[OT] Vilken lagom kall G&T dricker du nu?

marr

Moderator
Forumvärd
Om sambon somnar, får ja dricka den gtn med va?
20220706_225503.jpg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Har varit tveksam till den här med granskott förr, men har man både cyklat, paddlat och kastat Disc Golf under just granar och några talljävlar förtjänar den väl en ny chans… Och; ja, helt ok som variation. Skål från skogarna!
D3DB4A26-1F94-4514-B95E-8973388F9A16.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Bäst den här semestern har dock varit de med batterigin, Schweppes och typ en dryg halv tesked av den flädersaft sambon cyklade ut och plockade en kväll medan jag satt på balkongen och drack öl och kollade stravan om jag hade hittat det där segmentet jag ofta missar i strandskogen. Bjuder på en melonjävel som garnering just ikväll. Delvis för er skull, men mest för att det blev en halv över efter cykel-, SUP- och portabel hängmatteutflykt inåt landet igår. Skål från Östra Svealand!
4259BA7F-CDE1-4258-AEC4-7BD3B28DA15E.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Skulle Mackmyra sluta göra tonic? Trist isf, men jag kommer inte ligga sömnlös. Gräslöken på balkonglådan i bakgrunden var iaf i den långkokta tomatsåsen, som smakade lika bra igår efter MTB och havsbad till gnocchi och Barolo, som till färsk parpadelle och fransk Pinot ikväll efter insjöbad och LVG. Vive le Tour!
C36473E6-534C-4060-B0EE-8F800897D384.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ja, att den är sockerfri känns. Blir tyvärr en lite sämre produkt. Men ändå väldigt bra. Och för oss som ibland tar en gin med klubbsoda och mycket pressad lime är det ju ändå tonic i karaktären. Lite mer än helt ok.
1E658C94-E560-4518-8543-4D7D1FC94D20.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Ja, inget nytt att tillföra debatten egentligen. Fentimans är fortfarande bra. Ville dock bara fota sommarens kanske sista GT. Cyklat kort, paddlat desto längre. Rosébubbel på balkongen därefter, innan middag med gott franskt rött. Också sen den här. Skål för sommaren!
8568C635-1408-401D-97D6-360FDC6765FE.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Tar farväl av inglasad balkong-sommaren till MTB-VM. Vilken utklassning… Hoppas ni fått i er några goa groggar nu innan mörkare tider tar vid. Skål!
E3FA4E51-1285-4F01-B776-5742F9ABE462.jpeg

zinkpasta

Aktiv medlem
Vagin&tonic på Riviera Outdoor i Finalborgo medans diverse cykelmek pågår. Igår; ber om ursäkt för lagget i #content.

Bra upplägg dock: kompetent mek som fixar ens cykel medans man själv tar en drink eller två i solen, serverad från bar på samma ställe. Borde annammas hemma. Ping @Preacher .

PXL_20220909_160805339.MP.jpg

Senast ändrad:

Rattnalle

Aktiv medlem
Vagin&tonic på Riviera Outdoor i Finalborgo medans diverse cykelmek pågår. Igår; ber om ursäkt för lagget i #content.

Bra upplägg dock: kompetent mek som fixar ens cykel medans man själv tar en drink eller två i solen, serverad från bar på samma ställe. Borde annammas hemma. Ping @Preacher .

Visa bilaga 580549
Finns mer sol att bära en sån affärsidé där nere

Alex Supertramp

Aktiv medlem
La ner det här med gurka i GT för längesedan, tyckte det var skit och hipster. Provade dock ikväll igen… och tyvärr visade det sig att jag hade rätt. Börja odla citroner, cyklister!
DB5F4E97-4E9F-4C14-A892-2716E68E70A4.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Alltså en vanlig bombay, gurka, lite rosepeppar och en kvalitetstonic fungerar absolut tycker jag. Svartpeppar är minst lika bra dock.

Rattnalle

Aktiv medlem
Är det inte så att det är framförallt Hendricks som ska ha gurka till eftersom den själv har toner av gurka, eller är det bara en myt?
Vet inte om det finns fler men jag uppfattar påhittet som en grej de kör för att marknadsföra sig, ja. Det kan vara rätt gott tycker jag men balansen är viktig, det behövs inte mycket gurka för att det ska ta över helt. Pepparn kan också vara god beroende på humör men det får vara svart då, som faktiskt är peppar.

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[ot] Fint men lite sliskigt virke till en filmgrogg efter maten.
PS. Stronglight är verkligen inte Shimano när det gäller hållbarhet på stora klingan.
6BB6E792-256C-46FE-A0F3-6B25D0329541.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
[semi-ot] Lite fräschare alternativ än tonic ibland. Och ja, det är skillnad på riktig club soda och Ramlösa. Kräver en skvätt pressad citrus dock.
2397AD01-3FE6-4E68-998E-9BC49BF82881.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Fick några blåbär över från desserten innan ikväll. Landade dem i en symbolisk GT efter middan. Gav färg men ingen smak, ungefär som den svenska hösten jämfört med den franska.
PS. Dessertvinet till höger kan ni skippa. Skall man ha söta druvor till äppelpajen har man råd med en halva Sauternes. Skål och god natt.
50F2D19F-B8AD-4888-99EA-BA920583C5C2.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Blåbärstonic, nja… Ge mig gärna en frikyrklig shot med blåbär, hallon och ingefära om ni känner för det, när jag druckit cocktail och sen tre sorters viner till middan och därefter en sossevulgär avec. Men när gingroggen kommer in sen till notan som man drar av; ja, då vill man ha enklare virke. Skål!
96EFAEDC-2A0F-4C6B-AA62-1F1069E135D9.jpeg

Juhlin

Aktiv medlem
Blåbärstonic, nja… Ge mig gärna en frikyrklig shot med blåbär, hallon och ingefära om ni känner för det, när jag druckit cocktail och sen tre sorters viner till middan och därefter en sossevulgär avec. Men när gingroggen kommer in sen till notan som man drar av; ja, då vill man ha enklare virke. Skål!
Visa bilaga 589547
Den där har jag varit besatt av gågna sommaren.
5 isbitar, 3 blåbär och en solnedgång är korrekt recept.
Edit: Valfri gin då också såklart. Bombay tycker jag gör jobbet.

Sedan kan fan komma och ta mig, jag är redo, jag har uppnått zen.

Senast ändrad:

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Batterigin, dussintonic. Också en väldigt liten skvätt tranbärsjuice som blev över från inledande gincocktails. Klassiskt tips för att göra en medioker grogg två procent bättre. Skål.
206A31A1-CB0D-4DFF-A220-804D440C6AD9.jpeg

Alex Supertramp

Aktiv medlem
Sitter här med en [ot]-grogg efter maten och en superb fransk Sauvignon Blanc och funderar på gurka. Med tanke på gurka/svartpeppar-hypen och denna gravt överskattade Hendrick’s då när man var tvungen att specialbeställa Fever Tree från Old English Shop i Söderhallarna för typ 27 spänn flaskan; varför - efter alla dessa år - har ingen kommit på att använda pressgurka i spritdrivna gincocktails?
Vi älskar ju nämligen vårt enbärsbrännvin till och med i kombination med oliven och dess spad. Så, tänk en eller två av de där tunna gröna skivorna som gifter sig så bra med söndagssteken, brunsåsen och Bourdeauxvinet, både i shakern och som garnering i Martiniglaset…
Alltså, kombinationen av låt säga navy strength gin, ättikspräglad gurka, en gnutta färskriven peppar, eventuellt ett stänk orange bitters och torr fransk vermouth borde ju bli en superb aperitif.
Har vi någon cyklande mixolog därute som ids prova och sen komma med ett utlåtande?
70F085EE-9C0B-4F7B-B2A9-D9BBD85D86A6.jpeg

Topp