[OT] Vilken är bästa espressomaskinen...

Dubmaster skrev:
-------------------------------------------------------
> Man gör bilder för att det går.. Men latte art
> ska hällas inte pillas i med tandpetare eller
> andra tillhyggen!

Hoppsan hoppsan... känsligt det där?

Visst skiljer vissa på "äkta" latte art där man bara använder kannan och sådan man där man "pillar" lite i.
Men när till och med världsmästaren från 2001 pillar i sina så tycker jag det är okej för mig att göra det: http://www.beige.nu/3.4.asp

Här finns lite tips hur det går till:
http://www.xpressivo.com/theespressoguide/recomended_latte_art.asp

mattel skrev:
> grym kukmätartävling det här..

Ha ha ha ha... ja, det är fanimej värre än med cykelprylarna :-)

Mja, inte så känsligt. Bara lite trist att många inte inser hur hopplöst det kan vara att hälla en snygg rosetta. Eller att få till skummad mjölk med rätt konsistens.

/Dubmaster

Väcker den här eminenta tråden till liv!

Fyller snart 30 och jag ska tydligen önska mig något. Kommer inte få båda om ens någon av dom, så om man måste välja - Gaggia classic eller en kvarn?

Som det är nu dricker jag nespresso alternativt mörkrostat zoegas ur en moccamaster.

Vilken kvarn med keramiskt malverk med motor är mest prisvärd? Finns det några andra kaffetillbehör man kan önska sig som har en lite mer ödmjuk prislapp? Kolfiberkoppar eller titanskedar kanske?

Skulle säga en kvarn först alla gånger. Varför vill du ha ett keramiskt malverk? Kan annars rekommendera Compak K3, Rancilio Rocky som bra alternativ. Kör en Compak sedan många år och är mycket nöjd!

Är det inte keramiskt malverk i t.ex rockyn och andra porrigare kvarnar? Läst mig till att det är ze shitz på interwebben.

Gaggia classic + Rocky verkar vara en erkänd kombo.

Följdfråga: Är det obra att köpa espressomaskin begagnat? Känns som att det finns mkt som kan gå sönder efter ett par års användande.

Cuprinol skrev:
> ...
>
> Följdfråga: Är det obra att köpa
> espressomaskin begagnat? Känns som att det finns
> mkt som kan gå sönder efter ett par års
> användande.

Kunde jag bara köpa en del så skulle jag köra på en bra kvarn samt en presskanna för bryggningen.

Går helt klart att köpa begagnat. Finns såklart alltid en risk med det men om något skulle gå sönder brukar det gå att få tag i delar. Till Rancilio är de inte så farligt dyra heller, bytte termostat på min och det var ett enkelt gör det själv jobb. http://www.kaffegrossisten.se/shop/...cat.asp?cat_id=81&head_id=0&page=3&cat_id=81.

Försök hitta någon som köpt på sig en espressomaskin, det skulle man ju ha i sitt nyrenoverade kök, men sedan kommit på att den sällan används.

Kolla Blocket och Tradera men även:
http://www.riktigtkaffe.se/forumdisplay.php?139-K%F6p-och-s%E4lj
http://www.riktigtkaffe.se/showthre...E5-blocket!-%28och-andra-st%E4llen%29/page388

//j

Cuprinol skrev:
> Är det inte keramiskt malverk i t.ex rockyn och
> andra porrigare kvarnar? Läst mig till att det
> är ze shitz på interwebben.

Nej, stål är nog det absolut vanligaste, sen brukar det vara storlek och hurvida det är ett koniskt malverk som skiljer dem åt.

> Gaggia classic + Rocky verkar vara en erkänd
> kombo.

Absolut, eller Silvia + Rocky då.

> Följdfråga: Är det obra att köpa
> espressomaskin begagnat? Känns som att det finns
> mkt som kan gå sönder efter ett par års
> användande.

Så länge den fungerar bra och inte läcker så är det bara att shoppa.

Följdfråga nr 2:

Det här med skummad mjölk är ju väldigt trevligt. Vilken maskin är bäst på det av de två aspiranterna?
En cappu gjord på en doppio är det bäzta imho. Målet är att få till en sån hemma som kan mäta sig med de man får på stan.

De töntiga förkortningarna pga fickdator och ironiskt nog...för mkt kaffe. Kom just hem från Italien :o

Cuprinol skrev:
> Följdfråga nr 2:
>
> Det här med skummad mjölk är ju väldigt
> trevligt. Vilken maskin är bäst på det av de
> två aspiranterna?
> En cappu gjord på en doppio är det bäzta imho.
> Målet är att få till en sån hemma som kan
> mäta sig med de man får på stan.
>
> De töntiga förkortningarna pga fickdator och
> ironiskt nog...för mkt kaffe. Kom just hem från
> Italien :o

Ingen av dem =)

Bägge är enkelkokare så du måste vänta ett tag medan de växlar mellan brygg och ång-temperatur. Gaggian kan jag egentligen inte uttala mig om. En Rancilio Silvia har jag däremot haft och den funkar ok, i alla fall om det inte skall skummas till mer än ett par personer. Tillvägagångssättet som jag tycker funkar bäst på den var att slår om till ångläge och medan den värmer upp mal man kaffet och tar fram mjölk etc. När man sedan skummat klart så spolar men i genom vatten för att snabbkyla ner maskinen till lagom bryggtemp igen.

En lite guide som kan vara bra för att få till bra mjölkskumning.

//j

Av dom två är silvian avsevärt bättre på skumning, Gaggia'n går att byta ångrör på så att den blir likvärdig men som sagt...

jesperC skrev:

> Ingen av dem =)

+1.

Jag dricker i princip bara espressos, men när gäster ska bjudas på diverse mjölkdrinkar så åker faktiskt en mjölkskummare fram för att slippa allt meck med Silvian.

Tack för input!

Det blir Rocky + Silvia V3, och steg ett består i att förhoppningsvis få rockyn i 30-årspresent om ett par dar. Lär ju bli godare brygg/press medans jag väntar på att få råd till Silvian.

Det var för övrigt ganska stora skillnader mellan Silvia och Classic (förutom att den ena är gift med Kungen då hoho) bl a lyxigare innanmäte typ kokare, rör och annat mumbojumbo. Skulle vara känsligare och petigare med malningen dock, men det där vet ni ultra-bönnördar bättre.

Jag gillar min enormt billiga (inköpspris runt 5k) Saeco Odea Go med keramisk kvarn som hållt i sex år. Dricker ungefär 20 koppar om dan :-)

Det är väl huvudsaken - att du gillar den. Jag gillar inte min nespresso så mkt. Det går visserligen snabbt att få fram kaffe, men är mindre gott när man vant sig vid riktig espresso efter en vecka i italien. Sjukt töntigt med nespressobutiken i stlhm också... Gillar inte att vara låst. Kommer nog lämna både Apple och Nespresso bakom mig :)

Nespresso är kaffevärldens svar på Easy Cheese. Nasty.

Om jag skulle göra om mitt köp idag så hade jag hoppat över Rockyn och valt den snabbare och tystare Mahlkönig Varion istället, som dessutom har tidsstyrd dosering och tuffa blåa dioder.

Dessvärre nästan 5k.
http://www.kaffecompagniet.se/kop.asp?art=100092

Rockyn maler kaffet men med rutinen och erfarenheten kommer insikten och det jag inte gillar med min Rocky är;

Skeva malskivor eller så sitter motorn/axeln lite snett. Ett ganska vanligt problem på dessa kvarnar. Det finns någon tråd om hur man shimsar det på riktigtkaffe.se men jag har inte orkat.

Ett annat vanlig fel är att graderingens nolla inte är maskinens faktiska nolla, så man får göra om den och rita ett egen markering på skalan. I min maskin var stoppskruven böjd och fick klippas av -det är väl allmänt känt att montörerna har sina mindre bra dagar i fabriken.

Den är lite grov i inställningarna. Ganska ofta skulle jag vilja ändra ett halvt snäpp.

Det blir gärna klumpar i det malda kaffet vilket gissningsvis beror på att plastspouten gör kaffet statiskt. En del fulmoddar ett litet galler i nosen på spouten, andra klipper av en plastmugg som stoppas i portafiltret för att få en hög kant och sedan vispas kaffet med en tandpetare. Det påstås att creman blir bättre utan klumpar.

Jag tycker att den väsnas en hel del, men det kanske bara är samvetet som spökar vid sex på morgonen..

Den kräver tvåhandsgrepp under de ~30 sekunder det tar att mala mina 18g. Det vore smidigare att ha en brytare som man trycker in med portafiltret, som bl.a. Varion har.

Som med allt annat så får man vad man betalar för och med tanke på att det mest är, irriterande, småsaker som är sådär med den så antar jag att den är "prisvärd".

Har provat det mesta och kan (tyvärr) konstatera att Nespresso är bäst...
Samma jämna bra kvalitet dag efter dag.......

Jag kan hålla med om att kvalitén kan skifta på en manuell bryggning, ffa om man är nybörjare, men det krävs riktigt djupa svackor för att sjunka till Nespressonivå. Såna skott går obönhörligen till slasken, men smaken är som baken.

Nackdelen med att lära sig göra riktigt kaffe är att man inser vilket blask som serveras av majoriteten av stans "baristor", och man ser att det kommer att smaka skit redan när dom gör kaffet.

Buddha skrev:
> Jag kan hålla med om att kvalitén kan skifta på
> en manuell bryggning, ffa om man är nybörjare,
> men det krävs riktigt djupa svackor för att
> sjunka till Nespressonivå. Såna skott går
> obönhörligen till slasken, men smaken är som
> baken.
>
> Nackdelen med att lära sig göra riktigt kaffe
> är att man inser vilket blask som serveras av
> majoriteten av stans "baristor", och man ser att
> det kommer att smaka skit redan när dom gör
> kaffet.

+1000

och där satt dagens ilandsproblem :)

Har haft en Saeco Aroma ett tag som nog är en bra maskin om jag hade haft en bättre kvarn. Den har ett pre-pressurized portafilter där vatnet rinner igenom fortare, alltså inga mussvansar. Lärde mig det från:

Har en moddad Gaggia MDF som köptes för 75:-. Jag har ställt den på minimal malningsgrad innan skivorna går i varandra, så nu gör den skaplig espresso.

Uppgraderade till en Ascaso Dream förra veckan, där har vi en maskin som skummar mjölk mycket bra.

Slutsats: köp en bra kvarn :)

TILLÄGG: har du en maskin utan automatisk påfyllning av kokaren så lär dig att fylla på den efter att du skummat.

Senast ändrad:
Buddha skrev:
> Nackdelen med att lära sig göra riktigt kaffe
> är att man inser vilket blask som serveras av
> majoriteten av stans "baristor", och man ser att
> det kommer att smaka skit redan när dom gör
> kaffet.

+1

Laborerade med en polares gamla lågbudget-krups för nått halvår sen, helt utan någon som helst kännedom om handhavande osv. Efter ca 5 försök fick jag till två drickbara espressos. Bättre än på ett dåligt cafe innan den dog (tror en gammal torr o-ring gav upp)... Så jag är riktigt nyfiken på min kommande silvia v3, och visst är det ett rejält I-landsproblem - men lägstanivån på fiken är skrämmande dålig med tanke på vad det kostar.

Någon kan gärna få köpa min gaffel i "säljes" så att jag kan köpa maskinen!!!

Om ovan upplevs svamligt är orsaken baksmälla + en dubbel macchiato :D

Tillbaka
Topp