disskuteras.

Ett mer vidvinkligt objektiv skulle du kunna komplettera med senare. Typ ~17-50mm eller ~17-70mm.

Tillbaka
Topp