Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Cujo sa:kais01 sa:fettklump, london
Ah, excessive use of bacon
Det är nog tyvärr fel på dig. Kolstål och gjutjärn slår sig om de värms upp för snabbt. Har förstört pannkakslagg i både kolstål och gjutjärn med spisens automatiska autoboost. Bäst att starta på lägsta temp i 2-3 minuter och sedan vrida upp värmen. Pannkakslagg är extra känsliga pga avskanaden av uppstyvande sarg.c.o.h.j sa:Har en Mauviel kolstål 28cm. Den slog sig efter vanlig användning en vecka ! De tog inte reklamation ens ?. Så antingen fel på mig eller undvik.
Ja på induktion får man passa sig, jag kör oftast typ trean av nio ett par minuter först sen det jag vill ha. Vanlig järnspis ganska idiotsäkert men jag brukar börja med en eller två minuter på halv värme även där.ejma sa:Det är nog tyvärr fel på dig. Kolstål och gjutjärn slår sig om de värms upp för snabbt. Har förstört pannkakslagg i både kolstål och gjutjärn med spisens automatiska autoboost. Bäst att starta på lägsta temp i 2-3 minuter och sedan vrida upp värmen. Pannkakslagg är extra känsliga pga avskanaden av uppstyvande sarg.c.o.h.j sa:Har en Mauviel kolstål 28cm. Den slog sig efter vanlig användning en vecka ! De tog inte reklamation ens ?. Så antingen fel på mig eller undvik.
Miss Lycka 2.0 sa:Förra årets klump var på 130 ton.
kais01 sa:Miss Lycka 2.0 sa:Förra årets klump var på 130 ton.
tänk vad lite stekfett och en myt kan ställa till med..
Jimel sa:kais01 sa:Miss Lycka 2.0 sa:Förra årets klump var på 130 ton.
Så du menar att det beror på att folk inte använder diskmedel i stekpannan?
Jag häller ur överblivet fett i en petflaska och torkar ur resten innan jag sköljer av stekpannan under hett vatten.
Luthman Photography sa:Jimel sa:kais01 sa:Miss Lycka 2.0 sa:Förra årets klump var på 130 ton.
Så du menar att det beror på att folk inte använder diskmedel i stekpannan?
Jag häller ur överblivet fett i en petflaska och torkar ur resten innan jag sköljer av stekpannan under hett vatten.
Vill man veta vad du gör med petflaskan när den är full?
Använder inte teflonpannor själv, men en teknik för att få stekyta är att steka i rapsolja på lite högre värme och sedan sänka värmen och därefter lägga på en klick smör. Rapsolja tål högre värme än smör. Annars tycker jag att rostfria pannor är enklast att steka i då färgen på olja och smör hela tiden syns.Spacekitty sa:Hur kommer det sig att med mina gjutjärn och stålpannor steker bra på 4 & en halv på spisvredet, med teflonpannan krävs att jag vrider upp ända till 6 (av totalt 9) för att få stekyta ochd följd att smöret blir bränt och trist?
Jag tröttnade till slut på att åbäket låg och tog plats i skåpet men knappt kunde användas. Den blev mer och mer klotformad och allt man försökte tillaga blev bränt i mitten.Min deBuyer blev skev i botten ganska snabbt, använder den väldigt sällan numera. I princip bara när jag behöver mer utrymme än vad vår gjutjärnspanna (Skepshult) erbjuder.
Jag får nog säga att jag föredrar gjutjärnspannan.
Haha, snyggt!Jag tröttnade till slut på att åbäket låg och tog plats i skåpet men knappt kunde användas. Den blev mer och mer klotformad och allt man försökte tillaga blev bränt i mitten.
Så.
Dags att göra något åt saken. Med hjälp av min kompis hammaren och en stållinjal lyckades jag få till en någorlunda rak botten. Stekte lite pannkakor i den nyss och det funkade utmärkt ?
Visa bilaga 407044
(Ja, jag har eldat på pannan, den var ju ändå kass)
Det är väl säkert där problemet ligger, jag går oftast direkt till max och sänker när jag fått rätt temperatur.Haha, snyggt!
Men ändå sjukt. Min är bättre än någonsin och används flitigt. Haft den på lite olika spisar och hällar inklusive induktion. Mjukvärmer den dock oftast på lägre effekt om jag ska steka väldigt varmt.
Spännande!Problemet med min de Buyer är att den är konvex och matfettet hamnar i ”yttervarv”. Jag skulle alltså behöva hammarbehandla den på insidan :-) (den är i kallt tillstånd alltså konkav på undersidan)
Gjutgärnspannan ”Ronab” ärvd från min far är felfri, den används mest.
Jag har ingen teflon-stekpanna längre, men har två teflongrytor. Jag har även en rostfri stekpanna, men aldrig riktigt blivit kompis med den.
Ja det låter som en rätt sannolik bov.Det är väl säkert där problemet ligger, jag går oftast direkt till max och sänker när jag fått rätt temperatur.
Med tre hungriga barn så räknas varje minut ?
(gjutjärnspannan har dock aldrig klagat ?)
Tyvärr blir min inte rak när den är varm. Jag ska kolla med stållinjal någon gång hur stor skillnad det är mellan kall och varm.Pannor är lite högre i mitten för att de, när de expanderar av värmen, inte skall bli konvexa (underifrån). De skall bli raka när de blir varma men det beror på en massa saker om det blir så. Värme, värmekälla, panna, vad som ligger i etc... och så främst pannan så klart.
Och varför gillar ingen rostfritt?
Tyvärr blir min inte rak när den är varm. Jag ska kolla med stållinjal någon gång hur stor skillnad det är mellan kall och varm.
Rostfri: jag tycker att den bränner fast först, men är det för att jag har för bråttom, och den är för kall?
Rostfria pannor steker du i genom at ha LITE (inte mycket alltså, bara så inte stålet är torrt) fett i pannan, välj ett passande fett beroende på vad som skall stekas. Hetta upp utan att bränna fettet. Lägg i det som skall stekas. Det kommer bränna fast, När mailardprocessen har slutit fibrerna släpper det du steker. Vänder du igen kommer det inta fastna igen.
Rostfria pannor fungerar sämre på kolhydrater och bättre på protein. Men är ju så klart utmärkta att fritera* i om man nu skall steka kolhydrater (typ potatis).
*betyder så klart inte att du måste ha i massor med olja men mer än för stekning.
Tack, jag ska testa igen. Visste inte att det är normalt med initial fastbränning.
Detsamma gäller ju rostfritt. Tror mina Demeyere har typ 30-års garanti.med några gjutjärnspannor är man snabbt i läge n+noll. for life:)
Samt missfärgar inte syrliga ingredienser som tomat och vin.Rostfritt fungerar utmärkt till bla kött, grönsaker och såser. Till skillnad från gjutjärn sätter sig inte smaker och dofter i stålet. Enkel att rengöra.
Jag slänger både tomat och vinäger i min kolstålspanna (och gjutjärnsgrytorna) utan att märka av att det gör någon större inverkan. Lämnar man mat i kylen ett par dagar kan det märkas men det är inte katastrof då heller som regel.I en rostfri panna kan man laga färdigt hela rätten. Det är svårt i kolstål då den beläggning man jobbat in inte tål sura saker. Frikadeller i tomatsås: Bryn köttbullarna, bryn löken, på med tomatsås, krydda och puttra till klart. Fram på bordet.
Mina blir stålrena efter en tomatsås. Du måste ha riktigt tjocka fettlager i din stekpanna.Jag slänger både tomat och vinäger i min kolstålspanna (och gjutjärnsgrytorna) utan att märka av att det gör någon större inverkan.
Det är bara att gratulera. För det är ganska unikt.Jag slänger både tomat och vinäger i min kolstålspanna (och gjutjärnsgrytorna) utan att märka av att det gör någon större inverkan. Lämnar man mat i kylen ett par dagar kan det märkas men det är inte katastrof då heller som regel.
Välanvänd.. men det är ju inte fettet i sig utan fettet som polymeriserats som gör det. Polymeren är inte så ömtålig.Mina blir stålrena efter en tomatsås. Du måste ha riktigt tjocka fettlager i din stekpanna.
De kanske alltid suger. Vad vet jag. Men fortfarande bättre än Teflon.Det är bara att gratulera. För det är ganska unikt.