OT: Varför så få avdelningar?

Dessutom fungerar i praktiken många trådar idag som egna subforum, exempelvis "frågar du inte vågat ställa", pendlingstråden och touringtråden.

Däremot hade det behövts en samlingstråd för köpråd för pendling och liknande då situationen som det ser ut just nu är att sådana trådar startas av nyreggade medlemmar varpå svar på deras basic-frågor droppar in från äldre medlemmar och 5 inlägg senare så är tråden död.

Finns det en touring-tråd?:O

Kunde inte låta bli att göra en liten sökning på bland annat ”kategorier” i Happys sökfunktion.

Senast ändrad:
Kunde inte låta bli att göra en liten sökning på bland annat ”kategorier” i Happys sökfunktion.

Tycker happy ska ta bort sökfunktionen.

Varför har detta forum så få avdelningar?

Borde det inte finnas fler?

Det är ett väldigt aktivt forum så många ämnen försvinner före de får ett svar på grund över att det blir oöverskådligt.

Exempel på avdelningar kunde vara:

Olika cykeltyper
Cykelresor i Europa
Bygg om cykel
Cykelreparationer

etc.

Har detta någonsin varit på tapeten?
Kan du inte kategorisera trådarna på förstasidan?
Vilka ska ligga i fler än en kategori?

Cykelresorna - gav absolut njutning men var klart onyttiga för bankkontot.
Surgubbande - temporär njutning men gör inget gott för ens anseende i långa loppet.
FB_IMG_1657297205214.jpg

För att folk verkar inte klara av använda den? Mr Bottecchia hittade 34 trådar i ämnet, trots det kände sig TS nödgad att starta en ny om exakt samma sak. Jag försökte vara ironisk, funkade dåligt, kanske borde det finnas en ironikategori?
Tycker det verkar bättre med tvångsfunktion i så fall. Alla ord som man skriver i ett inlägg görs automagiskt sökningar på när man trycker på "Skicka svar" eller "Starta ny tråd" och man tvingas scrolla igenom topp-20 träffar för varje ord för att man ska få trycka på knappen. Det borde lära folk att inte okynnesposta utan att ha sökt igenom forumet ordentligt först!

Tycker det verkar bättre med tvångsfunktion i så fall. Alla ord som man skriver i ett inlägg görs automagiskt sökningar på när man trycker på "Skicka svar" eller "Starta ny tråd" och man tvingas scrolla igenom topp-20 träffar för varje ord för att man ska få trycka på knappen. Det borde lära folk att inte okynnesposta utan att ha sökt igenom forumet ordentligt först!

Så går det ungefär till på stackoverflow! Men funkar nog ingen annanstans.

Låter rysligt....

Alla som föreslår kategorier shadowbannas och hamnar på en alternativ indexsida där alla trådar hamnar i var sin kategori med titlar valda av ett neuralt nätverk tränat på historiska happyinlägg och cthulhumythos. Känns som en lösning som kunde göra alla lyckliga.

Alla som föreslår kategorier shadowbannas och hamnar på en alternativ indexsida där alla trådar hamnar i var sin kategori med titlar valda av ett neuralt nätverk tränat på historiska happyinlägg och cthulhumythos. Känns som en lösning som kunde göra alla lyckliga.
Läge för exjobb för en teknolog nischad mot maskininlärning?

Haha, ja, ingen skulle någonsin få starta en tråd igen, vilken snårskog det hade varit att kryptiskt försöka skriva något som ingen gjort tidigare för att få starta en ny tråd. Jag är villig at prova även om folk(jag) hade försökt att få in så många ovidkommande termer som möjligt i fel trådar. Typ att hur gör nybörjare 20 timmarssevice på grusdäcktrycket med sina sämsta memes...

Jag har stött på några helpdesksystem som funkar så. När man skriver in felet så söker den i "knowledge-databasen" och föreslår lösningar.
Inte en enda gång har den föreslagit något relevant. Verkar mer vara en slumpgenerator.
Servicenow tex.

Nej, det är aldrig relevant men det kan ju bero på content eller brist på

man kunde ;) skapa en introloop för nya användare där vanliga och ständigt återkommande frågor gås igenom...

och sökfunktionen suger ju; extern google gör det bättre

Tänk om en AI, i realtid, hänvisade en frågeställare till nåt som redan avhandlats, innan den nya och onödiga tråden hinner skapas. Då skulle onödiga trådar bli helt överflödiga och vi skulle ha mer tid över att skapa ett levande forum...Hmmm...

Tänk om en AI, i realtid, hänvisade en frågeställare till nåt som redan avhandlats, innan den nya och onödiga tråden hinner skapas. Då skulle onödiga trådar bli helt överflödiga och vi skulle ha mer tid över att skapa ett levande forum...Hmmm...
Eller så är det ständigt återkommande en del i flödet som gör det levande? Den manuella kontrollen som även är en del i charmen med att cykla?

Eller så är det ständigt återkommande en del i flödet som gör det levande? Den manuella kontrollen som även är en del i charmen med att cykla?

Precis! Varje morgon på jobbet undrar jag: ska frågan om instegs-HT under 12k komma redan på morgonen, bara på eftermiddagen eller har vi en dålig dag utan HT fråga alls?

Precis! Varje morgon på jobbet undrar jag: ska frågan om instegs-HT under 12k komma redan på morgonen, bara på eftermiddagen eller har vi en dålig dag utan HT fråga alls?
Happy är ju inte Happy utan minst en sån tråd om dagen, utan dom hade man ju lika gärna kunnat lägga ner forat känner jag ?

Kan du inte starta den varje morgon "Dagens tråd gällande instegs-ht under 12k" så att det blir lättare, slippa söka och sånt.

Gällande sökmotor tycker jag att det borde finnas möjlighet att att välja olika kategorier(höhö), de som lever på att kartlägga ditt liv in i minsta detalj och de som respekterar rätten till ditt privatliv, typ startpage eller duckduckgo.

Det var exakt min poäng. :)

Edit: bristen på kontroll över flödet är fantastisk. Hur skulle man själv kunnat komma på alla trådar? Inte så att jag BEHÖVER veta vilka trädgårdsmöbler som tillverkades var och när, men jag är otroligt tacksam för att det finns den graden av onödigt nörderi (nåt positivt för mig) i världen. Det ger mig hopp.

Fofasostot dodå momåsostote momanon soskokrorivova popå rorövovarorsospoproråkoketot foföror atottot kokomommoma unondodanon.

Det går att få det bästa från två världar. Man MÅSTE INTE ställa kategorier mot dagens kaos mot varandra och tro att bara kan välja det ena eller det andra.

1. Låt listan över trådar vara som den är (perfekt för den ena typen av människor)
  2. Gör det möjligt att tagga trådarna så att det går att smala av och bara leta efter trådar inom ett visst ämne om man vill det (perfekt för den andra typen av människor)
Klart!

Taggarna behöver inte synas i listan med trådarna som standard, men bör gå att hitta via en länk någonstans kan jag tycka.

Det enda som kan vara lite utmanande är att hitta rätt taggar så att det inte blir för detaljerat (kaos bland taggarna p.g.a. för mycket att välja på) eller för övergripande (kaos p.g.a. det blir för brett och omfattande). Ett hett tips är att skippa "övrigt", "annat", "blandat", osv.

1. Gör det möjligt att tagga trådarna så att det går att smala av och bara leta efter trådar inom ett visst ämne om man vill det (perfekt för den andra typen av människor)

Det har gått att tagga trådar sedan länge, men det är inte många som använder det.

sök t.ex. såhär
Källkod:
https://happyride.se/forum/tags/xco/

Skärmavbild 2022-07-13 kl. 12.52.57.png

Senast ändrad:
Det går att få det bästa från två världar. Man MÅSTE INTE ställa kategorier mot dagens kaos mot varandra och tro att bara kan välja det ena eller det andra.

1. Låt listan över trådar vara som den är (perfekt för den ena typen av människor)
  2. Gör det möjligt att tagga trådarna så att det går att smala av och bara leta efter trådar inom ett visst ämne om man vill det (perfekt för den andra typen av människor)
Klart!

Taggarna behöver inte synas i listan med trådarna som standard, men bör gå att hitta via en länk någonstans kan jag tycka.

Det enda som kan vara lite utmanande är att hitta rätt taggar så att det inte blir för detaljerat (kaos bland taggarna p.g.a. för mycket att välja på) eller för övergripande (kaos p.g.a. det blir för brett och omfattande). Ett hett tips är att skippa "övrigt", "annat", "blandat", osv.

Finns redan taggar och det är så jag menar ovan.

Ja, det är sk best practise att skippa "other" men om man gör det och inte har 100% täckning, vilket man inte har, så skiter användarna i det och väljer vad som helst när de saknas "other".
Men, ja det ser bra ut.

Det borde såklart finnas en sortering på RR's och OT och Touring & Bikerafting. Så man slipper läsa allt annat skräp.

Tillbaka
Topp