(OT) Välja systemkamera...eller kamerasystem

oskarlind

Ny medlem
Står just i begrepp att skaffa min första digitala systemkamera, men velar så klart kring valet av kamera.
Har varit och känt på lite olika modeller och kommit fram till att själva utformningen, menysystem och reglagens funktion/placering känns mest intuitiva på Canons varianter....

Har dock sedan tidigare en Nikon F-401x sedan tidigt -90 tal och ett par objektiv till den som vore kul att kunna ha nytta av även till nyförvärvet. Har dock fått indikationer på att jag måste välja Nikons D90 om objektiven ska funka rakt av... och det är modeller på max 7000:- jag kikar efter, så den går väl bort.

Vad säger samlade expertisen här på Happy om mitt I-landsdilemma?
Alltså inte bara vilket märke. Vilken modell, vilket objektiv? Lönt att köpa löst hus och löst objektiv för att få rätt mix, eller duger kitobjektiven? Har sett att tex. Scandinavian Photo har paket med lite olika objektiv på samma hus, ge mig gärna länkar till bra köp så jag kan se mer på dem.

Kameran ska duga till allmänt fotande, men ha kapacitet för att tex. ta bildserier med olika exponeringar under serien (vad kallas det på modernt kameralingo förresten?)

Tacksam för hjälp och tips.
// Oskar

Jag hade nog rekommenderat att du skall gå på det märke av kamera som dina vänner har, så du kan låna gluggar och fota med eller bara för att testa innan köp.

Canon eller Nikon känns väl som det är hugget eller stucket (woho, detta kommer man skit för) vad gäller kvalité-stegring.

Kan man inte köpa adaptrar till gamla objektiv förresten?

Har du bra objektiv så ska du nog gå på kamerasystem, men de sämre objektiven för 20 år sedan är inte så spännande i dag heller.

Canon o Nikon är ju stora märken så det finns ganska mycket på begagnatmarknaden, och det kan ju vara bra. Båda är bra märken.
När jag valde kamera så var det två saker som var viktigt för mig. Att den ligger bra i handen och att den har två displayer. Jag kikade på Canon Eos 450 och Nikon D80 o D90. För mig blev det Nikon för jag tyckte den låg mycket bättre i handen och Canon saknade den andra lilla displayen. Men tänk efter vad som är viktigt för dig.

Att ta bildserie med olika exponering kallas gaffling, så kolla att kameran har den funktionen i så fall.

Tänk efter om du vill ha en liten o smidig eller om du kan tänka dig släpa på en större.

Men kolla Nikon D5000, Nikon D40/60 och Canon Eos 300D t ex (tror de borde funka för din budget). Sen skulle jag rekommendera att kolla Cyberphoto istället för Scandinavian Photo. Tycker Scandinavian är dyrare på det mesta.

Preacher skrev:
-------------------------------------------------------

> Kan man inte köpa adaptrar till gamla objektiv
> förresten?

De gamla nikonobjektiven passar utmärkt på nya nikonkameror. Problemet här är att instegsmodellerna hos nikon inte längre har autofokusmotor i husen, dvs af kommer bara att funka med de objektiv som har egen af-motor.

Frågan är vad det är för objektiv från 90-talet? Är det "kit-objektiv" eller är det roligare saker?

Mitt första tips är att köpa den kamera (märke) som du tycker är bekvämast att hålla i.Att spendera massa timmar med en kamera som inte känns bekväm att arbeta med är helt värdelöst. Nikon och Canon känns väldigt olika, men gör riktigt fina kameror båda två.

Om man ser framåt så ska du satsa på just Canon eller Nikon Om man kollar begagnat marknaden så har båda väldigt mycket fina begagnade gluggar och andra tillbehör att lägga pengar på.

Dina gamla gluggar kommer passa fint på vilken Nikon du än köper. Problemet du tänker på är nog att dom billigare Nikon husen inte har en inbyggd fokusmotor. Dvs om du har äldre AF objektiv (som inte heller har inbyggd fokusmotor) så kommer inte Autofokusen att fungera, så det blir till att använda manuell fokus.

Lycka till med köpet.

Jag köpte just en kamera till syrran i julklapp och provade massor med modeller innan jag kom fram till vad det var som jag saknade med de billigare nikonkamerorna: De har bara ett hjul precis som Canon! Det var uppenbarligen min viktigaste detalj :-)

MrSinister skrev:
> Dina gamla gluggar kommer passa fint på vilken
> Nikon du än köper. Problemet du tänker på är
> nog att dom billigare Nikon husen inte har en
> inbyggd fokusmotor.

I de billigare husen har du inte heller någon ljusmätning att tala om. Så det gäller att själv veta hur de exponerar. Kanske ska tillägga att gamla Canonobjektiv inte funkar alls på moderna hus då de bytt bajonett till EOS-serien. Med gamla menar jag då objektiv före 1990.

Själv skjuter jag med en Canon 400d och är nöjd.

Rådet är att gå till kamerabutiken och känna och klämma på kamerahusen, känns det bra att hålla och sitter knapparna rätt? Det gjorde jag och tyckte Canon kändes bättre i handen.

Samt så har ofta Canon-kamerahusen ofta INTE inbyggd bildstabilisator, utan de sitter i objektiven. Därmed dyrare objektiv om man vill ha många. Nikon däremot har det och då kan man komma undan lite billigare.
Klart det finns undantag, men det e värt att kolla det.

För mig var det viktigare hur kameran var i handen och valet var mellan Canon o Nikon pga det stora utbudet av begagnade gluggar.

Men som sagt känn på dem!

Rent tekniskt så skiljer det väldigt lite mellan instegskamerorna, möjligen att brusnivåer (och karaktär) kan skilja en del, men i övrigt så är det väldigt liten skillnad. Välj den som känns bäst, och om du inte känner något behov av att ha ett nytt kamerahus så tycker jag att du ska köpa begagnat.

http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=116518
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=116708
Varierande klass på objektiven, men de duger för att komma igång med. 30D är ett fint hus som håller bra än idag och med priset skulle jag säga att det är det mest prisvärda huset nu.

Begagnatmarknaden för Nikon och Canon är väldigt stor, en aning större åt Canons fördel. Objektiv är generellt sett helt lugnt att köpa begagnat, det de slits av är vanvård (repiga glas till exempel) och att tappas, annars brukar objektiv hålla väldigt bra. I kamerahusen är situationen lite annorlunda, då slutaren (mekanismen som tar själva bilden) har begränsad livslängd. Jag minns inte exakt hur många exponeringar 30D garanteras klara, men jag har för mig att det är 50 000 (med det inte sagt att den kommer gå sönder när du tar 50 001e bilden, jag hade tidigare en 300D som hade gått över gränsen med mer än 100%). Utöver slutaren så är det rätt mycket finmekanik i huset som kan ta skada av att tappas, och det är svårt att upptäcka genom att bara kolla på kameran.

För max 7000pix inkl autfocusmotor är det nästan beg. som gäller.
En Nikon D200 inkl vertikalgrepp borde gå att få för runt 7000 inkl något objektiv.

Som skrivits ovan - Canon eller NIkon samt testa vilken som känns bästs att använda. För 25 år sedan när jag fotograferade mycket blev det under ett antal år ett Nikon FM2 och ett FE2-hus som jag stormtrivdes med så jag var mest positiv till Nikon redan från början. Dessutom hade Nikon ett 18-200-objektiv som inte Canon hade ngt motsvarande när det var dags - därför blev det D80 + 18-200 vilket jag är otroligt nöjd med! Har varit kanon de senaste två åren ochg rekommenderas!

PerryE skrev:
För 25 år sedan när jag fotograferade mycket blev det under
> ett antal år ett Nikon FM2 och ett FE2-hus

Har fortfarande kvar mitt FE2-hus, bra om man vill klämma på kvalitet från fornstora dar.

> Dessutom hade Nikon ett 18-200-objektiv som inte Canon hade ngt
> motsvarande när det var dags - därför blev det
> D80 + 18-200 vilket jag är otroligt nöjd med!
> Har varit kanon de senaste två åren ochg
> rekommenderas!

Jag har också en 18-200 mm långzoom (men på en Samsung GX-10, vill inte vara så mainstream :)
Det brukar i kräsna fotokretsar sägas att de långa zoomarna ger något sämre kvalitet än med fler olika objektiv, men den är alltid redo och skjutklar när det händer (och andra står och gräver i fotoväskan efter rätt objektiv :)

mzi skrev:
> Varken Canon eller Nikon har bildstabilisering i
> huset.

Kollade upp det och jag hade fel där ja, jag tänkte på autofokus egentligen, det kan man stänga av på nikons kamerahus, medan på Canon stänger man av på objektiven.

Sorry!

På den gamla goda tiden körde jag med två hus och 24, 35, 85 (/2.0) samt ett 35-200. På ett av husen hade jag en MD12:a. Förutom att det var lite meckigt att skifta gluggar var ju hela utrustningen väldig tung vilket är en stor nackdel jamfört med dagens system. Ja just det - en rejäl stavblixt hade man ju ocksa

Som sagt - testa och gå på känslan!

Om du kör med ett semiproffshus med vertikalgrepp så är det tungt idag också. Jag har inte någon våg, men jag skulle gissa att min d700 med vertikalgrepp och ett lite större objektiv (typ Sigma 14mm) så väger den nog in på strax under eller strax över 2kg. Dock så är det välbalanserade 2kg, så det är helt OK att jobba med under ett par timmar i taget. Värre är det att släpa på hela utrustningen, men så är det ju alltid :-)

Som sagts tidigare så är instegsmodellerna hos Canon och Nikon ganska lika i kvalitet och funktion, men Nikon har i alla fall tidigare haft ett snabbare och mer exakt autofokus. Något att tänka på om du tänker ta mycket "actionbilder".

Jag kan ju svara på lite av dina frågor också!

> Alltså inte bara vilket märke

Har du många/roliga objektiv så tycker jag du ska hålla dig till Nikon. Även om de bara fokuserar och mäter manuellt så är det kul med olika glas. De flesta har lite olika karaktär som skiljer sig mer än bara brännvidden. Har du dessutom glas med större bländare än 3,5 så kommer de slå all kitoptik i ljusstyrka också.

> Vilken modell

Här spelar det stor roll vad du tänker fota, såklart. Tänker du fota mycket i svag beslysning? Kommer du ha behov av en snabb autofokus? Ska kameran vara lätt eller kan du tänka dig lite mer vikt? Är "väderskyddad" något som krävs? Behöver du video?

Jag kan nästan bara Nikon, så jag drar deras modeller:

D200 är förra generationens semiproffskamera, den är OK på ISO upp till 1600 men har snabbt autofokus och en uppsjö funktioner såsom gaffling, autofokusmotor och (tror jag) TTL-mätning för gamla objektiv (Ais). Det är samma sensor som nu har hamnat i D90 och nu senast i D5000. Dock ger den neutrala JPEGar, inte så mycket 'punch' som i billigare kameror. Vädertätad, ganska "tung". Skulle vara mitt alternativ. Går att hitta i ditt prisspann begagnad.

D5000 är den nyaste "entusiast"-kameran, men drar åt turistkamera. Spelar in video. Saknar autofokusmotor. Har många 'scenval' som gör inställningar åt dig. Har dessutom något tutorialläge som hjälper dig ta bilder. De flesta funktioner ligger i menyer och inte på egna knappar. Går att hitta med kitoptik i ditt prisspann. Har inte sett hur den beter sig på höga ISO.

D90 är den felande länken mellan semiproffs och turistkamerorna. Har både autofokusmotor, video och tar ganska OK bilder på höga ISO. Troligtvis inte lika vass som D200 på autofokus, men bättre än D5000. Fler funktioner har egna knappar som gör att du inte behöver vandra genom så mycket menyer. Kostar en tusenlapp mer än du har angett ny, men går att hitta betydligt billigare beganad. Saknar TTL-mätning för Ais-objektiv. Annars hade det nog varit mitt val.

> vilket objektiv? Lönt att köpa löst hus och löst objektiv för att få rätt mix, eller duger
> kitobjektiven?

Även här spelar det stor roll vad du tänker ta för bilder. Ska du ha ett och bara ett objektiv så skulle jag sticka ut hakan och rekommendera det nya 35/1.8 som blir normaltecknande på APS-C-sensorn. Ljusstarkt och skarpt på de flesta brännvidder.

Kitoptiken som finns för Nikon är ju sådär halvtrist, även om den inte är dålig.

Hade vissa tankar om att använda något av mina gamla objektiv men det känns inte lika aktuellt efter snart två års användande av snabbt 18-200 med inbyggd motor. Eventuellt skulle en fast glugg vara bra vid repro och liknande men för normalt bruk vill man nog ha en modern optik.

Baserat på mitt eget subjektiva tyckande skulle nog ett D90 vara ett bättre val än D200 - den var ju gammal redan för två år sedan när jag köpte min D80. Kan också vara lurigt att köpa beggad proffsutrustning

mzi skrev:

>
> D200 är förra generationens semiproffskamera,
> den är OK på ISO upp till 1600 men har snabbt
> autofokus och en uppsjö funktioner såsom
> gaffling, autofokusmotor och (tror jag)
> TTL-mätning för gamla objektiv (Ais). Det är
> samma sensor som nu har hamnat i D90 och nu senast
> i D5000.

Det blev lite fel där. D200 och D80 är samma generation och har samma (eller extremt lika) sensor. D300 och D90 har samma sensor.

Visst ska man vara uppmärksam när man köper begagnat. Men "gammal" är ju väldigt subjektivt. D90, D5000 och D200 har ju samma sensor i sig, så med rätt firmware är det ju inget där som skiljer. Dessutom lär både firmware och ergonomi vara mycket bättre på en D200 än de mindre kamerorna. Det kan jag ju inte svära på, men om jag jämför en D700 med en D90 så är den förra mycket mer intuitiv, tycker jag.

När det kommer till optik så spelar det såklart roll vilken optik det är man har. Jag skulle mycket heller ha en av varje Ais{35,50,85,105}/{2,0/1,8/1,4} än något kit i världen.

Sedan är inte zoomar av ondo, jag har själv en 70-200 och suktar efter Nikons 14-24, men det är ju lite av en annan prisklass, och speciellt 14-24 slår alla andra fasta glas i det omfånget på fingrarna när det gäller teckning och skärpa. För mitt foto så behöver jag också ganska ofta mer isolering än vad en kitzoom ger vid längsta brännvidden.

Har själv en Nikon D80 och är mycket nöjd med den förutom att den är dålig på höga ison.

Frun har en D300 och den ligger i en annan klass,stabilare och skönare att använda.

Alla systemkameror ger bra bilder om man använder dom efter sin förmåga.
Det är mest olika funktioner som skiljer,dom dyrare har
inbygd styrning för trådlösa blixtar,gaffling(hdr bilder)mm,mm,mm

Det är optiken som gör skilnaden.

Jag tycker du ska köpa en valfri (skön att hålla i ) kamera.
Men du måste köpa ett ljusstarkt objektiv till.....

Canon EF 50/1,8 II 1 190 kr
Nikon AF-S DX 35/1,8 G 2 190 kr
Nikon AF 50/1,8D 1 650 kr kräver motor i huset.

Mina favorit objekiv.
Nikon AF 35/ 2.0
Nikon AF 50/1,8D
Tamron 28-75 2,8

Tack för alla råd!
Har varit på en tysk mediastormarknad idag och klämt och testat.

Objektiven jag har kvar sedan tidigare är inga värstingar, och de saknar af-motor. Men jag lutar nu ändå åt en Nikon D5000.

Är medveten om att jag kan få lite vassare grejer beggat, men tror nog att nivån på denna kamera räcker för nu.

Hittade dock inte inställningar för gaffling på kameran, nån som har en och vet om den kan det?
// Oskar

mzi skrev:
> Visst ska man vara uppmärksam när man köper
> begagnat. Men "gammal" är ju väldigt subjektivt.
> D90, D5000 och D200 har ju samma sensor i sig, så
> med rätt firmware är det ju inget där som
> skiljer. Dessutom lär både firmware och ergonomi
> vara mycket bättre på en D200 än de mindre
> kamerorna. Det kan jag ju inte svära på, men om
> jag jämför en D700 med en D90 så är den förra
> mycket mer intuitiv, tycker jag.
>

Är väl D300, D5000 och D90 som delar sensor?
Dessa tre har i alla fall samma "fantastiska" brusegenskaper och lika stort antal mpix etc.

Senast redigerad av en moderator:
Lite förvånande att Harri inte skrivit nåt här... Finns väl få här på forumet som är vassare på foto... Tror han kör med D90 med...

Tack för de snälla orden, med tanke på alla fina bilder här på happy så finns det en bunt duktiga fotografer här! =)

Som det redan sagts i tråden, nya systemkameror levererar bra bilder allihop så det är funktioner och preferenser (och pris) som oftast avgör köpet. Det är som med cyklar, gäller att hitta den perfekta kompromissen som passar dig. :)

Jag hoppade över instegmodellerna och gick på ett lite dyrare hus, inget jag ångrar då jag visste att jag fömodligen skulle komma att uppskatta att kunna hantera kameran enkelt i manuellt läge utan att gå via menyer eller sakna rattar/knappar till vissa funktioner. Har dock fortfarande mycket att lära mig!

Är man däremot osäker om man kommer köpa fler objektiv än kitobjektivet eller ointresserad att grotta ner sig i kamerainställningar och mer intresserad att ta bra bilder snabbt och smidigt så klarar man sig utmärkt med en instegsmodell.

Blir man sedan rejält biten av att fota så är kamerahuset den billigaste komponenten att byta ut. ;)

Gaffling?

När jag var verksam hette det minsann Bracketing. Tror det ibland finns funktioner som förkortas AEB t.ex. på endel kameror. Auto Exposure Bracketing. Kolla på de modeller du kikar på om det finns sådana inställningar istället för Gaffling.

Bracketing på engelska. Finns olika sorts bracketing, vanligast är för exponeringen, men finns även för vitbalans, mm. Hörde att Casio till och med har en modell med fokus-gaffling. =)

Ja, det är ju helt sant 42. Men alla vet ju att det är tuffare att slänga sig med engelska fackuttryck :)

AEB kan dock fortfarande vara bra att leta efter, då kameror sällan kommer på svenska. I menyerna, ja, men jag vill minnas att jag sett specifika knappar med den funktionen.

Nåväl. En kamera från Casio skulle jag inte lita på ändå. Än mindre med fokusbracketing. Det enda jag vill ha från Casio är min fx-82LB - frihet i en liten ask.

Simpanovic skrev:
> Det enda jag vill ha från Casio är min fx-82LB -
> frihet i en liten ask.

En granne som höll på mycket med synth på åttio-(eller tidiga nittio-?)talet brukade svara på frågor vilken Casiosynth som var bra: "Casio gör bra klockor". För miniräknare så är det ju Texas Instrument som regerar.

Fler programmerbara knappar är en av mkt få saker som skulle kunna få mig att byta ut min numera ålderstigna D40. Sen är jag ju extrem periodare när det gäller fotograferingen också, har knappt rört kameran sen jag var i New York över nyår.

mzi skrev:
> Simpanovic skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det enda jag vill ha från Casio är min fx-82LB
> -
> > frihet i en liten ask.
>
> En granne som höll på mycket med synth på
> åttio-(eller tidiga nittio-?)talet brukade svara
> på frågor vilken Casiosynth som var bra: "Casio
> gör bra klockor". För miniräknare så är det
> ju Texas Instrument som regerar.

Fast en Casiosynth typ CZ5000 förtjänar lätt en plats i en entusiastrigg! Grumt fräsig synt!

Fasen, jag måste lägga in några ljudklipp jag hittade: http://jexus.id.uw.edu.pl/WCOG_Casio_CZ5000.mp3 Asså, den låter ju svinbra!

Senast redigerad av en moderator:
jomper skrev:
> Fler programmerbara knappar är en av mkt få
> saker som skulle kunna få mig att byta ut min
> numera ålderstigna D40.

Det jag gillar med de lite dyrare kamerorna är sökaren, men det följer på att man med fler inställningar på kameran och inte i menyer gör att det går att arbeta med kameran mot ögat.

Oskar skrev:
> Fast en Casiosynth typ CZ5000 förtjänar lätt en
> plats i en entusiastrigg! Grumt fräsig synt!

Men det är ju om man redan har en DX7 och en D50 :-)

oskarlind skrev:
> Det bidde en D5000 i paket med enkelt kitobjektiv
> och en liten blixt!

Grattis!

McGortsy skrev:
> Har en Nikon D90 och min favvoglugg är mitt Sigma
> 30/1.4

+1, den gluggen är fantastisk. Har den också fast för Canon (EOS 400 kör jag med, duger åt mig).

Om man helt förutsättningslöst vill köpa en fast optik, är det 30 eller 50 man ska köpa då?

Ja.

Jag skulle välja 30mm, eftersom det blir ungefär normaltecknande på en APS-C-sensor. Har du en fullstor sensor skulle jag välja en 50mm.

Tillbaka
Topp