[OT] Villalarm

Lasse K

Medlem
[OT] Villalarm
Vi har nyligen haft inbrott...

Funderar nu på något sorts larm i avskräckande syfte. Någon som har erfarenheter och/eller tips på sådant?

Vi bor sådär lagom vid sidan av, så en utomhussiren behövs nog också.

[OT] Villalarm
Har precis fått verisure från Securitas. Kompletterar dessutom med lite gömda webcams diverse ställen där inte Securitas ögon ser. Mycket bra service från Securitas.

[OT] Villalarm
Jensen skrev:
-------------------------------------------------------
> ska ju vara med sådan där siren och blixtljus
> som skapar illamående :D

Inferno-larm. Kompletterat med rökbomb så att man inte ser nåt. Rökbomb funkar inte så bra om lokalen går att ventilera ut enkelt. Bara inferno utan rökbomb hjälper inte ett dyft tyvärr. Vi har inferno på jobbet och får inbrott lite regelbundet ändå. Tjuvarna är smarta och har med sig öronproppar och hörselkåpor.

Det enda som har funkat är vakthund. Då sprang tjuvarna jäkligt fort och fick inte med sig nåt.

Om ni har grannar som saknar larm kan dock ett inferno vara lite avskräckande så att man väljer grannkåken istället att göra inbrott i. Det är nog inte dumt att ha larm, men vill de in just i ditt hus så hjälper tyvärr ingenting. De hinner ta en hel del innan Securitas hinner dit. Det som är bra med Securitas är att de kan fixa nya rutor och sånt om du är bortrest, samt larma av falsklarm.

[OT] Villalarm
Jensen skrev:
> har inferno sånt där blixtljus?

Japp. Stroboskop är det. I kombination med rök så blir det väldigt effektivt. Utan röken är det väl ungefär som på ett ravekalas. Inte för att jag varit på nåt, men jag föreställer mig hur det kan vara :)

[OT] Villalarm
BOFH skrev:
> Jensen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > ska ju vara med sådan där siren och blixtljus
> > som skapar illamående :D
>
>
> Inferno-larm. Kompletterat med rökbomb så att
> man inte ser nåt. Rökbomb funkar inte så bra om
> lokalen går att ventilera ut enkelt. Bara inferno
> utan rökbomb hjälper inte ett dyft tyvärr. Vi
> har inferno på jobbet och får inbrott lite
> regelbundet ändå. Tjuvarna är smarta och har
> med sig öronproppar och hörselkåpor.
>
> Det enda som har funkat är vakthund. Då sprang
> tjuvarna jäkligt fort och fick inte med sig
> nåt.
>
> Om ni har grannar som saknar larm kan dock ett
> inferno vara lite avskräckande så att man
> väljer grannkåken istället att göra inbrott i.
> Det är nog inte dumt att ha larm, men vill de in
> just i ditt hus så hjälper tyvärr ingenting. De
> hinner ta en hel del innan Securitas hinner dit.
> Det som är bra med Securitas är att de kan fixa
> nya rutor och sånt om du är bortrest, samt larma
> av falsklarm.

Alldeles rätt. Jag har själv alarmet för att undgå inbrott från lokala busungar och pundare. Professionella tjuvar blir inte avskräckta tror jag. Dessutom är det bra med brand alarmet och det faktum att Securitas kommer å fixar om man är bortrest.

[OT] Villalarm
Noterade att snudd på varenda hus och skjul i Dublin med omnejd var utrustad med larm, det pep och lät dessutom titt som tätt men det kändes som ingen tog någon notis, precis som med billarm... Inflyttade kallade det för "Irlands nationalsång".

Fast här i Sverige är det väl fortfarande relativt ovanligt med villalarm så det kanske funkar?

[OT] Villalarm
Villalarm i all ära. Enligt min svåger som är låssmed så är det minst lika bra att säkra upp kåken så den blir mer svårforcerad för tjyven. T.ex låshakar på fönstren, ett shysst dörrlås med brytbleck och stiftade dörrar. Vitsen är att det ska vara svårt att ta sig ut ur huset, in kommer dom alltid. En rutinerad tjuv väljer att annat hus istället om han ser att huset är säkrat.
Även att man har ett larm så kommer Securitas för sent ändå.

/steen

[OT] Villalarm
Röklarm demade nån firma på jobbet. Smart kille drog igång det i en datorsal mot järnvägen där fönstren inte gick att öppna. Tar en stund att vädra en sal med endast en dörr i. Å andra sidan går det inte att se ett skit, så funkar gör det nog.

[OT] Villalarm
Ta och kolla över skalskyddet på huset. Polisen och diverse annat folk har gjort en sammanställning över enkla åtgärder på http://www.botryggt.se/
Portalen riktar sig visserligen mest till planerare och byggherrar, och är dessutom vansinnigt uppbyggd, men det finns en hel del nyttigt om hur olika modeller av beslag och liknande bör se ut, lite om belysning osv.

[OT] Villalarm
Vi installerade Securitas Aroundio med kamera när vi byggde huset. Blir dock rätt dyrt. Månadsavgiften är rätt saftig... Känns dock skönt med larm. Mor fick inbrott i sitt hus i vintras.

[OT] Villalarm
BOFH skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > ska ju vara med sådan där siren och blixtljus
> > som skapar illamående :D
>
>
> Inferno-larm. Kompletterat med rökbomb så att
> man inte ser nåt. Rökbomb funkar inte så bra om
> lokalen går att ventilera ut enkelt. Bara inferno
> utan rökbomb hjälper inte ett dyft tyvärr. Vi
> har inferno på jobbet och får inbrott lite
> regelbundet ändå. Tjuvarna är smarta och har
> med sig öronproppar och hörselkåpor.
>
> Det enda som har funkat är vakthund. Då sprang
> tjuvarna jäkligt fort och fick inte med sig
> nåt.
>
> Om ni har grannar som saknar larm kan dock ett
> inferno vara lite avskräckande så att man
> väljer grannkåken istället att göra inbrott i.
> Det är nog inte dumt att ha larm, men vill de in
> just i ditt hus så hjälper tyvärr ingenting. De
> hinner ta en hel del innan Securitas hinner dit.
> Det som är bra med Securitas är att de kan fixa
> nya rutor och sånt om du är bortrest, samt larma
> av falsklarm.

Intressant vinkling. Jag jobbar i en elektronikbutik där vi både i butik och lager förvarar varor till ett mycket stort värde. Butiken har försetts med 4 Inferno, lagret med 2. Rätt dimensionerat enligt leverantören (www.inferno.se). Placering av prylarna är gjord av Securitas Direct. Sen årsskiftet har vi haft 3 inbrottsförsök. Alla har kommit av sig. Innan vi fick nys om Inferno av Securitas Direct hade vi ganska många inbrott med stora tillgrepp. Om dimma och blixtljus vet jag inte så mycket om...

Kanske är det så i fallet ovan att installatören underdimensionerat?

[OT] Villalarm
Skaffa en siren eller va de nu heter som låter som bara Fan, nej.. skaffa 2 eller fler!
Har vid flera tillfällen gått in i hus där larmet varit på, jäävlar va de låter! Går inte att va kvar inomhus :)

[OT] Villalarm
Muts skrev:
> Skaffa en siren eller va de nu heter som låter
> som bara Fan, nej.. skaffa 2 eller fler!
> Har vid flera tillfällen gått in i hus där
> larmet varit på, jäävlar va de låter! Går
> inte att va kvar inomhus :)

Fick du med dig nåt?

[OT] Villalarm
som sagt tidigare, om du vill ha larm med utryckning så kolla villkoren, vi hade trygga hem men sa upp det när jag läste villkoren lite mer noga och insåg att det var en rejäl kostnad över några år för en hjälp som förmodligen inte skulle hinna fram./J

[OT] Villalarm
Securitas har fria ryck om larmet håller sig inom en viss storlek. Visst kan det te sig dyrt med Securitas men kolla vad ett ryck med "benkes alarm och bäver" kostar. Brukar ligga på 1500-5000 kr beroende på. Lägg där till enhandhavande miss eller ett par tre falsk larm per år så är inte månadskostnaden så dyr längre.......

[OT] Villalarm
speedyman skrev:

> Intressant vinkling. Jag jobbar i en
> elektronikbutik där vi både i butik och lager
> förvarar varor till ett mycket stort värde.
> Butiken har försetts med 4 Inferno, lagret med 2.
> Rätt dimensionerat enligt leverantören
> (www.inferno.se). Placering av prylarna är gjord
> av Securitas Direct. Sen årsskiftet har vi haft 3
> inbrottsförsök. Alla har kommit av sig. Innan vi
> fick nys om Inferno av Securitas Direct hade vi
> ganska många inbrott med stora tillgrepp. Om
> dimma och blixtljus vet jag inte så mycket om...
>
> Kanske är det så i fallet ovan att
> installatören underdimensionerat?

Mycket möjligt, men jag kan själv stå rätt nära infernosirenen om jag har proppar och kåpa. Vi blev också rekommenderade inferno av Securitas efter återkommande inbrott och jag tycker man ser ganska tydligt på övervakningsfilmerna att tjuvarna står i princip brevid en infernosiren och bearbetar ett metallskåp.

Det finns inte en chans att stå där om man inte har förberett sig med öronproppar och hörselkåpor, men har man med sig det och är beredd på infernon så hjälper den inte. Eller så har vi köpt snikvarianten... Borde nog ta och kolla upp det, känns som 3 avbrutna inbrottsförsök är rätt gott betyg ändå...

[OT] Villalarm
Tack alla för bra info!

Finns det något larm som man styr via den vanliga husnyckeln? Med barn i huset känns det som en smidigare lösning än koder, brickor eller fjärrkontroller...

[OT] Villalarm
OdenXT skrev:
> Muts skrev:
> -----
> > Skaffa en siren eller va de nu heter som låter
> > som bara Fan, nej.. skaffa 2 eller fler!
> > Har vid flera tillfällen gått in i hus där
> > larmet varit på, jäävlar va de låter! Går
> > inte att va kvar inomhus :)
>
>
> Fick du med dig nåt?

Jobbar som hantverkare, men ärligt talat så räcker inte 1 siren
man kan fortfarande med öronproppar gå igenom huset, 2-3 stycken eller en stark jävel. sån man typ kräks av
För grannar och förbiåkande bilar skiter fullständigt i va man gör sålänge man ha blå-kläder på sej och dessutom är svensk.

[OT] Villalarm
jobbar på ett av dom tre största vaktbolagen och har som jobb att åka på larm.
Min erfarenhet är för det första att larm hjälper. Under mina år har jag bara varit på inbrott i larmad villa en gång och dom stressade och fick inget med sig.

Det fina med larm är att busarna inte vet om det tar 30 sek eller 30 min innan vi kommer.
Dom kommer inte ha tid att rota runt och vända upp och ner på huset.

Vilken larmfirma man väljer är inte det viktiga, det viktigaste är att ett Lokalt vaktbolag rycker på larmet, du vill inte att en väktare från grannkommunen rycker på larmet.
Många mindre men även större larmfirmor som Sector Alarm har av kostnadsorsaker anlitat vaktbolag som har sitt kontor på tok för långt bort och då kan det aldrig bli tal om korta rycktider. Detta har dock förbättrats.

För att komma med konkreta tips så kan jag säga att både Securitas Direct och G4S villalarm funkar bra.

Sen bör man komma ihåg att dom som gör villainbrott i stor utsträckning är missbrukare och eller ungdomar, inte militärligan och därför är röklarm osv overkill om man inte bor väldigt ensligt.. Utomhussiren funkar dock bra, kom bara ihåg att ett larm bara får tjuta i 5 min. =)

[OT] Villalarm
ma. skrev:
> jobbar på ett av dom tre största vaktbolagen och
> har som jobb att åka på larm.
> Min erfarenhet är för det första att larm
> hjälper. Under mina år har jag bara varit på
> inbrott i larmad villa en gång och dom stressade
> och fick inget med sig.
>
> Det fina med larm är att busarna inte vet om det
> tar 30 sek eller 30 min innan vi kommer.
> Dom kommer inte ha tid att rota runt och vända
> upp och ner på huset.
>
> Vilken larmfirma man väljer är inte det viktiga,
> det viktigaste är att ett Lokalt vaktbolag rycker
> på larmet, du vill inte att en väktare från
> grannkommunen rycker på larmet.
> Många mindre men även större larmfirmor som
> Sector Alarm har av kostnadsorsaker anlitat
> vaktbolag som har sitt kontor på tok för långt
> bort och då kan det aldrig bli tal om korta
> rycktider. Detta har dock förbättrats.
>
> För att komma med konkreta tips så kan jag säga
> att både Securitas Direct och G4S villalarm
> funkar bra.
>
> Sen bör man komma ihåg att dom som gör
> villainbrott i stor utsträckning är missbrukare
> och eller ungdomar, inte militärligan och
> därför är röklarm osv overkill om man inte bor
> väldigt ensligt.. Utomhussiren funkar dock bra,
> kom bara ihåg att ett larm bara får tjuta i 5
> min. =)

OK...

Vår familj valde Securitas Direct. En förutsättning var att "larmet skulle avskräcka". Två månader efter installation fick vi ett inbrott då vi var utomlands. Grannen, som hade nycklar till huset, såg att en stor skåpbil stannade utanför vårt hus. På den stod det "Fasad- och takrenovering AB". Han hade ingen anledning att misstänka något, tyckte han. Vi bor ca 30 km från SD´s väktarkontor. Först ca 55 minuter efter larmet gått (ej utomhussiren) kom SD-bilen med en gubbe. Allt av värde var borta. SD-gubben tejpade den sönderslagna rutan och sa åt grannen att " nu är platsen säkrad"... Flera grannar hade nu tillstött och de undrade varför det tog nästan en timma för väktaren att komma på plats? Hans kommentar; "jag var ute på ett annat larm när jag fick rycket. Vi kommer så fort som möjligt".

Idag har vi en annan larmfirma. Ingen stor utan en lokal. Dom har monterat 3 st infernosirener i vår hem. Vi har haft ett inbrottsförsök till, också detta vid utlandsvistelse. Rycket tog 7 minuter, infernosirenerna gick i de intervall de var ställda på. Enda skadan var en krossad ruta...

Läste och kommenterade nyligen en annan insändare. Såg också en insändare i detta forum där personen ifråga tyckte att "tjuvar är smarta och använder öronproppar och hörselkåpor". Jovisst, men vari ligger det smarta? Hur kommunicerar de med varandra? Vad jag informerats om av min larminstallatör är att det till 99% står en observatör utanför som kommunicerar med mobil och varnar de aktiva om t.ex. väktare eller polis syns till. Inte lätt att fixa detta i ett sånt här larm.

Det är nog svårt att skaffa ett fullgott skydd. Nästa steg är väl att buset använder sig av en hjullastare och kör igenom väggen till huset. Ett herrans liv, men de kan ju använda hörselkåpor, väl?

[OT] Villalarm
Redan en skylt om larm håller håller det mesta buset borta, är man några grannar så kan man ha uppringning till varandra via larmen. Klart snabbare än vaktbolag.
Har ett noname larm och grannar som rusar ut om det larmar, men då har jag grannarna när till och det finns alltid några hemma.

[OT] Villalarm
speedyman skrev:

> Läste och kommenterade nyligen en annan
> insändare. Såg också en insändare i detta
> forum där personen ifråga tyckte att "tjuvar är
> smarta och använder öronproppar och
> hörselkåpor". Jovisst, men vari ligger det
> smarta? Hur kommunicerar de med varandra? Vad jag
> informerats om av min larminstallatör är att det
> till 99% står en observatör utanför som
> kommunicerar med mobil och varnar de aktiva om
> t.ex. väktare eller polis syns till. Inte lätt
> att fixa detta i ett sånt här larm.

Det var jag som skrev om öronpropparna och det var faktiskt lite off topic eftersom det i det här fallet rörde sig företagsinbrott. Vår larminstallatör sa samma sak om kommunikationen och det lät ju bra... Vi har haft ett antal inbrott och jag kan se i övervakningssystemet vad som händer. De har aldrig varit inne mer än 3-4 minuter. Det snabbaste väktare har varit på plats är 8 minuter. Jag antar att man rekat i förväg och vet om vad man ska göra, så kommunikation är mindre viktigt. Det är förvånande hur mycket grejer de lyckas skruva loss och få med sig på bara 3-4 minuter.

Hur som helst är det nästan helt säkert beställningsjobb. Inbrott i villa fungerar säkert lite annorlunda och larm i alla dess former är bara positivt. Jag tycker man även ska komplettera larmet med skyddslister på dörrkarmar, låsbara fönster och skruvar som bara går att skruva åt ett håll runt alla fönsterkarmar. En polis jag pratat med i samband med villainbrott berättade att professionella tjuvar ogärna krossar rutor utan hellre skruvar loss dem. Pundare och ungdomar kommer däremot krossa.

Min personliga erfarenhet av villainbrott var när tjuvar tog sig in i huset medan vi var bortresta. De skruvade ut rutan ur en dörr med fönster och ställde den snällt brevid dörren och lade skruvarna i en prydlig hög. Sen lyckades de koppla bort larmet utan att det gick, vilket egentligen inte ska gå på en korrekt installerad anläggning tycker jag. Det som räddade oss från att bli länsade var observanta grannar som visste att vi inte var hemma och helt enkelt gick över tomtgränsen och skrek "Polis är på väg!". Mitt bästa råd är således: Ha en bra relation med grannarna.

[OT] Villalarm
Inferno låter kul. Alla jag känner med villa och larm har en svärmor som alltid lyckas aktivera larmet eftersom kvinnor i allmänhet och i synnerhet kvinnor över 50 inte klarar av att följa instruktioner som innefattar knapptryckningar. Hur som helst, med inferno kan jag så några hjärtattacker komma på löpande band...

[OT] Villalarm
BOFH skrev:
> speedyman skrev:
>
> > Läste och kommenterade nyligen en annan
> > insändare. Såg också en insändare i detta
> > forum där personen ifråga tyckte att "tjuvar
> är
> > smarta och använder öronproppar och
> > hörselkåpor". Jovisst, men vari ligger det
> > smarta? Hur kommunicerar de med varandra? Vad
> jag
> > informerats om av min larminstallatör är att
> det
> > till 99% står en observatör utanför som
> > kommunicerar med mobil och varnar de aktiva om
> > t.ex. väktare eller polis syns till. Inte
> lätt
> > att fixa detta i ett sånt här larm.
>
> Det var jag som skrev om öronpropparna och det
> var faktiskt lite off topic eftersom det i det
> här fallet rörde sig företagsinbrott. Vår
> larminstallatör sa samma sak om kommunikationen
> och det lät ju bra... Vi har haft ett antal
> inbrott och jag kan se i övervakningssystemet vad
> som händer. De har aldrig varit inne mer än 3-4
> minuter. Det snabbaste väktare har varit på
> plats är 8 minuter. Jag antar att man rekat i
> förväg och vet om vad man ska göra, så
> kommunikation är mindre viktigt. Det är
> förvånande hur mycket grejer de lyckas skruva
> loss och få med sig på bara 3-4 minuter.
>
> Hur som helst är det nästan helt säkert
> beställningsjobb. Inbrott i villa fungerar
> säkert lite annorlunda och larm i alla dess
> former är bara positivt. Jag tycker man även ska
> komplettera larmet med skyddslister på
> dörrkarmar, låsbara fönster och skruvar som
> bara går att skruva åt ett håll runt alla
> fönsterkarmar. En polis jag pratat med i samband
> med villainbrott berättade att professionella
> tjuvar ogärna krossar rutor utan hellre skruvar
> loss dem. Pundare och ungdomar kommer däremot
> krossa.
>
> Min personliga erfarenhet av villainbrott var när
> tjuvar tog sig in i huset medan vi var bortresta.
> De skruvade ut rutan ur en dörr med fönster och
> ställde den snällt brevid dörren och lade
> skruvarna i en prydlig hög. Sen lyckades de
> koppla bort larmet utan att det gick, vilket
> egentligen inte ska gå på en korrekt installerad
> anläggning tycker jag. Det som räddade oss från
> att bli länsade var observanta grannar som visste
> att vi inte var hemma och helt enkelt gick över
> tomtgränsen och skrek "Polis är på väg!". Mitt
> bästa råd är således: Ha en bra relation med
> grannarna.

Tack för kommentar och trevligt svar. Tyvärr bor vi lite "off" så i vårt fall har inferno varit bra. Har en god vän som ej har larm men som satt in en skällande elektronisk hund från Claes Ohlson. Vicket skämt! Såna finns ju i var och varannan stuga så inte hjälpte det.

Vi som vill skydda oss ska nog tro att starka sirener som inferno faktiskt hjälper. Visst kan tjuvarna skydda sig men dom tar också en stor risk att bli upptäckta om dom ej har kommunikation. Osynliga skydd är bäst - dom skyltar ju ej heller om att det finns värde i huset. Larmlappar skrämmer ingen. Att tro att icke-polisiär väktare skrämmer är ju bara nys...

[OT] Villalarm
speedyman skrev:
> Att tro att
> icke-polisiär väktare skrämmer är ju bara
> nys...

Sist det larmade i kvateret var 45grannar på föttern inom en minut, det var inga tjuvar som ville komma ut men dom ringde själv till polisen och ville bli hämtade ;) Tror inte dom kommer tillbaka...

[OT] Villalarm
actionbent skrev:
> Sist det larmade i kvateret var 45grannar på
> föttern inom en minut, det var inga tjuvar som
> ville komma ut men dom ringde själv till polisen
> och ville bli hämtade ;)

Haha, inget slår en rejäl mobb

mob_pitchforks_big.jpg

/Johan

[OT] Villalarm
speedyman skrev:
> Kul....
>
> Nytt grepp. Larmmedborgargarde? Skulle knappast
> tro att denna typ av verksamhet faller i god jord
> hos polisen...

Det heter grannsamverkan och stöds av polisen ;) Bara positiva ord från ordningsmakten om att larmen ringer upp grannarna.

[OT] Villalarm
Grannsamverkan? Vi har några etiketter som Länsförsäkringar har delat ut som sitter på var och varannan brevlåda i det villaområde vi bor intill (ca 200 m bort). Vi hade ett falsklarm förra onsdagen. Vi har saftblandare och utesiren. Det kom inte en kotte trots att det ligger c a85 hus i området...

Det är väl som med bilar som falsklarmar, det blir lite av "vargen kommer"..?

Tillbaka
Topp