[OT] Visa din 3D-print

H.

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Klockfäste till styret. Funkar kalas. Det gamla baserat på liggunderlag och eltejp på andra sidan styret.

20180923_094913.jpg

20180923_094904.jpg

20180923_094812.jpg

Storklas

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
OT: Någon som har rekommendation på var man kan ladda upp sina ritningar och få dem hemskickade alternativt hämta upp dem (Uppsala)? #För_oss_som_ritar_3D_modeller_men_ännu_inte_skaffat_en_skrivare.

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Lite baserat på vad du vill ha printat så kan undertecknad lösa det. Har printat saker till en del andra här på happy mot faktura. Skicka PM vid intresse.

Shrue

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Lyckades knäcka min ful-moddade bröstplatta vid en krasch, så nu har jag konstruerat en som passar gimbalen perfekt.
Ska bli intressant att se hur länge den håller..

HarnessV1.0..JPG

Photo2019-01-15102729.jpg

Photo2019-01-15172740.jpg

Bladin

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Det är något slags kedjeskydd som ska få bort kedjeskrammel.
Vet inte riktigt vad jag ska tro om det. Men skulle vara kul att prova.

edvin_m

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jag gjorde den här dropper post remoten för några veckor sedan. Hade tre grund tankar med den, sätta rotations punkten för längre fram, ha reglaget mer under styret så man inte behöver släppa greppet lika mycket samt flytta wire klämman från dropper änden till remote änden. Var lite skeptisk till hållfastheten så den är ganska "överbyggd" men har funkat bra och överlevt några krascher hittills :)

Funktionen är 100% men kommer nog att printa en nya "fingerplatta" med lite annan vinkel för bättre ergonomi.

Gjord i ASA, 100% infill

IMG_20190216_153618_728.jpg

Skrmklipp6.PNG

Skrmklipp5.PNG

untitled.166.jpg

DSC_0029_2.JPG

DSC_0033_2.JPG

https://www.thingiverse.com/thing:3479440

H.

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
edvin_m sa:
Jag gjorde den här dropper post remoten för några veckor sedan. Hade tre grund tankar med den, sätta rotations punkten för längre fram, ha reglaget mer under styret så man inte behöver släppa greppet lika mycket samt flytta wire klämman från dropper änden till remote änden. Var lite skeptisk till hållfastheten så den är ganska "överbyggd" men har funkat bra och överlevt några krascher hittills :)

Funktionen är 100% men kommer nog att printa en nya "fingerplatta" med lite annan vinkel för bättre ergonomi.

Gjord i ASA, 100% infill

Snyggt!

edvin_m

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
Nästa gräjj :)

Pallar inte alltid släpa fram riktstället när hjulen ska riktas utan brukar göra det i ramen med buntband, då blir det enkelt att disha dem efter ramen också med en gång :) För att göra det lite enklare så ritade jag och printade två sånna här sist

DSC_0049_2.JPG

DSC_0054_2.JPG

DSC_0060_1.JPG

Skrmklipp3.PNG

DSC_0057_2.JPG

Lite enklare att ta med på roadtrips och grejor också :)

Filer finns på https://www.thingiverse.com/thing:3478587

Rikard85

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
edvin_m sa:

Gjord i ASA, 100% infill

Imponerande! Creddigast i denna tråden so far :-) följande inlägg var också nice uttänkt och utfört

Senast ändrad:

stenmark

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Jobbigt nu när Edvin går in och dominerar så här.
Men här kommer mitt bidrag. pbeijer står för CAD och design, jag har labbat lite med elektroniken och ursprunglig idé.
Målet var att bygga en liten och kompakt reseskotork, för mindre än 100kr. Det gick inte riktigt, kostar nog runt 150kr i inköpte delar.
Ville ha bra luftflöde och max 40 graders temperatur på utluften.
Byggd på söndersågad SocketA kylare + 80 watt högeffekt motstånd och en 80mm 12V fläkt, kör den på 16V för att torka snabbare.

Slutresultat. 20% Fill. Smälter inte även efter flera timmars drift :)
index3.jpg

Vackert. Detta är först prototypen med bara 20Watt. Det räcket inte. V2 med 80 Watt har motstånd som är skruvade i kylaren så man slipper metallspännet.
index2.jpg

Under 40 grader, enligt spec.
index.jpg

Senast ändrad:

HåkanC

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
edvin_m sa:
Pallar inte alltid släpa fram riktstället när hjulen ska riktas utan brukar göra det i ramen med buntband, då blir det enkelt att disha dem efter ramen också med en gång :) För att göra det lite enklare så ritade jag och printade två sånna här sist

Mycket imponerande
Gör du fler så är åtminstone jag intresserad av att köpa ett par, åtminstone om priset är bra.

/Håkan

salle

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
HåkanC sa:
edvin_m sa:

Mycket imponerande
Gör du fler så är åtminstone jag intresserad av att köpa ett par, åtminstone om priset är bra.

/Håkan
+1!!

edvin_m

Medlem
[OT] Visa din 3D-print
stenmark sa:
Jobbigt nu när Edvin går in och dominerar så här.
Men här kommer mitt bidrag. pbeijer står för CAD och design, jag har labbat lite med elektroniken och ursprunglig idé.
Målet var att bygga en liten och kompakt reseskotork, för mindre än 100kr. Det gick inte riktigt, kostar nog runt 150kr i inköpte delar.
Ville ha bra luftflöde och max 40 graders temperatur på utluften.
Byggd på söndersågad SocketA kylare + 80 watt högeffekt motstånd och en 80mm 12V fläkt, kör den på 16V för att torka snabbare.
Jag har faktiskt också byggt en kombinerad sko-, skydd- och handsketork, men den är bara en fläkt. Känns lite dumt ibland att bränna el hemma, men er variant är betydligt snyggare än min. Gillar iden för resor!

Fältprästen sa:
Yes box, har lite kralligare program på jobbet men de kostar lite mer. Fusion funkar oftast helt ok för mina hobbyprojekt :)

salle sa:
HåkanC sa:
edvin_m sa:

Mycket imponerande

/Håkan
+1!!
Har några polare som också har frågat så det borde väl gå att ordna, 100 spänn + ev porto för paret utan skruvar och gummisnoddar? Skicka PM om intressant :)

tmalm

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Imponerande printar!

Finns det någon vänlig själ som kan printa åtta vita pedalgummin åt mig?(till gammal tandem)
Måste inte vara gummi förstås men något som är lite mjukt iaf.
Har stepfil och betalar förstås.

/T

desmo

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Hur hållbart är 3D-printade detaljer? Tänker i vanlig ABS. Edit: Menade PLA.

Jag har problem med min framlampa som inte får plats bakom bromsen. Funderar på att printa första biten själv och ersätta. Men kommer det hålla för vikter och vibrationer?

Se bilder:

IMGP6953_mod.jpg

IMGP6952_s.jpg

Jag har en egen 3D-printer (kina) men har inte haft möjlighet att drifsätta den ännu.

Senast ändrad:

jomper

Forumpappa
Forumvärd
[OT] Visa din 3D-print
Annan tillämpning, men jag är rätt säker på att det håller:

Sen är det ju stor skillnad på olika material.

Senast ändrad:

tmalm

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Printade pedalgummin till den gamla tandemen.

Ritat i gratis Fusion 360 och printat av 3dhub.com, väldigt praktiskt för oss som inte har en egen printer.
DSC_2732.JPG

/T

AlfaAlfa

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Genom ett cykelprojekt jag är med så har vi tillgång till massa balla maskiner, Markforged X7 och HP Fusionjet.

Just Markforged:en är rolig då man kan printa kolfiber, eller en kolfiber/nylon blandning samt att den förstärker den med en kolfiberlina, väldigt enkelt förklarat.
B274C3C9-210C-45EA-9BAB-D660E42D5091.jpeg

Så man kan göra länkage och dropouts bland annat:). Enligt simuleringar så är bitarna lika starka som våra frästa alubitar, men runt 20% starkare.

39814FB8-1068-40CB-9398-B3EEA7AC6777.png

FC37E092-D180-4E3F-84A6-461415C04D79.jpeg

563E9E4E-32A6-44EB-9F0C-C0D32A0D4906.jpeg

Blir en rätt cool finish på prylarna, lite mörkt grafitgrå skimrande. Just nu är detta en dyr teknik, eller snarare materialet är dyrt. Men vänta något år så.....

BjornR

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
lundatok sa:
Är hemmaskrivarna så bra att det är roligt att ha en och vilken ska man ha som hemmafixare?
Vill du sitta och montera skrivaren i 10h sedan behöva spendera 24-48h att kalibrera den? Typ vilken som helst från aliexpress. Blir dock inte så mycket billigare i längden efter man köpt del efter del för att förbättra den med nya kontrollerkort och bättre kullager osv.

För mig är insteg för den som inte orkar bry sig och bara vill få bra resultat från första utskriften; Prusa i3 MK3S färdigbyggd för 11k.
https://shop.prusa3d.com/en/3d-printers/181-original-prusa-i3-mk3-3d-printer.html

Men för att vara ärlig, är det värt pengarna? Nä, men kunna göra små smidiga lösningar hemma och laga trasig plast kan vara trevligt i längden. För mig har det varit en kul leksak. Är själv sugen på att köpa en färdigbyggd Prusa i3 MK3S och då har jag redan 3st kinaskrivare som jag tröttnat på att försöka få att printa bra...

Mycketvillhamer

Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
lundatok sa:
Är hemmaskrivarna så bra att det är roligt att ha en och vilken ska man ha som hemmafixare?
Definiera hemmaskrivare.

Min står hemma och jag kan printa fullt funktionella prylar. Den printar med filament.

Jag gillar att printa med ABS för att det håller rätt bra och då måste man ha en printer med uppvärmd byggplatta.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer