(OT) Vilken vegetarisk mat har du ätit idag?

Vad händer om en vegetarian får i sig en droppe hönsbuljong? Blir det ilfart till intensiven med hjärtstillestånd? Tala om att göra en tupp av en fjäder. Om jag var vegetarian och någon bjöd mig på en maträtt som innehöll en tärning hönsbuljong skulle inte jag tacka nej. Som du vet finns det grader i helvetet.

cjmax skrev:
-------------------------------------------------------

> >
> > Javisst, många bäckar små, det var ju det
> som
> > var min poäng, och att äta vegetariskt kanske
> > inte är allas val av "bäck"...
> >
>
>
>
> /CJ

Jag hade iofs inte läst ditt andra inlägg när jag postade mitt korkade inlägg, förlåt. Poängen med min lilla allegori var just att du kan byta ut "äta vegetariskt" mot DIN typ av "bäck".

Det jag hakade upp mig på i ditt inlägg var att man inte får förespråka vegetarianism om man själv inte lever som ett ekologiskt helgon.

Det var roligt med exempel, så jag skriver några till:

- Hej! Idag tränade jag en hel timme. Träning är bra för kroppen.

- Om du ska träna får du allt lägga ner TV-tittandet, glömma godiset, köpa pulsklocka, öka träningsmängden till minst 5 timmar i veckan och börja äta fettsnålt. Sen kan du komma och säga att träning är bra för kroppen.

- Ojdå, jag tror jag hoppar över träningen nästa gång.

- Ursäkta, men det är olagligt bränna ner andras hus sådär. Samhället kommer att se bättre ut om alla följer lagen.

- Kom inte och säg åt mig vad som är bättre för samhället du som gick mot röd gubbe häromdan.

- Fan också, jag visste att det skulle straffa sig...

Mitt ontopic alibi blir fö. Tofu i röd curry på Sala Thai, smaskens.

Thomas

Jag åt en grönsakspytt med kantarellsås på Martins till lunch. Jag borde nog skaffa mig ett klippkort där, för nu har jag gett upp lunchtajen på Malmskillnadsgatan till förmån för Martins. Blir säkert tre gånger i veckan där. Rekomenderas!

fredrikw skrev:
> smiley,
> snälla säg att du skojar, för så här illa är
> det väl ändå inte?

Vad yrar du om? Har du pyntat loftet med tomtar?

Poopzilla skrev:
>
> Jag hade iofs inte läst ditt andra inlägg när
> jag postade mitt korkade inlägg, förlåt.
> Poängen med min lilla allegori var just att du
> kan byta ut "äta vegetariskt" mot DIN typ av
> "bäck".

Ja det går bra. Tyvärr får man ibland intrycket av att "folk" gärna höjer sina egna bäckar till skyarna.

>
> Det jag hakade upp mig på i ditt inlägg var att
> man inte får förespråka vegetarianism om man
> själv inte lever som ett ekologiskt helgon.
>
>

Man får förespråka vad man vill (i stort sett), men gärna då på ett snyggt sett.
Att som Kai beskriva sig själv som vegetarian sedan 20 år tillbaka och sedan insinuera att folk har insett styggelsen med att äta kött och därför skulle bli provocerade pga ett dåligt samvete är inte speciellt snyggt och ger dessutom en känsla av att han som vegetarian anser sig vara en "bättre" människa än en som äter kött... Kan bara hoppas att det inte var så Kaipartai tänkte när han skrev det för då är det sorgligt, men det var så det uppfattades (av mig i alla fall...).

Rock on!

/CJ

Man skojar inte om mat, det är allvarliga saker. Ja, om det inte blivit skämt då förståss.

s skrev:
> Man skojar inte om mat, det är allvarliga saker.
> Ja, om det inte blivit skämt då förståss.

=D

Jag har druckit cola idag.

cjmax, jag är inte en bättre människa, däremot verkar det som att jag är betydligt mer insatt i det här än vad du är! Det jag sa är väl numera allmänt vedertaget?! Du har väl ändå sett priserna i mataffären t. ex?

Jo, men som jag skrev, jag äter kött (ibland) för att jag tycker det är gott, inte för att det är billigt eller mest miljövänligt och jag är inte beredd att avstå det, det är mitt val men jag bespottar inte heller någon som väljer något annat. Andra gör andra val och ingen lär vara helt perfekt som sagt var, men i ditt inlägg fick man intrycket att vara vegetarian var det enda saliggörande...

/CJ

Nä, men du blev väldigt provocerad tydligen, det var ju precis det jag menade! Kan det vara så för att man vet att man äter dyrare? För att man vet att klarar sej lika bra utan kött? För att man oroar sej för miljön? Osv, osv. Kan vi vara överens om vad det är vi diskuterar?

smiley skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > smiley,
> > snälla säg att du skojar, för så här illa är
> > det väl ändå inte?
>
> Vad yrar du om? Har du pyntat loftet med tomtar?

nu får du faktiskt ta och lugna ner dig lite, finns det någon anledning till att du ska vara så här otrevlig? har jag förolämpat dig på något sätt?

skaparn skrev:
> smiley är både smart och angenäm ser jag.
> Skönt att allt är som vanligt.

Det kostar på att upprätthålla sin image.

JLarsson skrev:
> Jag tror att smiley förväxlat majskyckling med
> grönsaker.

Hahaha... Åh, majskyckling vad gott.

Linsgryta med för ovanlighetens skull fler ingredienser än bara linser och salt. Slängde i allt jag hade hemma, från tomatpure till en halv vitlök.

kaipartai skrev:
> Nä, men du blev väldigt provocerad tydligen, det
> var ju precis det jag menade! Kan det vara så
> för att man vet att man äter dyrare? För att
> man vet att klarar sej lika bra utan kött? För
> att man oroar sej för miljön? Osv, osv. Kan vi
> vara överens om vad det är vi diskuterar?

Saken är den att du verkar inte fatta att jag inte blir provocerad ett dugg av att du bara äter vegetariskt. Du hade kunnat äta bajs för min del. Däremot verkar du gå igång på alla cylindrar för att jag (även) gillar kött.
Det som provocerar är när man framställer det man tror på som något alldeles in i helvetes överlägset och mycket bättre än alla andras åsikter, eller när man framställer sig själv som det samma.

Det borde framkommit ganska tydligt i mitt tidigare inlägg, jag klipper in det här nedan så kan du läsa det en eller två ggr till....

cjmax skrev:
>
> Man får förespråka vad man vill (i stort sett),
> men gärna då på ett snyggt sett.
> Att som Kai beskriva sig själv som vegetarian
> sedan 20 år tillbaka och sedan insinuera att folk
> har insett styggelsen med att äta kött och
> därför skulle bli provocerade pga ett dåligt
> samvete är inte speciellt snyggt och ger dessutom
> en känsla av att han som vegetarian anser sig
> vara en "bättre" människa än en som äter
> kött... Kan bara hoppas att det inte var så
> Kaipartai tänkte när han skrev det för då är
> det sorgligt, men det var så det uppfattades (av
> mig i alla fall...).

/CJ

Here we go again! jag förespråkade ingenting, jag bara konstaterade att folk blir provocerade, vilket du bevisar gång på gång cjmax!

Ha ha, du läste det inte en eller två ggr till va? Eller så kanske det inte riktigt "går in" hur många ggr du än läser det. :-D

/CJ

jomper skrev:
> Orientalisk Kelda-soppa med lite extra saker i.
> Ägg, tomat (färsk o soltorkad), kapris. Köket
> är under renovering så det är mat som går att
> köra i micron som gäller.

Det var ägg med där jomper, så akta dig... ;-)

/CJ

Edit. Fast även om inte rubriken säger det så kanske det är OK med semivegetariskt, demivegetariskt, lakto-ovo-vegetariskt... etc.. :-)

Senast redigerad av en moderator:
-Du är provocerad.
-Nej, du är provocerad!
-Nu bevisade du att blev provocerad, med ett utropstecken.
-Du med.
-Nej!
-Du kan va.

cjmax skrev:
> Edit. Fast även om inte rubriken säger det så
> kanske det är OK med semivegetariskt,
> demivegetariskt, lakto-ovo-vegetariskt... etc..
> :-)

Det är ju i alla fall etablerade varianter av vegetarianism. Men jag fick påpeka för en livskrisande kollega (han har börjat ett "nytt liv" som vegetarian) att han inte är vegetarian om han äter fisk.

Ät vad djur producerar - kan ingå i någon form av vegetarisk kost. Ägg, mjölkprodukter t.ex.
Ät delar av ett djur - absolut inte vegetariskt. Även om köttet är vitt.

Om det är vilt då?

Jag har definitivt inte gjort anspråk på att vara vegetarian. Men jag äter ganska mycket vegetarisk mat.

Vilt är inte vegetariskt. Det kan på många sätt vara ett bättre val än grisar som behandlats som svin, men vegetariskt är det absolut inte.

Man behöver inte vara vegetarian för att äta vegetariskt. Är man allätare kan man äta vegetarisk mat också.

Fikasvettot skrev:
> Vilt är inte vegetariskt. Det kan på många
> sätt vara ett bättre val än grisar som
> behandlats som svin, men vegetariskt är det
> absolut inte.

Nä, självklart inte. Jag var inte helt allvarlig. Men skulle kunna tänka mig att ha det synsättet. Om man valt att inte äta kött för att man tycker att djuren far illa så måste ju vilt vara det klart bästa köttet att äta. Om man nu måste äta något kött..

> Man behöver inte vara vegetarian för att äta
> vegetariskt. Är man allätare kan man äta
> vegetarisk mat också.

Fast man kan fuska med buljongen :)

Med tanke på hur mycket fusk det är med mat nuförtiden så skulle man kanske inte bli förvånad om hönsbuljongen inte innehöll fågel överhuvudtaget.

Jag fortfarande varför tofu börjar smaka syntetisk jordgubb när den blivit några dagar för gammal.
Det är riktigt skumt.

erik h skrev:
> Jag fortfarande varför tofu börjar smaka
> syntetisk jordgubb när den blivit några dagar
> för gammal.
> Det är riktigt skumt.

Du får väl återknyta bekantskap med kemiböckerna - avdelning estrar.

Man tror det inte först, eftersom:

soja.png ht=188

Men "För att göra tofu av sojamjölken blandar du till en ystningslösning bestående av varmt vatten och en syra (vinäger eller citronsaft)."

Och sen lite jäsning efter bäst-före-datum på det. Då börjar det trilla på plats?

kaipartai skrev:
> Nu förstår jag varför jag aldrig tyckt om tofu!

för att man har vinäger eller citronsaft i den? ;)

Om du bara provat kung markattas tofu, och inte utnyttjat dessa smakbärande egenskaper utan förväntade dig att tofun i sig skulle smaka gott, kan jag förstå dig. Men tofu kan man använda i en massa olika maträtter med markant olika smakupplevelse. Om du bor i Stockholm kan jag rekommendera ett besök på Goodstore på Skånegatan, de har en mängd olika smaksatta tofusorter som är så långt ifrån Markatta-tofun man kan komma. Har sett att även Coop har börjat med dessa (i alla fall i Bromma).

Annars är restaurang Kokyo värt ett besök, de tillverkar tofu själva och den tofun man får där liknar inte någon tofu man hittar på andra restauranger eller butiker här i Sverige.

Tack för tipsen fredrikw! Att jag inte gillar tofu kan också ha att göra med min mage, det är ibland lite känslig mot soja! Får kolla upp Goodstore nästa gång jag är i stan!

Tillbaka
Topp