[OT] Vilken Champagne dricker du just nu?

Jaha, dags igen:)

image.jpeg

Pol Roger Vintage 2009 här om dagen. Fantastiskt trevlig, föredrar nog den före Winston Churchill.

Trevligt med en champagnetråd. Jag har en sommelierexamen och har jobbat några år med marknadskommunikation i vinbranschen och under några somrar tillbringade jag mycket tid i Italien och Frankrike. 2016 åkte jag runt i bland annat Franciacorta och Toscana samt Bourgogne och Champagne. Jag hade 7 lådor odlarchampagne med mig från ffa Cote de Blancs-odlare, den sista flaskan försvann i somras.. Stora hus i all ära och jag har ju favoriter som bland många andra Comtes de Champagne, Egly-Ouriet, Pol Roger (ffa BdB och Churchill), Bollinger och ffa Krug (Salon också förvisso, men har druckit för få av dem, har dock en -04 i kylen) men tyvärr så dricker man dem ofta alldeles för unga, speciellt Cote de Blancs bättre chardonnayer med sin knivskarpa syra.. Att resa runt på plats är dock en upplevelse - det är väldigt ruralt (förutom i Reims och Épernay), påminner lite om Bourgogne som är ännu bonnigare. Det var grymt spännande att prova så många olika stilar - enormt stor variation! En del mindre bra, men vissa fantastiskt bra. Det är en del av tjusningen med odlarchampagner tycker jag.. de stora husen går ju alltid att lita på. :)

Ok, då kör vi lite fördomskoll här. Tror ni det är fler LVG-cyklister som är insnöade på champagne än det är MTB-diton som är ölnerdar?

Trevlig tråd annars. Och fortsatt trevlig helg på er.

Alex Supertramp sa:
Ok, då kör vi lite fördomskoll här. Tror ni det är fler LVG-cyklister som är insnöade på champagne än det är MTB-diton som är ölnerdar?

Nej, tror MTB-ölnördarna är fler.

Mvh
MTB-cyklist som gillar både öl och champagne.

Rattnalle sa:
MTB och champagne är en utmärkt kombination. Liksom MTB och öl. Varför välja?

Nej, precis. Men det är ju en för jävla trevlig tanke att köra en förmiddagsrunda på racern en ledig sommardag, och sen sitta framför teven och sippa en bättre rosé eller ett glas balettvatten medan Vacchi kommenterar touren. Samtidigt som det är för jävla gott att komma in i värmen nu efter en kort MTB-tur i strandskogen och se det sista av vinterstudion medan man funderar på vilken stout eller ale man skall förgripa sig på innan söndagssteken och Valpolicellan med tillhörande avec framåt kvällen.

Alex Supertramp sa:

Trevlig tråd annars. Och fortsatt trevlig helg på er.

Vet inte riktigt. Flyttade från Nacka till Jokkmokk för två år sen och har nog varit både LVG- och MTB-nerd. I denna klimatzon så blir det dock mycket Fatbike. Fatbike-nerd med ganska välfylld vinkyl, men också ölnörd och delägare i ett mikrobryggeri. Låter nästan som en helgardering. :) Francesco Mazzei (Mazzei wines i Toscana) mailade mig btw i vintras eftersom han följer mig på insta och såg cykelfoton och tipsade om Enoica Wine trail som han ligger bakom.. lät rätt nice faktiskt om än det inte är Champagne. Finns ju hyfsat bubbel som man kan leva med i Italien också i Franciacorta. :)
http://www.enoicawinetrail.it/en/

...och såhär slutade det. En öl (såklart) innan middan, och sen sydafrikanskt vin till en entrecôte och därefter en fin rom och därefter en vanlig sossegrogg. Det är gott att leva, trots allt. (Får spara moderatramlösan till en annan gång, men den förgyller sin plats i vinstället.)

05954CD7-24DA-4EE4-B9E7-4EF5262733C6.jpeg

När termometern kryper ner mot nollan får man vara nöjd med en halvmils omväg till replokalen, oxå en flaska Beaujolais Nouveau i ryggsäcken som sen provsmakades innan årets första glögg. Redd vegetarisk soppa med det unga enkla vinet, chokladpraliner sen med en halvtorr sherry. Och nu när jag står på balkongen med en fruktig spansk brandy och ser en cyklist med röda lampan fram och den vita bak undrar jag smått; hur svårt kan det va? Jaja, GT och Thåström på det.

C62FC48A-D490-4083-A181-8F2E61617ED9.jpeg

Vilken av de här skall jag dricka barbacka innan middan imorgon? Enda kvarlevan av Tour de France-resan i somras. Ikväll blev det en enkl Cremante (fan vad dom levererar till priset) och sen vinprovningsmiddag med italienska förtecken på tallriken och franska diton i glasen. GT nu. Gott så. Skål, cyklister.

1ADEE16C-840E-4583-A325-32FC230E7B6A.jpeg

Domestique sa:
Francesco Mazzei (Mazzei wines i Toscana) mailade mig btw i vintras eftersom han följer mig på insta och såg cykelfoton och tipsade om Enoica Wine trail som han ligger bakom.. lät rätt nice faktiskt om än det inte är Champagne. Finns ju hyfsat bubbel som man kan leva med i Italien också i Franciacorta. :)
http://www.enoicawinetrail.it/en/

Bra tips! Vägarna runt Mazzeis vingård är helt magiska. Vinet funkar också.. :)

Nå, vad blev det för Champagne? Efter att i helgen joxat med det nyinstallerade bryggverket för vårt lokala jokkmokksbryggeri, blev det en fatbikerunda på finfina hundspannsspår i en habil temp på runt -10°. Till det mycket avslappnade nyårsfirandet med sambon blev det Renato Rattis barolo concha 2007 - grymt särskilt som jag åt lunch med Pietro Ratti 2013 och köpte vinet i samband med det besökt, men vinet hade med fördel kunnat ligga 10, 15, 20 år till.. Concha betyder ungefär brant backe och karakteriserar vingården. Riktigt bra La Morra-Barolo iaf... skumpan blev Pol Roger BdB 2009.. inte någon av mina favoriter, den är ljusår från 2006 som jag älskar. Drack den senast för 1,5 år sen och det var ungefär samma upplevelse.. jag tror att den med ytterligare år kan bli mer spännande när syran veknar och att den utvecklas. Men jag hade inget billigare bubbel att plocka fram så det blev denna. Och det är ju ändå ljusår bättre än prosecco och sånt. :)

Bollinger Special Cuvée Brut blev det för oss, inget på lager och det fanns inte så mycket roligt. Med tre mer eller mindre små barn (0-5) vid bordet så kändes det inte som läge för något riktigt fint heller.. men den var alldeles utmärkt!

Domestique sa:
Nå, vad blev det för Champagne? Efter att i helgen joxat med det nyinstallerade bryggverket för vårt lokala jokkmokksbryggeri, blev det en fatbikerunda på finfina hundspannsspår i en habil temp på runt -10°. Till det mycket avslappnade nyårsfirandet med sambon blev det Renato Rattis barolo concha 2007 - grymt särskilt som jag åt lunch med Pietro Ratti 2013 och köpte vinet i samband med det besökt, men vinet hade med fördel kunnat ligga 10, 15, 20 år till.. Concha betyder ungefär brant backe och karakteriserar vingården. Riktigt bra La Morra-Barolo iaf... skumpan blev Pol Roger BdB 2009.. inte någon av mina favoriter, den är ljusår från 2006 som jag älskar. Drack den senast för 1,5 år sen och det var ungefär samma upplevelse.. jag tror att den med ytterligare år kan bli mer spännande när syran veknar och att den utvecklas. Men jag hade inget billigare bubbel att plocka fram så det blev denna. Och det är ju ändå ljusår bättre än prosecco och sånt. :)
Intressant! Nu blir det lite OT i champagnetråden, men skiljer sig Barolo-vinerna åt beroende på om de kommer fr Barolo, La Morra, Castiglione Faletto, Monforte d'Alba, osv? Det är ju inte några jätteavstånd mellan byarna... Hur är skillnaderna isf?

Roland champion Grand cuve 2008.
Fruktigt och lättdrucket. Utmärkt som fördrink.
Från den mycket fina 2008 årgången. Har inte druckit något från 2008 än, so man blivit besviken av

Senast ändrad:
Luzen sa:
En Dompa från 1999.

Ouch ser grymt ut! Har nån Krug och Salon liggande plus lite PR, Taittinger; LR osv.. Krug är för mig alltid det bästa jag provat. Finns såklart de bästa av de bästas presigechabangler. DP99 är tillräckligt bra för mig i de bäst fall.. :) Även i Jåhkåmåhkke. :)

Barolo.. jag är ju egentligen Bourgognesnubbe.. men de olika byarnna.. traditionellt räknas Serralunga d`Alba till de mer traditionella producenterna.. Som du vet så förändrades vinmakeriet i Barolo under 60-70-talet... snubbar som Aldo Conterno, Renato Ratti mfl jobbade i Bourgogne och funderade på varför de tog grymt bra för vinerna medan det i Barolo var svält.. Ratti gjorde den första vingårdskartan över Barolo.. och lite på den vägen är det.. långt från Bourgogne, men fjärran från många andra bra områden.. men.. din fråga.. ja det är olika skillnader/traditioner mellan Barolobyarna

Tillbaka
Topp