[OT] Varför Chimay?

bruse

Aktiv medlem
[OT] Varför Chimay?
Vad är det för speciellt med Chimay, ni som intager sådant?

Edit av the_TnT: Du är verkligen helkass bruse...

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Varför Chimay?
Håller med Skogling om att RF10:an är klart vassare. Den blåa Chimayen är iofs fin den med.

Någon som bet hur länge till som RF 10:an säljs på bolaget? Den skulle väl bara finnas inne ett år vad jag har hört.

/ekis

[OT] Varför Chimay?
Kom ihåg att lägga undan ett par RF 10/8 eller blå Chimay i källaren i ett par år, de blir bara bättre! Ny i sortimentet sedan några månader är den vita Chimay:en, väl värd att prova om man vill ha något ljusare såhär på sommaren.

Och jag skulle inte föreslå Leffe eller La Trappe istället, håll er till Chimay och Rochefort. :)

Rochfort bör finnas på bolaget tills vidare, enligt uppgift, men jag har också hört talas om att den bara skulle finnas något år.

Drick gott ikväll, det tänker jag göra. :)

/Fanny

[OT] Varför Chimay?
Varumärket Chimay har även goda ostar. Kletig kitt-ost, lite som
franska Chaumes. Finns i Belgïe i alla fall - kanske även
i nån bra ostdisk?

[OT] Varför Chimay?
På lilla barkarby serverar de chimay-ost. Den är smarrig. Jag gillar också Rochefort bättre än Chimay. Men smaken är ju som alla delade saker. Man får verkligen hoppas bolaget har kvar RF ett tag till. Annars blir det ett ordentligt köp nån dag.
/J

[OT] Varför Chimay?
Belgisk öl (ost också då) och cykling är väl perfekt ihop.

När jag stiftade bekantskap med "Sveriges snabbaste extremistklubb",
dvs Svenska Ducatiklubben så fanns det en annan ädel dryck som gärna
ville förknippas med den egna hobbyn, nämligen högoktanig grappa.

Espresso går ju alltid. För alla italienska tvåhjulingar och några till.
Men fan inte caffè latte!

Få se nu vem som hoppar på denna tråd :)

[OT] Varför Chimay?
Jag drar mig nog för att svara på den frågan. Pröva så får du se om du fastnar för den eller ej
men ha inte förväntningar på att den skall matcha en tjeckisk lager, eftersom belgisk öl oftas mer kan liknas vid att njuta av ett vin.
Det finns oerhört mycket variationer på belgisk öl, vilket gör att man kan hitta ett bra öl till det mesta i matväg. Dock passar just blå Chimay inte klockrent till mat, förutom småplock möjligtvis. Den är exempelvis kalasbra till ostar.
Den röda chimay är däremot mycket bra till ex. grillat kött med bakad potatis ( el liknande ), men kan också drickas som kvällens näst sista öl. Den blå eller en rochefort passar som kvällens sista.
Fan, nu har jag ju svarat på frågan ändå......Men det går att utveckla det ännu mer. Belgisk öl är lätt att fastna för.

[OT] Varför Chimay?
Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag sköljer ner mina skinkmackor med en kall San
> Miguel nu... funkar helt okej med den starka
> senapen :-)

Och här hade faktiskt en vit chimay funkat ganska bra :-)

[OT] Varför Chimay?
Gulden Draak är definitivt spännande, och uppskattad om man gillar Blå chimay. Påminner ju väldigt mycket om blå chimay, men känns mycket sötare tycker jag. Passar bra i soffan en vinterkväll. Synd att den bara finns som beställningssortiment på systemet :-(

[OT] Varför Chimay?
chimay.jpg ht=480

Vad man lär sig mycket dumt på happy;-)
/M

[OT] Varför Chimay?
Ja varför, undrar hur många pengar jag plöjt ner i Chimay Bleu-träsket.....inte värt att tänka på. Njuter en just nu. Har druckit belgis öl bra mycket längre än jag cyklat och hängt här på happy. lustigt att just kombinationen är så poppis?!

//A

[OT] Varför Chimay?
48/16 skrev:
> > Vad man lär sig mycket dumt på happy;-)
> /M

Jag får stånd varje gång jag tittar på den bilden.

[OT] Varför Chimay?
De höga alkoholhalten upptäckte jag först för någon dag sedan. Innan dess tyckte jag att det var konstigt att jag kände av en öl efter att ha klippt gräset.

[OT] Varför Chimay?
TigerMale skrev:
> vad är det för fel på Kung?

Inget fel alls om man gillar den. Personligen tycker jag att den som många lager, har lite för lite smak och beska för att passa mig i smaken. Men smaken är ju delad.

[OT] Varför Chimay?
> Edit av the_TnT: Du är verkligen helkass bruse...

Är Chimay OT? Trodde jag inte med tanke på kopplingen öl och cykling. Som kaffe. Men okejdå!

[OT] Varför Chimay?
bruse skrev:
>
> Är Chimay OT? Trodde jag inte med tanke på
> kopplingen öl och cykling. Som kaffe. Men
> okejdå!

Tjena!

Nej Bruse.. Det är du som är OT.. Chimay är alltid ON topic, Bruse = OFF topic..

[OT] Varför Chimay?
Jag dricker Nastro Azzuro om jag får välja helt fritt själv, dels gillar jag ljus lager bäst men jag erkänner villigt att det är sprunget ur en nästintill fanatisk idoldyrkan inför maestro de la roadracing, Valentino Rossi som hade feta Nastro-sponsorloggor över hela hojen på tiden när jag var liten fjortis...

Chimay däremot, farsan hade en stor knallröd motorseglare som hette Chimay. Men det föll sig aldrig i smaken... kanske finns ett samband... vem vet? ;)

Däremot tror jag stenhårt på att mångas kaffevanor och ölvanor hänger ihop med medlemskapet på happyforumet, det ena föder det andra liksom - vilket som egentligen kom först ska jag nog låta vara osagt, i rädsla att påstå att happy är en sekt, hahhaa..

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Varför Chimay?
Niko: Mitt öldrickande har helt klart gått upp sen jag joinade Happy. Om det sedan hänger ihop med att jag fyllt 18 och sedemera 20 under medlemskapstiden låter jag vara osagt... :P

Bruse: Västervik är alltid rätt. Vad gjorde du där om man får fråga? Är väl ingen festiskval nu, eller har jag missat nånting?

[OT] Varför Chimay?
Mårten skrev:
> Niko: Mitt öldrickande har helt klart gått upp
> sen jag joinade Happy. Om det sedan hänger ihop
> med att jag fyllt 18 och sedemera 20 under
> medlemskapstiden låter jag vara osagt... :P
>
> Bruse: Västervik är alltid rätt. Vad gjorde du
> där om man får fråga? Är väl ingen festiskval
> nu, eller har jag missat nånting?

Klonen bor där, han ville jag skulle kolla in deras nya hus. Men hu så tråkigt det är där, finns inget att göra. Förutom att åka smalspårsångtåget! ;~)

[OT] Varför Chimay?
Västervik och området omkring är fint om man har båt att tuffa runt med, men annars är det väl en typisk sommarstad som är lite död resten av året. Fast har de sån trevlig öl och matchande glas finns väl hopp för stan iaf! :)

[OT] Varför Chimay?
Jag och smuffe drack dessa på ett ställe i gamla stan, Holländskt munköl kommer bara inte på vad dom heter, Men goda var dom :)

Bilagor

• DSC00293.jpg
    DSC00293.jpg
    43.1 KB · Besök: 22
[OT] Varför Chimay?
bruse skrev:
> Är Chimay OT? Trodde jag inte med tanke på
> kopplingen öl och cykling. Som kaffe. Men okejdå!

Kaffe är också OT...

[OT] Varför Chimay?
Niko/Frost skrev:
> Hög alkoholhalt med va´, att döma av glasens
> inbyggda vältskydd i trä som gör det avsevärt
> svårare att tippa glaset ;)

Jopp dom var på 8% men dom var supergoda, Finns tyvärr bara att få tag i på stället vi köpte dom på :( tydligen dom som importerade dom

[OT] Varför Chimay?
Jag drack en röd Chimay i torsdags. Sen hade jag världens sämsta kväll som slutade med att jag låg på en soffa bland massa emmabodaleriga tjejkläder och lyssnade på när mina gamla klasskompisar gökade. Drick inte Chimay, det är värsta skiten.

[OT] Varför Chimay?
Larsa skrev:
> Jag och smuffe drack dessa på ett ställe i gamla
> stan, Holländskt munköl kommer bara inte på vad
> dom heter, Men goda var dom :)

Grattis, ni har druckit Kwak, som inte är holländskt, utan belgiskt.
Finna på vissa systembolag. Dock är glaset lite svårt att få tag på i sverige.

Tillbaka
Topp