ma. skrev:
-------------------------------------------------------
> jobbar på ett av dom tre största vaktbolagen och
> har som jobb att åka på larm.
> Min erfarenhet är för det första att larm
> hjälper. Under mina år har jag bara varit på
> inbrott i larmad villa en gång och dom stressade
> och fick inget med sig.
>
> Det fina med larm är att busarna inte vet om det
> tar 30 sek eller 30 min innan vi kommer.
> Dom kommer inte ha tid att rota runt och vända
> upp och ner på huset.
>
> Vilken larmfirma man väljer är inte det viktiga,
> det viktigaste är att ett Lokalt vaktbolag rycker
> på larmet, du vill inte att en väktare från
> grannkommunen rycker på larmet.
> Många mindre men även större larmfirmor som
> Sector Alarm har av kostnadsorsaker anlitat
> vaktbolag som har sitt kontor på tok för långt
> bort och då kan det aldrig bli tal om korta
> rycktider. Detta har dock förbättrats.
>
> För att komma med konkreta tips så kan jag säga
> att både Securitas Direct och G4S villalarm
> funkar bra.
>
> Sen bör man komma ihåg att dom som gör
> villainbrott i stor utsträckning är missbrukare
> och eller ungdomar, inte militärligan och
> därför är röklarm osv overkill om man inte bor
> väldigt ensligt.. Utomhussiren funkar dock bra,
> kom bara ihåg att ett larm bara får tjuta i 5
> min. =)
OK...
Vår familj valde Securitas Direct. En förutsättning var att "larmet skulle avskräcka". Två månader efter installation fick vi ett inbrott då vi var utomlands. Grannen, som hade nycklar till huset, såg att en stor skåpbil stannade utanför vårt hus. På den stod det "Fasad- och takrenovering AB". Han hade ingen anledning att misstänka något, tyckte han. Vi bor ca 30 km från SD´s väktarkontor. Först ca 55 minuter efter larmet gått (ej utomhussiren) kom SD-bilen med en gubbe. Allt av värde var borta. SD-gubben tejpade den sönderslagna rutan och sa åt grannen att " nu är platsen säkrad"... Flera grannar hade nu tillstött och de undrade varför det tog nästan en timma för väktaren att komma på plats? Hans kommentar; "jag var ute på ett annat larm när jag fick rycket. Vi kommer så fort som möjligt".
Idag har vi en annan larmfirma. Ingen stor utan en lokal. Dom har monterat 3 st infernosirener i vår hem. Vi har haft ett inbrottsförsök till, också detta vid utlandsvistelse. Rycket tog 7 minuter, infernosirenerna gick i de intervall de var ställda på. Enda skadan var en krossad ruta...
Läste och kommenterade nyligen en annan insändare. Såg också en insändare i detta forum där personen ifråga tyckte att "tjuvar är smarta och använder öronproppar och hörselkåpor". Jovisst, men vari ligger det smarta? Hur kommunicerar de med varandra? Vad jag informerats om av min larminstallatör är att det till 99% står en observatör utanför som kommunicerar med mobil och varnar de aktiva om t.ex. väktare eller polis syns till. Inte lätt att fixa detta i ett sånt här larm.
Det är nog svårt att skaffa ett fullgott skydd. Nästa steg är väl att buset använder sig av en hjullastare och kör igenom väggen till huset. Ett herrans liv, men de kan ju använda hörselkåpor, väl?