OT: Varför så få avdelningar?

mattihp

Aktiv medlem
Varför har detta forum så få avdelningar?

Borde det inte finnas fler?

Det är ett väldigt aktivt forum så många ämnen försvinner före de får ett svar på grund över att det blir oöverskådligt.

Exempel på avdelningar kunde vara:

Olika cykeltyper
Cykelresor i Europa
Bygg om cykel
Cykelreparationer

etc.

Har detta någonsin varit på tapeten?

Varför har detta forum så få avdelningar?

Borde det inte finnas fler?

Det är ett väldigt aktivt forum så många ämnen försvinner före de får ett svar på grund över att det blir oöverskådligt.

Exempel på avdelningar kunde vara:

Olika cykeltyper
Cykelresor i Europa
Bygg om cykel
Cykelreparationer

etc.

Har detta någonsin varit på tapeten?
Det HAR varit på tapeten.

Nu vet jag att det inte ska göras men OM det skulle göras så bör det göras dynamiskt. Skapa inga tomma kategorier utan skapa nya kategorier baserat på volym existerande trådar.
Så nog fan fungerar det och dessutom är taggar inte väsensskilt från kategori om man väljer att ha en tag-vy.

Nu vet jag att det inte ska göras men OM det skulle göras så bör det göras dynamiskt. Skapa inga tomma kategorier utan skapa nya kategorier baserat på volym existerande trådar.
Så nog fan fungerar det och dessutom är taggar inte väsensskilt från kategori om man väljer att ha en tag-vy.
Det kommer inte att göras. Någonsin.

En massa kategorier är ett väldigt effektivt sätt att döda aktiviteten i ett forum. Man behöver bara titta på den enda publika underkategorin vi har här, elcykel, där är det ju stendött.

En massa kategorier är ett väldigt effektivt sätt att döda aktiviteten i ett forum. Man behöver bara titta på den enda publika underkategorin vi har här, elcykel, där är det ju stendött.
Det är två parallella forum. El och det riktiga. Är det slump vilket som fungerar eftersom båda är tekniskt samma och lika många...

Kategorier är smidigt för nytillkomna och sällanbesökare. Flödet är roligare för alla andra. Alla andra är i detta fall fler och aktivare.

Men framförallt är det okategoriserade forumet en del av Happys identitet. Att införa kategorier vore som att påven skulle bli ateist.
Jag får svar på kanske 1 av 5 trådar. Trots att det finns gott om folk som skulle tycka mina frågor är jätteenkla. Så för mig har inte forumet varit särskilt happy än

Jag får svar på kanske 1 av 5 trådar. Trots att det finns gott om folk som skulle tycka mina frågor är jätteenkla. Så för mig har inte forumet varit särskilt happy än
Och andra blir överraskade över många och bra/snabba svar. Ibland blir det trams och bråk. Kaos is a b*tch...

Börja med att söka igenom forumet efter samma typ av trådar/frågor. Har sett nybörjarfrågor upprepas så många gånger att jag har slutat klicka för länge sedan.

Ska man in här behöver man ofta investera i tid och engagemang.

Välkommen!

Sannolikt pga du inte fångat intresse och ställt en fråga som redan besvarats 10 000 ggr.

Happy är Happy om man går in med ödmjuk inställning och inte förväntar sig massa. Då kan det slå snabbt.

En tråd om en begagnad cykel utan bilder som du ville ha prislapp på. Svårt att svara på.

Och nu har du lagt upp en ny tråd om att den är stulen, utan egna bilder så att folk kan känna igen den så som den faktiskt såg ut när du använde den med dom ny tillbehören du satt på.

Skummade lite och av de trådar du skapat får jag följande resultat:

Fått svar

Icke fått svar

Har inte utvärderat svarens kvalitet och om alla delfrågor fått svar, men att du får svar på 1 av 5 trådar verkar vara en underdrift.

Sen är frågan om du skulle få fler svar i ett hårt kategoriserat forum. Jag är långt ifrån säker. Om du har t.ex. tio kategorier, hur många kategorier kommer en typisk användare att gå in på? En, två, kanske tre, men inte så mkt mer i det typiska fallet. Då har man redan där plockat bort personer som skulle kunna besvara frågan genom att de inte ens går in i den kategorin där frågan ligger.

tittade igenom ditt flöde, och det där stämmer inte riktigt:) det var väl några enstaka som gav ett tomt eko. annars gick det väl ganska bra?

välkommen till happy, och kudos till att du inte behandlar oss som en helpdesk, utan försöker delta själv!

det enkla faktumet är att det är för få aktiva deltagare på happy för att få till vettig bevakning även av underkategorier. det är några tiotal medlemmar som står för stor del av inläggen.

hade du begravt dina frågor i en underkategori hade det varit mindre respons eller noll.

det är roligt på happy! en viktig aspekt på det öppna flödet är att man man har en chans att lära sig om allt möjligt, både cykelrelaterat och ANNAT.

Föreslår följade under kategorier:
- Min [pedal/sadelstolpe] sitter fast HJÄLP!!!
- Vilken cykel ska jag köpa?
- Cykeln gnisslar!!!!
- Vilket är rätt däcktryck?
- Visa ditt/din [rambrott/get/premium/misär/märkescykel]
- Fredagstråden
- (inte) cykla vättern
- Långcykling (planera din misär)
- Kan man lita på den här butiken?

Sen kan vi ha en övrigt-kategori för döda ämnen såsom elcyklar och mtb.

- Cykeln gnisslar!!!!
- Fredagstråden
- (inte) cykla vättern

Jag föreslår följande:
- Racercyklingsbackar i Afghanistan
- Racercyklingsbackar i Albanien
- Racercyklingsbackar i Algeriet
- Racercyklingsbackar i Andorra
- Racercyklingsbackar i Angola
:
- Racercyklingsbackar i Österrike
- Racercyklingsbackar i Östtimor
- Övrigt

Jag föreslår följande:
- Racercyklingsbackar i Afghanistan
- Racercyklingsbackar i Albanien
- Racercyklingsbackar i Algeriet
- Racercyklingsbackar i Andorra
- Racercyklingsbackar i Angola
:
- Racercyklingsbackar i Österrike
- Racercyklingsbackar i Östtimor
- Övrigt
Eller, nä, det gör jag nog vid närmare eftertanke inte alls då det kommer att döda alla diskussioner om racercykling i bergiga trakter.

tittade igenom ditt flöde, och det där stämmer inte riktigt:) det var väl några enstaka som gav ett tomt eko. annars gick det väl ganska bra?

välkommen till happy, och kudos till att du inte behandlar oss som en helpdesk, utan försöker delta själv!

det enkla faktumet är att det är för få aktiva deltagare på happy för att få till vettig bevakning även av underkategorier. det är några tiotal medlemmar som står för stor del av inläggen.

hade du begravt dina frågor i en underkategori hade det varit mindre respons eller noll.

det är roligt på happy! en viktig aspekt på det öppna flödet är att man man har en chans att lära sig om allt möjligt, både cykelrelaterat och ANNAT.
Tror aldrig att blivit intresserad av brompton om det inte vore för just den orsaken!

- Cykeln gnisslar!!!!
- Fredagstråden
- (inte) cykla vättern

Vilken kategori skall den aktivaste tråden läggas i, dvs pendlingstråden?

Dessutom fungerar i praktiken många trådar idag som egna subforum, exempelvis "frågar du inte vågat ställa", pendlingstråden och touringtråden.

Däremot hade det behövts en samlingstråd för köpråd för pendling och liknande då situationen som det ser ut just nu är att sådana trådar startas av nyreggade medlemmar varpå svar på deras basic-frågor droppar in från äldre medlemmar och 5 inlägg senare så är tråden död.

Ah, has missat den här träden. Har just startat mina första tråd i elcykel kategorien ...

701310C7-0B61-46E1-9417-8C067D32513F.jpeg

Försökte nångång ta reda på am man kunde växla in poängen mot tex ett paket kaffe på ICA. Svaret var luddigt vill jag minnas ?

Om några vill har många avdelningar är enkla lösningen att göra en ny avdelning för varje tråd. Då har happy många avdelningar och gamla ordningen är kvar (bara man inte nämner dom kategorier).

- Cykeln gnisslar!!!!
- Fredagstråden
- (inte) cykla vättern

Men, ska alla bildtrådar ligga under däcktryckskategorin?
Förresten är bilderna digitala, inte tryckta.

?

Tillbaka
Topp