Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en gammal webbläsare. Den kanske inte visar den här eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare.
Kommer osökt att tänka på avsnittet i Seinfeld, Fusulli Jerry, hittar just ingen bild men väl konversationen:
George: So, did you get your new plates?
Kramer: Oh…yeah. I got my new plates. But they mixed them up. Somebody got mine and I got their "vanity" plates.
George: What do they say?
Kramer: Assman.
Jerry: Assman?
Kramer: Yeah, Assman, Jerry. I'm Cosmo Kramer: the Assman!
Jag har för mig att en kollega på mitt förra jobb en gång såg en sådan där svindyr BMW som man bara blir förbannad av att se, just för att de är så långt utom räckhåll för oss vanliga dödliga, med svensk fåfängeplåt "BETALD". Lite småkaxigt, tycker jag. Eller kanske bara motbjudande.
I 40 års present köpte jag och mina vänner en plåt till en bekant. Det blev samma som han hade innan typ "HNR 647" fast ihopskrivet (skattemärket kommer ju till höger). Vansinnigt roligigt och onödvändigt, men vad ger man en mecenat så rik att han äger en egen ö i Thailand?
Atlas_sthlm skrev:
-------------------------------------------------------
> I 40 års present köpte jag och mina vänner en
> plåt till en bekant. Det blev samma som han hade
> innan typ "HNR 647" fast ihopskrivet
> (skattemärket kommer ju till höger). Vansinnigt
> roligigt och onödvändigt, men vad ger man en
> mecenat så rik att han äger en egen ö i
> Thailand?
Atlas_sthlm skrev:
> Det blev samma som han hade
> innan typ "HNR 647" fast ihopskrivet
Konstigt att ni fick igenom det då vägverkets regler säger detta:
"det inte är tillåtet med kombinationer som motsvarar registreringsnummer (tre bokstäver + tre siffror) eller skylt för beskickningsfordon (två bokstäver + tre siffror + en bokstav)"
Carl skrev:
> Måste iofs insistera på att de här är
> snäppet vassare än alla i den här tråden. ;)
>
>
Där satt den. Jag höll på att garva ihjäl mig när den dök upp här på forumet för ett tag sedan, men jag kunde inte hitta den idag - tack - jag håller med, bästa nummerplåtsbilden på länge.
Banan skrev:
> Atlas_sthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det blev samma som han hade
> > innan typ "HNR 647" fast ihopskrivet
>
> Konstigt att ni fick igenom det då vägverkets
> regler säger detta:
>
> "det inte är tillåtet med kombinationer som
> motsvarar registreringsnummer (tre bokstäver +
> tre siffror) eller skylt för beskickningsfordon
> (två bokstäver + tre siffror + en bokstav)"
Låter onekligen lite konstigt, men så länge det är upp till mjuka kroppar att bestämma så kan konstigare saker hända.
Jag försökte registrera ÅK-Lagarn när jag registrerade en bilverkstad för runt en 100 år sedan (känns så i alla fall), men fick nobben med motiveringen att det var för likt åklagarmyndigheten.
3 månder senare såg jag en tidningsannons i söderposten från en nyöppnad bilverkstad som hette just ÅK-lagarn, i samma län med samma företagsform, men som sagt var med mjuka kroppar som gör bedömningen...
Förut så var det två syskon som körde åt postens budfirma PEX som hade 0KOLL resp VILSE som skyltar på sina bilar. Tror dock de blev ombedda att sluta med dem.
Såg en kul skylt för några månader som borde hört hemma i en bil hall.
Lite osäker på vad det stod (minne som en guldfisk), men undrar om det inte var DEMOEX el dyl.
Banan skrev:
> Atlas_sthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det blev samma som han hade
> > innan typ "HNR 647" fast ihopskrivet
>
> Konstigt att ni fick igenom det då vägverkets
> regler säger detta:
>
> "det inte är tillåtet med kombinationer som
> motsvarar registreringsnummer (tre bokstäver +
> tre siffror) eller skylt för beskickningsfordon
> (två bokstäver + tre siffror + en bokstav)"
Det var många år sedan nu kanske -93-94, privata skyltar hade bara funnits ett par år då. Bilen stod ständigt fulparkerad i gamla stan, ankargränd (brevid sloittet) 400kr om dan tyckte lasse det var värt att ha bilen nära. Galen men rolig kille.
Killen som av misstag fick skylten NO PLATE är en gammal klassiker annars.
En man i Los Angeles beställde en personlig registreringsskylt.
Man kunde ange tre val. Hans första två val, "SAILING" och "BOATING" var upptagna. Som tredje val hade han skrivit "NO PLATE", och det var den skylten han fick. Sedan dess har han fått tusentals parkeringsböter och andra trafikförseelser från hela USA.