[OT] Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

moros

Aktiv medlem
Som en vanlig GT men en stor kula vaniljglass istället för is. 4 cl tonic och en skvätt citron. Mosa ihop till en slät sörja och fyll på med tonic i lagom mängd.

Man skulle nog kunna köra ännu mer glass än vad jag gjorde. Sen kanske köra glassen med lite is och gin i mixern om man skall göra ett par stycken.

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Som en vanlig GT men en stor kula vaniljglass istället för is. 4 cl tonic och en skvätt citron. Mosa ihop till en slät sörja och fyll på med tonic i lagom mängd.

Man skulle nog kunna köra ännu mer glass än vad jag gjorde. Sen kanske köra glassen med lite is och gin i mixern om man skall göra ett par stycken.
”Glass”drinkar funkar ju annars bäst med sötare sprit. Rom i första hand. Men det funkade med gin alltså?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Fan, en sån här kväll borde man väll grogga på Dansk Citronvand istället för tonic, och själv har jag varken gjort is eller köpt riktig tonic pga både cykling och fantastisk SUP i två sammanlänkade sjöar precis på gränsen till Småland. Men fan vilken härlig sommar vi har.

Skål för Eriksen!

Du, Perikles! Hvornaar smager en gin and tonic bedst?
60048D82-7CE0-4796-8F72-0666A08A3DC0.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Inga konstigheter här. Först en bärs med en klunk whiskey ur pluntan, sen enkel Falcon ur burk med Skåne Akvavit därtill, till sill och päror som förrätt. Därefter grill med en fin nordamerikansk Pinot, följt av jordgubbar och sen termoskaffe och ytterligare en whiskey där nere på stranden innan jag plockade fram mina vildmarksmuggar ur stora hikingväskan och blandade en stillsam enkel GT. Skål, vänner. Och imorgon början touren. Glad Midsommar!
0176C9F3-98A9-404C-8CA2-69C084748FFA.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Har provat det här fabrikatet tidigare, och björksmak på tonic är nog fortfarande roligare på pappret än i verkligheten - men den gör fan inte bort sig måste jag säga. Perfekt på inglasad balkong efter en lång dag med cykling och SUP och sen rosé med regnet smattrande utanför, indiskt hemkörning med billigt italienskt och alltså slutligen den här; till såsig sommardeckare på datorn. Alles Gut!
F0C5277C-A84B-4061-8CEE-8A2BA5F07A8F.jpeg

andreasjoh

Aktiv medlem
Har provat det här fabrikatet tidigare, och björksmak på tonic är nog fortfarande roligare på pappret än i verkligheten - men den gör fan inte bort sig måste jag säga. Perfekt på inglasad balkong efter en lång dag med cykling och SUP och sen rosé med regnet smattrande utanför, indiskt hemkörning med billigt italienskt och alltså slutligen den här; till såsig sommardeckare på datorn. Alles Gut!
Visa bilaga 499374

Prövat ett ecobryggeriet ett par gånger och tycker dom är skit varje gång.

Fever tree är min favotit nu.
Köpte en monkey 47 och den var väldigt god. Doftar otroligt.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Prövat ett ecobryggeriet ett par gånger och tycker dom är skit varje gång.

Fever tree är min favotit nu.
Köpte en monkey 47 och den var väldigt god. Doftar otroligt.
Fever Tree är min absoluta preferens. Tonicens Punk-IPA. Men ibland kan jag tycka Fentiman’s parfymerade smak är lite roligare. Som att Fever Tree bara är en krispigare och snäppet elegantare Schweppes.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Finns en liten Tempobutik på västkusten som snart närmar sig 200 sorters tonic, vilket skall vara näst flest i Sverige. Man ställer sig frågan; hur många kan man behöva? Samtidigt som man minns när man fick beställa Fever Tree flaskvis från Old English Shop för 27 spänn styckvis plus frakt.

LazzeKongo

Aktiv medlem
Som nybörjare på detta med GT och har provat ett gäng olika tonics måste jag ändå säga att Schweppes tonics i glasflaskorna varit riktigt bra. Hibiskus är hittills favoriten.
Gillar även Nordic Tonics olika varianter

Belse

Aktiv medlem
Klent med GT-smak på chokladen så får prova en annan, födelsedagsgin från moster, med hemgjord flädersaft som skulle vara fint till gin. Lite annorlunda smak men helt klart drickbart...
P_20210710_210134.jpg
P_20210710_210125.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Klent med GT-smak på chokladen så får prova en annan, födelsedagsgin från moster, med hemgjord flädersaft som skulle vara fint till gin. Lite annorlunda smak men helt klart drickbart...Visa bilaga 500290Visa bilaga 500291

Fläder och gin är sen gammalt, men man får vara försiktig med sötman. Klassikern är att hälla upp gin i grogglas, dra en ordentlig glasskopa med en matsked av den frysta hemgjorda fläderblomssaften och hälla i. Sen ordentligt med is som vanligt, och fyll på med neutral tonic.
Och undvik tonic med flädersmak. Alltid alldeles för mycket, för sött och för artificiellt.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Väldigt längesen jag provade ny gin, men ikväll hände det. Elin, grapefruit. Och ja, den smakade som den lovade. Känsla i munnen som doften på Trump’s Floidahotell som kör grape som tema i allt från schampot till AC:n. Lite trist smaksättning kan jag tycka, för den tar ju över. Var det ens enbär i från början? Endimensionell leverans med Fever Tree, lite roligare och mer nyanserat med Fentiman’s.
Samtidigt är man jävligt lättflirtad på balkongen nu på sommaren, bland kaninburar, SUP-brädor och en flickvän med ben som är lenare än en flaska Dry Lube.
0A847B1D-50E8-4DC8-83F6-9E8BE34F4DEC.jpeg

Belse

Aktiv medlem
Fläder och gin är sen gammalt, men man får vara försiktig med sötman. Klassikern är att hälla upp gin i grogglas, dra en ordentlig glasskopa med en matsked av den frysta hemgjorda fläderblomssaften och hälla i. Sen ordentligt med is som vanligt, och fyll på med neutral tonic.
Och undvik tonic med flädersmak. Alltid alldeles för mycket, för sött och för artificiellt.
Kanske skulle ha blandat saften med tonic istället för med vatten som jag gjorde nu, men så långt tänkte jag inte...

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Gin fläder blandas med sprite, Fin sommardrink. 1del saftkoncentrat 2 delar gin. I highballglas med mycket is Sen fyll upp med sprite .
Tanqueray är riktigt fin
Behöver du verkligen sötman i enkel läsk när du har söt flädersaft i smakbasen? Påminner lite om när Mojiton kom till Sverige och ängsliga Falcon Export-bartenders körde rom, dålig mynta, sockerlag OCH citronläsk - trots att sockret i originalet bara är till för att göra sodavattnet lite mer läskedrycksaktigt; eftersom romen och myntan tar hand om resten av smakerna. En törstsläckare, helt enkelt. Inte en (översötad) grogg.

Således anser jag att gindrinken kan sötas/smaksättas med koncentrerad hemgjord flädersaft. Men sen är det ändå tonic - eller ännu hellre Ramlösa - som står för vätskan och bubblorna.

Belse

Aktiv medlem
Behöver du verkligen sötman i enkel läsk när du har söt flädersaft i smakbasen? Påminner lite om när Mojiton kom till Sverige och ängsliga Falcon Export-bartenders körde rom, dålig mynta, sockerlag OCH citronläsk - trots att sockret i originalet bara är till för att göra sodavattnet lite mer läskedrycksaktigt; eftersom romen och myntan tar hand om resten av smakerna. En törstsläckare, helt enkelt. Inte en (översötad) grogg.

Således anser jag att gindrinken kan sötas/smaksättas med koncentrerad hemgjord flädersaft. Men sen är det ändå tonic - eller ännu hellre Ramlösa - som står för vätskan och bubblorna.
Ja, jag fick då inga bubblor alls i min då jag blandade med vanligt kranvatten, men god blev den ändå... 😁

andreasjoh

Aktiv medlem

Vi har kört dom så i 10år och alla som har blivit bjudna på de har gillat de. Strand hotell serverade såna innan coviden.

Blir söt men inte jätte söt. 2-3cl saftkoncentrat. Men visa gillar ju inte söta drinkar alls så då är de inget för dom. Och sen är de väl inget man tar flera av i rad heller men 1 en varm sommardag.

Haha köpte 1 flaska beefeater 24 som var riktigt dålig och rätt dyr så den har man inget annat val än att blanda med fläder om man inte ska slå ut skiten i vasken 😂

Kngl19

Aktiv medlem
Fick hem gin från Belgien idag!
Boxen innehåll även en bok med recept som man får ta och testa lite från. 😊

Någon här som testat Panda gin och har några tips på vad den funkar bra med?

20210714_154447.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Trots grav OT måste jag ändå ger rådet, igen, att prova soda eller mineralvatten ist för tonic i den här värmen. Ginen har egen smak, lite pressad lime tillför ytterligare - och sen räcker det fan med mycket is och iskall Ramlösa. Speciellt om man kommer hem till balkongen från en strandbar efter några bärs, vitt vin till friterade räkor och slutligen en något för söt Mojito.
Tänk Hard Zeltser. Skål för Pogacar!
5ABC06CE-F5B1-4B86-B70A-C42EE5EB8B48.jpeg

LazzeKongo

Aktiv medlem
Trots grav OT måste jag ändå ger rådet, igen, att prova soda eller mineralvatten ist för tonic i den här värmen. Ginen har egen smak, lite pressad lime tillför ytterligare - och sen räcker det fan med mycket is och iskall Ramlösa. Speciellt om man kommer hem till balkongen från en strandbar efter några bärs, vitt vin till friterade räkor och slutligen en något för söt Mojito.
Tänk Hard Zeltser. Skål för Pogacar!
Visa bilaga 501046
Ännu mer grav OT, hard zeltser kan va bland det vidrigaste jag druckit i år...hur det kunnat bli populärt är för mig en gåta 😂

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Det är ju själva helvete vad den här Plymouthkorken alltid sitter fastklistrad intill polygripnivå, men det är ju för att Sloe Gin är alldeles för sött för att agera ensam spritbas i cocktails. Blandar man dock en del av den här och sen två delar batterigin så kan man bygga en väldigt engelsk somrig drink utan kvalmig vare sig sötma eller bärighet. Har ärligt talat svårt att rekommendera ett inköp av en flaska Sloe, utom möjligen för att prova. Gör däremot gärna själv. Skål!
457BB1FF-EF42-465B-A2D8-4B5ECB3FA286.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Det är ju själva helvete vad den här Plymouthkorken alltid sitter fastklistrad intill polygripnivå, men det är ju för att Sloe Gin är alldeles för sött för att agera ensam spritbas i cocktails. Blandar man dock en del av den här och sen två delar batterigin så kan man bygga en väldigt engelsk somrig drink utan kvalmig vare sig sötma eller bärighet. Har ärligt talat svårt att rekommendera ett inköp av en flaska Sloe, utom möjligen för att prova. Gör däremot gärna själv. Skål!
Visa bilaga 501066
Monkeys sloegin gillade jag som den var.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ännu mer grav OT, hard zeltser kan va bland det vidrigaste jag druckit i år...hur det kunnat bli populärt är för mig en gåta 😂
Men om du bara vill ha nått fräscht och inte behöver socker för att möta sprit kan det väl vara ett jävligt fräscht alternativ? Smaksatt sprit ist för vodka (gin), färsk syrlig frukt ist för likör också bubbelvatten ist för läsk. Eller har du köpt nån dålig färdigblandad Hard Seltzer?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Fjäre gin med coops Mediterranean tonic.
Visa bilaga 501058
Är inte Coops tonicar lite söta? Alltså jag gillar att dom genomskådar allt från Gorby’s piroger till antioxidantsmoothies med spirulina, och sen gör sina egna mer prisvärda varianter - men just deras fintonic landar in bra mycket slibbigare än Fever-Tree som de uppenbarligen försökt härma.

LazzeKongo

Aktiv medlem
Men om du bara vill ha nått fräscht och inte behöver socker för att möta sprit kan det väl vara ett jävligt fräscht alternativ? Smaksatt sprit ist för vodka (gin), färsk syrlig frukt ist för likör också bubbelvatten ist för läsk. Eller har du köpt nån dålig färdigblandad Hard Seltzer?
Har smakat några från bolagets sortiment, alla smakar kasst mineralvatten med en vidrig bismak av dålig sprit...tror fan jag hellre dricker ren sprit isf 😆

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Va tycker du om Elin?
Budgetvariant av gin med ambition. Är den värd två tjugor mer än batteri för en halvflaska, tja… kanske. Men kul att prova nytt. Frågade min vackra fru när vi provsmakade, efter champagne till touren, rödvin till maten och en minimal single malt; ok, känner vi smaken av ginen nu, trots bara citronskivor och Fever-Tree, eller hade vi lika gärna kunnat ha batteri?
Svaret blev ett nja, och själv fyllde jag på med att grape kan man väl få från en frukt ist för en gin? Men skall man tänka så behöver man ju inte köpa Hendrick’s heller. Fast det gör jag ju å andra sidan inte.
Vad tycker du själv?

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ja, gurka och gin har ju blivit en modern klassiker tack vare intensiv marknadsföring och ängsliga hipsters som köpte Hendrick’s med hull och hår. Och om jag får välja så går jag nog även själv hellre dit än till den här gurktonicen. Ekobryggeriet har fan svårt att komma upp i klass, alltså.
908222A8-CA05-42BD-B69B-1CA85E789B35.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Budgetvariant av gin med ambition. Är den värd två tjugor mer än batteri för en halvflaska, tja… kanske. Men kul att prova nytt. Frågade min vackra fru när vi provsmakade, efter champagne till touren, rödvin till maten och en minimal single malt; ok, känner vi smaken av ginen nu, trots bara citronskivor och Fever-Tree, eller hade vi lika gärna kunnat ha batteri?
Svaret blev ett nja, och själv fyllde jag på med att grape kan man väl få från en frukt ist för en gin? Men skall man tänka så behöver man ju inte köpa Hendrick’s heller. Fast det gör jag ju å andra sidan inte.
Vad tycker du själv?
Jag tyckte Elin var helt ok efter förutsättningarna. Lite för påträngande grape kanske, men vad fasen. Den kom ju i plastflaska.

Angående gurka. Jag uppskattar verkligen en hendricks, kvaltitetstonic, två skivor gurka och ett drag med pepparkvarnen.

Ikväll dricks det fjäregin med fentimans.
20210721_215038.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Själv gjorde jag upp med Eko, en gång för alla. Har provat björken, och inte heller den är bra (om än på papper). Men just ikväll tyckte jag mig känna en liten hint av anis i björksaven, och det är ju jävligt ovanligt och trevligt i en gingrogg.
Hade som vanligt glömt göra is, men det bidrar ju nästan till semesterkänslan efter cykling, flygbiljettsutskrifter på sommartomma kontoret och därefter lite SUP och bad med bärs i en sydsvensk insjö innan pizza och lådvin framför sommarstugeteven som sett sina bästa dar. Skål, bönner!
A149BD6E-4FA3-450B-B34C-3C136C2D8342.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[semi-OT] I Finland är den här färdigblandade drinken en institution, och jag har för mig att den uppfanns för något OS eller liknande eftersom finnar visserligen kan supa men ändå helt saknar cocktailkultur. Nåväl, den finns alkoholfri också, så att man kan fylla på med egen gin - och resultatet blir något roligare än med Konsums Grape Tonic. Skål för Jenny och OS!
D1A7756E-C6AD-48ED-95A4-70A227444B6C.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Sitter i OS-staden Barcelona med GT och kollar på OS-MTB på paddan. Var ju tvungen att åka hit och prova den spanska trenden Gin Tonica (se tidigare inlägg) åt er. Här med lokal gin, riktigt bra. Skål för Jenny!
1182B358-EC71-4C3C-9F42-43606AB65CDD.jpeg

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer