[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Jag märker ingen som helst skillnad mellan att steka i smör, bregott, rapsolja, olivolja, talg eller baconflott. Smakar lite olika bara. Edit: Eller jo, en ganska stor nackdel med att steka i rena fetter (utan vatteninnehåll) är att det är helt omöjligt att veta när det är lagom varmt.

Nu har jag för övrigt diskat igenom instekningen igen. Tre gånger tog det. Jag börjar undra om alla andra bara trollar.
Mästerkocken nästa ??

Detta är min minsting (foto igår efter uttorkning m papper efter äggstekning) som hängt med mig sedan inköp 1989 när basfödan utgjordes av snabbmakaroner och ”Mamma Scans”. Så framåt augusti i år fyller den 35 bast.
IMG_0897.jpeg
IMG_0898.jpeg

Jag tror nu på handhavandefel. Det är tydlig skillnad på olja och smör när man steker.
Vilken skillnad då? Och kan du utveckla hur detta "handhavandefel" skulle göra att instekningen som jag beskrivit hur den går till, inte håller för varmt vatten och diskborste?

Det är liksom två separata problem:
#1: Det bränner fast.
#2: Det håller inte för att diska ens med bara vatten.

Vilken skillnad då? Och kan du utveckla hur detta "handhavandefel" skulle göra att instekningen som jag beskrivit hur den går till, inte håller för varmt vatten och diskborste?

Jag tror, utan att veta, att det kan vara så att du helt enkelt steker fel. Kanske på för hög värme. Kanske låter du inte maten ligga kvar i pannan tills den släpper av sig själv. Men det vet jag inte.
Det baserar jag på att du inte ser ngn som helst skillnad på smör och olja. Det är nämligen ganska stor skillnad på smör och olja i hur de tål värme. Med det är gissningar från min sida.

Jag föreslår, som tidigare, att du helt enkelt struntar i kolstål eller gjutjärn och går tillbaka till teflon. Teflon funkar bra, jag har också en sådan panna.

Jag tror, utan att veta, att det kan vara så att du helt enkelt steker fel. Kanske på för hög värme.
Värmen reglerar jag för att få rimlig stekyta på rimlig tid. Exempelvis ger jag en inte särskilt tjock entrecote (i rumstemperatur) ca 1:45 på första sidan och 1:15 på andra. Då får den fin stekyta och blir ganska "rare" inuti. Rimmar fint med vad diverse "experter" brukar anse. Jag börjar varmt och drar ner effekten under stektiden, eftersom min spis inte har nån termostat. Annars hade pannans temperatur ökat konstant.

Kanske låter du inte maten ligga kvar i pannan tills den släpper av sig själv. Men det vet jag inte.
Då blir ju maten i många fall förstörd eftersom särskilt gjutjärnspannor håller värmen i evigheter.
Det är inga problem att få bort det jag steker ur pannan. Däremot sitter det alltid rester kvar, som kräver skapligt med våld från diskborsten för att lossna. Och det blir ändå aldrig helt rent. Edit: Särskilt ägg(röra) lämnar en sunkig hinna som är helt omöjlig att diska bort.

Det baserar jag på att du inte ser ngn som helst skillnad på smör och olja. Det är nämligen ganska stor skillnad på smör och olja i hur de tål värme. Med det är gissningar från min sida.
Vilket om något säger att jag inte steker vid onödigt hög temp, eftersom det inte gör nån skillnad.

Jag föreslår, som tidigare, att du helt enkelt struntar i kolstål eller gjutjärn och går tillbaka till teflon. Teflon funkar bra, jag har också en sådan panna.
Det lutar åt det, ja. Bara väldigt märkligt att det inte funkar att göra som alla andra. Om alla andra inte misslyckas med att beskriva hur de gör, eller får saker att bränna fast, fast de inte erkänner det.

Äggröra behöver väl inte stekas??? Rör ihop den i en kastrull istället. Annars blir det omelett.
Man (jag) rör ihop den i stekpannan som redan använts till +ANNAT. Kan omöjligen spela nån roll om man gör det i kastrull eller stekpanna. Ägg bränner fast som de är också, så...

Det finns en möjlig orsak som jag inte tänkt på förrän nu: Oljan jag använder för instekning duger inte till ändamålet. Det är ICA:s billigaste fulrapsolja.

ok, makten, det är inte maten och dess yta som är ditt problem utan beläggningen på stekgrytan efteråt??

isf skulle jag säga att det är närmast normalt. i umgänget med gjutjärn skulle jag tycka ingår alltsomoftast att ställa den i blöt någon timme efteråt. beroende på vad man stekt. sedan försvinner denna extra beläggning lätt med borste och vatten. den polymeriserade instekningen står emot detta.

om du är rädd om ditt avlopp alltså tillsammans med diskmedel. är du inte det går det för stekpannans del lika bra med hett vatten.

ungefär som havregrynsgröt i rostfri kastrull. försök få bort det utan att först blötlägga ett par timmar och du får jobba hårt. senare går det lätt som bara den

Senast ändrad:
Om jag förstår det rätt så håller en bra instekning inte för allt? Även den bästa måste toppas upp eller eventuellt göras om efter ett tag?

Tycker Maktens beskrivning av tillvägagångssätt låter fullt rimlig. Jag får också viss vidhäftning vid stekning av kött oavsett om jag använder rostfritt eller kolstål. Dock inte så illa att jag måste skrapa loss med stekspaden utan det räcker med pincett och lite övertygelse.
Det blir oundvikligen lite rester som sitter fast men de släpper med blötläggning. Någon timma eller så. Den rostfria brukar få stå över natten. Då är det en barnlek att diska ur oavsett hur mycket som fastnat.

Teflon funkar bra, jag har också en sådan panna.
Teflon vill man ju gärna undvika och sedan ganska många år nu finns det stekpannor med
"Non-Stick"/Släpp lätt-beläggning som är både teflon/PFAS-fria och långlivade.
ABLVV84IY8uGtWvOub6Shlo5x1xKAFrdIr8jKzOnVEYqxwDEKwOFdhGkFlW4y88cPE8u8xG0zXUCSuo3zV34QOFCnCn98ZTIdu6KhXRbPG0licxhsi25tkscPSUKrWQswpeUTQbiPVQWyUWpT1reJ0_qZFpb2dlB_RdQ_M_NbL4GuKonugq3Ve3I-P3e74IDYmYLAz6W4CwMyBjBss81LXrKOxHutS0m94ndirpVKjQt3o_mr8xs-S5NYxOpfSfJFzCeIAWnT4aFsNerze_TjU1uPaHhVJA2RH4euR92kXCYxwyV7GmReTEHcpbotcjcFYa3TzsMrvdYoYgH8HgPYGzCrmbOOToJSQx0I-gfQffGaJ1n6AwWY43-HUD7GBRNtHGBHvhdguXjNNq8C5uQL3GO_lqVHsOrKlnUpc6mzA3nOJNJAlxjXKSbr_5Flz3gJ7EpvmIe5NOD5qzrsHvud42Zw-rkWnOWpiGVMlkvbqs2IF3EpTQJUGzd8YD7_NXvyfcUM2CJujFIwH1YzT9ZhhAeYjGWdguggCX2A5EUkHq7RGEADFB6YsAglzLYGrEHOJbA7YPHbWOZaGqVfqTQH1qyPpzfnmJLAcN5aINrC3H_StNwH9A2KV9ndR9bWcR-3RJ0JC0WrOdyy28EJdE12x2FdseROmBodmGWb6_Cl_Yi1aoaY9ipm94xWPBQwGvR-5G04Leyxwd64xl4ZffUypz4mzCBO_7kAdg2iWH1OjtMeRZOvOBwHVMWCD8ZSYD6ESI7wO1biuLnDewYvfhHttwJq4_ePbz8HrjuAiU8goHgzI46x6tbEsStik3sx9r2D0tWvbAxS7oErEtmIAbkNzuvKVLShkhEdScDs_MV6NJZIExYxn20t8aXMwFF4o3eD3bdjO_qhA3PNnQdwmQWHJnXh7L8S2332NWXfdRnAjaVdI9ulOjWHTHmUMLvpHomo5nAZR3J6pBY0rMh4VfDsNi7J8ETv4jCXpM=w664-h885-s-no

Se även #684

Jag har själv en annan stekpanna med sådan "Non-Stick"/Släpp lätt-beläggning utan teflon/PFAS som jag var tvungen att skaffa när vi blev med induktion för c:a 7,5 år sedan. Stekytan i den pannan är fortfarande helt repfri, opåverkad och välfungerande.
Det finns även en hel del andra pannor i hushållet och i den emaljerade i gjutjärn kommer kvällens middag att tillagas.

Senast ändrad:
ok, makten, det är inte maten och dess yta som är ditt problem utan beläggningen på stekgrytan efteråt??

isf skulle jag säga att det är närmast normalt. i ungänget med gjutjärn skulle jag ingå alltsomoftast att ställa den i blöt någon timme efteråt. beroende på vad man stekt. sedan försvinner denna extra beläggning lätt med borste och vatten. den polymeriserade i stekningen står emot detta.

om du är rädd om ditt avlopp alltså tillsammans med diskmedel. är du inte det går det för stekpannans del lika bra med hett vatten.

ungefär som havregrynsgröt i rostfri kastrull. försök få bort det utan att först blötlägga ett par timmar och du får jobba hårt. senare går det lätt som bara den
Tycker Maktens beskrivning av tillvägagångssätt låter fullt rimlig. Jag får också viss vidhäftning vid stekning av kött oavsett om jag använder rostfritt eller kolstål. Dock inte så illa att jag måste skrapa loss med stekspaden utan det räcker med pincett och lite övertygelse.
Det blir oundvikligen lite rester som sitter fast men de släpper med blötläggning. Någon timma eller så. Den rostfria brukar få stå över natten. Då är det en barnlek att diska ur oavsett hur mycket som fastnat.

Så nu plötsligt är det normalt att saker fastnar i instekta gjutjärnspannor? Det var väl det jag misstänkte hela tiden!
Då återstår att utröna om instekningen måste göras om ganska ofta för att den inte håller. Nån som vågar erkänna? ?

Samma orsak tror jag, instekt på för låg temperatur, använd ugn istf platta.
Så nu plötsligt är det normalt att saker fastnar i instekta gjutjärnspannor? Det var väl det jag misstänkte hela tiden!
Då återstår att utröna om instekningen måste göras om ganska ofta för att den inte håller. Nån som vågar erkänna? ?
Har aldrig sett instekning lossna på gjutjärn. På kolstål varierar den lite, ibland kör man i lite vin i pannan som kan slita lite etc.

Här är gjutjärnspannan jag i går stekte hamburgare i, efter disken. Den är inte oljad efter disken.

Jag föredrar kolstål framför gjutjärn, men sistnämnda är helt okej att använda.

IMG_2111.jpeg

IMG_2112.jpeg

Samma orsak tror jag, instekt på för låg temperatur, använd ugn istf platta.
Tidigare i tråden har det varnats för instekning vid för hög temperatur. Känns som alla kör sitt eget recept.

Har aldrig sett instekning lossna på gjutjärn. På kolstål varierar den lite, ibland kör man i lite vin i pannan som kan slita lite etc.
Den lossnar inte på ett synligt vis. Den verkar snarare lösas upp av diskandet.

Har jag sagt annat? I så fall skyller jag på hög ålder och tillfällig sinnesförvirring.

Jag använder, som nämnts, främst rostfritt och är generös med fett i stålet.

Har jag sagt annat? I så fall skyller jag på hög ålder och tillfällig sinnesförvirring.

Jag använder, som nämnts, främst rostfritt och är generös med fett i stålet.
Ingen aning, men det är ju inte det intryck man får om man läser tråden som helhet. Omöjligt att hålla reda på exakt vem som sagt vad tyvärr.

vi gör aldrig om instekningen per se, alltså infettning och uppvärmning med tom panna. men våra pannor är flera tiotals år gamla.

om de behövt maskindisk kan det hända jag fuktar ytan med matolja på hushållspapper innan jag ställer undan pannan. men grytan i exemplet jag visade längre upp stod alltså emot maskindisk tre gånger konsekutivt, utan att behöva detta.

med kolstål är det närmast rutin efter varje användning med åtföljande disk. annars kommer gärna rost.

Senast ändrad:
med kolstål är det närmast rutin efter varje användning med åtföljande disk. annars kommer gärna rost.
Det stämmer för både gjutjärn och kolstål om ytan inte är täckt med härdad olja. På en vanlig elektrisk platta är stekpannans kanter kallare än botten och oljan polymeriseras sällan där. Det positiva är att maten berikas med järn från stekpannan. Vid diskningen löses den flytande oljan om den finns kvar och stålet börjar rosta.

I en ugn värms hela stekpannan upp till önskad temperatur och hela stekpannan får ett skyddande lager av fast olja.

Mina kolstålspannor är heltäckta, lämnar inga oljefläckar på hällen och de rostar inte efter disk. Beläggningen på insidan brukar hålla minst ett par år även om ytan inte är den vackraste.

De kolståls och gjutjärnspannor jag värmebehandlat med olja i ugn har fått ungefär lika egenskaper gällande rostskydd och släpp.

när det gäller kolstål är min erfarenhet annorlunda, men den vi har kvar i viss cirkulation är av låg kvalitet, och ytan uppfattas som rätt så blank.

kanske kan vara en faktor?

när det gäller kolstål är min erfarenhet annorlunda, men den vi har kvar i viss cirkulation är av låg kvalitet, och ytan uppfattas som rätt så blank.

kanske kan vara en faktor?
Det tror jag inte. Hade en fritös vars lock i rostfritt fick en oljebeläggning på insidan och den satt fruktansvärt hårt. Inte ens stålull gjorde mycket skada. Har för mig att ättika till sist gjorde jobbet. Rostfritt är lite blankare än kolstål.

Kolstålspannor föreställer jag mig tillverkas av varmvalsade standardstål. Tror inte ytan skiljer speciellt mycket mellan fabrikaten. Kvalite på bockning och handtagets utformning tror jag är de stora skillnaderna.

Jag har några Debuyer som köptes billigt när de introducerades stort i Sverige kring 2010. Betalade ca 200 kr för den minsta stekpannan på 24 cm och upp till ca 500 kr för den största på 32 cm. Klart billigare än gjutjärnpannor.

Jag gillar franska omletter som delvis tillagas under omrörning. Anses ofta som den lite svårare omletten att lyckas med.
Gör dem vanligtvis i kolstålspanna, men för att utmana lite tillagades den i en gammal LeCreuset i gjutjärn från 70-talet med gjuten ojämn botten. Gick utmärkt och inga rester av ägg i stekpannan. Bild efter diskning. Flott och rostfri.

IMG_2119.jpeg

Tror Makten mfl behöver öva mer för att få bra resultat i stålpannor. Instruktioner är bra, men ingen garanti för bra resultat.

Det stämmer för både gjutjärn och kolstål om ytan inte är täckt med härdad olja. På en vanlig elektrisk platta är stekpannans kanter kallare än botten och oljan polymeriseras sällan där. Det positiva är att maten berikas med järn från stekpannan. Vid diskningen löses den flytande oljan om den finns kvar och stålet börjar rosta.

I en ugn värms hela stekpannan upp till önskad temperatur och hela stekpannan får ett skyddande lager av fast olja.

Mina kolstålspannor är heltäckta, lämnar inga oljefläckar på hällen och de rostar inte efter disk. Beläggningen på insidan brukar hålla minst ett par år även om ytan inte är den vackraste.

De kolståls och gjutjärnspannor jag värmebehandlat med olja i ugn har fått ungefär lika egenskaper gällande rostskydd och släpp.
Det märkliga är att det i praktiken (för mig åtminstone) funkar precis tvärtom. Det är bara i mitten som jag nöter bort instekningen, eftersom det är där det bränner fast och måste gnos bort vid disk. Vilket är naturligt när man inte fyller hela pannan med mat, utan det man lagar ligger just i mitten. På kanterna är instekningen intakt.

Min panna är för övrigt superplatt mot hällen när den är varm. När den är kall vickar den liiiite.

Edit: Jag ska fasen låna hem en IR-termometer från jobbet och kolla tempen i pannan.

Edit: Jag ska fasen låna hem en IR-termometer från jobbet och kolla tempen i pannan.
Hur kan du klara dig utan IR-termometer i köket? Allvarligt, tänk på att E-numret varierar mkt på kolstål beroende på instekning. Helt ny - nära 0, helt svart - nära 1.

Edit: Du hade ju gjutjärn, så kanske inte samma problem.

Senast ändrad:
1000003802.jpg

Just idag ser den lite risig ut men det brukar ordna upp sig med lite användning. Inga problem att steka pannkakor, ägg, eller lite vad som utan att det fastnar.

Stekt in den har jag inte gjort sedan typ 2013.

Jag känner inte igen mig i Maktens våndor. För mig har kolstål vara varit tuta och köra utan strul. Använde linfröolja första instekningen. Efter det har jag använt det mesta beroende på vad som tillagas.

Har en djup panna också, den blir aldrig lika bra eftersom den ibland används till köttfärssås och liknande trots att vi har en emaljerad gryta som ju är mycket bättre för det ändamålet...

Hur kan du klara dig utan IR-termometer i köket?
Vet inte, men jag tror det är på samma sätt som människan gjort i typ två miljoner år innan IR-termometern uppfanns. ? ?

Allvarligt, tänk på att E-numret varierar mkt på kolstål beroende på instekning. Helt ny - nära 0, helt svart - nära 1.

Edit: Du hade ju gjutjärn, så kanske inte samma problem.
Ja, jag får naturligtvis kalibrera emissiviteten när pannan har en känd temperatur. Dock tror jag att den är ganska nära 1 även efter bara en aning instekning. Den var inte direkt spegelblank innan heller och det tunna skikt som nu finns på metallen är trots allt organiskt. Lite som att det funkar utmärkt att mäta på metall bara man sätter en bit tejp ovanpå. (y)

Det där gick ju inte alls. Så fort man har matfett i pannan så går det inte att mäta tempen med IR, eftersom ytan blir blank. Fladdrade hejvilt mellan 140 och 190 grader beroende på vinkel och avstånd.

Nå, ryggbiffen brände som vanligt fast samma sekund som jag la den i pannan. Delvis för att den var synnerligen mager och talget jag försöker steka i får så låg viskositet när det smält, att det av ytspänningen envisas med att slurkas ut mot pannans kanter och vägra stanna kvar i mitten.

Tillbaka till ritbordet. Var köper man linolja för matlagningsbruk? Har sett linfröolja, men bara i alldeles för stora förpackningar som måste förbrukas inom tre månader. Och med tanke på att det smakar apa känns det inte vettigt att köpa i syfte att förtära.

Är det kött ni försöker steka? Jag trodde det i alla fall var ägg eller nåt.

Nu är det dags att bruka allvar. För att steka kött i gjutjärn

1) köp pannan
2) häll i olja
3)stek
4) ha i smör
5) stek klart.

Går inte det så testa för fan inte att koka vatten.

Är det kött ni försöker steka? Jag trodde det i alla fall var ägg eller nåt.

Nu är det dags att bruka allvar. För att steka kött i gjutjärn

1) köp pannan
2) häll i olja
3)stek
4) ha i smör
5) stek klart.

Går inte det så testa för fan inte att koka vatten.
Går gör det uppenbarligen, men resultatet skiljer sig vida från alla anekdoter om gjutjärnets förträfflighet som både här och annorstädes framlägges av entusiaster och annat löst folk. Så till den grad att jag fortfarande undrar om man bara trollar med mig. Bilder på till synes sönderstekta och brutalt misshandlade pannor (inte min då alltså) som rapporteras "fungera utmärkt" gör inte direkt mina farhågor annorlunda.

Ditt ovanstående recept vet jag fungerar utmärkt i en teflonpanna däremot. Tills den är utsliten, vilket tar ungefär ett år för min del.

---------

Funderar starkt på att börja polera rymdteleskopspeglar medelst rubank istället, för det är nog lättare än att få en gjutjärnspanna att fungera.

Jag märker ingen som helst skillnad mellan att steka i smör, bregott, rapsolja, olivolja, talg eller baconflott. Smakar lite olika bara. Edit: Eller jo, en ganska stor nackdel med att steka i rena fetter (utan vatteninnehåll) är att det är helt omöjligt att veta när det är lagom varmt.

Nu har jag för övrigt diskat igenom instekningen igen. Tre gånger tog det. Jag börjar undra om alla andra bara trollar.
Släng i små brödbitar i matfettet så ses det på färgen av brödbitarna hur varmt det är. Eller en infraröd termometer.

Olja får vågor på ytan innan den börjar ryka. Ger även ifrån sig en trevlig lukt i det stadiet och är lagom varm.
Ryker oljan är pannan troligtvis för varm och oljan blir dålig.

Ganska grundläggande och har för mig att det lärdes ut i högstadiets hemkunskap.

Och så inte värma sönder oljan i pannan från kall panna utan värm tills det är lagom, i med fettet få bekräftelse på att det är lagom utifrån hur oljan beter sig enligt ovan, stek.

Olja får vågor på ytan innan den börjar ryka. Ger även ifrån sig en trevlig lukt i det stadiet och är lagom varm.

Ganska grundläggande och har för mig att det lärdes ut i högstadiets hemkunskap.
Tanken är väl att den ska bli dålig för att få önskade egenskaper.

Och så inte värma sönder oljan i pannan från kall panna utan värm tills det är lagom, i med fettet få bekräftelse på att det är lagom utifrån hur oljan beter sig enligt ovan, stek.

Om oljans temperatur skulle vara problemet, så skulle detta problem uppstå även med teflonpanna. Vilket det inte gör. Alltså är problemet något annat.

Tillbaka
Topp